X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Mystisk debug AV-kabel?


Svar
RJKRJKSkrevet 22/10-10 14:55, rettet 22/10-10 14:56 
Jeg roder med en original europæisk Xbox-demostander (den gamle), og den har et meget mystisk AV-kabel. Det ligner et meget kort, original RGB-kabel, men der går yderligere en ledning ud af AV-stikket. Denne ender i et RJ11/45-stik, der sidder på en lille printplade. På printpladen sidder der hovedsageligt en lille chip, en LED og fire dip switches.

Nogen der har nogen anelse om hvad dette mon skal bruges til? Det ser lidt debug-agtigt ud, men hvad kan man dog få brug for seksten forskellige indstillinger til, når det ender i AV-udgangen på Xboxen? Hvad kan den lave af ændringer, når det alligevel er låst sammen med et SCART-kabel, der kun kan køre én opløsning? Er der nogle yderligere features i AV-stikket, som jeg ikke kender til?

Det hele ser nydeligt og originalt ud - det er ikke noget hjemme-fusk.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KillerBean2KillerBean2Skrevet 22/10-10 15:44 
Ifølge gamesx.com er der 3 Mode Select pins på AV-indgangen. Alt efter hvordan de er sat høje og lave, bliver der smidt forskelligt slags video ud. Måske har dip-printet fat i de pins?

Xbox AV pinout
AV Intelligent Terminal
RJKRJKSkrevet 22/10-10 16:07 
Ja, det ved jeg godt, men det giver vel ingen mening, når det sidder på et specifikt SCART-kabel der sidder sammen med et specifikt fjernsyn? Hvorfor så ikke bare bruge et normalt SCART-kabel?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 22/10-10 16:14 
Hvis scart kablet er fuldt monteret giver det da lidt mening. Så kan det bruges til forskellige tv med forskellige scart indgange i forskellige lande.
Måske har de forskellige aftaler med tv producenterne i andre lande.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
RJKRJKSkrevet 22/10-10 16:42 
Var det ikke nemmere bare at sætte det passende kabel på, end at skulle til at fedte med dip switches? :)

Men derudover har jeg delvist opklaret det. Det viser sig at printet har den evne, at det tænder Xboxen. Normalt skal en Xbox jo tændes på den der power-knap under eject-knappen, men den er jo ikke tilgængelig i en stander. Så der ER altså åbenbart flere features i det AV-stik :)

Printet kan også genstarte Xboxen har jeg erfaret ved at pille RJ-stikket ud og i. Jeg kommer lige nu til at tænke på, at LED'en måske så er en IR-receiver, og at der så kunne have været en fjernbetjening til at genstarte konsollen når den frøs. Bare en teori - man kunne vel også lige så godt have slukket og tændt hele standeren, så jeg ved ikke hvor sandsynligt det er...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
TheDukeTheDukeSkrevet 22/10-10 19:20 
Vi har en del gamle Xbox test og dev kits ude på jobbet, men jeg er ikke stødt på et kabel der minder om det du beskriver.

Vi har vist også en demostander stående et sted i kælderen, så jeg kan prøve at se om kablet på den ser ud som det du har næste gang jeg kommer derned.
RJKRJKSkrevet 22/10-10 19:36 
Arh, det er vist vigtigere at du bare får snakket de ting fra firmaet, og sender det herover på museet ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 23/10-10 13:02 
Efter at have fået samlet standeren blev det klart hvor det print skulle sidde (før var det bare faldet ned bagi), og så også klart at LED'en bruges til at lyse grønt ned på Xbox-logoet på konsollen :)

Men det betyder så også, at de fire dip switches sidder meget let tilgængelige fremme i standeren. Hvis man kigger ovenover hvor konsollen sidder, så kan man faktisk se dem.

Man kan jo åbne hele standeren, så man nemt kan komme til at skifte spil og cover - og det print er altså åbenlyst placeret, så man også løbende kan skifte de dip switches. Hvis det vitterligt kun var til at skifte mellem RGB/S/composite, som man jo aldrig har brug for efter standeren er produceret, så havde man næppe anstrengt sig så meget for at placere det sådan.

Så jeg tror stadig på teorien om at det er et eller andet debug-agtigt, måske til regioner, selvom jeg intet andet har at have det i :) Og så kan jeg vist også begynde at lege med dem nu... :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 23/10-10 17:20, rettet 23/10-10 17:22 
Det lykkedes mig selvfølgelig IKKE at tage nogen billeder, da det hele var skilt ad og nemt at se :) men her er så nogen fra nu.

Her først hvor konsollen sidder i standeren:

Mystisk debug AV-kabel?

Og her så hvis man kigger ind i "hullet" ovenover konsollen:

Mystisk debug AV-kabel?

Selve printet er dækket af en slags plasticholder, men man kan se LED'en og de fire dip switches, som stikker ud igennem huller i plastic-holderen, og altså er ret nemt tilgængelige foran.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig