X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Påvirker anmeldelser spilsalget?


Svar
millenniummillenniumSkrevet 01/08-10 10:03 
En relativ ny empirisk undersøgelse anslag at der kan være en vis forbindelse mellem positive anmeldelser og salget af spil. Analysen er dog ekstremt tynd og meget ensporet. Det er en lille gruppe af informanter og analysen er kun baseret på Plants vs. Zombies, men måske kan det blive startskuddet til flere, og mere habile, analyser - noget som filmindustrien har udført i årevis.

Har anmeldelser, reelt, en indflydelse på omsætningen? (Kvantitativt betragtet)

Det er højaktuelt, særlig også taget den aktuelle polemik omkring distributører som truer anmeldere, hvis de ikke får positive anmeldelser. - Er det overhovedet relevant at true pressen? - Og i så fald: I hvilke tilfælde?

Bayonetta var jo et spil som høstede gode anmeldelser (10 i EDGE), men ordet fra pressen er at spillet ikke solgte så godt som forventet.

I filmindustrien skelner man typisk mellem upmarket og mainstream, hvor holdningen er, at upmarket film (sofistikerede og kulturelt 'tunge' film) er meget afhængige af positive anmeldelser, mens store mainstreafilm er komplet bulletproof overfor negative anmeldelser. Kan man i spilindustrien skelne mellem mainstream- og indiespil, evt? Plants vs. Zombies er jo mest betragtet som indie.

Og så er der prisen... 400kr for et spil har vel også en afgørende faktor for hvorvidt anmeldelser har indflydelse. Men hvad med billigere spil? Har man større hang til impulskøb hvis spil eks. koster under en hund? Og kan det være en måde at reducere anmeldernes betydning?

Læs mere...

Game Reviews Have Causal Link To Sales – EEDAR
The medium is the message.
King ChaosKing ChaosSkrevet 01/08-10 11:46 
Altså umiddelbart ville jeg sige "nej", men jeg ved at Atari/Namco-Bandai var vilde i varmen hver gang Stegelmann viste et DragonBall-spil frem i Troldspejlet, for det betød at de pr. automatik var sikre på kvartalsregnskabet endte i sort. Når det så er sagt så tror jeg så også at det var ligegyldigt om det fik dårlige eller gode anmeldelser, så svaret er stadigvæk... "nej" :D

Jeg vil jo gerne ha' at folk læser vores anmeldelser og tænker "Hmmm, det skal jeg da ud og købe" eller "Hmmm, det lyder som noget bæ, det vil jeg ikke røre ved". Men jeg tvivler. Måske har de allerstørste medier; Ekstra Bladet, TV2 og DR indflydelse hvis de er meget negative eller positive, men som du selv siger så er der blockbuster titler du aldrig vil kunne tale/skrive ned.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 01/08-10 12:09 
King Chaos>
Når det så er sagt så tror jeg så også at det var ligegyldigt om det fik dårlige eller gode anmeldelser, så svaret er stadigvæk... "nej" :D

Ja, når man snakker anmeldelser, er det vel tit et spørgsmål om "dårlig omtale er bedre end ingen omtale". Antallet af anmeldelser (dvs. øget omtale) har vel langt større inflydelse på salget end anmeldelsernes indhold. Når det kommer til stykket, er vores såkaldt "højt udviklede primathjerne" jo langt nemmere at manipulere, end vi går og bilder os selv ind :)
AV Intelligent Terminal
dpldplSkrevet 01/08-10 12:13 
Alt fra reklamer, anmeldelser til personlig meninger påvirker os, så hurtig svar er ja. Men hvor stor delen af folk der dropper et ringe spil pågrund af anmeldelser eller omvendt, er nu svært at sige. Da der også er spil der for gode anmeldelser og stadig sælger dårligt.

Men ting som demo, reklame eller firma der udgiver spillet, påvirker nok folk langt mere. Bare se mig, jeg ligeglad hvor godt folk snakker om Activision spil, Så vil jeg ikke købe deres spil.(Nej Blizzard tæller ikke som del af Activision i min egen lille verden!!! :P)

King Chaos: DBZ et spil i troldspejl for dem, bliver bare set som en reklame der rammer det rigtige publikum.
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
jaesjaesSkrevet 01/08-10 12:23, rettet 01/08-10 12:33 
Som jeg ser det, er anmeldelser ét element i en større helhed, primært: Mund-til-mund, synlighed, omtale, tilgængelighed, butiksvejledning, anmeldelser og brugervurderinger.

Jeg er overbevist om, at synligheden og omtalen er de to vigtigste salgs-boostere, men det kunne være interessant at se, hvilke faktorer, der påvirker salget mest. Det er naturligvis svært at sammenligne situationer/spil.

Anmeldelser påvirker givetvis spilsalget, men det er vel typisk i kombination med synlighed og omtale, som King Chaos er inde på.

EDIT 3: Der kom lige to indlæg, mens jeg skrev mit.
Arh er træt i dag, endnu en justering.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 01/08-10 15:04, rettet 01/08-10 15:29 
Åbentbart... Jeff Gerstman blev jo fyret fra IGN for sin famøse Kane & Lynch Anmeldelse og startede GiantBomb.

Det var selvfølgelig mest på grund af at der var sponserpenge af helvede til på sitet lige på det tidspunkt, men der må have været nogen der har ment at hans anmeldelse åbentbart kunne have en stor nok effekt på salg af spillet.

Der er også nogen der går meget op i Metacritic scores og jeg syntes at jeg hørte på en podcast på Gametrailers.com (Epic Battle Cry) at der er nogen udviklere der får kontant bonus hvis deres spil f.eks. scorer over 90% på Metacritic.

Det er selvfølgelig fint at der er en gevinst for at folk gør deres bedste, men det virker ikke ok at det nødvendigvis er enkeltpersoner der har så meget magt for en anmeldelse vil jeg aldrig mene er 100% upartisk.

F.eks. læste jeg en anmeldelse af Dynasty Warriors 6 Empires, et spil jeg er ret glad for, hvori Ryan Clements startede med at skrive noget i stil med "I'm the guy who always review these games" og så ellers basher det for at være ensformigt i resten af anmeldelsen da han tydeligvis ikke kan lide den slags spil og det er jo ikke en hel optimal håndtering syntes jeg nu nok.

Det ville være det samme som hvis jeg skulle anmelde alle "Me and My horse" lignende spil og syntes at de var for pigede, ensformige og for meget med heste :D

Dynasty Warriors 6 Empires @ IGN
AzzkikrAzzkikrSkrevet 01/08-10 15:22, rettet 01/08-10 15:24 
Det har en effekt hvis spillet ikke er i en etableret serie i forvejen.

Hvis det er et helt nyt spil og det får røv anmelderser skader det helt sikkert.

Navnet har generelt mere effektet end diverse tågede reviews.
millenniummillenniumSkrevet 01/08-10 15:42, rettet 01/08-10 15:44 
Den eneste gang jeg kan mindes at én enkeltstående anmeldelse har haft afgørende betydning for mit køb, er EDGE som skrev en relativ positiv anmeldelse af GC spillet: "P.N.07" (modsat mange andre medier). På bagrund af den ene anmeldelse købte jeg spillet, men jeg tror ikke det har reddet dagen for distributørerne. P.N.07 flunkede vidst alligevel.

I alle andre tilfælde køber jeg pga generel hype om et spil. GTA, Mario, Kratos og lign. sælger ligesom sig selv.

Men derfor er det også hul i hovedet for distributører at true medierne hvis de giver dårlige anmeldelser. Den potentielle skade er sikkert større end det økonomiske udbytte. Personligt tror jeg heller ikke der findes spilmedier som er så magtfulde at de kan påvirke salget direkte. Især ikke et dansk medie.

Det er også den generelle holdning i filmbranchen: Én anmeldelse betyder nada. En klynge af anmeldelser betyder mere, så hvis distributørerne skal true nogen får de alt for travlt.

Derimod tror jeg også at tv-omtale er guld for distributørerne. Det rammer meget hurtigere, hårdere og bredere. Men det er værd at undersøge, fremfor bare at tro på noget.
The medium is the message.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 01/08-10 15:44 
Azzkikr>
Navnet har generelt mere effektet end diverse tågede reviews.

Helt enig. Jeg syntes at man kan mærke at det er begyndt at handle rigtig meget om brands, især for casual gamers, efterhånden. Der er massere af mennesker der egentlig ikke spiller så mange spil, men altid køber det nyeste Call of Duty, Madden, Fifa, Mario, Pokémon, Final Fantasy, Dragon Quest, Dynasty Warriors eller Tokimeki Memorial da det er en serie de kender og forbinder med kvalitet.
millenniummillenniumSkrevet 01/08-10 18:09 
Men er det ikke en indikation af, at markedet er ved at segmentere sig. Så der er et mainstreamsegment, bestående af casual gamers - og at de hovedsageligt er røv ligeglade med reviews. Dette er sikkert majoriteten af markedet der er mainstream.

Og så findes der et hjørne af kræsne spillere, der gerne søger uden om hype-spil, og har lyst til eksperimentere med innovative indiespil, som kan blive hjulpet frem af gode reviews.
The medium is the message.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 02/08-10 08:53 
Denne her har været oppe tidligere i en anden tråd.

http://www.gamasutra.com/view/news/26223/Analyst_Review_Scores_Least_Important_Factor_For_Game_Purchases.php

Men at anmeldelser er "mindst vigtige faktor" betyder selvfølgelig ikke at det "ingen betydning" har.
nerosnerosSkrevet 02/08-10 10:19, rettet 02/08-10 10:19 
Påvirker anmeldelser spilsalget?

JA selvfølgelig gør det det! Kan slet ikke forstå at det overhovedet er et spørgsmål når man ser på hvordan vores forbrugersamfund er skruet sammen, men noget der er endnu stærkere er hvad folk skriver om div. spil på et forum som f.eks P:R's ;-)
Bashful Neophyte
millenniummillenniumSkrevet 02/08-10 10:29, rettet 02/08-10 10:34 
Neros: Jeg tror efterhånden den kollektive holdning er, at anmeldelser har en effekt, men bliver overtrumfet af branding, koncepter, tv-reklamer, anden presse og store papfigurer i menneskehøjder, som står i spilbutikkerne.

Forumdebatter har formentlig den mindste effekt i det store billede.

For spildistributører er det jo også et spørgmål om cost/benefit, og der er sikkert ikke nogen radikal vigtig grund til, at give anmelderne VIP treatment. Jeg tror aldrig vi kan undvære anmeldelser, som en brik i helheden, men den afgørende faktor for omsætningen hviler nok ikke i anmeldelserne.

Smalle titler, derimod, kan sikkert på en boost. Især LIMBO tror jeg skal være ekstremt glad for de mange positive anmeldelser.
The medium is the message.
nerosnerosSkrevet 02/08-10 10:58 
millennium>
Forumdebatter har formentlig den mindste effekt i det store billede.

Jeg tror du har ret, men faktisk har forumdebatter utrolig stor indvirkning på mig mere end et godt review på nettet fra f.eks gametrailers osv.

Branding, koncepter, tv-reklamer, anden presse og store papfigurer i menneskehøjde har meget sjælden betydning for hvad jeg køber af spil.

Dog skal det lige siges at spil-trailerer sælger ret godt på mig :D
Bashful Neophyte
King ChaosKing ChaosSkrevet 02/08-10 11:42 
Ja, men det er ikke dig lægger de store penge... det er hr og fru jensen (og deres lille møgunge) og de går ikke på fora og læser om hvor godt eller skidt Modern Warfare 2 er, de køber det da til barnet til hans 12-års fødselsdag, fordi det er det spil han vil ha'.
nerosnerosSkrevet 02/08-10 12:17, rettet 02/08-10 12:18 
Nej det er ikke mig der køber den slags trash ;-) Dog er Modern Warfare 2 et udmærket spil!
Bashful Neophyte
HeroldHeroldSkrevet 02/08-10 12:25 
Jeg er med Kong Kylie her. Anmeldelser er fine nok, men det er kun hardcorepublikummet, der læser dem - og det er ikke dér de fleste pengene ligger. En stor fejl i analysen er at de bruger Plants vs. Zombies, der med sin casual-målretning har været i flere aviser end andre spil, og derfor er nået ud til et bredere publikum.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
millenniummillenniumSkrevet 02/08-10 12:44 
King Chaos>
Ja, men det er ikke dig lægger de store penge... det er hr og fru jensen (og deres lille møgunge) og de går ikke på fora og læser om hvor godt eller skidt Modern Warfare 2 er, de køber det da til barnet til hans 12-års fødselsdag, fordi det er det spil han vil ha'.

Tsk, tsk - Modern Warfare 2 har PEGI +16 mærkningen. :-D

Casual gamers (og uvidende forældre) er også den eneste årsag til at der stadig laves håbløse licensspil. Brandet overgår kvaliteten.
The medium is the message.
DeluxScanDeluxScanSkrevet 04/08-10 01:36 
Hvis anmeldelser paavirkede spilsalget, saa ville 50 Cent ikke saelge nogen spil.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
SumezSumezSkrevet 04/08-10 08:10 
Gør han det?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 04/08-10 08:21, rettet 04/08-10 08:26 
millennium>
Neros: Jeg tror efterhånden den kollektive holdning er, at anmeldelser har en effekt, men bliver overtrumfet af branding, koncepter, tv-reklamer, anden presse og store papfigurer i menneskehøjder, som står i spilbutikkerne.

Men hører anmeldelser ikke også under dette?
Som Killer Bean pointerer, og som også var min første tanke, så er dårlig omtale bedre end ingen omtale. Det er kvantiteten der afgør det, og hvis et spil bliver anmeldt i alle medier du kommer i nærheden af, er der større chance for at du hører om det, og så er der større chance for at folk der ikke læser de medier hører om det, og så spreder omtalen og rygterne sig.
Anmeldelser har dog nok ikke større indflydelse end nyhedsartikler og lignende promovering i pressen, det er altsammen del af en større mølle, og anmeldelser er nemme og gratis at få med.

Forumdebatter har formentlig den mindste effekt i det store billede.

En forumdebat har ingen indflydelse, men mange forumdebatter har stor indflydelse, på samme måde som alle andre former for word of mouth - ingen omtale, intet salg. Men de skal fremprovokeres af noget, de kommer ikke af sig selv.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
millenniummillenniumSkrevet 04/08-10 09:42, rettet 04/08-10 09:44 
Klart, word-of-mouth en en velanset markedføringsteknik, ligesom viral marketing. Disse principper hører ikke under den store massekommunikation. Og det er bl.a. i anmeldelser og forums at viral og word-of-mouth gør sig gældende. Når et spil får sin egen tråd, er det fordi én ambassadør som tager initiativ til at fremhæve spillet - og gør det med en højere overbevisningskraft.

En interessant case til analyse kunne dog være Naughty Bear - et spil som netop levede højt på sin hype og omtale, og massive bannermarkedsføring op til udgivelsen. Men så blev slagtet af anmelderne. Har det mon solgt ok...? I hvert fald indtil den negative word-of-mouth indhentede spilsalget?
The medium is the message.
SeventhSunSeventhSunSkrevet 04/08-10 11:11 
Sumez>
Gør han det?

Ja: http://vgchartz.com/game.php?id=4808
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
millenniummillenniumSkrevet 04/08-10 12:15 
LOL - interessant. 650.000 kopier i US på 20 dage er da gode salgstal.

Tydeligvis et stort marked for små ynkelige wannabe gangstas, der ikke læser anmeldelser. ;-)
The medium is the message.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig