X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hvor er pengene i kunstspil?


Svar
RJKRJKSkrevet 16/09-10 13:05, rettet 16/09-10 13:06 
I et spilmarked der bliver stadig mere strømlinet og forudsigeligt, med store produktioner der skal sælge mange millioner og derefter laves til franchises der skal presses igennem opdateringer, udvidelser og hurtige efterfølgere, og sælge figurer, film, bøger og andet merchandise-skrammel - hvor alting i sidste ende handler om penge - tænker jeg på: hvor er pengene henne i de unikke og kunstpræge... Se hele indlægget
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
60 emne(r).
1 2 > »

Svar
RJKRJKSkrevet 16/09-10 13:05, rettet 16/09-10 13:06 
I et spilmarked der bliver stadig mere strømlinet og forudsigeligt, med store produktioner der skal sælge mange millioner og derefter laves til franchises der skal presses igennem opdateringer, udvidelser og hurtige efterfølgere, og sælge figurer, film, bøger og andet merchandise-skrammel - hvor alting i sidste ende handler om penge - tænker jeg på: hvor er pengene henne i de unikke og kunstprægede spil?

Uden at have ledt efter en masse fakta forstår jeg som udgangspunkt ikke at fx et firma som Sony, hvis eneste formål er at tjene penge, kaster sig ud i produktioner som Ico og Shadow Of The Colossus. Næsten uanset hvordan man anskuer det, må det i sig selv være en dårlig forretning.

Produktionsomkostningerne er høje og salgsmulighederne begrænsede - jeg ved godt at begge titler har solgt fornuftigt, men der er også lagt penge i markedsføring til især SOTC, og i forhold til deres budget og hvad man ellers kunne have investeret i, hænger det næppe sammen selv i bedste fald. Der er ingen franchise at udnytte, og selvom de spil får masser af positiv omtale i anmeldelser og hos folk som os, så skaber det jo ikke almen interesse og sælger konsoller som fx Gran Turismo, Killzone eller God Of War, for at tage nogle andre af Sonys store satsninger.

Så jeg tænker på: hvad er den økonomiske bagtanke? Hvordan bliver de spil (og man kunne nævne andre som Flower og Heavy Rain; jeg forstår at de også prøvede voldsomt at få Limbo) en god forretning for et firma som Sony? Hvor ligger pengene?

Er det mon tanken at man ved at have den slags mere anerkendte og respekterede spil, kan hæve anerkendelsen og respekten af spil generelt, så mediet bliver legitimeret til et bredere marked?

Er det måske tanken at det smalle segment, der er interesserede i den slags spil, er voksende og skal dyrkes, så det rent faktisk kan blive en forretning i sig selv at lave den slags?

Kan det tænkes at man vil inspirere mere kunstprægede udviklere til at tage chancen med spiludvikling, fordi man har beregnet at det i sidste ende fører til stagnation, hvis alle blot kopierer hinanden for at nå samme målgruppe?

Jeg er sikker på at det i sidste ende handler om at tjene penge, men når det ikke er med en gevinst her og nu for øje, er den slags bagtanker pludselig meget sværere at gennemskue. Hvad tror I?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 16/09-10 13:35, rettet 16/09-10 13:36 
Jeg tror ikke man skal undervurdere det faktum at der rent faktisk forefindes idealister i selv de mest kommercielle brancher. I sidste ende er computerspilbranchen en kreativ branche, og jeg tror at mange udviklere har en vis stolthed, som måske ikke altid er helt kompatibel med den forretningsstrategi der lægges af de høje herrer, men alligevel formår at slå igennem fra tid til anden.

Jeg tror også at de fleste store selskaber, især dem der er ansvarlige for konsollerne (Microsoft, Sony, Nintendo) ved at mangfoldighed er en utroligt vigtig faktor, hvis de skal være stærke på markedet. Det er muligt at der er mange penge i kun at lave GTA-kloner, men på sigt giver det nok bagslag. Jeg tror også det er den filosofi der har været med til at give X360 så stort et forspring sammenlignet med den forrige Xbox, der måske fokuserede meget på de genrer der var penge i (FPS, bilspil, sport, osv.), men glemte alt andet.

Men det er kun teorier :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 16/09-10 13:41, rettet 16/09-10 13:54 
Jeg er overbevist om, at det koldt og kynisk handler om at have bredde på sin portefølje, og dermed PENGE :)

MS har fx ikke lagt skjul på, at de vil have et internt udviklet FPS-franchise (Halo), et TPS-franchise (Gears of War), et casual franchise (Viva Piñata) osv. Sony har sikkert samme idé med spil som Heavy Rain. Heavy Rain var aldrig ment som at skulle give overskud (de regnede med ca. 300.000 solgte eksemplarer).

Bortset fra det, så vil jeg ikke umiddelbart kalde de nævnte spil for kunstspil, højrisiko-spil er vel en mere dækkende betegnelse, men jeg ser din pointe, og har kun spillet ICO :)

EDIT 2: Skrevet samtidig med forrige indlæg, der er enkelte gentagelser.
- Fik fokuseret på nogle få spil ang. definitionen, så justerede dette afsnit.
RJKRJKSkrevet 16/09-10 14:44 
For lige at slå det fast, så var det ikke for at klassificere noget som "kunstspil" - det var et lidt hurtigt skrevet begreb, der bare skulle dække over at disse titler mere er berettigede af deres kunstneriske kvalitet end af at kunne tjene penge. Jeg betragter dem ikke som "højrisiko"-spil, da de jo netop er lavet velvidende at de ikke ville tjene penge i sig selv. Så det er ikke en risiko, men et bevidst valg.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
fumfumSkrevet 16/09-10 15:09 
Den kan jo også være en belønning af udviklerne.
Ligesom på film, hvor en anerkendt instruktør kan lave deals ala:
"Okay, så laver vi den her mainstream film, men så skal min næste film også være efter mit hovede"
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
HeroldHeroldSkrevet 16/09-10 15:50 
RJK>
Er det mon tanken at man ved at have den slags mere anerkendte og respekterede spil, kan hæve anerkendelsen og respekten af spil generelt, så mediet bliver legitimeret til et bredere marked?

Jeg tror det her er mere eller mindre spot on. Hvor den slags spil måske ikke sælger kassen, så skaber de ret meget omtale i medierne, og det, i sidste ende, sælger konsoller og skaber et godt omdømme, uanset om spillet er en kassesucces eller ej. Og er det ikke, bliver det hyldet af samtlige sites og bloggere som "det der oversete spil, som er fantastisk, og ingen købte".
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
GilucGilucSkrevet 16/09-10 16:12 
Jeg tror ganske enkelt at de større firmaer (som f.eks. Sony) gerne vil have et så bredt repertoire som muligt, og dermed kaster sig ud i at lave spil efter idéer, som de er kommet på under middagspausen. Når man så endelig kommer i gang med idéen (der på forhånd muligvis er anderledes), finder man ud af at det ikke kan gøres efter en allerede skabt model. Når de har lavet dette "kunstneriske" spil, har de måske ikke skabt en bestseller, men der kan vel ikke herske nogen tvivl om, at de har fået en masse erfaring med i lommen - selv kæmpefirmaer som Sony eller Nintendo ved ikke alting.

Dit eksempel med Limbo forstår jeg dog overhovedet ikke. Limbo har solgt, så vidt jeg er orienteret, helt vildt godt, og den lagde da også på førstepladsen over mest solgte Xbox Live Arcade-spil i en uge eller to. Limbo er et strålende eksempel på et kunstnerisk spil, der netop *har* solgt godt.
You can fight like a Krogan, run like a leopard, but you'll never be better than Commander Shepard!Spiller nu: Mass Effect
HeroldHeroldSkrevet 16/09-10 17:17 
Men er Limbo ikke undtaget fænomenet? Budgettet er lille, og platformen er også mindre end den som fx. Heavy Rain udkommer på (jvf. fysisk medie vs. digitalt) - det kommer slet ikke i nærheden af samme budget (eller samme indtjening/mangel på samme).
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
GilucGilucSkrevet 16/09-10 19:23 
Så vidt jeg husker, havde Limbo et budget på 15 millioner danske bananer - det er nu alligevel en hel del, vil jeg da mene, hvis vi ligesom skal sætte f.eks. Heavy Rain op mod det.

Platformen vil jeg ikke mene er relevant når vi snakker om disse kunstspil, om end det selvfølgelig gør en stor forskel hvis spillet f.eks. er et gratis onlinespil. Men så er det jo netop heller ikke tanken, at der skal være penge i det - som dette emne jo kort sagt handler om.
You can fight like a Krogan, run like a leopard, but you'll never be better than Commander Shepard!Spiller nu: Mass Effect
King ChaosKing ChaosSkrevet 16/09-10 19:56 
Ja, jeg er sikkert naiv... men jeg tror som Sumez at der i de store firmaer også er entusiaster der presser på. Samtidig bliver der jo også lavet en masse "hø" der på forhånd er udråbt til kæmpe hit, men som flopper fælt. Så hvor farligt er det egentligt at R&D-afdelingen udvikle... et eller andet "mærkeligt"
jaesjaesSkrevet 16/09-10 20:12, rettet 16/09-10 23:44 
RJK: Ja, jeg fik vist blandet to diskussioner sammen. Højrisiko-spil findes naturligvis, men er noget lidt andet.

EDIT: Jeg er for træt i dag: Det jeg mente er, at *nogle* af de nævnte titler sagtens kan være højrisiko-spil - med den type spil kan udgiverne jo have to udgangspunkter.
HeroldHeroldSkrevet 16/09-10 20:42 
Giluc>
Så vidt jeg husker, havde Limbo et budget på 15 millioner danske bananer - det er nu alligevel en hel del, vil jeg da mene, hvis vi ligesom skal sætte f.eks. Heavy Rain op mod det.

15 millioner danske kroner er forsvindende lidt i forhold til en typisk produktion, der godt kan koste 10 gange mere. En produktion som Heavy Rain er en langt større satsning, både pga. budget, men også som genre.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
DarkbeatDarkbeatSkrevet 16/09-10 21:18 
Lige med hensyn til Sony, så syntes jeg at de prøver at appelere til et meget blandet publikum. Vel har de God of War, Gran Turismo og Killzone, men de satser også meget på kunstspil som pixeljunk serien og i et eller andet omfang Little Big Planet serien, Echochrome spillene osv.
Selvom ingen af de spil er mega blockbuster spil som Modern Warfare eller Halo, må der være et marked for den slags spil på PS3 da Sony bliver ved med at levere spil i den mere kunst-agtige del af spilskalaen på PSN i forhold til Microsoft og XBLA
majjohamajjohaSkrevet 16/09-10 21:48 
Apropos Limbo indgår spillet faktisk i aftenens udsendelse af Smagsdommerne på DR2. Jeg tvivler personligt på deres kompetencer som spilanmeldere, men det kunne stadigvæk være interessant at se, om sådanne spil appellerer til dem, da programmets anmeldere og seere umiddelbart må være en del af kunstspillenes målgruppe.
silverstarsilverstarSkrevet 16/09-10 22:41, rettet 16/09-10 22:42 
Jeg synes det kunne være interessant at vide, hvad det koster at lave et HD-remake af SotC og ICO, så man kunne sætte det op i forhold til hvad det koster at udvikle et spil som f.eks. Heavy Rain fra bunden. Jeg har søgt efter tilsvarende tal på God of War Collection, men har ikke kunnet finde nogen data. Jeg vil gætte på at så længe der "blot" er tale om et løft af det grafiske til HD, så er der milevid forskel på prisen for et remake kontra udvikling fra bunden.
Min pointe er, at jeg tror den økonomiske risiko ved en remake af SotC og Ico er langt mindre end ved nyudvikling af en stor titel. Jeg tror så til gengæld det er korrekt, at forventningen til potentiel økonomisk gevinst på sådan et remake er tilsvarende lavere end på en nyudviklet A-titel.
Måske kunne man sige, at det er low-risk - low-reward at udgive et HD-remake uden ekstra tilføjelser af en eksisterende titel, mens nyudvikling af en høj-profileret A-titel er high-risk - high-reward.
Jeg tror også der er rigtigt, at udvidelse af spil-biblioteket til platformen er en vigtig faktor.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
WehnerWehnerSkrevet 16/09-10 22:50 
silverstar>
Min pointe er, at jeg tror den økonomiske risiko ved en remake af SotC og Ico er langt mindre end ved nyudvikling af en stor titel.

Det er jo klart. Jeg er overbevist om at Rune refererede til de oprindelige produktioner.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 16/09-10 22:58 
Selvfølgelig. Bare i dagens anledning :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
silverstarsilverstarSkrevet 16/09-10 23:37, rettet 17/09-10 09:14 
Fair nok, jeg synes der blev lagt op til diskussion af tendensen idag, så jeg tænkte ikke på original-udgivelserne af hhv Ico og SotC, der ligger en generation og en god portion år tilbage (Ico har næsten 10 år på bagen).
Jeg synes de kom til i en periode, hvor spilmiljøet var et andet end idag. Jeg synes der findes flere "vovede" titler til PS2 end til nutidens generation af konsoller.
Idag satses der i højere grad på det sikre, velkendte. Det er der sikkert flere grunde til, nogle af dem kunne være stigende udviklingsomkostninger, mangel på optimisme i økonomien (som smitter af på spilmarkedet) etc.
Af de nyere titler der har været nævnt i tråden indtil videre synes jeg at Heavy Rain er det eneste, der reelt må have givet de økonomisk ansvarlige bag spillet sved på panden. Her var tale om et sats, der kunne have kostet kassen, hvis det var gået galt og floppet totalt.
Jeg synes at både Limbo og Flower er super-spændende tiltag, men det virker ikke i samme grad farligt/risikofyldt for Sony og MS at hjælpe med at sætte spil med rimelig begrænsede udviklingsomkostninger i søen. Hvis worst-case for f.eks. Microsoft er at der er røget 15 millioner kroner i vasken for Limbo, så er det jo til at overskue i deres samlede budget. At det så er endt med at blive en succes synes jeg er fedt, det hjælper på optimismen for fremtidens spil.

Edit: hehe, jeg havde skrevet "Hard Rain", mente selvf Heavy Rain :D
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
RJKRJKSkrevet 16/09-10 23:45 
Du må da godt tænke på Last Guardian i stedet for, så :) Det bliver vel omtrent samme historie som Ico og SOTC.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
jaesjaesSkrevet 17/09-10 00:00, rettet 17/09-10 00:01 
Nogenlunde on-topic, så synes jeg det er positivt og interessant, at Double Fine i stedet for at lave et nyt AAA-spil vil udvikle fire downloadspil, og satser på forholdsvis meget friskhed og innovation. Det er smart i forhold til at skaffe udgivere, da risikoen åbenlyst er mindre, og samtidig får de friere hænder rent kreativt.

Cirka det samme er tilfældet med From Dust, hvor Ubisoft vist tog spillet til sig af omtrent samme grund - hvis det flopper taber de ikke så meget.

Så det er nok via downloadspil de mere kunsteriske spil kommer i fremtiden. Det ses selvfølgelig allerede nu, men jeg tænker naturligvis fra store firmaer og ikke kun på indie-scenen.

Herold>
RJK>
Er det mon tanken at man ved at have den slags mere anerkendte og respekterede spil, kan hæve anerkendelsen og respekten af spil generelt, så mediet bliver legitimeret til et bredere marked?

Jeg tror det her er mere eller mindre spot on. Hvor den slags spil måske ikke sælger kassen, så skaber de ret meget omtale i medierne, og det, i sidste ende, sælger konsoller og skaber et godt omdømme, uanset om spillet er en kassesucces eller ej. Og er det ikke, bliver det hyldet af samtlige sites og bloggere som "det der oversete spil, som er fantastisk, og ingen købte".

For Heavy Rain er det mere eller mindre tilfældet (jvf. David Cage), men jeg tvivler på, at det kan siges at være en tendens - de fleste at de nævnte titler er meget "gamer-agtige" under den kunsteriske overflade, og det har jo vist sig at skræmme folk der ikke spiller videospil snarere end at tiltrække dem.

King Chaos>
Ja, jeg er sikkert naiv... men jeg tror som Sumez at der i de store firmaer også er entusiaster der presser på. Samtidig bliver der jo også lavet en masse "hø" der på forhånd er udråbt til kæmpe hit, men som flopper fælt. Så hvor farligt er det egentligt at R&D-afdelingen udvikle... et eller andet "mærkeligt"

Der er idealister alle steder, heldigvis, men jeg tror desværre det er undtagelsen snarere end reglen. Det er i hvert fald det indtryk jeg personligt får, når jeg læser interviews med udviklere og udgivere. Udviklerne holdes for ofte nede rent kreativt :/
GilucGilucSkrevet 17/09-10 00:02 
Herold>
Giluc>
Så vidt jeg husker, havde Limbo et budget på 15 millioner danske bananer - det er nu alligevel en hel del, vil jeg da mene, hvis vi ligesom skal sætte f.eks. Heavy Rain op mod det.

15 millioner danske kroner er forsvindende lidt i forhold til en typisk produktion, der godt kan koste 10 gange mere. En produktion som Heavy Rain er en langt større satsning, både pga. budget, men også som genre.

Jeg tror ikke jeg forklarede mig godt nok, jeg prøver at uddybe det lidt - se på hvad der rent faktisk ligger i de to produkter. Lad os antage at Heavy Rain er 20 gange så dyrt (syntes jeg læste noget med 25 mio. $ + 10 mio. $ i marketing, men det er lidt ligemeget, kan alligevel ikke finde det nu)- i så fald har man smidt ca. 5 % så lidt efter Limbo.

Kig så på spillene, og dets indhold. Heavy Rain er langt langt større end sølle 20 gange, på samtlige punkter. Det kan der slet ikke herske nogen tvivl om, med alle de valg man har. Man kan bare ikke komme uden om, at Heavy Rain ikke bare er et kunstspil, der bliver bestemt appelleret til f.eks. folk som mig, der normalt er fuldstændig ligeglad med "kunst" i spil.

Heavy Rain er selvfølgelig en større økonomisk satsning end Limbo, men Limbo er i mine øjne en langt større gameplay-mæssig satsning. Enhver jeg kender, der har hørt om Heavy Rain, har tænkt noget i stil med "En interaktiv film? Fedt nok!", og det er ikke spor overraskende. Samtidig kender jeg mange der virkelig har set på Limbo som et mærkeligt kreatur, og umiddelbart overhovedet ikke har kunnet se det fede i det.

Gameplay og budget hænger sammen, det ved jeg selvfølgelig godt. Hvis man bruger 100 kr. og laver et spil der henvender sig til en målgruppe på 11 personer verden over, så er det en gigantisk gameplay-mæssig satsning, selvom der ikke rigtigt bliver tabt noget på det.

Jeg prøver egentlig bare på at sige, at selvom 15 millioner ikke er det største beløb i spilbranchen, så er det stadig nok til at Limbo, i mine øjne, overhovedet ikke er "undtaget fænomenet".
You can fight like a Krogan, run like a leopard, but you'll never be better than Commander Shepard!Spiller nu: Mass Effect
SumezSumezSkrevet 17/09-10 08:35 
King Chaos>
Ja, jeg er sikkert naiv... men jeg tror som Sumez at der i de store firmaer også er entusiaster der presser på. Samtidig bliver der jo også lavet en masse "hø" der på forhånd er udråbt til kæmpe hit, men som flopper fælt. Så hvor farligt er det egentligt at R&D-afdelingen udvikle... et eller andet "mærkeligt"

Ja, jeg tror egentlig ikke at de "sikre succeser" som vi som forbruger ser visse titler nødvændigvis er så sikre, vi ser jo kun dem der går i front, og har måske let til at overse alle de titler der aldrig bliver til noget.
Altså, vi ved da at Gears of War 3 bliver et fedt spil der sælger godt, men dengang 1'eren kom kunne det sådan set ligeså nemt være blevet en "succes" på niveau med Fracture, og så er det da mere interessant for de store firmaer at have en titel som Shadow of the Colossus på deres platform, som BÅDE kan tjene sig selv ind og give masser af street cred.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 17/09-10 08:37 
silverstar>
Jeg synes der findes flere "vovede" titler til PS2 end til nutidens generation af konsoller.

"Synes" du det, eller "ved" du det? Jeg må indrømme at jeg ikke ser den store forskel, men jeg synes der er flere kvalitetsspil i dag end dengang, så noget må de da gøre rigtigt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
silverstarsilverstarSkrevet 17/09-10 09:11 
Sumez>
silverstar>
Jeg synes der findes flere "vovede" titler til PS2 end til nutidens generation af konsoller.

"Synes" du det, eller "ved" du det? Jeg må indrømme at jeg ikke ser den store forskel, men jeg synes der er flere kvalitetsspil i dag end dengang, så noget må de da gøre rigtigt.

Ja, det synes jeg :) Nu er det svært at "vide" det, da definitionen af en "vovet" titel næppe er ens hos alle.
Prøv at tage et kig på de titler der findes til f.eks. PS2. Jeg synes der er mange titler fra PS2-tiden, som er specielle/vovede (kald det hvad du vil). Jeg synes ikke man ser den samme mængde af den type titler i nyeste generation, der er langt mellem de satsede titler, der tænker udenfor boksen, det er i vid udstrækning de veletablerede genrer, franchises, serier o.s.v. der dominerer billedet på konsollerne. Som tidligere nævnt synes jeg XBL og PSStore er lidt anderledes på det punkt ift fysiske udgivelser.

RJK> Jeg glæder mig også helt vildt til Last Guardian! Jeg tror dog at det har spillet en væsentlig rolle for at titlen har fået økonomisk grønt lys at de har kunnet fremvise to tidligere succes-titler som Ico og SotC, der hhv scorer 90 og 91 på metacritic og i spilverdenen har modtaget "universal acclaim". Jeg synes beslutningen om at give grønt lys til Ico var langt mere "vovet" end tilsvarende beslutning om Last Guardian, men Ico blev som sagt også til i et andet økonomisk og spilmæssigt klima.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
SumezSumezSkrevet 17/09-10 09:21 
Jeg synes det kunne være interessant at samle en liste over hvad man/vi/du/jeg mener er vovede titler, fra hver generation og sammenligne. Jeg tror muligvis du overser hvad der kommer ud i dag, og samtidig synes jeg virkelig der kom meget uinteressant shovelware i forrige generation.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 17/09-10 10:31, rettet 17/09-10 10:33 
silverstar>
Jeg synes beslutningen om at give grønt lys til Ico var langt mere "vovet" end tilsvarende beslutning om Last Guardian, men Ico blev som sagt også til i et andet økonomisk og spilmæssigt klima.

Mjo, men det er jo ikke så meget det jeg snakker om. Faktisk er de nyere spil vel så endnu mere udtryk for hvad jeg snakker om - med Ico vidste man ikke rigtigt hvad man fik, men med SOTC og Last Guardian vidste man at det blev en dårlig forretning :)

Om det ene eller andet er en satsning eller ej er fra mit synspunkt en helt anden diskussion. Et spil som det nye APB er fx nok en kæmpe satsning rent økonomisk, men det er jo stadig beregnet af marketingsfolk ud fra hvad man tror markedet vil have. Det er en kold og kynisk spekulation for at tjene penge - at det så fejler er en anden sag :)

Jeg taler om bevæggrundene for at poste penge i de spil, som der ikke er sandsynlighed for at de tjener hjem. Og hvad der SÅ er bevæggrundene for at tabe penge på den måde. For at finde ud af om der er den idealisme et sted i de store firmaer, eller om det rent faktisk kan betale sig af omveje. Forhåbentligt uden at fremstå farvet så synes jeg jo at det ser ud som om at Sony prøver med de her kunstprægede spil, men Microsoft og Nintendo gør ikke.

I øvrigt var jeg overhovedet ikke ude i at sammenligne produktionen af Limbo med de andre. Det er jo netop helt anderledes i og med at det er lavet uafhængigt og ikke er produceret af et af de store firmaer. Det jeg prøvede at sige var, at så vidt jeg har forstået så FORSØGTE Sony at komme ind og sidde på projektet relativt tidligt i forløbet. At de altså ville stille pengene til rådighed for udviklerne, så de kunne lave det risikofrit. Det blev så afvist fordi Sony ville have sikkerhed ved at overtage rettighederne. Den aftale der siden kom med Microsoft er vist bare mere distributionsagtig, og de har således ikke på samme måde været en del af processen, som Sony ville. Summa summarum: Sony var klar til at betale det hele for at få et kunstpræget spil i porteføljen, hvor ingen andre ville. Ret mig gerne hvis I ved mere og jeg tager fejl :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 17/09-10 10:56, rettet 17/09-10 10:56 
Lige netop APB blev da udviklet uafhængigt af udgivere længe før de fandt nogen der gad poste penge i udgivelsen af det? :)
(jeg er dog stadig enig med dig mht. idéen bag dit argument)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 17/09-10 11:01, rettet 17/09-10 11:04 
RJK>
Microsoft og Nintendo gør ikke.

Nu laver/udgiver MS jo ikke så mange spil "selv", men jeg synes da NETOP at MS, som jeg nævnte tidligere, har gjort det meget bedre i denne generation ved at bane vej for spil som Limbo, Braid (som Sony sagde nej til først!) og diverse 2D shooters, bare for at nævne en smule.
Og Nintendo er da også lidt med, omend ikke så meget som de har været. Jeg er stadig glad for at vi har fået titler som Pikmin og New Super Mario Bros Wii fra deres side, på trods af at de kunne have spillet langt mere sikkert. Generelt set synes jeg egentlig Nintendo satser mere end de to andre, de har bare fejlet mere på deres satsninger.

RJK>
Sony var klar til at betale det hele for at få et kunstpræget spil i porteføljen, hvor ingen andre ville. Ret mig gerne hvis I ved mere og jeg tager fejl :)

Måske husker jeg forkert, men var Playdeads argument for at Limbo ikke kom på PSN netop at Sony ville have alt for mange penge?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 17/09-10 11:20 
Giluc>
Kig så på spillene, og dets indhold. Heavy Rain er langt langt større end sølle 20 gange, på samtlige punkter. Det kan der slet ikke herske nogen tvivl om, med alle de valg man har. Man kan bare ikke komme uden om, at Heavy Rain ikke bare er et kunstspil, der bliver bestemt appelleret til f.eks. folk som mig, der normalt er fuldstændig ligeglad med "kunst" i spil.

Jeg tror du lægger for meget vægt på ordet kunst og den gængse betydning af det. Der er jo ikke noget ordinær kunst i Heavy Rain. Det er snarere udtryksformen, legen med genren og måden spilleren interagerer på, som er det unikke ved Heavy Rain, og det er dét, der er en satsning, fordi det ikke nødvendigvis er en sikker investering.

Giluc>
Heavy Rain er selvfølgelig en større økonomisk satsning end Limbo, men Limbo er i mine øjne en langt større gameplay-mæssig satsning. Enhver jeg kender, der har hørt om Heavy Rain, har tænkt noget i stil med "En interaktiv film? Fedt nok!", og det er ikke spor overraskende. Samtidig kender jeg mange der virkelig har set på Limbo som et mærkeligt kreatur, og umiddelbart overhovedet ikke har kunnet se det fede i det.

Jeg forstår overhovedet ikke hvorfor du synes et sort/hvidt, fysikbaseret, 4 timer langt puzzle er en større satsning end Heavy Rain. Vi ser konstant spil af den type, hvorimod Heavy Rain stort set kun har Fahrenheit at læne sig op ad. At folk synes at konceptet er interessant siger ikke meget andet end at der har været interesse for spillet - ikke at de ville købe det, når det udkommer, eller at det bliver godt modtaget. Limbo har nemmere ved at blive en succes, fordi der skal så meget mindre til før at det er rentabelt, så det er ikke en stor satsning for fx. Microsoft eller Sony at smide en lille smule af deres enorme budgetter i den retning.

Giluc>
Gameplay og budget hænger sammen, det ved jeg selvfølgelig godt. Hvis man bruger 100 kr. og laver et spil der henvender sig til en målgruppe på 11 personer verden over, så er det en gigantisk gameplay-mæssig satsning, selvom der ikke rigtigt bliver tabt noget på det.

Du glemmer at emnet handler om hvor pengene er i kunstspil. Dit eksempel er sådan set irrelevant i forhold til det. Vi leder efter bevæggrundene til at Sony investerer i Ico, SotC og den slags. Det er samme grund til at Sony har været ude efter Limbo, men det er igen på et helt andet niveau end de andre spil.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
RJKRJKSkrevet 17/09-10 11:44 
Sumez>
Nu laver/udgiver MS jo ikke så mange spil "selv", men jeg synes da NETOP at MS, som jeg nævnte tidligere, har gjort det meget bedre i denne generation ved at bane vej for spil som Limbo, Braid (som Sony sagde nej til først!) og diverse 2D shooters, bare for at nævne en smule.

Jojo, men det er stadig ikke det jeg taler om :) Jeg taler om at gå ud og investere flere hundrede millioner i enkelte prestige-titler, som man ved ikke tjener sig hjem. Det har jo ikke noget at gøre med, at Microsoft har en blød distributionspolitik, betaler lidt penge under bordet eller hvad det er nu er, der får Cave og den slags over på 360 :)

Generelt set synes jeg egentlig Nintendo satser mere end de to andre, de har bare fejlet mere på deres satsninger.

Men endnu engang: de spil jeg nævner er jo ikke - som jeg ser det - satsninger. Det er dét der er hele pointen jeg forsøger at få ud af denne tråd :)

I øvrigt synes jeg det er lidt bizart at New Super Mario Bros Wii. på nogen måde skulle være en satsning. Det er billigt produceret, med et supersikkert brand og forgængeren til DS havde solgt ekstremt godt. Jeg synes det er fuldstændig ude af proportioner med min diskussion.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 17/09-10 11:55 
Jeg har godt nok aldrig hørt nogen sige noget der bare minder om "Fedt nok!" direkte efter "En interaktiv film?" :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 17/09-10 11:59 
RJK>
Men endnu engang: de spil jeg nævner er jo ikke - som jeg ser det - satsninger. Det er dét der er hele pointen jeg forsøger at få ud af denne tråd :)

Det er Nintendos spil jo i princippet heller ikke, vi mener stadig det samme.

Og jeg synes da det er højst utraditionelt at producere et klassisk 2D platformsspil i en tid hvor alle folk stadig rynker på næsen af noget der ikke er smart 3D med 5000000000000 polygoner, og så opreklamere det stort. Det er et fantastisk spil, og hvis det ikke havde haft Nintendos pengepung og Mario-figurer i hovedrollerne, ville det helt sikkert have været et fuldkomment overset spil, derfor mener jeg at det har en relevans.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 17/09-10 12:21, rettet 17/09-10 12:22 
Jamen, helt ærligt. DS-spillet har solgt mere end 20 millioner eksemplarer! Den største spilignorant i marketingsafdelingen i ethvert spilfirma har betragtet det som en supersikker investering at lave den efterfølger til Wii. Jeg er komplet uforstående overfor sammenligningen.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 17/09-10 12:43, rettet 17/09-10 12:45 
Det var blot et eksempel på at Nintendo laver atypiske spil, og ikke blot følger trenden og "hvad folk vil have". Selvfølgelig er det aldrig en satsning at lave et Mariospil, men jeg troede heller ikke det var det vi snakkede om. Men jeg synes selv det er en stor overraskelse at DS-spillet faktisk har sogt så meget som du påstår (især i betragtning af at det ikke er vildt godt, det viser jo igen bare at reklamepengene vinder over produktet..)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 17/09-10 13:02, rettet 17/09-10 13:02 
New Super Mario Bros. DS er jo det mest solgte (enkelt) spil på DS overhovedet :)

Link...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 17/09-10 13:06 
Det var da heldigt :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
King ChaosKing ChaosSkrevet 17/09-10 17:08 
Uden at skulle forklejne Nintendo og Mario... synes jeg måske også at visse multiplayer-elementer (som normalt ikke er Nintendos force) er lånt andre steder fra til lejligheden og det gør det sgu mindre kunstnerisk i mine øjne.
ChronoChronoSkrevet 17/09-10 19:16 
Uden at have nogle konkrete tal, så tror jeg nu ikke der har været voldsomt større risiko ved at lave et spil som SOTC i forhold til et spil som God of War 2. Der er helt sikkert meget langt mellem hvad de to spil har kostet at udvikle, og salgmæssigt har de begge haft glæde af deres forgængeres succes.

Små anderledes download-titler som Limbo og Flower er jo også billigere at udvikle, og de har den fordel at de kan sælges billigere og ramme grupper som ikke så ofte køber et spil - eller kun køber noget der er anderledes. Tabet er ikke stort hvis en enkelt titel fejler, så risikoen spredes en del.

Og ja, der er jo helt sikkert også chefer med en smule stolthed og idealisme - de vil da gerne have titler de kan prale lidt af, blandt alt det skrammel de bare skal tjene penge på.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
RJKRJKSkrevet 17/09-10 19:21 
Chrono>
et spil som SOTC i forhold til et spil som God of War 2. Der er helt sikkert meget langt mellem hvad de to spil har kostet at udvikle

Er du sikker på det? Hvis jeg skulle gætte, så har SOTC da været dyrere at udvikle end GOW2.

GOW2 har sikkert et klart større hold, men udviklingstiden er længere på SOTC. Der er nok mere art i GOW2, men til gengæld kunne en del af den og hele enginen genbruges fra GOW1, mens alt er udviklet fra bunden til SOTC.

Og igen, der følger jo meget mere med GOW; det er en franchise man kan udvikle, hvormed der er meget mere økonomi i den.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 17/09-10 19:35 
Nu ved jeg ikke præcis hvordan udviklingstiden har været på hvert projekt, men selvom der er meget genbrug fra 1'eren i GoW2, er det også et ufatteligt omfattende og finpudset projekt, der opnår mange af de ting der blev sparet væk i 1'eren - jeg tror ikke der er blevet sparet på noget. Der er ingen tvivl om at de kun har fået pengene til det fordi 1'eren var en stor succes, men det gør ikke satsningen mindre i tilfældet af at spillet skulle floppe. Det er ikke alle 2'ere der gør det ligeså godt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 17/09-10 19:38, rettet 17/09-10 19:39 
Det var ikke for at nedtale GOW2 (som jeg ikke har spillet :)). Jeg betragter alle de nævnte fuldpris titler (Ico, SOTC, GOW, Killzone, Gran Turismo og Heavy Rain) som nogen der har været i den meget dyre ende at udvikle
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ChronoChronoSkrevet 17/09-10 19:38 
Når jeg ser på credit-listen til SOTC er den godt nok overraskende lang - hvad pokker har de haft gang i? Det spil er jo bare en stor ødemark og nogle boss-kampe :-)

Du har nok ret. Eneste tilbageværende forklaring er idealisme - og det er jo egentlig meget godt at den lever endnu :-)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
RJKRJKSkrevet 17/09-10 19:41, rettet 17/09-10 19:42 
Jeg ved ikke altid lige hvad andre ser :) men for mig er SOTC ekstremt finpudset. Jeg synes virkelig man kan se, at der har været al den tid og økonomi, der kunne ønskes.

At projektet så var alt for ambitiøst til at PS2'en teknisk kunne magte det, og at de burde have skubbet det til PS3 (ligesom de skubbede Ico fra PS1 til PS2) er en helt anden sag :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 17/09-10 20:01, rettet 17/09-10 20:04 
Igen skal man heller ikke undervurdere "mainstream"-spillene, jeg fornemmer at der har været meget idealisme bag God of War 2, og ambitiøsiteten (det ER et ord!) fejler bestemt intet. Det er muligt at det ikke giver en dybere, nærmest følelsesladet oplevelse a la Ico, men jeg synes bestemt det bidrager kulturelt til spilbranchen, og har været med til at løfte tærsklen for hvad man kan forvente af et moderne actionspil. Jeg vil anbefale at spille det, det er bedre end den allerede gode 1'er på alle punkter. :)

Jeg tror i virkeligheden ikke at "idealismen" bag et spil som God of War ligger særlig langt fra den der står bag Ico-serien. Et bedre eksempel er måske Assassin's Creed-spillene der placerer sig solidt mellem de to.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 17/09-10 20:24, rettet 17/09-10 20:25 
Det var ikke meningen at sige noget om udviklerne eller fremhæve det ene spil frem for det andet. Det er alene den kuriositet, at så stort og pengestyret et firma som Sony tilsyneladende gladeligt smider penge i et "sort hul", jeg ville prøve at forstå. Altså hvad der får pengeafdelingen til at sige ja til at lægge X00 millioner i sådan en produktion, når de ved at de penge ikke kommer igen (i hvert fald direkte). Uanset hvilke kvaliteter God Of War og Assassin's Creed ellers har, så er det jo åbenlyst at deres primære formål er at tjene penge, og jeg forstår fra et økonomisk synspunkt fint at de har fået OK. Det er faktisk ret sjældent at jeg tænker det modsatte om en spilproduktion.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 17/09-10 21:15, rettet 17/09-10 21:16 
Jeg tror nu også de regner med at Ico-spillene skal tjene penge, hvad de i grunden også har gjort :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 17/09-10 21:30 
Men det er vel ikke så meget et spørgsmål om at de tjener penge, men om de tjener nok penge i forhold til et spil som Halo?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
RJKRJKSkrevet 17/09-10 21:34, rettet 17/09-10 21:34 
Sumez>
Nu kender vi jo hverken budget eller profit, så det er vel ret svært at udtale sig skråsikkert om. Sådan umiddelbart vurderet så har titler jeg vurderer som sammenlignelige i budget typisk solgt 5-10 gange så meget. Så kommercielle succeser kan vi vel enes om at de ikke er/var :)

Men hvis du har ret, så er det jo sådan set kun mere positivt - hvis man vitterligt vurderer der er marked til den slags titler. Personligt tror jeg ikke på den forklaring.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 17/09-10 21:40, rettet 17/09-10 21:45 
Jeg tror alligevel du undervurderer Ico's målgruppe. Vi snakker trods alt en spilserie der har solgt et par millioner eksemplarer. Det er måske ikke GTA, men det er stadig nok til et tjene en god skilling til Sony.
Og samtidig, som jeg nævnte, skal der mere end en stor pumpet gut der slår en masse ihjel for at lave en kassesucces. Det er muligt at Sony udmærket ved at The Last Guardian ikke sælger ligeså meget som Halo, men de ved nok også at der allerede ER en Halo, og det er ikke så nemt at vippe dem af pinden. Desuden har de allerede Killzone på den opgave.
Jeg -tror- ikke det er MEGET sværere at lave en success ud af et spil som Ico, mod at gøre det med et spil som God of War. F.eks. har Shadow of the Colossus solgt mere end både Killzone 1 og Darksiders, et spil der ellers spiller sine kort så sikre som det kan. Faktisk kunne jeg godt forestille mig at Microsoft sidder lidt og ønsker at de havde et modspil til The Last Guardian.

edit: lidt mere tekst :) nb: mine tal er kun baseret på hvad jeg kunne læse af vgchartz, så det er måske ikke præcist, men burde stadig give et sigende billede
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
silverstarsilverstarSkrevet 17/09-10 22:00 
Jeg er heller ikke sikker på at Sonys pengemænd har siddet ved planlægningsbordet og accepteret spilprojekterne, hvis præmissen var at man allerede der regnede med røde tal på bundlinien. Jeg tror som absolut minimum at man vil kræve at projektet kan bære sig selv økonomisk. At man så vil være villig til at blåstemple nogle projekter, som ikke har samme profitmargen som nogle af de store blockbustere tror jeg er rigtigt. Hvis spillet kan være med til at udvide spil-horisonten på en platform og differentiere sig på en unik måde i forhold til markedet, så tror jeg det vejer positivt, når man skal sige go eller no-go.

Jeg har ledt en del efter salgsdata på Ico og SotC, og de fleste kilder angiver flg:
ICO: ca. 700000 til 950000 eksemplarer solgt worldwide
SotC: ca. 1 mill til 1,5 mill eksemplarer solgt worldwide

Det kunne være interessant hvis der var nogen der kunne grave produktions-udgifterne for de to spil frem, jeg har ikke kunnet finde nogle tal på det.

Kilder:
http://teamicogamers.blogspot.com/2008/11/trivia-sales-data-for-ico-and-shadow-of.html

http://www.hardcoregaming101.net/icosotc/ico.htm

http://www.vgchartz.com/game.php?id=7100
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
60 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig