X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Ultimativ N64?


Svar
RJKRJKSkrevet 21/10-10 00:02, rettet 21/10-10 00:06 
Kort sagt: jeg vil godt have lavet den "ultimative" N64. Dvs. RGB og regionsfrihed. Er det muligt, og er der nogen der har udført moddet?

RGB-mod på en US N64 og JAP-mod på en ditto er vist relativt udbredt, men hvad når jeg også skal kunne spille PAL-spil på den samme maskine?

Hvad med 50/60Hz på PAL-optimerede spil som dem fra Rare?

Og det SKAL være uden ekstra cartridges eller den slags, der ændrer konsollens form (ellers passer den ikke i min nye N64 konsolstander :)).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/10-10 00:14 
Selve RGB moddet er ganske simpelt. Folk er dog ret uenige om valg af color boosters der giver det bedste billede.

Her er link til moddet af maskinen og color boost:

http://mmmonkey.co.uk/console/nintendo/ntsc_nintendo_64_rgb.htm
http://mmmonkey.co.uk/console/nintendo/ntsc-n64-rbg-booster1.htm

Jeg kan ikke huske hvor jeg fandt de andre color boots mods, men dem burde du kunne finde hurtigt ved at søge efter dem :)

I følge det her ser det ikke ud til at alle PAL spil vil virke på en US maskine (hvis nogen overhovedet):

http://mmmonkey.co.uk/console/nintendo/n64-cart-tabs.htm

Så du må bare til at købe US og JAP spil fra nu af ;)
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 21/10-10 00:18, rettet 21/10-10 00:20 
Det er vist en no-go løsning. Hvor svært er det mon at finde en fransk N64 der kan RGB-moddes?

Og hvad kan man modde regionsmæssigt på en PAL maskine? Intet?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/10-10 01:07 
Jeg tror ikke du kan gøre meget ved en PAL maskine desværre. Men N64 er slet ikke mit område, jeg har kun læst hvordan man modder en US maskine :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 21/10-10 08:07, rettet 21/10-10 08:10 
Jeg havde planer om at lave en regionsswitch på min US N64 på et tidspunkt, men valgte at droppe det, da det kræver at man kan skifte 6-8 forbindelser (eller deromkring) mellem to forskellige SMD-regionschips (man må naturligvis ofre en EU N64), hvilket var lige lovlig avanceret for mig.
Så medmindre nogen har lavet en reel modchip til N64, kræver det både gode lodde-egenskaber og en masse komponenter eller switches. Men du er sikkert bedre stillet til at gennemføre det end jeg er. ;)

Og hvis du finder et godt trick til at gøre det, må du da meget gerne offentliggøre det.


Jeg fandt på et tidspunkt et diagram og nogle fotos der demonstrerede hvordan regionschippen i en N64 fungerer, men kan ikke lige huske hvor henne, det er mange år siden.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 21/10-10 23:29 
Nu har jeg siddet og googlet i nogle timer og kan se at det mere eller mindre er et helvede.

Her er det mod Sumez omtaler:

Ultimativ N64?

Og som "forfatteren" i øvrigt voldsomt fraråder, fordi det er et elendigt mod der er vildt besværligt og giver en masse problemer. Jeg har læst andre steder, at hvis man separerer yderligere fire pins, altså ni i alt (ni switches, yeah :)), så skulle det være rimeligt stabilt - men jo ikke mindre besværligt.

Jeg har også læst et 35 siders lang tysk forsøg på at lave en multi-boot, og de endte med en løsning hvor man lodder regionschippen fra et cartridge direkte på motherboardet. Så kan man ganske vist spille alle regioner, men fordi hver region er inddelt i fem forskellige udgaver, der er forskellig fra spil til spil, så skal man altså vælge én af disse fem at køre med altid. Den mest udbredte skulle virke på ca. 80% af alle spil, men det betyder altså stadig at der er 20% af spillene man ikke kan køre på maskinen.

Jeg fandt også et RGB-mod der virker med alle N64-maskiner, men det er også en ret avanceret sag der fungerer digitalt og så skal laves om til analog osv. Kort sagt heller ikke nemt...

Så åbenbart er der ingen løsning eksisterende, og det er så et spørgsmål om at vælge det mindst belastende.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 21/10-10 23:34 
Yes, det var præcis det diagram jeg kiggede på i sin tid! :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
silverstarsilverstarSkrevet 22/10-10 08:10 
Ja, det ser godt nok rimelig komplekst ud.
Det nemmeste er nok at købe en US maskine eller en Passport converter (man skal vist kigge efter 3'eren).
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
RJKRJKSkrevet 22/10-10 12:04 
Nu hjælper ingen af de løsninger jo på mit problem, så... :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 22/10-10 14:58 
RJK>
Nu har jeg siddet og googlet i nogle timer og kan se at det mere eller mindre er et helvede.
...
Og som "forfatteren" i øvrigt voldsomt fraråder, fordi det er et elendigt mod der er vildt besværligt og giver en masse problemer. Jeg har læst andre steder, at hvis man separerer yderligere fire pins, altså ni i alt (ni switches, yeah :)), så skulle det være rimeligt stabilt - men jo ikke mindre besværligt.

Hmm, jeg sidder og tænker det kan lade sig gøre med lidt ekstra elektronik. Reed relæ kan bruges, men det kræver 10stk. 2-polet (20stk. 1-pol) til at skifte 10 signaler og de er ikke billige -> 30kr./stk.
Men en analog multiplexer kan måske bruges, f.eks. 3-4stk. 74HC4053 (Triple 2-channel analog multiplexer/demultiplexer). Det afhænger lidt af de signaler der løber, hvis de er over 100kHz kan den ikke bruges, men ellers burde det kunne lade sig gøre og sådan en koster 6-7kr./stk. :-)
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
RJKRJKSkrevet 22/10-10 15:10 
Men det er jo vildt mange ledninger at have til at gå derinde, og der er næsten ingen plads. Jeg forudser en masse problemer :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 22/10-10 15:39 
CenobiteDK>
Hmm, jeg sidder og tænker det kan lade sig gøre med lidt ekstra elektronik. Reed relæ kan bruges, men det kræver 10stk. 2-polet (20stk. 1-pol) til at skifte 10 signaler og de er ikke billige -> 30kr./stk.

Hmmm :)
Killer Bean 2>
Gentag efter mig: "Jeg vil aldrig, aldrig mere overveje at bruge relæer til at swithce signalkilder!" ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 22/10-10 15:50, rettet 22/10-10 15:51 
Det står jeg stadigvæk fast ved! :D

Signalkilder skal helst kun switches med halvlederkomponenter.
AV Intelligent Terminal
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 22/10-10 15:58, rettet 22/10-10 16:00 
Sagt i forbindelse med hvad? Og hvilken type relæ?
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
KillerBean2KillerBean2Skrevet 22/10-10 17:03, rettet 22/10-10 17:03 
Mmja, det er nok heller ikke så slemt, når der bare er tale om et fast 0/1. Men hvis der var tale om et skiftende signal, er relæer virkelig noget skidt. Efter min mening bør de kun bruges til strømstyring. Og selv der er switching transistorer et bedre valg. Relæernes dage er ved at være talte :)
AV Intelligent Terminal
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 22/10-10 17:06 
Helt enig, relæer skal ikke bruges til at switche som et signal (i takt med), kun til at forbinde, og i det her tilfælde er det stillestående tilstand så længe konsollen er tændt, dvs most likely no problem.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
SumezSumezSkrevet 23/10-10 09:48 
Det var faktisk i forbindelse med netop sådan et N64-mod vi første gang diskuterede relæer :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig