X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Lidt om Eye Toy


Svar
Per SPer SSkrevet 09/07-03 03:29, rettet 11/07-03 20:19 
Eye Toy – et glimt i øjet

(al sammenligning med nulevende personer og holdninger er tilsigtet og dybt ironisk)

Sidste år viste NFI for første gang det meget lovende Eye Toy til den danske spilpresse, der med vanlig sans for uhæmmet spilleglæde, kastede sig over det lille kamera med den store virkning. Nu kunne man ikke bare nøjes med at gemme sig bag PC skærmen og lukke mavesure anmeldelser ud til den uvidende pøbel af mainstream spillere, der hellere vil kaste sig savlende over FIFA end verdens ottende og niende vidundere - REZ og Pro Evolution Soccer 2. Nu havde underholdningen bevæget sig op fra af de skumle kældre og væk fra de blegfede anorak-gamere med lysfølsomhed og Def Jam på trøjen.

Eye Toy er sjovest sammen med andre. Designet som et partyspil for hele familien, sammen med mor og far, eller til alle der blot vil have det sjovt (jeg gentager egentlig bare reklamerne fra NFI). Nu måtte selv dem med det højeste galde-indhold se sig selv gjort til grin på skærmen, ude af stand til modbevise hvor sjovt det så ud når de selv stod for skud. Idéen bag Eye Toy er nemlig god, rigtig god.

Vel vidende at smarte marketingsfolk, med lækkert hår, vil gennemføre alt for at gøre PS2 konsollen til den sejeste konsol for gamere over 21 år (hvilket den alligevel allerede er, da den trods alt er den bedst sælgende konsol i vores lille nordiske smørhul), så er vi ovre i en anden boldgade med Eye Toy. Erfaringen med at appellere til en bredere målgruppe (den største) end hardcore segmentet, og dermed til dels en lavere aldersgrænse, er dog ikke noget som (censureret) tidligere har haft så stor succes med. Bortset fra en moderat (men skuffende) succes med Sly Raccoon og Primal, har både War of the Monsters og Ape Escape 2 solgt elendigt. På trods af gode anmeldelser (så meget for at tro på spilpressen). Det ser vi regelmæssigt (Rygar f.eks.), men det er mistænkeligt når spillene er udgivet som ”first party” titler under Sony’s eget banner.

Dette er ikke unikt for Danmark, selv et af de største markeder (UK) har vist de samme nedslående resultater. Markedet for spillene er der, men et eller andet sted er der noget der ikke slipper igennem til forbrugeren. Jeg er dog overbevist om at Eye Toy vil få en bedre skæbne. I stedet for at lade markedsføringen sive igennem de (for Danmark) sædvanlige kanaler, har man - i et overraskende strejf af kreativitet - overladt fantasien til et professionelt PR bureau, der vil sørge for at Eye Toy vil blive set, og prøvet – rundt om i landet. Hurra for det. Det burde faktisk lykkes for dem at overvinde myten om at konsol hardware ikke kan sælge.

Men hvad er det der gør det så sjovt at fægte med arme og foran et kamera og sin PS2?

Et lille kamera placeres foran spilleren, oven eller nedenunder fjernsynet, tilsluttes en af de to USB porte på PS2 konsollen, hvorefter Eye Toy ”spillet” startes op. Efter en meget pædagogisk og simpel indledning, skal der bare en lille finjustering af kameraets linse til, før man er klar til sin første færd med Eye Toy. Pakken indeholder 12 forskellige mini-spil, hvoraf en pæn del er skjult indtil man får åbnet op for dem. Desværre er de sjoveste ikke med fra start, så tænder man ikke på idéen, bør man tvinge sig selv til at kæmpe videre. Finder man det ikke sjovt at holde øje med tallerkener der skal roteres eller beskidte vinduer der skal pudses – forget about it!

Kameraet registrerer bevægelser, og det er lige præcis det det går ud på. Selvom skarpheden kan synes lidt uldent, så er man ikke i tvivl om hvem det er der ser åndssvag ud for åben skærm. Tag et spil som ”Kung Foo”, placer dig selv i midten af skærmen, indenfor omridset af en person, og pand så de små skæve karate-kæmpere en på rislampen efterhånden som de vælter ind på skærmen fra højre eller venstre. Stiller man sig op lidt ”fancy”, med korrekt karate-stand og et sejt blik i fjæset, så er det ikke helt umuligt at komme helskindet igennem angrebene uden at tabe ansigt. Sætter man sig på en ”high-score”, så tager kameraet et billede af vinderen til evig grin og berømmelse. Registreringen af slagene varetages af en speciel chip i kameraet og det er overraskende så præcis det fungerer. Hele konceptet bag Eye Toy er bundet op på ”motion detection”, og medmindre at der er for lav belysning i omgivelserne, er det fejlfrit. Meget imponerende.

Det er også imponerende Eye Toy er udviklet uden for Japan, den slags idéer finder sjældent vej igennem til de vestlige spiludviklere, men her er det altså lykkes at gøre idé til virkelighed. Faktisk kan jeg ikke mindes at der er dukket noget op, der i den grad har været i stand til tilføje gaming kulturen noget nyt, siden Konami opfandt Dancing Stage, dansemåtterne, og startede ”rytmespils-genren” - der først lige er begyndt at varme op i Europa. Faktum er at en stor del af den målgruppe der vil finde Eye Toy underholdende, er den samme som vil købe Dancing Stage. Den rette markedsføring (og de største lommer), bestemmer hvem der vinder. Min holdning er at der er rigeligt af målgruppen (læs: kagen) til dem begge.

Et par af spillene i Eye Toy, er da også slet skjulte kopier af de japanske rytmespil. Her slipper man dog for at skulle hoppe rundt på en dansemåtte i takt til musikken. I stedet skal man placerer sine hænder foran skærmen, på det rigtige tidspunkt. Timing og rytmesans, bestemmer hvem der vinder. Forskellen ligger dog i at man samtidigt kan se sig selv på skærmen, og ikke kun de tegn man skal følge som i f.eks. Dancing Stage. Der er en verden til forskel, men kendere af genren vil følge sig hjemme lige med det samme. Hardcore gamerne kan lokkes med på Eye Toy vognen alene på baggrund af rytmespillene.

”Wishi Washi” (vinduespudsning) var det store hit blandt de fleste voksne jeg så prøve Eye Toy. En kedelig hverdagsting som alle kan relatere til, men som i ”Wishi Washi” pludselig bliver et sjovt minispil, hvor det er konkurrencepræget at få selv den mindste plet væk. Succesen blev desuden større når man var to spillere. Kameraet registrerer alle bevægelser, og derfor kan man sagtens være mere end en spiller. Der er ikke nogen decideret multiplayerfunktion, men det var ret skægt at se hvor hurtigt man kunne finde ud af at samarbejde. Det var trods alt med et publikum som ikke havde forudgående kendskab til Eye Toy og som man ikke normalt ville sammenkæde med gaming. Rart at se.

Langtidsholdbarheden for spillene er dog et åbent spørgsmål. De er enkeltstående ikke synderligt originale, og Sony har selv udtalt at man har været tilbage og kigge i retro-kisten over gameplayet i mange af spillene. De hviler alene på Eye Toy konceptet, og som sådan skal de vurderes. Hiver man Eye Toy frem sammen med familien, er der ingen tvivl om at de fleste vil være med. Alle kan spille det. Nu har jeg selv haft det igennem en aften sammen med vennerne, og det er lang tid siden at det er lykkes at få ”non-gamere” til at springe ud i noget der hænger sammen med PS2. Hverken Samba de Amigo eller Dancing Stage har kunne gøre det. Godt nok er der betydeligt mere dybde og gameplay i de førnævnte titler, men udfra laboratorierotternes reaktioner alene - var Eye Toy et hit.
Også uden brug af overdrevne mængder af alkohol – men det hjalp. :oP

Det mest komplicerede spil handler om at time eksplosionerne af nogle fyrværkeriraketter. En form for skrabet udgave af det gamle Fantavision (PS2). Her viser Eye Toy hvad fremtiden muligvis kan bringe. Jeg spurgte repræsentanten fra Sony, om Fantavision 2 måske var en mulighed med Eye Toy, og noget i den retning burde kunne lade sig gøre. Der skulle dukke et par specifikke Eye Toy spil op inden jul, men der blev hverken luftet titler eller genrer. Et puzzlespil eller et solidt rytmespil er mit bud på hvad der dukker op. Konami’s succes med Dancing Stage på det engelske marked, er sikkert ikke gået hen over hovedet på Sony’s spiludviklere. Eller Konami for den sags skyld.

Prispolitikken omkring lanceringen af Eye Toy, er ramt lige i øjet, set udfra et europæisk synspunkt. Vi er vant til at betale overpris for vores konsol isenkram, men denne gang ER vi sluppet ”billigt”. Fem hundrede dask for spillet og kameraet er hvad vi skal betale for pakken. Det er ganske rimeligt. Prisniveauet er altafgørende når man skal tænke på at det er far og mor der kommer til at slippe for slanterne i de fleste tilfælde. Et kamera og 12 mini-spil for ét normalt fuldprisspil. Det er noget alle forældre kan forstå. Kampen for at holde prisen nede, har da også været noget man har kæmpet en brav kamp for fra spiludviklernes side. Kameraet er temmelig avanceret i forhold til hvad man får for prisen. Selv når vi sammenligner det med PC udstyr. Uden opbakning på hardwaresiden, for at få kameraet ned i pris, var Eye Toy sikkert ikke blevet til noget.

Reklamematerialet til Eye Toy er allerede blevet sat op i mange butikker, og spillet slippes ud indenfor kort tid. Eye Toy er en af disse ting som man bare ikke helt kan overbevises om, før man har prøvet det. Det skal tages helt bogstaveligt når jeg mener at Eye Toy er til alle der normalt IKKE lader sig underholde af spil, for det er bestemt ikke alle ”seriøse” (læs: hardcore) gamere der har lyst til at hoppe rundt fægte med arme og ben for åben skærm. Til forældre der mangler noget at samle familien omkring, og som ungerne også vil synes om – er Eye Toy perfekt. Jeg er selv overbevist om at Eye Toy har en fremtid, men det bliver først når de helt unikke – enkeltstående - spil kommer på markedet, at Sony kan overbevise mig om at konceptet for alvor kan holde. Hardwaren er bestemt i orden.

En karakter eller anden form anbefaling af Eye Toy, den må i selv finde i de respektive medier der normalt tager sig af de sager. Et godt bud vil være at kigge i P:R arkivet de nærmeste dage. ;o)
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
SquareSquareSkrevet 09/07-03 04:12 
Den lyder da rigtig interresant den eyetoy der... måske man skulle kigge nærmere på den, og evt. importere en fra England. Er der nogen der ved hvornår den kommer i danmark ?
It's only a state of mind.
King ChaosKing ChaosSkrevet 09/07-03 08:29 
Er på lager nu.
BatemanBatemanSkrevet 09/07-03 10:13 
Har fået det!!!!
Bateman - PesCup Champion 2002 - 2005
RJKRJKSkrevet 09/07-03 12:00 
Mht. originaliteten i hele det her, er princippet så ikke nøjagtigt det samme som Police 24/7 fra Konami, der udkom for flere år siden?

Ja, forskellen ser så ud til at være, at Sonys udgave rent faktisk VIRKER i konsoludgaven - og det må siges at være en betydningsfuld faktor ;p - men så revolutionerende ser jeg det altså ikke...

Men en utrolig lang og god beskrivelse dér, Per :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RaGeRaGeSkrevet 09/07-03 12:04 
Weeee!!! endnu en grund mere til at skaffe sig en PS2 :)
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
rapsacrapsacSkrevet 09/07-03 12:25 
jeg så en pige i EB Games prøve at spille det- det gik dog ikke særlig godt da hun troede man skulle bruge controlleren. En lille forklaring ved demo-standerne tror jeg ville gøre underværker da det nok er de færreste der ved hvad de skal, første gang de ser det. Dette skal nok skræmme nogen væk da de derved ikke forstår det sikkert ellers glimrende og - for de fleste - nyskabende gameplay.
Spiller nu: Killzone 2, Gears Of War 2, Banjo-Kazooie
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 09/07-03 16:18 
Der er også påklistret en pædagogisk "Sådan virker Eye Toy"-guide på demostanderne. Hvis ikke, så bør den ansvarlige som straf lave en opvisning ved at udføre 100 dragonpunches i Kung Foo...
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
StriferStriferSkrevet 09/07-03 16:52 
Jeg var i Fona idag og der havde de også sat en stander op med spil men de havde vist glemt selve Eyetoy'en! :) Ikke så smart! For man kunne ikke noget!
XBL Gamertag: ZeNtiX
ValkyrieValkyrieSkrevet 09/07-03 17:05 
ROFL da prøvede det idag i EB.... LOL hvor er det grineren.... Sådan et ninja spil hvor man skulle slå dem væk med hænderne..... Fik ret ondt til sidst, men lærte sådan nogen combos med at vende hånden med robot agtige bevægelser;D

-Val
Well crucify the insincere tonight...
StriferStriferSkrevet 09/07-03 17:08, rettet 09/07-03 17:09 
Ja det lyder og ser da også pænt sjovt ud men jeg tror at det er noget der hurtigt bliver ensformigt og lidt kedeligt i længden! MEN det er kun min mening..........
XBL Gamertag: ZeNtiX
MrCaseMrCaseSkrevet 09/07-03 17:16, rettet 09/07-03 17:16 
Jeg har også stået og spillet eye-toy spillet i et par butikker.

Det er lige sådan en ting der kunne få mig til at undgå(!) at købe en dc og marraccas...

Helt vildt sjovt. Men så simpelt at det for mig kun har nyhedens værdi. Når der kommer noget på højde med samba-spillet er jeg dog helt med på det...
Have you considered sucking less?
IqonIqonSkrevet 09/07-03 17:50 
Ja, jeg tror heller ikke de der småspil vil holde særligt lang tid. Men det bliver da spændende at se, om der kommer nogle spil med lidt mere avanceret gameplay. Eye-toy vil vel også blive en betydelig del af Sonys onlinestrategi? Er der forresten nogen der ved, om kameraet kan bruges som web-cam til computeren?
Spiller nu: Assassin's Creed II, Uncharted 2: Among Thie..., Ratchet & Clank: A Crac...
majjohamajjohaSkrevet 09/07-03 18:14 
Jeg fik også prøvede Eyetoy i dag i EB, LOL hvor er det monster grineren det er godt nok sjaw! og når man nu går til kampsport som mig kender man jo bevægelserne ;)
JloweJloweSkrevet 09/07-03 23:59 
Købte Eye Toy idag. Mega griner, et must til fester og andre komsammener. Den giver sgu' også motion.
Dog er jeg (lidt) skuffet over kvaliteten af kameraet. Screenshotsene så langt tydeligere ud, end det man reelt får. Men det er flueknepperi..
Du vil gerne være med i hulen, ikk' Mulle?
SquareSquareSkrevet 10/07-03 01:15 
Som der tidligere er blevet spurgt: Kan man bruge det på sin pc, som webcam ?
It's only a state of mind.
BatemanBatemanSkrevet 10/07-03 09:37 
Jeg synes det var helt vildt grineren. Det eneste minus er at et billede på væggen og en reol ødelagde Wish Wash. Jeg kunne fjerne alt, undtaget omridset af disse to ting.

Skal man have en totalt hvid væg for den fulde oplevelse?
Bateman - PesCup Champion 2002 - 2005
StriferStriferSkrevet 10/07-03 10:02 
Er der ikke en af jer som har EyeToy der kan prøve at tilslutte det til computeren? Det kan jo være at man kan bruge det til Webcam!
XBL Gamertag: ZeNtiX
Søster SalsaSøster SalsaSkrevet 10/07-03 11:06, rettet 10/07-03 11:07 
Ang. at sætte det til pcen, så lader det til at det bliver muligt, men ikke endnu ifølge nedenstående tråd. Folk har prøvet.

Eye Toy til pc
Don´t touch my pom pom. Kupo! Why does everybody want to touch it, Kupo?
ChronoChronoSkrevet 10/07-03 11:06 
Jeg har prøvet at tilslutte det computeren. Den genkender det som "Logitech: Eye Toy", men har ingen driver. Har prøvet nogle standard Logitech drivers uden held. Det skal dog nok komme da kameraet bruger et chipset som flere andre webcams også bruger.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
StriferStriferSkrevet 10/07-03 11:16 
Hvis det bliver muligt at få fat i en driver så skal jeg eje den ting!

Men hvis at der kommer drivers hvilken side tror i så man kommer til at kunne downloade driverne fra?
XBL Gamertag: ZeNtiX
ChronoChronoSkrevet 10/07-03 11:22 
Det er ikke til at vide, men det bliver nok ikke noget officielt fra Sony eller Logitech.

Jeg har lavet en lille video der demonstrerer mine enestående evner indenfor kampsport...

MAD SKILLZ! (10mb, sløv hosting så vær tålmodig)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
StriferStriferSkrevet 10/07-03 11:27 
*Host*enestående evner*Host*;)

Ej det ser sku meget fedt ud!

Hvor længe har du gået til kampsport? En dag?;)
XBL Gamertag: ZeNtiX
N-ZaneN-ZaneSkrevet 10/07-03 11:30 
Det chipset som EyeToy benytter er specielt udviklet af OmniVision (www.ovt.com)
Det benytter nogle funktioner som findes i normale PC webcam's, som derfor også burde gøre det brugbart på PC med den rette driver.
Så vi må vente lidt endnu...
Genialt påfund forresten, men ikke noget man gider spille når man sidder alene :/
I kick azz for the Lord!
ChronoChronoSkrevet 10/07-03 13:50, rettet 10/07-03 13:52 
MartinM >
Hvor længe har du gået til kampsport? En dag?;)

Det var mig der udførte Keanu Reeves' kampscener i The Matrix: Reloaded.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
AndyAndySkrevet 11/07-03 17:25 
YES!!!, nu har jeg fået EyeToy og der er bare for grineren
:-)S.F.
Congratulations! you have just wrote post Number 100!:D
PieyanthikosPieyanthikosSkrevet 11/07-03 17:50 
Har jeg også, og det er sgu' for skægt med nogle ved siden af. Selv mine forældre, som aldrig har rørt en controller, syntes det er sjovt!
dynamitedavodynamitedavoSkrevet 11/07-03 20:37 
http://www.playright.dk/forumemne.php?id=3255

anyone?

/NM1
Spiller nu: Gears Of War 2, FIFA 09, Pro Evolution Soccer 20...
ChronoChronoSkrevet 11/07-03 21:23 
Jeg tror bare du skal få den byttet. Der er ingen problemer her.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
AndyAndySkrevet 12/07-03 11:21 
Er der nogen der ved hvordan man for "unlocket" de andre minispil til Eyetoy: Play???
Congratulations! you have just wrote post Number 100!:D
NaieraNaieraSkrevet 12/07-03 12:24 
Har du prøvet at læse manualen?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
AndyAndySkrevet 12/07-03 13:58, rettet 12/07-03 14:13 
Til Naira: Ej hvor dum kan jeg egentlig være

ps. et stk. dummeslag til mig

Også tilbage til emnet
Congratulations! you have just wrote post Number 100!:D
dynamitedavodynamitedavoSkrevet 12/07-03 18:48, rettet 12/07-03 18:59 
nogen der har fundet en driver så svinet kan hookes op til pc'en?

EDIT: og hvad er det lige i snakker om med at unlocke spil? det kan man da ikke!?

/NM1
Spiller nu: Gears Of War 2, FIFA 09, Pro Evolution Soccer 20...
BatemanBatemanSkrevet 12/07-03 19:33 
Hvorfor ikke bare købe et almindelig webcam istedet????
Bateman - PesCup Champion 2002 - 2005
NaieraNaieraSkrevet 12/07-03 19:36 
Måske vil man bare spare nogle hundrede kroner?
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
dynamitedavodynamitedavoSkrevet 13/07-03 11:47 
nemlig, hvis det kan bruges som webcam, hvorfor så bruge penge på et andet?

/NM1
Spiller nu: Gears Of War 2, FIFA 09, Pro Evolution Soccer 20...
BatemanBatemanSkrevet 14/07-03 15:03 
Nåååårh ja, jeg tænker bare ikke i de baner, når jeg har så mange af dem >:)
Bateman - PesCup Champion 2002 - 2005
KTCKTCSkrevet 14/07-03 19:26 
Jeg prøvede Eyetoy i Stereo Studio i Århus idag, og jeg var ikke særlig imponeret, men det handler måske også om at det eneste man kunne var at poppe bobler med sine fingre, hvilket der ikke er specielt meget gameplay i. At de så havde vendt skidtet ud mod gaden, så billedet blev totalt overblændet, gør heller ikke sagen bedre...

Jeg glæder mig til at prøve det under bedre forhold.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
quadquadSkrevet 14/07-03 19:28 
Kung foo er det fedeste..OG SÅ SJOVT :D
Hele familien er gået i Eye Toy mode - det er en tak mere familievenligt en Samba De Amigo, simplere end Mario Party og bedste tilskuerspil ever!
AmbyAmbySkrevet 14/07-03 19:58 
Wagner, men de tillægsord, kan det så stadig beholde dybden som Samba har ?
Have no thing I'd rather see, Since I found Serenity.Spiller nu: Mirror's Edge, Resistance 2
quadquadSkrevet 14/07-03 20:14 
Nej, på ingen måder. Det er et casual lille hygge partyspil. Meget enklere end Samba De Amigo, og langt fra så fængende i længere tid. Lige pt. sidder der 3 venner inde ved tv'et og spiller Kung Foo og et eller andet med spøgelser :)
quadquadSkrevet 16/07-03 21:15 
Så, allerede nu blev spillet pakket ned og Euromix med dansemåtterne kom frem. Næste gang venner eller familie kommer ryger det op igen...:)
BatemanBatemanSkrevet 17/07-03 10:01 
Wagner,vi skal da snart battle et fynsk opgør i Euromix!!
Bateman - PesCup Champion 2002 - 2005
quadquadSkrevet 17/07-03 11:15 
Ja da, du skal bare ikke vide hvor ringe jeg er til det :D
Ligeså snart der er fuld tempo på en sang, så kan jeg ikke i middel sværhedsgard. Kan ikke nå at reagere til alle de pile...:) Men som Sumez siger, nok en god ide at øve sig med controlleren først...eller ihvertfald på et eller andet tidspunkt =)
jaesjaesSkrevet 14/11-03 22:45 
Så er der åbenbart lidt nyt på vej:
http://www.gamereactor.net/news/index.asp?NewsID=10819
T.REXT.REXSkrevet 24/11-03 09:38 
Ja nu er Eye Toy: Groove jo kommet og det koster kun 299,- i kvickly......det må jeg bare ned og købe ;)
One PS2 to rule them all
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig