X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Billig ekstern harddisk?


Svar
CronossCronossSkrevet 08/07-10 18:16 
Jeg sidder pt. og redigerer en masse film-halløj, som jeg gerne vil flytte let og elegant mellem kontoret og lejligheden. Jeg har pt. kun en stor ekstern harddisk m. strømkabel, som er lidt irriterende at flytte med rundt.
Derfor er jeg på udkig efter en god ekstern harddisk som ikke skal bruge strømadapter. Kriteriet er sådan set bare at den skal være så billigt som det nu er muligt, men den skal være ordentlig, så der ikke går noget galt. Design og den slags er jeg fuldstændig ligeglad med. Størrelse er underordnet, men man vil jo altid gerne have mere :-)

Det kunne være rart at den kunne købes ved PC-lager i Århus - se link - så kan jeg nemlig hente den når jeg alligevel er oppe på kontoret.

Er der nogle kloge IT-hoveder, som har et godt bud?

PC-Lager
JAAJAASkrevet 08/07-10 18:44, rettet 08/07-10 18:46 
Jeg har selv, efter grundige undersøgelser om stabilitet, strømforbrug, varmeudvikling m.m. købt 2 af disse:

Hitachi Travelstar 5K500.B 320GB HDD
http://www.pc-lager.dk/vare-oversigt.php?varenummer=19518

320GB i 2.5 format virker stadig til at være "sweet spot" hvad angår kroner/mb.

Dertil købte jeg så bare et par generiske 2.5 eksterne USB kabinetter. To skruer og vupti.

Det var både billigere og bedre end at købe de allerede "indpakkede" drev, som vist sjældent er af samme kvalitet som disse Hitachi drev.

Det er min anbefaling!
CronossCronossSkrevet 08/07-10 19:09 
Jeg skal lige være med på hvordan det virker. Plugger man den bare i sådan et kabinet, som så selv har USB-udgang, hvilket medfører at de bare kan kobles til uden eksternt strømkabel?
Har det derudover nogen betydning at jeg bruger Mac?
DarkbeatDarkbeatSkrevet 08/07-10 20:14, rettet 08/07-10 20:15 
Så vidt jeg ved kræver alle 2,5" harddiske en extern strømforsyning.
Man kan også købe en harddisk som dem de bruger til bærbare computere. Disse kan godt nøjes med strøm fra en USB, men er til gengæld en smule dyere.

Det er sådan nogen som denne:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=640747

Og ja, de burde alle virke på både Mac og PC.
BeanoBeanoSkrevet 08/07-10 20:26 
Darkbeat>
Så vidt jeg ved kræver alle 2,5" harddiske en extern strømforsyning.

Nej, du tænker på 3.5" diske, 2.5" er størrelsen man normalt bruger i laptops. Ellers rigtigt - de fleste bokse til 2.5" diskene kan normal trække strøm via USB, men kræver at USB porten i PC/Mac'en kan levere det.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 08/07-10 20:33 
Nåh ja :D
JAAJAASkrevet 09/07-10 08:16 
Cronoss>
Jeg skal lige være med på hvordan det virker. Plugger man den bare i sådan et kabinet, som så selv har USB-udgang, hvilket medfører at de bare kan kobles til uden eksternt strømkabel?

Korrekt. Jeg kan ikke forestille mig, at det er anderledes med Mac.
SumezSumezSkrevet 09/07-10 08:21, rettet 09/07-10 08:22 
Og hvor får man de kabinetter billigt? :)

Og kan det ikke bedre betale sig at købe denne og få 180 ekstra GB til næsten samme pris?
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=500176
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 09/07-10 08:29 
Kig på f.eks. getmore.dk, shg.dk eller proshop.dk og find et passende produkt. Check så evt. edbpriser.dk for den bedste pris :)
dchangdchangSkrevet 09/07-10 08:30 
Hvis det primært er til Mac så find en disk med Firewire 400/800, så får du en noget hurtigere overførelses-hastighed.

Lacie har bl.a. nogle, man kan også lave selv med et eksternt kabinet som der hentydes til.
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
CronossCronossSkrevet 09/07-10 11:48 
Jeg har kigget både på JAA's løsning og på reelle eksterne harddiskbokse, og begge synes som fornuftige muligheder.
Jeg har fundet to bokse som jeg ikke helt kan finde ud af om er ordentlige - er der nogen der har erfaringer med nogle af disse:

http://www.pc-lager.dk/vare-oversigt.php?varenummer=19644&type=0

http://www.pc-lager.dk/vare-oversigt.php?varenummer=19775&type=0
SumezSumezSkrevet 09/07-10 12:10 
Jeg har VIRKELIG dårlige erfaringer med Elements harddiske, og kender andre der har haft de samme. Det var dog de "store" med strømforsyning, og har aldrig haft problemet med min MyBook, som også er WD. :\
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dchangdchangSkrevet 09/07-10 13:14 
Kan godt anbefale Lacie, men tag hellere denne så:

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=rikiki&sp=all&pid=711525

Dobbelt kapacitet til ikke ret meget mere.
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
amnesiaamnesiaSkrevet 09/07-10 13:15 
dchang>
Kan godt anbefale Lacie, men tag hellere denne så:

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?q=rikiki&sp=all&pid=711525

Dobbelt kapacitet til ikke ret meget mere.

Jeg har lige fået 640GB versionen på arbejdet og den kan bestemt godt anbefales. Udmærket køb til prisen.
Græsset ER grønnere på den anden side!
BeanoBeanoSkrevet 09/07-10 13:18 
Hvilket fabrikat HDD sidder der inden i dem?
dchangdchangSkrevet 09/07-10 14:44 
Mener det er Western Digital, men er ikke sikker. Heldigvis er det dog noget bedre kabinetter hos Lacie end WD's egne.
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
CronossCronossSkrevet 09/07-10 14:57 
Glimrende forslag!
Jeg hælder klart mest til enten JAA's forslag eller en Lacie, men smider lige en sidste mulighed på bordet - en Samsung:

http://www.pc-lager.dk/vare-oversigt.php?varenummer=19743&type=0

Er der nogle der har erfaringer med en sådan? Primært fordi jeg kan nå at hente en sådan ved PC-lager i dag, mens jeg ikke kan skaffe en Lacie 500 Gb førend næste uge :-)
CronossCronossSkrevet 20/08-11 19:49, rettet 20/08-11 19:50 
Jeg tager lige fat i en gammel tråd. Det endte med at jeg investerede i Lacie harddisken, som jeg er rigtig glad for. Men jeg har nu en ny udfordring.
Da mit arbejde blandt andet involverer at overse videoproduktionen på mit arbejde, er jeg efterhånden begyndt at have et behov for at gemme store mængder data på en fast harddisk.. Derfor overvejer jeg at investere i en ordentlig ekstern harddisk, der primært skal være meget rummelig, men som også godt kan tåle at blive flyttet i ny og næ. Den kommer til at stå koblet til min arbejdscomputer, som lagerharddisk. Nogle gode forslag?

EDIT: Jeg vil stadig helst hente ved PC-lager - det er så dejlig nemt :)
dRxLdRxLSkrevet 20/08-11 21:41 
Dine hastighedskrav er lidt vage... Det hurtigste du kan få er nok et raid lagrings kabinet med egen dedikeret kontroller og eksterne tilslutninger så som eSata, firewire 400/800 og USB 3.0. Søg efter lagrings kabinetter på edbpriser.dk

Hvis det skal gå maks stærkt kan du altid købe dig fattig i sat køber dig fattig i SSD diske at fylde kabinetter med. Det vil dog nok typisk være overkill og jeg gætter på at du vil ramme et loft der har ned den eksterne tilslutning at gøre også med roterende diske (husk, rent fægt)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
CronossCronossSkrevet 21/08-11 09:46 
Ja, det er selvfølgelig rigtigt - jeg glemte helt at skrive hastighedskrav.
De er faktisk ikke voldsomt store - det er en ren lagerdisk, som skal bruges til at gemme tidligere produktioner og råmateriale. Jeg kommer ikke til at arbejde fra disken, så jeg har primært brug for lagerplads og stabilitet.
enfenenfenSkrevet 21/08-11 10:31 
Hvor meget plads ? 500 GB anser jeg som væsentlig, men om det er nok for dig, ved jeg jo ikke :)
What is the Matrix?
CronossCronossSkrevet 21/08-11 11:28 
Tja, jeg tænkte på bare at købe en 2 TB, så jeg aldrig rigtig kommer til at mangle plads. Der er vel ingen reel grund til at spare på pladsen når det alligevel er en harddisk med ekstern strøm vi taler om?
SumezSumezSkrevet 21/08-11 11:54 
Efter den gode feedback til Lacie herinde besluttede jeg mig for at købe et af deres mini-HD'er med USB-strømtilførsel. Håber ikke 500GB viser sig at være for lidt.

Har alligevel en ældre MyBook med seperat PSU til mere stationære formål...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig