X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Spilsamlerens naturlige fjender


Svar
RJKRJKSkrevet 13/08-10 14:53 
Selvom spilsamleren er en fredelig og tilbagetrukket skabning, så er den ikke uden fjender. Efter grundige studier følger her de fem værste:

5. Klistermærket

Klistermærket er en lille parasit der nægter at forlade værten igen, når den først har klistret sig på. Et perfekt eksemplar af Mr. Gimmick og et kæmpe stort Nintendo-klubben-klistermærke henover forsiden, som med garanti river papæsken i stykker, hvis man prøver at fjerne det. Et genstridigt klistermærke ovenpå PlayStation-seglet på mint-eksemplaret af Castlevania: Sympony Of The Night, der gør det umuligt at fjerne det ene uden at ødelægge det andet. EB Games' infernalske DON'T VOID-klistermærker der tager så lang tid at fjerne, at det er billigere at give dobbeltpris for samme spil i nabobutikken. Selv et ellers uskyldigt klistermærke kan spolere en PS2-æske, fordi det sidder ovenpå hullet i æsken, så omslaget trykkes ud af facon når man fjerner det.

4. Grådigheden

Grådigheden dikterer, at hvis der kan puttes penge i en spillemaskine, så er der chance for at der er penge i maskinen på et vilkårligt tidspunkt. Ham der har nøglen har selvfølgelig ikke tømt den for penge, så det er bare med at smadre sig igennem alt der står i vejen, for at komme ind til den ventende formue. Den originale jernlåge med låsen til den originale standard Taito-nøgle på Space Invaders. Fronten med det flotte, originale art på Galaxian. Hele striben af spillemaskiner på den lokale grill. Og når man så erfarer, at ham med nøglen overraskende nok HAVDE taget enhver 25 øre (det er dét han gør - og han gør det ALTID), så kan man jo passende bagefter smadre al glasset i maskinen i irritation og skuffelse. Godt nok fik man ingen penge ud af det, men så har man da fået ødelagt maskinen komplet.

3. Teenage-kærligheden

Teenage-kærligheden er overbevist om at den er udødelig og derfor har som pligt at gøre alle andre opmærksomme på denne sandhed. Et fænomen der fx kommer til udtryk i senere uønskede tatoveringer, hærværk i form af grafitti og - værst af alt - indridsede inskriptioner i arcademaskiner. "LM + SM" skrabet ud af sidearten på Galaga-kabinettet. "ANJA" ridset med store bogstaver i den transparente plastikrunding på den sjældne cockpit-model af Star Wars. Nogen elsker bare sig selv og filer "ANDERS PUGÉ" ind i Game & Watch-udgaven af Zelda. Både til stor skade for spilsamleren og skaberen selv, når de senere skal forklare kærester/koner hvem hende den anden er.

2. Musen

Musen har den specielle evne, at næsten alt den gør nærmest er beregnet til at ødelægge en spilsamling: den spiser gladeligt papir, dens pis er dræbende for elektronik og den multiplerer. Samlingen af gamle spilblade der står på loftet. Kassen med arcadeprint i fyrrummet. De gamle computere i carporten. Bare en enkelt mus kan destruere det hele og man har ingen chance for at opdage det, før skaden forlængst er sket.

1. Kvinden

Kvinden (oftest Moderen men for enkelte spilsamlere, Konen) er født med et oprydningsgen der er gift for spilsamleren. Det er som om den slet ikke forstår, at alt gammel skrammel skal gemmes. Arcadeprintet til After Burner Deluxe der "lignede elektronikskrot" og derfor endte på lossepladsen. Den der Commodore-samling med hundredvis af originale spil, som sønnen alligevel ikke havde brugt i ti år. Henved samtlige æsker til alle NES-spil nogensinde solgt i Danmark. Genet er i udbrud når børnene flytter hjemmefra, men er ellers konsekvent aktivt og gjort endnu værre ved, at kvinden er overbevist om at den gør noget positivt ved denne oprydningsvirksomhed.

(enhver sammenhæng med virkelige episoder er ikke tilfældig :))
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
NaieraNaieraSkrevet 13/08-10 15:09, rettet 13/08-10 15:09 
Jeg grinede flere gange mens jeg læste dette indlæg ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
dRxLdRxLSkrevet 13/08-10 15:39 


"ANDERS PUGÉ" ? Haha =)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
millenniummillenniumSkrevet 13/08-10 15:45 
Vedr. nr 1....

Læg mærke til at de fleste mænd har en kasse. Det er hans kasse, og hvad der er i kassen er hans. Han bruger det ikke dagligt, men det må aldrig smides ud. Og denne kasse følger manden, uanset hvor han bor og med hvem.

Nogle mænd har tegneserier i kassen. Nogle har en frimærkesamling, Zombie-film, SCSI ledninger, gamle SyQuest drev eller Commodore 64 spil.

Og kvinden skal bare lære at lade manden have sin kasse i fred, og aldrig sige "Jamen, du bruger det jo aldrig".
The medium is the message.
SonicSonicSkrevet 13/08-10 16:40 
Hehe, good read :) Tak for grinet :)
Parental Advisory: Explicit Lyrics
salsalSkrevet 13/08-10 18:02 
Kvinder er noget skidt! Det må vi efterhånden lære.
Spiller nu: DuckTales 2, Heroes Of Might And Mag..., Kings Of The Beach
TheDukeTheDukeSkrevet 13/08-10 18:38, rettet 13/08-10 18:39 
Fin artikel, men du glemte en af de værste fjender, nemlig Solen. Denne ækle brændende kugle forvandler rask væk smukke covers til falmede skygger af deres forhenværende skønhed, og får gamle, flotte, beige maskiner til at ligne noget der stået i en cigaretrygerforening :(

Hvis man bare kunne slukke den på en eller anden måde...
NaieraNaieraSkrevet 13/08-10 18:45 
Persienner og gardiner ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RJKRJKSkrevet 13/08-10 18:56 
Arh, ja, Solen burde have været deroppe af. Det er faktisk ret irriterende konstant at have persiennerne lukket for at undgå solskader ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
tastasSkrevet 13/08-10 19:02 
Godt spilmuseet er i det "mørke jylland" så :)
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
BeanoBeanoSkrevet 13/08-10 19:49, rettet 13/08-10 19:57 
Brilliant tråd ;)

Vil tilføje en af mine egen fjender : Fornuftigheden

Hvis man ikke passer på kan man blive inficeret af dette uvæsen som får en til at tænke tanker som "det kommer jeg jo ikke til at spille igen" og derefter sælge genstanden til senere ærgelse. Jeg kan selv nævne Seaman, Luigi's Mansion og en stor del af min PSX samling som ofre for dette uhyre. Ækelt!
The DaneThe DaneSkrevet 13/08-10 21:21 
5. minder mig om noget jeg overhørte i EB games den anden dag hvor det lød som om (ihvertfald den butik) ikke brugte en vis type klistermærker til at forsegle spillene mere pga. kunderne ikke ønskede det :p. Kunne være en anden type mærkater, som sagt fik ikke det hele med.

Men alt i alt kan kun være enig i punkterne :D
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
ChronoChronoSkrevet 13/08-10 21:22 
Der er mange sandheder i denne tråd :-)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
GreaseballGreaseballSkrevet 13/08-10 21:43 
LOL! Meget griner skrevet :D

Hidsighed kan også nævnes når der for 117 gang bliver skudt ned fordi spillet designer har besluttet at teste ens allerede slidte tålmodighed på en sidste boss der siger spar to til alt andet i spillet og man kaster irriteret controler eller kassetten af pokkers til med ikke så gode resultater.

Og Beano... av ja fornuftighed.. jeg ærgre mig stadig over at jeg for mange år siden solgte min 32X med en pæn stak spil til, der i blandt Chaotix. Har jagtet et pænt eksemplar siden da
KamekKamekSkrevet 13/08-10 21:55 
Haha - der er mange ting her man kan nikke genkendende til! ;-)
Oh hai Mark!Spiller nu: Spider-Man 2 (2023), Super Mario RPG (2023), Super Mario Bros. Wonder
solid snakesolid snakeSkrevet 16/08-10 18:44 
Endnu en fjende.. Der er også uvidende folk som bare smider kassen og manualen til spillet ud, da de kun skal bruge spillet..

Netop pga. de ikke ved bedre, manualen og kassen fylder jo bare..
Hvordan kan man pege på ingenting.......?????????
HyakotakeHyakotakeSkrevet 16/08-10 21:43 
Jeg elsker også de nyopfundne ord, der følger med; "multiplerer" og "fornuftighed"! :-D
silverstarsilverstarSkrevet 16/08-10 22:30 
Det er også altid en bitter oplevelse for spilsamlere at se spil, der har været i kærlige børnehænder.
Manualer der har været brugt som malebog og derefter badet i cola, æsker der er blevet danset på, spil-cartridges der tilsyneladende er blevet brugt som hockey-puck, og cd'er der ligner at de er blevet sandblæst :)
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 19/08-10 15:46, rettet 19/08-10 15:49 
Hmm, føler mig lidt udhængt i tråden her :P

Mht. indridsning af navn på Zelda G&W: det gav dengang mening (må indrømme, at det senere er blevet en torn i øjet). Det skete efter, at min fætter kaprede spillet i 3-4 timer - inden jeg overhovedet havde pakket det ud (fødselsdagsgave) og prøvet det. :/

Jeg har i øvrigt stadig spilæsken i OK stand - og har ikke glemt at Spilmuseet har lånt selve G&W-spillet (det var ikke en donation! ;)) - og de originale, 21-årige gamle batterier. Mit navn og min barndomsadresse er naturligvis også angivet på forsiden af æsken med sprittusch under "ZELDA". :)

En anden fjende for spilsamlere må være...

Økonomi?
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
RJKRJKSkrevet 19/08-10 16:12 
;) Jeg så i øvrigt efter den anden dag (det står jo udstillet) og der står faktisk kun "TILHØRER ANDERS P." på det :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 19/08-10 16:55 
Åndede også lettet op - over at det ikke lå i en eller anden kasse med elektronikdele - da jeg så billeder fra museumsudstillingen ;) Jeg må hellere kigge forbi i efteråret og nyde synet af mit kære eje... :)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
ChronoChronoSkrevet 17/09-10 19:22 
Der er åbenbart også folk som vil sprænge deres spil i luften!

Nintendo-spil som brevbombe?
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
SumezSumezSkrevet 17/09-10 19:38 
Hvilket spil var det, og hvilken Nintendo? Og endnu vigtigere, hvilken butik på Nørrebrogade sælger Nintendo cartridge-spil uden jeg vidste noget om det??? Need more information...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
TheDukeTheDukeSkrevet 18/09-10 11:40 
Ja, jeg undrer mig også lidt.
KamekKamekSkrevet 18/09-10 11:42, rettet 18/09-10 12:25 
Forhåbentlig er det et DS- eller Wii-spil og ikke et eksemplar af Mr. Gimmick til NES!
Oh hai Mark!Spiller nu: Spider-Man 2 (2023), Super Mario RPG (2023), Super Mario Bros. Wonder
GilucGilucSkrevet 19/09-10 01:37 
Mange kalder fejlagtigt Nintendo DS for "Nintendo", så jeg kunne forestille mig at det er det der menes... Det må da så nok siges at være den største fjende!
You can fight like a Krogan, run like a leopard, but you'll never be better than Commander Shepard!Spiller nu: Mass Effect
JonassoeJonassoeSkrevet 20/09-10 02:45, rettet 20/09-10 02:45 
Chrono>
Der er åbenbart også folk som vil sprænge deres spil i luften!

Jeg vidste at den æske ville give problemer en dag O_O
Havde dog selv skudt på, at jeg ville løbe tør for hyldeplads, før sådan noget ville ske.

(antaget selvfølgelig at der er tale om DS-æsker)
Spiller nu: Super Street Fighter IV, Super Smash Bros. Melee
SumezSumezSkrevet 20/09-10 08:38 
Oh selvfølgelig, jeg læste teksten som om han brugte den hårde plastikskal fra et cartridgespil :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Crystal DragonCrystal DragonSkrevet 05/03-12 10:42 
Jeg kan godt nikke genkendende til nr. 1 -_-
Jeg havde en komplet samling af alle de originale Power Rangers figurer, plus samtlige Zords der blev solgt i Danmark og en masse andet skrammel.... men så kommer min mor og siger: "Nu har du jo fået en nevø der er 4 år, så skulle du nu ikke skilde dig af med alt det drengelegetøj du alligevel ikke bruger?"
Og hun havde det blik man ikke bør sige nej til ... suk... 2 uger efter kommer jeg på besøg hos min nevø og den eneste der stadig havde sine arme og ben og hoved var min Red Ranger.... den samling kunne ha set godt ud på min hylde idag. x'(
Anime otaku by heart - Gamer by soulSpiller nu: InFamous: Second Son, DanganRonpa 2: Goodbye ...
Alf81Alf81Skrevet 05/03-12 10:54 
Updates, åbentbart :/
Ting om dét og pis.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 05/03-12 11:00 
Jeg har også tit fået noget Master System eller Megadrive ind ad døren, hvor man godt kunne mistænke de tidligere ejere for at have ladet spillene gå i arv til deres småkravl, hvorefter de stakkels æsker og spil i årevis har levet et liv som intet andet end rudimentære frisbees :(

Sjovt nok har jeg heller aldrig fået fat i et wrestling-spil, der er i god stand. Jeg har lidt på fornemmelsen, at folk, der godt kan lide wrestling-spil, også er sådan lidt wrestling-agtige i deres håndtering af dem :D

Ellers kan jeg også godt nikke genkendende til det med klistermærker. Forbandet irriterende!

Og så den evindelige pladsmangel. Hvad man dog ikke vil gi' for nogle ekstra hyldemeter :)
AV Intelligent Terminal
KillerBean2KillerBean2Skrevet 05/03-12 11:01 
Alf81>
Updates, åbentbart :/

Haha! :D

Nej, nu gjorde jeg det igen.. Undskyld Scavenger ;)
AV Intelligent Terminal
seebergseebergSkrevet 06/03-12 19:03 
Gammel tråd, måske også gammelt tip, men here it goes. GameStop's VOID-efterladenskaber kan nemt og smertefrit fjernes ved at sætte et stykke tape over, gnide det godt, og derefter rive det af. Processen kan gentages ved hårdt ramte patienter. Man tror det næppe, men det virker! Bare lige et tip fra en insider ;)
Genesis does what Nintendon't!Spiller nu: Uncharted 3: Drake's De..., Forza Motorsport 5, Donkey Kong Country: Tr...
crushcrushSkrevet 07/03-12 07:28 
Tak seeberg det var lige det råd jeg havde brug for, har bedt dem flere gang om at lade være med at sætte det dumme klistermærke på :-)
Spiller nu: Legend Of Zelda, The: T...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 12/03-12 16:07 
Har lige fået en bunke spil ind ad døren, hvor sælgeren havde valgt at proppe dem i et par boblekuverter, som derefter var blevet tapet sammen. De fleste af æskerne er selvfølgelig blevet knust fuldstændigt :(

Folk, som stoler på at postvæsnet behandler pakkerne pænt, er også en naturlig fjende..
AV Intelligent Terminal
KamekKamekSkrevet 12/03-12 16:11, rettet 12/03-12 16:11 
KillerBean2>
Folk, som stoler på at postvæsnet behandler pakkerne pænt, er også en naturlig fjende..

Ja, det er desværre set før at man modtager et fuldstændig smadret spil fordi postvæsenet har kylet rundet med pakken :-(
Oh hai Mark!Spiller nu: Spider-Man 2 (2023), Super Mario RPG (2023), Super Mario Bros. Wonder
RJKRJKSkrevet 12/03-12 16:15 
I den anledning overraskes jeg altid over, at så mange (ja, også mange herinde fra) sender ting i PostDK's kasser UDEN at forsegle dem på nogen måde. Altså så man bare lige kan lukke dem op og tage al indholdet. Det er næsten for naivt til at gå godt :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KillerBean2KillerBean2Skrevet 12/03-12 16:23, rettet 12/03-12 16:24 
Jeg har aldrig oplevet at få hugget noget af det gamle lort, jeg sender til folk. Men jeg har fået en pakke, hvor toldvæsnet vurderede, at den eneste måde at bryde forseglingen på, var ved at jorde en hobbykniv ind i dyret og køre den hen over indholdet :(
AV Intelligent Terminal
RJKRJKSkrevet 12/03-12 16:26 
Jeg har mistet indhold fra ikke-forseglede forsendelser to gange. Om det blev nappet eller bare faldt ud undervejs, ved jeg selvfølgelig ikke :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KillerBean2KillerBean2Skrevet 12/03-12 16:27 
Var det retro-ting eller noget mere moderne?
AV Intelligent Terminal
RJKRJKSkrevet 12/03-12 16:32 
Mere moderne :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KillerBean2KillerBean2Skrevet 12/03-12 16:45 
Så giver det lidt mere mening :)
AV Intelligent Terminal
ElgenElgenSkrevet 12/03-12 17:08, rettet 12/03-12 17:09 
Efter de sørgelige begivenheder sidste sommer, bliver jeg nød til at nævne 'kraftigt regnskyld' kombineret med 'opbevaring i kælder'.
Heldigvis var det meste på hylder i god højde, men da der også lå ting og sager og rodede på gulvet, røg der lige et par papæsker på den konto };-S
De arcadeprints der blev våde, virkede igen efter en tørring; blot lugter de lidt af prut (det var kloakvand der var i kælderen).
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KillerBean2KillerBean2Skrevet 12/03-12 20:05 
Haha, jeg kan lige se beskrivelsen til en evt. eBay-auktion for mig. "Have spent some time submerged in raw sewage. Smells like fart." :D

Noget andet, jeg godt vil nævne som en af spilsamlerens fjender: Utålmodighed.

På det sidste har haft svært ved at styre mine samlerhormoner. Der skulle bare lige pludselig ske noget. Og som resultat har jeg købt alt, alt for mange spil til alt for høje priser og i alt for elendig stand.

Kom også til at købe 19 Turtles-tegneserier, uden at ane hvorfor :)
AV Intelligent Terminal
GreaseballGreaseballSkrevet 13/03-12 11:52 
Jeg kan lige se udtrykket på den som modtager det "*snif snif* Der noget der lugte lidt skummelt her?"

Ved ikke om det været nævnt som fjende før, men temperament? I min ynger dage(det skrev jeg ikke lige). Der har nogen få kassetter og et enkelt joystik måtte lade livet -.-
Danny SallingDanny SallingSkrevet 13/03-12 19:05 
Jeg husker også at der røg et par Boss joystick til C-64 eren :-/
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig