X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Knapper eller ikke knapper...


Svar
millenniummillenniumSkrevet 13/09-10 12:25 
Sony sviner Microsoft. Men med en interessant pointer som jeg også har tænkt over. Knappens betydning.

http://ekstrabladet.dk/kup/elektronik/spil/article1409348.ece

Er den binære trykknap for oldschool til spil?

Jeg har altid synes at iPhone spil ikke rigtigt fungerede, medmindre de var designet specifik til mediet. Eksempelvis Pacman fungerede overhovedet ikke, fordi jeg ikke kunne 'føle' knappen under fingerne. Jeg skulle hele tiden have et halvt øje på, om min finger gled væk fra "pseudo-knappen". Selv game&watch er overlegent.

På den anden side ser vi sci-fi film, der tydeligvis gerne vil sælge idéen om interfaces uden knapper og tastaturer. Se eksempelvis "Minority Report", som sjovt eksempel.

Men trykknappens styrke er den binære præcision, hvis man kan kalde det dét. Du kan mærke den, mærke dens reaktion og mærke hvornår dit indput skaber konsekvens. Det er egenskaber vi lidt mister med knap-løse brugerflader og trykfølsomme skærme.

Men Microsoft synes åbenbart er hånddrevne interfaces er hvad folket vil ha'. Eller hvad?
The medium is the message.
jaesjaesSkrevet 13/09-10 13:41 
Jeg tror vi alle kan være enige i, at taktil feedback er meget vigtigt i visse situationer. Af samme grund er Kinect naturligvis ikke optimal til visse spil. Til gengæld har Move og Wii-dimserne andre ulemper.

Så vidt jeg ved forskes en del på dette område, i alt fra det mere simple a la touch-skærme med rumble til VR-dragter.
WikzoWikzoSkrevet 13/09-10 14:53 
Da jeg prøvede Kinect i Bruun's Galleri for nogle uger siden i forbindelse med Århus Festuge, slog det mig, at jeg manglede i hvert fald én knap: en form for start/select/pause-knap, som kunne få mig ud i menuen, hvis jeg kom til at vælge forkert.

Jeg ved godt, at du mere tænker på den fysiske følelse af at trykke på en knap (hvor jeg er fuldstændig enig), men derudover føler jeg, at jeg mister meget af kontrollen, når man har at gøre med et knapløst interface som Kinect.
millenniummillenniumSkrevet 13/09-10 15:16 
He he - selv Steve Jobs insisterede på at iPhone i det mindste havde én knap. Og måske med god grund :)

Det er den almene panik-knap som bruges til at gå ud eller fortryde hvad som helst.
The medium is the message.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 13/09-10 15:24 
Jeg syntes de er nået rigtig langt med touch sensitive skærme og halløj, men ja, det er absolut ikke det samme som at have rigtige knapper. Jeg ville heller ikke foretrække at skrive på en iPad fremfor et rigtigt tastatur... Det føles bare forkert.

Wikzo>
Da jeg prøvede Kinect i Bruun's Galleri for nogle uger siden i forbindelse med Århus Festuge, slog det mig, at jeg manglede i hvert fald én knap: en form for start/select/pause-knap, som kunne få mig ud i menuen, hvis jeg kom til at vælge forkert.


Du skal stå med ben og arme udstrakt som et Xboks kryds for at få menuen frem ;D
BeanoBeanoSkrevet 13/09-10 15:25, rettet 13/09-10 15:47 
En finger i venstre øre, venstre næsebor og navlen er soft-reset på Kinect. Hard-reset er en tommelfinger oppe i ... never mind!

EDIT: Og styring af musik...
http://www.youtube.com/watch?v=M0gzQS4w1sc
MrCaseMrCaseSkrevet 13/09-10 15:35 
www.yaybuttons.com
Have you considered sucking less?
AzzkikrAzzkikrSkrevet 13/09-10 16:06 
Wikzo>
Da jeg prøvede Kinect i Bruun's Galleri for nogle uger siden i forbindelse med Århus Festuge, slog det mig, at jeg manglede i hvert fald én knap: en form for start/select/pause-knap, som kunne få mig ud i menuen, hvis jeg kom til at vælge forkert.

Skal man ikke bare råbe ad den for at få den til at pause/navigere menu'en? Eller har jeg misforstået noget.
WikzoWikzoSkrevet 13/09-10 16:16 
Ingen anelse. Havde ikke ligefrem tænkt mig at prøve det derinde :P

Faktisk tænkte jeg lidt på, at det kunne være smart, hvis denne "panik-knap" kunne aktiveres ved at knipse/klappe i hænderne eller lignende.

Jeg læste i øvrigt forleden, at Xbox'en ikke kommer til at tale (forstå) dansk ved launch af Kinect, men at vi først får muligheden for at sige: "Xbox, sluk!" engang i fremtiden via en patch.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 13/09-10 16:17 
Den er satmer grineren "Pew, pew, what are we? Mimes?
GilucGilucSkrevet 13/09-10 21:18 
Haha!

Jeg må da nok selv sige, at vi skal til at styre spillene ved ren og skær tankekraft, før jeg vil droppe knapper. Jeg har ikke prøvet Kinect, men jeg kan vitterligt ikke forestille mig, at det er en fed oplevelse i længden.
You can fight like a Krogan, run like a leopard, but you'll never be better than Commander Shepard!Spiller nu: Mass Effect
WikzoWikzoSkrevet 14/09-10 07:24 
Især ikke fordi dét at stå og løbe på stedet uden controller er nøjagtig lige så dumt som dét at løbe på stedet med en Wii Remote og Nunchuck i hænderne.

Har kun prøvet Wii ... nej, jeg mener Kinect Sports og Kinect Adventure, og ingen af disse spil var der noget særligt ved. Alle var de enten en klon fra Wii Sports eller noget EyeToy-lignende bras. Fodboldspillet havde lidt potentiale, men det var virkelig forvirrende i multiplayer, især fordi man ikke kan bevæge sig, men kun skal skyde bolden afsted.

Rare er virkelig sunket dybt :(
BeanoBeanoSkrevet 14/09-10 07:39 
Wikzo>
Især ikke fordi dét at stå og løbe på stedet uden controller er nøjagtig lige så dumt som dét at løbe på stedet med en Wii Remote og Nunchuck i hænderne.

Det har du helt ret i - specielt når langt de fleste Wii titler (inkl Wii Sports + Resort) kan spilles mens man sidder ned :)
GilucGilucSkrevet 14/09-10 08:39 
Ja præcis. Wii har slået mig lidt ihjel på det punkt - jeg ser ingen grund til at stå op, hvis jeg bare kan sidde ned. Og når jeg endelig står op, så føles det egentlig bare akavet.
You can fight like a Krogan, run like a leopard, but you'll never be better than Commander Shepard!Spiller nu: Mass Effect
HyakotakeHyakotakeSkrevet 14/09-10 10:10 
Jeg afskyr på forhånd tiltag som Kinect - kald det endelig en fordom, for det er sikkert det det er. Jeg kan slet ikke forestille mig at det kan fungere i spil, og jeg er i mange tilfælde blevet bekræftet med Wiimoten. Ud af den stakfuld spil jeg har spillet derpå har jeg følt at kontrollen var passende i højst 2-3 titler... f.eks. Boom Blox gjorde det godt.

På den anden side ligger de binære knapper så dybt i mig fra tidligere generationer, at jeg endnu ikke er ude af det... og formentlig aldrig kommer det. Det kommer sig mest til udtryk i bilspil, hvor jeg trods analoge styrepinde tap-tap-tap'er mig rundt i svingene. Kun yderst sjældent får jeg det til at fungere med bløde bevægelser. Noget bedre går det, når det er en person, jeg styrer, og henholdsvis kan gå eller løbe med ham i forhold til styrepindens aktiveringsgrad.

Så jeg regner med at stoppe med at game, når verden er overtaget af controller-løse generationer af konsoller... men jeg vil gøre mit til at det aldrig kommer dertil. :-)
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig