X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Big Box vs. Keep Case


Svar
KillerBean2KillerBean2Skrevet 27/06-10 12:17 
Jeg elsker de gamle store papæsker, man før i tiden fik sine PC-spil i. Der er bare et eller andet fuldstændigt hjernedødt overkill over dem, som gør dem virkelig seje :)

Hvornår begyndte man egentlig at gå fra big box'e til keep cases? Kan det passe, at det var lige omkring årtusindskiftet? Jeg mener i hvert fald at kunne huske, at jeg i den periode så mange PC-spil, som i første omgang blev solgt i big box, men kort tid efter kun kunne fås i keep case. Det var også i den periode, jeg fandt en lille computer-forretning, der havde et helt bjerg af System Shock 2 stående i forbindelse med noget 3-for-100kr tilbud. Jeg fortryder SÅ meget, at jeg ikke købte hele bunken :(

Det er også meget cool, når nogle af de gamle "klassikere" bliver genudgivet i keep cases, men det er bare ikke helt det samme. Jeg har feks. flere gange overvejet at købe genudgivelsen af Outlaws, men jeg kan ikke få mig selv til det. Det føles forkert. Jeg vil faktisk hellere have et spil i en løs jewel case, end jeg vil have det i en keep case. Men det kan godt være jeg bare er lidt tosset :D

Hvordan er jeres syn på big box vs. keep case?
AV Intelligent Terminal
NaieraNaieraSkrevet 27/06-10 13:43 
Man begyndte vel at bruge keep cases da de blev meget udbredt i forbindelse med dvd-formatet? Før da havde der været alle mulige former for æsker på markedet; nu var der (cirka) én standardæske til udgivelser på optiske medier der ikke var musik-cd'er.

For mig gør det ikke så meget om det er en stor eller en lille æske; man kan lave fin boxart selv på US PSX-spil i jewel cases. Jeg har det dog ret godt med World of Warcraft Battlechest, som jeg købte for nyligt ;)
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
HeroldHeroldSkrevet 27/06-10 13:49 
Jeg er enig med Naiera mht. at det var DVD-formatet, der har fået keep-case på banen. Det gør det også lidt federe med de forskellige Limited Edition, der kommer i større æsker, der er pænere og fylder lidt mere. _D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
KillerBean2KillerBean2Skrevet 27/06-10 15:30 
Herold>
Jeg er enig med Naiera mht. at det var DVD-formatet, der har fået keep-case på banen.

Ikke for at lyde som en nar eller noget (hvilket jeg nok gør), men den konklusion kan man vel kun undgå at drage, hvis man har boet i en hule de sidste 20 år ;)

Jeg tænker også meste på hvordan folk har det med PC-udgivelser, der oprindeligt kom i big box og som er blevet genudgivet i keep case. Jeg ved at mange har det fint med at købe genudgivelserne, men der nok også er andre end mig, som synes det er lidt weird. Feks. ville have det lidt svært ved at skulle oprette sådan en genudgivelse som samlerobjekt her på siden. (Faktisk har jeg helt undgået at oprette mine PC-spil pga. big box/keep case -problematikken)
AV Intelligent Terminal
TheDukeTheDukeSkrevet 28/06-10 19:42 
Big Boxes helt klart. Mine optager 10 hyldemeter jeg desperat godt kunne bruge på spil der fylder mindre, men jeg nænner ikke at tage dem ned.
DarkenDarkenSkrevet 28/06-10 20:47 
Har junket mine (på nær nogle collectors). Ren plads mangel... de store kasser var pænere, men plads dræbende + der ikke rigtig var en standard størrelse. Jeg kan godt lide den universale dvd cover størrelse, men savner de store flotte manualer, med alle fodnoter osv i og alt extra tingene som man kun ser i collectors editions nu (stof kort, metaliske mønter, karakter/klasse/osv kort).. I dag er man også gået over til at ligge manualer på skiven på nogle spil.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
King ChaosKing ChaosSkrevet 28/06-10 21:20 
Darken>
...metaliske mønter...

Det er den bedste slags ;)
KillerBean2KillerBean2Skrevet 29/06-10 00:31 
Darken>
Har junket mine (på nær nogle collectors).

Junket som i "smidt ud"? Det gør lidt ondt at læse :(

Da jeg var yngre fik jeg også den ide at smide æskerne væk til mine PC-spil. Min far forsøgt at overbevise mig om at det var en dum ide, og at jeg ville fortryde det senere. Han havde selvfølgelig ret. Men der er vel også en grund til at mange komplette big box spil har latterligt høje køb-nu-priser på eBay :D
AV Intelligent Terminal
DarkenDarkenSkrevet 29/06-10 04:05, rettet 29/06-10 04:09 
Det var tilbage til den tid hvor jeg flyttede hjemmefra. Der røg lidt for mange ting ud, som jeg idag ville have beholdt (blandt andet en C64/128+div) og en del ting jeg tog med skulle bare være junket. Sådan er det jo. Beholdte da idet mindste SNES æskerne det er altid noget.

King Chaos>
Det er den bedste slags ;)

*bleeeeh*
Den bemærkning koster dig en zork mid, betal ved kasse 1 tak.
Big Box vs. Keep Case
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
King ChaosKing ChaosSkrevet 29/06-10 16:24 
Hæhæ... jeg har faktisk flere metalliske mønter selv... som ligger og flyder. Jeg ved faktisk ikke rigtig hvad de skal gøre godt for :D
DarkenDarkenSkrevet 29/06-10 16:30 
well jeg er interesseret i den slags, så send en pm hvis det er, så kan det være at vi kunne finde ud af noget?
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
KillerBean2KillerBean2Skrevet 07/03-12 21:44, rettet 07/03-12 21:45 
Efter KroeboCop solgte mig et par Big Box -eksemplarer af Starcraft og Brood War, er jeg igen kommet helt op at køre over de gamle tossede papæsker. De føles bare så ægte!

Keep-cases virker så fesne i forhold til de oprindelige flydepramme :D
AV Intelligent Terminal
TheDukeTheDukeSkrevet 07/03-12 21:53 
Spil i big box er storslåede :)
Det er dog lidt surt at de optager så meget hyldeplads.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 07/03-12 21:57 
Jeg har "heldigvis" stadigvæk så få, at de ikke fylder ret meget i forhold til mine konsolspil :)
AV Intelligent Terminal
TheDukeTheDukeSkrevet 07/03-12 22:24, rettet 07/03-12 22:29 
Jeg har en 10-12 meter af slagsen som må stå og vente i stakke på gulvet til jeg får råd til en større lejlighed :(

EDIT: Nok nærmere 7-8 meter.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 07/03-12 22:39 
Trist :(

På den anden side savler jeg lidt ved tanken om alle de Big-Boxes :P
AV Intelligent Terminal
millenniummillenniumSkrevet 08/03-12 12:01 
Der findes lidt big boxes rundt omkring - de hedder typisk "special collectors edition" og koster dobbelt så meget. :)
The medium is the message.
dRxLdRxLSkrevet 08/03-12 12:22, rettet 08/03-12 12:23 
I Like Big Box and i can not Lie.
You otha brothas can't deny....
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
scavengerscavengerSkrevet 08/03-12 17:20 
Jeg har en god håndfuld Big Boxe, vistnok er der tre der aldrig har været åbnet. Nogen interesse?
Nemo me impune lacessit
GreaseballGreaseballSkrevet 08/03-12 19:01 
Jeg har en big-box udgave af ReLoaded til PC hvis nogen vil havde den :D
TheDukeTheDukeSkrevet 08/03-12 19:47 
Jeg er helt klart interesseret :)
GreaseballGreaseballSkrevet 08/03-12 22:31 
Den kan hentes i Søborg hvis du vil havde den :D
millenniummillenniumSkrevet 08/03-12 22:40 
Jeg har en god stak Sierra Online quest-spil i bigboxes. Og de skal følge mig i graven. :-) Det var altid ret fedt at åbne æsken, og se hvilke gimmicks de har proppet ned i den. (udover de 12 disketter). Notesbøger med blyanter, magasiner fra spillets univers, eller lign. Den slags kreative påfund mangler vi i nutidens keep cases.
The medium is the message.
KTCKTCSkrevet 08/03-12 22:54 
Der findes da fede limited/special edition af nuværende spil, som byder på lignende guf.

Jeg nævner i flæng:

Halo: Reach, hvor der er kort, notesbøger, badge, id kort og en masse ting. Jeg er imponeret over hvor meget de rent faktisk har lavet specielt til spillet.

Dead Rising 2, hvor der følger en æske med en Zombrex sprøjte i med (i virkeligheden en kuglepen)

Bioshock, hvor jeg fik en lækker tin-figur (?) af en Big Daddy med.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
millenniummillenniumSkrevet 09/03-12 09:08 
Jo jo, og jeg har også Bioshock 2 Collectors edition, med concept art book og grammofon plader. (Hvem har en afspiller?)

Men nu spekuleres der jo i samlermanien. Dengang var Big Boxes blot standarden :)
The medium is the message.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 09/03-12 11:25 
millennium>
(Hvem har en afspiller?)

I do! :D

Det kunne egentlig godt være motivation til at få hevet sådan en box hjem :)
AV Intelligent Terminal
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig