X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Er GTA IV sandkasse nok?


Svar
SeventhSunSeventhSunSkrevet 13/09-10 10:19 
For ikke at ødelægge Mafia 2 tråden mere, tænkte jeg, at vi kunne køre den egentlig ret spændende debat om GTA IV videre i sin egen tråd :-)


Altså umiddelbart tænker jeg, at Sumez må være blind og døv, hvis han ikke har lagt mærke til de "mange" personer man kan møde og interagere med, uden for missionerne :-)
Men der bliver selvfølgelig heller ikke skiltet ret meget med dem - de er ikke fremhævet på skærmen på nogen måde.
Jeg kan ikke huske om de kan ses på det lille kort, men muligvis er de kun at se på oversigtskortet.

Men i en bredere debat, kan jeg godt se hvad Sumez mener.
Som sådan kan man jo ikke sige at dating og bowling "ikke gælder", bare fordi man synes det er ligegyldige aktiviteter, men omvendt, hvis man ikke gider lave de aktiviteter, så bliver spillet selvfølgelig noget mere lineært.

Hvordan er det egentlig med de der biler man skal stjæle? Ligger de missioner ikke reelt uden for historiens struktur?


For mig er det geniale hvad GTA spillene, egentlig ikke så meget det man kan lave mellem missionerne, men mere at man har lyst til, at køre rundt i byen, og lave ingenting.
At man lige kører en længere tur på vej til en mission, fordi man skal høre en sang i radioen færdig.

Og jeg har lyst til at fordrive tiden, fordi Rockstar har lavet nogle meget komplette universer. Jeg synes det er fantastisk at høre en nyhedshistorie på Weazel News om den bygning jeg selv lige har sprunget i luften.
Jeg synes det er fantastisk at opdage, at dag og nat cykulussen ændrer meget mere end bare solens position.
Og sådan er der en masse detaljer, der gør at man føler at man er en del af en levende by.

Især synes jeg det bliver tydeligt hvad GTA gør, når man spiller andre spil, hvor det bliver SÅ tydeligt, at der sker absolut ingenting uden for den boble, du som spiller befinder dig i.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
HeroldHeroldSkrevet 13/09-10 10:46 
De dukker op på minimappet, efterhånden som man spiller, og de er i nærheden. Der er flere i Lost and the Damned og Ballad of Gay Tony.

Dating-delen synes jeg heller ikke er ligegyldig, for dater man de rigtige piger, så får man låst op for nogle muligheder, fx. at få reduceret sin wanted-level, med et telefonopkald. Jeg kan ikke præcist huske om der er noget dybere mht. bowling osv. men jeg mener også at dit forhold til en af de andre, gør at han kan komme forbi med en vogn med våben... men jeg kan huske forkert med den sidste dér. Alt i alt, er det ikke noget der betyder det store for selve spillet, og man kan sagtens klare sig uden, men det kan højne oplevelsen i stil med at man leder efter et +2 sværd istedet for det man har, i et RPG.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
King ChaosKing ChaosSkrevet 13/09-10 10:48, rettet 13/09-10 10:49 
Seventh: Jeg er stort set enig med dig. Jeg synes det fede er at have gennemført hovedhistorien samt en masse af det udenom, men med fornemmelsen af, at der stadig er ting man ikke har opdaget endnu. Hey, det faktisk også det Sumez har oplevet... han ved det bare ikke :D
SumezSumezSkrevet 13/09-10 11:18 
SeventhSun>
Men i en bredere debat, kan jeg godt se hvad Sumez mener.
Som sådan kan man jo ikke sige at dating og bowling "ikke gælder", bare fordi man synes det er ligegyldige aktiviteter, men omvendt, hvis man ikke gider lave de aktiviteter, så bliver spillet selvfølgelig noget mere lineært.

Jeg vil gerne lige påpege at jeg ikke mener at de sociale elementer med de andre figurer "ikke gælder", det var blot i forbindelse med det specifikke argumente i Mafia 2-tråden, jeg ikke syntes at disse gjorde en forskel, da det er ting man selv fremprovokerer og opsøger - ikke aktiviteter som byen som sådan stiller til rådighed for en.

Det tilføjer ikke særlig meget liv til byen, men det tilføjer liv til selve spillet, og jeg kunne faktisk meget godt lide dette "sim forhold"-element til en hvis grænse, omend man hurtigt indser at det er meget begrænset hvad der er at lave, og det hurtigt udvikler sig til ren grinding. Af samme grund ærgrer det mig at der reelt ikke er andet af den slags muligheder i byen. Den er måske stor på kortet, men der ufatteligt langt mellem indholdet i den.


Barerne, stripklubberne og bowlinghallerne tilføjer dog en lille smule til selve byen, og det er præcis denne slags "krydderier", jeg mener kunne have gjort GTA4 (og alle andre spil i serien siden GTA3) langt mere interessant. Altså hvis man kunne udforske flere bygninger og steder end dem der var direkte knyttet til missioner og sociale aktiviteter, og derfor kun udgør "værter" for disse, i stedet for at tilbyde deres egne aktiviteter (og gerne nogen der fremstår som en del af spillet, snarere end en gimmick some fake-websites på netcafeen).


For mig er det geniale hvad GTA spillene, egentlig ikke så meget det man kan lave mellem missionerne, men mere at man har lyst til, at køre rundt i byen, og lave ingenting.
At man lige kører en længere tur på vej til en mission, fordi man skal høre en sang i radioen færdig.

(...)

Især synes jeg det bliver tydeligt hvad GTA gør, når man spiller andre spil, hvor det bliver SÅ tydeligt, at der sker absolut ingenting uden for den boble, du som spiller befinder dig i.

Det er sjovt, for jeg synes netop at GTA's svaghed er det direkte modsatte.
Spillet giver en illusion af at der findes en stor, stor by, som du kan bevæge dig frit rundt i - men i virkeligheden sker der absolut INTET udenfor den boble, spillets aktuelle mission vedrører.

Jeg mener vi havde en anden tråd om sandkassespil engang, som jeg muligvis selv startede (men jeg kan ikke finde den, måske var det på DKF?), hvor jeg efter et skuffende møde med Vice City, netop efterlyste sandkassespil med reelt indhold.
Der er flere ting, jeg mener GTA gør forkert, men hvis vi et øjeblik ignorerer repetetive og kedelige missioner, samt billig styring af sværhedsgraden via tidsbegrænsninger, er den ting jeg virkelig savner i spilserien det som man (jeg) tror den tilbyder når man hører termet "sandkassespil" og hører folk lovprise spillet for det samme. Jeg er godt klar over at det jeg ønsker slet ikke er en del af spillets koncept, og primært er noget man bør ty til RPG'er for at finde (omend de ofte er ligeså dårlige til at "overholde løftet", se f.eks. Mass Effect 1), men jeg ville så gerne se et GTA der gør det, at jeg bliver lige skuffet hver gang et nyt spil i serien udkommer. :\
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 13/09-10 11:24, rettet 13/09-10 11:25 
King Chaos>
Seventh: Jeg er stort set enig med dig. Jeg synes det fede er at have gennemført hovedhistorien samt en masse af det udenom, men med fornemmelsen af, at der stadig er ting man ikke har opdaget endnu. Hey, det faktisk også det Sumez har oplevet... han ved det bare ikke :D

Jeg savner lige præcis fornemmelsen af at der er en masse udenom hovedpersonen, som jeg ikke har oplevet - som jeg havde det med f.eks. Fallout 3! Dét så jeg gerne i GTA.
Når jeg tænker sandkassespil, tænker jeg et stort omkringsiggribende spil, hvor man stort set fra starten af, kan gå på opdagelse og udforske næsten hele spillet (eller blot en af de tre store sektioner, GTA4 f.eks. er opdelt af). Problemet med GTA-spillene er at de snarere end at stille en "verden" til rådighed, hurtig viser sig blot at være en stor tom "manege", der tilfældigvis er udformet som en by. Lige netop 4'eren synes jeg er langt bedre til at forklæde denne manege som en rigtig levende by end f.eks. GTA3 og Vice City (som begge virker utroligt tomme og døde), men igen kræver det at man som spiller ikke laver andet end at passere forbi bygningerne og folkene i sin smarte bil, og ikke tænker på dem som rigtige bygninger og rigtige mennesker, der kan tjene andet formål end et animeret baggrundsbillede.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
AzzkikrAzzkikrSkrevet 13/09-10 11:49, rettet 13/09-10 11:55 
Efter min mening er GTA4's svaghed alt det tidsspild der er mellem missionerne, tidsspild der tit varer længere tid end selve missionen som man kører hen for at udfører. Det kan sammenlignes lidt med AC2 med at hoppe rundt på tage i 10 minutter for at udfører en eller anden kedelig mission som man har udført lignende af 74 gange tidligere i spillet på 5 minutter -> rinse and repeat. Samme er tilfældet i GTA4 omend historien er mere interessant.

Elementer som dating og andre småting lider af samme problem, du kører i 5 minutter for et event der ikke har noget rigtigt indhold bare og er overstået på ingen tid for at få et +/- i det der forhold. Det er for tamt efter min mening, det skal integreres bedre og de events skal være større og længere ellers bliver det bare et irritations moment. De såkaldte 'side events' skal have mere indflydelse på spillet i denne type spil, ellers er de bare ligegyldige og selvom man kan få en eller anden bonus ved at udføre dem gør det dem ikke mindre ligegyldige, det har ingen funtion udover at gøre spillet lettere for dig. Det bliver aldrig et rigtigt side event, men nærmere bare et dårligt minigame.

Men det er et generelt problem (for mig ihvertfald), med alle 'freeroam' spil nu om dage. Udviklerne gør meget for at gøre byen/området/whatever stor og levende og det er da også sjovt nok at hoppe/køre/gå/flyve rundt i de første 4-5 timer, men efter det bliver det desværre bare en sur tjans at konstant skulle bruge uanede mængder af tid for at komme fra A-B og der i virkeligheden ikke er noget interessant at komme efter uden for main storyline.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 13/09-10 12:10, rettet 13/09-10 12:12 
Det eneste GTA-spil, jeg er fuldstændig pjattet med, er Vice City. Mest pga. det fuldstændig gennemførte overdrevne 80'er tema, som er sindsygt lækkert. Styringen er også blevet gjort en lille smule mere "arcade-agtig" i forhold til GTA3, og i det hele taget føles spillet urealistisk og tåbeligt på den gode måde, li'som 2½D-spillene. Da jeg forsøgte mig med San Andreas, droppede jeg det hutigt igen. Der var bare alt for meget lortbrunt-i-gråt, og det hele føltes anstrengt realistisk.

Jeg har ikke prøvet GTA4. Men jeg kan kun forstille mig, at de har lavet det endnu værre end SA. Hele ideen med sandkassespil, er, efter min mening, at det skal være mere leg end arbejde. Og det synes jeg efterhånden Rock Star har glemt lidt i jagten på at lave det hele stort og imponerende.
AV Intelligent Terminal
millenniummillenniumSkrevet 13/09-10 12:12 
Killer Bean 2>>
Jeg er svært tilbøjelig til at være fuldstændig enig med dig. :)
The medium is the message.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 13/09-10 12:27 
Jeg ved ikke om det er nødvendigt, men man kan godt gå et skridt længere i opdelingen og komme til følgende:

- Hovedmissioner
- Sidemissioner
- Aktiviteter

Hovedmissionerne er den totalt lineære vej gennem spillet.
Sidemissioner er totalt valgfri og kan helt undgås på vej mod hovedmissionens mål/afslutning.
Aktiviteter er alt det statiske tidsfordriv, byen indeholder.

Mht GTA4 (som vi primært snakker om i denne tråd) kan jeg ikke huske hvor stor frihed, der er mellem hoved- og side-missioner. Er der ikke en del af missionerne med bogstav-ikoner, som man sagtens kan undgå at spille før spillet slutter? Disse kan jo så siges at være sidemissioner, som burde gøre spillet mere sandkasse.

Mht aktiviteter var jeg ovenud lykkelig da Saints Row 2 udkom... og solgte sig selv ved at tage pis på GTA4:

http://www.joystiq.com/2008/06/06/saints-row-2-trailer-pokes-fun-at-gta-iv/

Det opsummerede min følelse med, at GTA4-aktiviteterne var røvkedelige - jeg gad præcis spille dart, bowle og pool EN gang hver og efterfølgende undgik jeg så vidt muligt disse tidsspildende og uinteressante ting.

Cabaret/standup var sjovt ganske få gange, men slet ikke nok til at køre forbi igen og igen for at se dem alle.

Netsurfing og maillæsning med "sjove" sider var også hurtigt overstået mht fun factor. Hvorfor skal jeg surfe på et virtuelt net uden andet formål end at få et billigt og plat grin, når jeg surfer på det rigtige Internet og finder langt sjovere ting?
SeventhSunSeventhSunSkrevet 14/09-10 10:08 
Men jeg synes det er sjovt, at vi ikke lige frem vælter rundt i eksempler på sandkassespil, der så gør det helt rigtigt :-)

Jeg kan faktisk ikke komme i tanke om særlig mange spil, der overhovedet har en reel levende by eller tilsvarende som sandkasse.
Det skulle lige være Animal Crossing, som så også er meget smalt i sit univers reelt.


Men ift. GTA (IV), så ser jeg den Saints Row reklame og må egentlig erkende, at selvom bowling osv er ret ligegyldige, så gider jeg lige så lidt sprøjte med gylle eller noget andet vanvittigt. (der er f.eks en del yderligere aktiviteter i Episodes from Liberty City, som jeg heller ikke gider).

Jeg vil faktisk aller helst opleve den historie, som Rockstar gerne vil fortælle mig.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
SumezSumezSkrevet 14/09-10 10:34, rettet 14/09-10 10:35 
SeventhSun>
Men jeg synes det er sjovt, at vi ikke lige frem vælter rundt i eksempler på sandkassespil, der så gør det helt rigtigt :-)

Jeg synes det er kedeligt. :(
Men der er jo heller ingen tvivl om at det må være ufatteligt krævende at lave et spil med så bredt omfang, hvor hver enkelt element stadig kan være interessant.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HyakotakeHyakotakeSkrevet 14/09-10 10:50 
SeventhSun>
...selvom bowling osv er ret ligegyldige, så gider jeg lige så lidt sprøjte med gylle eller noget andet vanvittigt.

Men hvis jeg vil bowle, så tager jeg ud på en rigtig bowlingbane eller køber et bowlingspil. Det bliver nok svært at opstøve et gyllespreder-spil for slet ikke at tale om en straffet pletteattest, hvis jeg ville gøre det IRL :-D

Jeg ser helst sandkasse-spil, hvor man kan gøre ting, som ligger ud over normen. Det må godt være lidt crazy for at være sjovt og det gjorde SR2 meget bedre end GTA4.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 14/09-10 11:15 
Hyakotake>
Jeg ser helst sandkasse-spil, hvor man kan gøre ting, som ligger ud over normen.

Ja, det er sådan set også den eneste grund til, at spiller den slags spil. Nogen gange er det bare rart at lalle rundt og lave at muligt lort, man aldrig ville kunne gøre IRL.

En af mine bedste sandkasse-oplevelser var Postal 2. Det spil er bare så åndsvagt langt ude :D
AV Intelligent Terminal
KillerBean2KillerBean2Skrevet 17/06-12 20:10 
Nu er jeg gået i gang med at spille Just Cause 2. På en måde er det meget forfriskende med et spil, der bare går ud på at være en pik og ødelægge ting, men ellers ligner det godt nok GTA til forveksling. Jeg bliver ved med at forsøge på at lave håndbremsevendinger og folder så i stedet min faldskærm ud. Det er ikke så fedt, når man har militæret i hælene :D

Findes der ikke nogle sandkassespil, som forgår i nogle lidt mere spændende verdener? Jeg kunne for eksempel godt tænke mig at få lov til at tosse rundt i en Giant Mech eller noget andet sjovt og ikke bare de evindelige biler, både og fly. Om ikke andet ville det være rart, hvis Red Dead Redemption fandtes til PC.
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 17/06-12 20:18 
Sandkassespil i en spændende verden? Det var en genial idé, skynd dig at sælge den til EA før nogen hugger den!
Helt seriøst, forstår jeg faktisk ikke hvorfor ingen har prøvet på det før, jeg synes vi har kørt rund i gaderne i noget der ligner New York nok gange efterhånden.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 17/06-12 20:23 
Sjovt jeg er gået igang med det sindsyge Saints Row The Third og for mig er det alt hvad GTA ikke har! Det er simpelthen rigtig sjovt at spille. Elsker det :-)
Bashful Neophyte
Bede-xBede-xSkrevet 17/06-12 20:28 
Crackdown spillene er ikke specielt spændende verdener, men obligatoriske for Just Cause fans. Ellers håber jeg på at Gravity Rush kan placeres i den kategori, men jeg er ikke startet på det endnu og har bevidst ikke læst for meget om det for at bevare friskheden.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
millenniummillenniumSkrevet 17/06-12 20:58, rettet 17/06-12 21:00 
Red Dead Redeption var jo også oplagt som western-sandkasse (bogstaveligt talt) og jeg synes også det var hulens godt som spil. Men det var IMO ikke et sandkasse-spil. Problemet var at alle mine handlinger havde alt for store konsekvenser, så jeg kunne ikke rigtigt afprøve grænserne og gradbøje reglerne. Når man har brugt timevis på at opbygge et positivt image, ødelægger man det naturligvis ikke ved et øjebliks amoralsk revolver-sjov.

Oprigt mener jeg ikke at nogen spil har kvalificeret sig bedre som sandkassespil, bedre end GTA 3 og Vice. Hvad er principperne med en sandkasse? Man får rammerne, en bunke sand, en skovl og en spand. Derefter skal man selv udvikle sin leg. De fleste nye spil har alt for tralvt med at indskrive regler i deres sandkasse, og så er det ikke et sandkassespil længere.

Men jeg må se at få checket Saints Row 3. Det lyder som my kinda game.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 17/06-12 21:01 
Til gengæld er der mere sand i sandkassen i RDR. GTA har sandkassen og legetøjet, men det virker som om de har glemt at fylde den op. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 17/06-12 21:14 
millennium>
Men jeg må se at få checket Saints Row 3. Det lyder som my kinda game.

Jeg har aldrig været helt vild med sandkasse genren men Saints Row 3 formår at fastholde det som for mig gør det sjovt at vende tilbage til igen og igen. Det er helt igennem vanvittigt uden regler og helt uden moral.. :D

2 player co-op online ser også ret så fedt ud men har ikke prøvet det endnu. Tør slet ikke tænke på hvor sjovt det må være!
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 17/06-12 21:23 
Jeg har hørt at det ikke er ligeså sjovt som 2'eren, kan der være noget om det?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 17/06-12 21:24 
Nogen der har købt Platinum edition? Noget der er værd at samle på?
The medium is the message.
nerosnerosSkrevet 17/06-12 21:41, rettet 17/06-12 21:41 
Sumez>
Jeg har hørt at det ikke er ligeså sjovt som 2'eren, kan der være noget om det?

Hmm det er for mig et ret anderledes spil? Jeg brød mig ikke ret meget om 2'eren det havde sådan en fesen hiphop wannabe-stil.
Bashful Neophyte
HulleHulleSkrevet 18/06-12 00:12 
KillerBean2>
Findes der ikke nogle sandkassespil, som forgår i nogle lidt mere spændende verdener? Jeg kunne for eksempel godt tænke mig at få lov til at tosse rundt i en Giant Mech eller noget andet sjovt og ikke bare de evindelige biler, både og fly. Om ikke andet ville det være rart, hvis Red Dead Redemption fandtes til PC.

Du kan tage på Mars med Red Faction: Armageddon. Der kan du få lov til at smadre løs i mechs. Jeg vil dog ikke anbefale det, da jeg personligt finder spillet ret så kedeligt kontra Just Cause 2. Men anmelderne tog godt imod Red Faction: A..

En af de anderledens sandkasse spil jeg ellers har haft det sjovest med er Hulk: Ultimate Destrution. Det kom sidste generation og var noget så usædvanligt godt. Ved ikke om der findes en PC udgave af det, ellers kom det vist til alle de gamle XboxPS2Cube.
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
millenniummillenniumSkrevet 18/06-12 09:02, rettet 18/06-12 09:02 
Der er selvfølgelig også en grad af Sandkasse i Assassins Creed 2. Selv man ikke har biler og helikoptere til rådighed, så brugte jeg meget, meget tid på at lege i byen mellem missionerne, finde interessante områder, lede efter fjer og nyde udsigten over byens arkitektur. Den lyst og frihed er IMO indbegrebet af sandbox.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 18/06-12 09:12, rettet 18/06-12 09:13 
Ja, hvis Prototype, GTA og Crackdown er sandbox, er AC2 mindst ligeså meget sandbox. :) Det er også "lidt federe" at lege sandbox i datidens Firenze og Venedig end i endnu en klon af New York.
Elder Scrolls-spillene må vel i den grad også betragtes som sandbox, men heller ikke deres verden kan siges at være sønderligt unik. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 18/06-12 09:19 
De to Infamous titler er også sandbox, selv om verdenen i etteren ikke var så spændende/varieret. 2'eren var mere varieret end både Crackdown og Prototype - det skal så heller ikke meget til.

Det kommende The Amazing Spiderman spil bliver også sandbox:
http://www.gametrailers.com/video/exclusive-developer-the-amazing/732244
millenniummillenniumSkrevet 18/06-12 11:22, rettet 18/06-12 11:23 
Hvad med Skyrim? Jeg har det ikke, fordi jeg venter på et price drop, men hvor meget lever Skyrim op til vores opfattelse af sandbox. (Jeg tror faktisk vi har en fælles forståelse for sandbox-genrens kvalificering).

Jeg overvejer også Just Cause 2, fordi det ser så hul-i-hovedet sjovt ud. Og så er det billigt.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 18/06-12 11:49, rettet 18/06-12 11:50 
Skyrim er temmelig meget sandbox, ja næsten for meget i forhold til genren (jeg kunne godt lide at man eks. i Morrowind ikke kunne begive sig ud i de mere farlige områder lige fra starten).

Fra det øjeblik du har spillet gennem introen, kan du rimelig meget bevæge dig frit over hele Skyrim, besøge alle byer, snakke med alle mennesker, og gå ind i alle dungeons. Størstedelen af spillet går med at lave alt andet end at spille main-quests.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 18/06-12 15:49, rettet 18/06-12 15:54 
Begrebet 'sandkassespil' er efterhånden ret misbrugt, og vel også derfor 'open-world' er ved at tage over - at kunne tage missioner i valgfri rækkefølge, synes jeg ikke, der er meget sandkasse over. I praksis kan alle sandkassespil vel tælles på et par hænder og en fod. The Sims 3 og Civilization 4 er vel mest sandkassespil, de fleste GTA er vel derimod mest open-world-spil.

Elder Scrolls-serien kan vel godt siges at være sandbox, da man kan læse om en person/et område/en genstand i en in-game-bog og tænke, at det lyder spændende og skal undersøges nærmere. Well, i Skyrim ødelægges det lidt af Automatische Fokking Quest Logs (sammen med 100% præcise Quest Markers de nye djævletutorials IMO). Kan dog ikke huske hvor meget af dette som kan slås fra og til. Ok, hvis historiemissioner havner i en Quest Log, men ikke sidemissioner. At spillet er et RPG hjælper naturligvis også meget til, at det føles som sandbox :)

EDIT: "100% præcise" tilføjet.
millenniummillenniumSkrevet 18/06-12 16:04 
....Eller sandbox integreret i open world. :-D

Da jeg spillede GTA3 eller Vice fandt jeg ofte på mine egne udfordringer. Det var ikke engang side-missioner, men en leg med spillets program. F.eks. kørte jeg hasarderet, fik en max wanted og forskansede mig i parken, hvor politibilerne ikke kan komme ind, med bazookaer og andre sjove våben. Jeg ville blot afprøve hvor lang tid jeg kunne overleve min selvskabte udfordring.

Det er IMO essensen af sandbox - at kunne udvikle sit eget spil inden for spillets rammer.

GTA3 og VIce havde også meget mere frie tøjler i løsningen af missioner. F.eks. fra Vice, hvor man skulle stoppe en militær karavane og stjæle en tank. Jeg eksperimenterede med flere metoder - bl.a. parkere en bil foran karavanen, gemme sig på afstand, og sprænge den i luften, så forreste række soldater røg med i købet. Men, der var mange andre måde at klare missionen, blot ved at bruge spillets rekvisitter anderledes.

Essensen findes ikke så meget i selve spillet, men hvordan spilleren bruger spillet.
The medium is the message.
jaesjaesSkrevet 18/06-12 16:18, rettet 18/06-12 16:18 
Kan godt være GTA-serien ikke er det bedste eksempel, så. Huskede flere af de tidligere spil som mere restriktive.

millennium>
Essensen findes ikke så meget i selve spillet, men hvordan spilleren bruger spillet.

Det er vel to uadskillelige aspekter - de værktøjer spilleren har til rådighed, skal give muligheden for at være med til at forme sin egen oplevelse. I et sandkassespil er der lighedstegn mellem spillet og byggeklodserne.
millenniummillenniumSkrevet 18/06-12 17:46 
Jo, men det er udviklernes ansvar at gøre byggeklodserne så tilpas fleksible, at spilleren kan kombinere i det uendelige. Så kan spillet være nok så meget non-lineært og open world - hvis reglerne omkring rekvisitterne er restriktive, er det ikke længere sandbox.
The medium is the message.
SumezSumezSkrevet 18/06-12 17:59 
Meget god pointe mht. forskellen mellem "sandbox" og "open world". Når jeg siger sandbox har jeg tendens til bare at tænke på "open world" spil. Men som regel er målet med at gøre sit spil "open world" vel også netop at gøre det til en sandkasse. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 18/06-12 19:52 
Lige netop den pointe som mange af nutidens spildesignere glemmer, inkl Rockstar. Jeg har en lidt bitter fornemmelse for den kommende GTA.
The medium is the message.
jaesjaesSkrevet 18/06-12 23:27 
millennium>
Jo, men det er udviklernes ansvar at gøre byggeklodserne så tilpas fleksible, at spilleren kan kombinere i det uendelige. Så kan spillet være nok så meget non-lineært og open world - hvis reglerne omkring rekvisitterne er restriktive, er det ikke længere sandbox.

Ja, men det synes jeg så giver lidt sig selv: Dårlige klodser/rekvisitter = per automatik dårligt sandkassespil :)
SumezSumezSkrevet 19/06-12 08:10 
I så fald, er det i hvert fald nok et stretch at kalde spil som GTA og RDR for sandbox. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig