X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Funktionshindringer i spil


Svar
WehnerWehnerSkrevet 30/09-10 11:10, rettet 30/09-10 11:11 
På min arbejdsplads skal vi om nogle måneder producere og udgive et temahæfte om funktionshindredes synlighed i mediebilledet de senere år. Dvs. i stedet for den sædvanlige gamle (om end relevante) sang om "rampe til Rådhuset, så man kan deltage i samfundsdebatten", så skal vi mere have fat i hovedpersonen i Avatar, svigerinden, eller hvad hun nu er, i Notting Hill, Timmy fra South Park, Håkan Söderstjerna i Allsvenskan, Batgirl/Barbara Gordon/Oracle, Morten og Peter, I en annan del av Köping, Forrest Gump, Rain Man osv. Det er i hvert fald visionen her på brainstorm-stadiet :)

Men hvad med i spil? Hvor ofte ser man personer med funktionshindringer i dette medie? Hvem har nogle gode eksempler?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
HeroldHeroldSkrevet 30/09-10 11:18 
Psykisk sygdom, vanvid og skizofreni har været temaet i en del spil efterhånden, men jeg synes ikke lige umiddelbart at det har været en "hindring" som sådan, men snarere en del af historien. Fx. i Call of Cthulhu: Dark Corners of Earth, der er de små vanvittige indfald langt mere stemningsopbyggende, end de er hindrende for spillet.

Hvad med sådan noget som hukommelsestab? Tæller det?

Er funktionshindret bare en PC måde at sige handicappet på? :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
RJKRJKSkrevet 30/09-10 11:21, rettet 30/09-10 11:22 
Den slags er vel i spil typisk en undskyldning for at have et eller andet mekanisk aggregat der er sejere. Ash-motorsavs-arm-tankegangen :)

Hvor det direkte er til skade for spilleren/spilfiguren, der på anden vis skal kompensere herfor, så er der i hvert fald nogle blinde spilfigurer. Voldo i Soul Calibur og i mere betydende grad pigen i Forbidden Siren.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
McBrainMcBrainSkrevet 30/09-10 11:27 
Jeg ved ikke om det kommer ind under emnet, men der er vist også en kørestolspassage i "It Came From The Desert".

Husker den som ret svær.
Nintendo is what Genesisn't.Spiller nu: Earth Defence Force 2017, Limbo, Railroads!
jaesjaesSkrevet 30/09-10 11:51, rettet 30/09-10 11:54 
I Fahrenheit besøger man et par gange en ældre dame, som sidder i rullestol. Den ene af gangene skal man skubbe hende ind i et værelse, så hun kan vise eller give én noget (elller noget i den stil). Det foregår ovenikøbet via gameplay og ikke bare som en cutscene.

EDIT 2: Arh pis, én gang til: I betragtning af ovenstående indlæg, som jeg kun skimtede, kommer fremhævelsen af, at rullestols-sekvensen er gameplay til at fremstå lidt fjollet ;)
BeanoBeanoSkrevet 30/09-10 11:54 
Funktionshindring?... er der nu også blevet politisk ukorrekt at kalde det handicap? :P
SumezSumezSkrevet 30/09-10 11:57 
Det oplagte i et spil er vel et spil hvor hovedpersonens/spillerens handicap har en aktiv indflydelse på gameplayet, som man skal overkomme?

Det MÅ vel findes, men jeg kan slet ikke tænke på noget.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 30/09-10 12:02 
Jeg tænker lidt det samme, og det var lidt derfor det tætteste jeg kom på en egentlig funktionshindring, er rent mentalt.

Jeg tror det er et meget svært at lave, fordi spil der reelt hindrer spilleren i at fungere, typisk vil frustrere spilleren. Så skal det være sådan rent oplysningsmæssigt, hvis det skulle være. "Prøv at køre i kørestol i en hel dag", eller lignende.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
RJKRJKSkrevet 30/09-10 12:04 
Har det ikke meget betydning for gameplayet i Forbidden Siren, da? Jeg har ikke selv spillet det, men sådan har jeg da forstået det. Pigen har i stedet en overnaturlig evne til at kunne "tankelæse" andre, dvs. monstrene i spillet, så hun kan "se" sig selv gennem deres øjne. Som jeg har forstået det :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 30/09-10 12:14 
Herold>
Jeg tror det er et meget svært at lave, fordi spil der reelt hindrer spilleren i at fungere, typisk vil frustrere spilleren.

Det tror jeg da ikke nødvendigvis. Det er alligevel meget normalt at danne "falske forhindringer" for spilleren som en del af udfordringen, eller endda hele konceptet, i spillet (f.eks. de baner i Braid hvor tiden spoler frem når man går mod højre), så disse kunne vel ligesågodt være et forholdsvist realistisk handicap.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 30/09-10 12:18 
Men er vi så ikke ude i en gimmick, der alligevel driver spillet? Altså, du kan da også godt lave et kart-spil, hvor personerne sidder i rullestol, men det er vel ikke en reel funktionsforhindring som sådan, men mere et drivende element.

Sidste semester lavede vi på universitetet et spil, der gik ud på at man befandt sig i et rum, med nogle objekter, der kun bestod af lyde (for at simulere at der var mørkt) - spilmæssigt var det ikke nogen stor succes. :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SumezSumezSkrevet 30/09-10 12:41 
Kart-spil hvor personerne sidder i kørestol var bestemt ikke hvad jeg havde i tankerne, og meget i modsat retning af det jeg prøvede at beskrive. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 30/09-10 13:03 
Okay, ny vinkel - det du beskrev var en del af et enkelt puzzle i et helt spil, det er vel næppe en funktionshindring, der har reel betydning udover det givne puzzle? Jeg mener, så er en manglende brik i et puslespil jo også en funktionshindring?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SumezSumezSkrevet 30/09-10 13:13 
Nu tænkte jeg på "funktionshindringer" i forhold til den rigtige verden, ikke mulighederne i spillet - spillet skal vel netop være baseret på at overkomme denne forhindring?

Ham gutten fra Avatars handicap er jo netop heller ikke en funktionshindring i forbindelse med hans avatar.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 30/09-10 13:32, rettet 30/09-10 13:32 
Nej, men der er avataren vel netop hans kørestol?

Spørgsmålet er, ville et Avatar-spil være lige så godt, hvis man havde ekstra, påduttet besvær ved at bevæge sig rundt, kontra at hoppe i en ekstern krop, der kan det hele?

... Jeg tror ikke jeg kan finde rundt i hvad vi mener længere :(
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
DarkbeatDarkbeatSkrevet 30/09-10 13:34, rettet 30/09-10 13:50 
De nyligt udkomene Hydrophobia kommer på tanke. Mener ihvertfald hovedpersonen er bangen for vand.

http://www.youtube.com/watch?v=iZceJsTwdcg

Der er også Captain Novolin hvori man spiller en superhelt med sukkersyge (og så er der en Dansk sponsor bag)

http://playright.dk/infotitel.php?id=20208

Så er der selvfølgelig endlig Legend of Zelda spillende hvori Link er venstrehåndet :D
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/09-10 14:32 
Darkbeat>
Der er også Captain Novolin hvori man spiller en superhelt med sukkersyge (og så er der en Dansk sponsor bag)

http://playright.dk/infotitel.php?id=20208

Jeg tror lige jeg fik opfyldt min livslange drøm om at finde det grimmeste 16-bit spil nogensinde. Du er bare alle tiders Darkbeat!
Spiller nu: Phantasy Star IV
RuneSPRuneSPSkrevet 30/09-10 15:30, rettet 30/09-10 17:52 
Er alle personerne i de første Resident Evil spil ikke "funktionshindret"? Styringsmæssigt føles det i hvert sådan ;)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/09-10 15:51, rettet 30/09-10 15:52 
Der er også Lester The Unlikely til SNES hvor hovedpersonen er bange for alt. Har ikke spillet det, men ud fra videoer ligner det at hans angst er et langt større irriationsmoment end bare en normal gimmick.

http://www.youtube.com/watch?v=CZj-MjOakZY

Link...
Spiller nu: Phantasy Star IV
AzzkikrAzzkikrSkrevet 30/09-10 16:20 

lol det ser ringe ud ;D

Må jeg finde på ebay.
KTCKTCSkrevet 30/09-10 19:31 
Jeg kommer til at tænke på Far Cry 2, hvor man har malaria anfald, som godt kan betyde en tidlig død, når det sker midt i en ildkamp.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
ChronoChronoSkrevet 30/09-10 22:53 
Jeg har spillet det her adventure-agtige-manga-erotik-spil hvor hovedpersonerne er handicappede:
http://katawa-shoujo.com/characters.php

Ellers kan jeg heller ikke lige komme i tanker om andet end den blinde pige i Siren.

Folk med kanoner eller grabling hooks i stedet for arme tæller vel ikke rigtigt som funktionshindrede - det er jo kun en fordel? :-D
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
DarklynoonDarklynoonSkrevet 01/10-10 17:45, rettet 01/10-10 17:47 
der er også baiken fra guilty gear serien

http://www.fightersgeneration.com/characters/baiken-a.html
Mortal Kombat the mother of all fighting games
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig