X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Arbejds/gaming laptop


Svar
KilroyKilroySkrevet 11/06-10 12:05, rettet 11/06-10 12:12 
Jeg har desværre været tvunget til at indse en ting: Min knap et år gamle laptop er bare ikke kraftig nok.
Sidste år kunne jeg ikke få den til at køre Unity og i år kunne jeg ikke få den til at køre Unreal Development Kit.

Jeg må derfor nok have fingrene i en bærbar computer der kan klare følgende:
* 3D-grafik (spil og 3D-programmer a la Blender og 3D Max
* Almindelig billedmanipulation
* almindeligt multimedie.
(* Gerne noget videoredigering, men absolut ikke en nødvendighed.)

Hvad skal jeg lede efter? Jeg er stadig en fattig studerende, så noget i 20.000 kroners klassen er desværre ikke noget jeg kan være med på.

Hvis I har nogle forslag, måske flere, ville jeg takke meget. Jeg er nemlig ikke rigtigt sikker på hvordan sådan en computer ser ud, rent hardware-mæssigt.
Jeg går ud fra at der skal være en ordentlig processor og en kæmpe røvfuld RAM, ikke sandt?
Kilroy Was Here
enfenenfenSkrevet 11/06-10 12:24 
Hvilket prisleje er vi oppe i?

Hvis du kan være med på 14.000, så er Lenovos T410 et bud. Den er med i7 CPU, godt grafikkort (for en bærbar) og en masse RAM.
What is the Matrix?
tastasSkrevet 11/06-10 12:26 
Jeg ville næsten gå en anden vej, og sætte mig ind i hvilke grafikkort til bærbare som rykker nu, og hvad man minium skal have.

Så derefter begynde at se hvilken computere man kan få med disse. Man kan have nok så stærk CPU, men uden et ordentlig GFX kommer man alligevel ingen vejne i spil. Og det er jo oftere reglen at der bliver banket et ordentlig CPU i en computer og så et mere skod GFX kort blot for at den skal have nogle "big numbers".

Så hellere gå lidt på kompromis med CPU'en for at få den extra power på grafikkortet.

Syntes især det er gældende ved bærbare hvor man ikke kan skifte dele.

På en stationær kan man jo ofte skyde et års længere leve tid i maskinen ved at smide et nyere grafikkort i(forudsat man ikke lige har gammel Celeron eller lignende CPU i i den :)...Men det kan man jo ikke på en bærbar, så der vil jeg fokusere på det stærkeste mulige grafikkort fra starten inden for den prisramme du sætter. Der plejer også at være OK CPU/RAM i de maskiner hvor de også sætter et godt GFX i.
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
KilroyKilroySkrevet 11/06-10 13:24 
Jeg regner med en 12.000, max.

Og jeg regner ikke med verdens stærkeste computer for sådan et beløb. Jeg håber bare man kan købe en maskine der kan det jeg skrev i første post, uden at det bliver prangende.

(Jeg lægger fint skjul på, at jeg ikke aner hvad jeg snakker om, ikke?)
Kilroy Was Here
dchangdchangSkrevet 11/06-10 13:28, rettet 11/06-10 13:30 
Af ren nysgerrighed, hvad har du af maskine nu?

Best bang for the buck jeg kan finde er den her:

Asus X77JQ...
Arguing on the internet is like running in the Special Olympics; even if you win, you're still retarded.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 11/06-10 13:44, rettet 11/06-10 13:45 
Jeg ville nok bide i det sure æble og købe en stationær. Det kan godt være, de bærbare efterhånden har fået pumpet sig op til at have samme muskelmasse som de stationære, men IMO er det bare dybt uansvarligt at bruge en bærbar som "state of the art" maskine. Det er noget forbandet svineri (undskyld jeg siger det) at skifte en "hel" computer ud efter ganske kort tid efter, man har købt den, bare fordi den ikke længere er med på noderne.

Og så undskylder jeg lige for mit sure opstød mod brug-og-smid-væk kulturen ;)
AV Intelligent Terminal
KilroyKilroySkrevet 11/06-10 13:49 
En Compaq Presario CQ71, med en T3400 Dualcore Pentium processor og 4 Gb ram.
En fin computer til min almindelig tekstbehandling og sådan noget, men jeg kan ikke køre de programmer der er nødvendige for spiludvikling og relaterede ting.
Kilroy Was Here
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 11/06-10 15:30, rettet 11/06-10 15:31 
Hvad foretrækker du af tommer (~11", 15", 17", etc)?

Hvis du søger en bærbar med høj mobilitet der rykker til grafik, er ultramobil og kan tilpasses i hoved og røv inden købet, så vil jeg anbefale Alienware M11x (dog kun 11,6") med grafikkortet 1 GB Nvidia Geforce GT 335M og i5 eller i7 processor fra ca 8500 kr (priser varierer efter tilpasning).

Den fik desuden en Gaming Award på CES 2010.

Jeg tror så ikke rigtig den holder som arbejds-pc, hvis du også vil bruge den til dét, hvilket er årsagen til, at jeg selv har undgået at købe den indtil videre (men er stadig meget fristet).

http://www1.euro.dell.com/dk/da/hjemmet/B%C3%A6rbare-pc%27er/alienware-m11x/pd.aspx?refid=alienware-m11x&s=dhs&cs=dkdhs1
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
AzzkikrAzzkikrSkrevet 11/06-10 16:24, rettet 11/06-10 16:25 
Hvorfor gå så højt op? Værdien på en bærbar falder jo så latterligt hurtigt.

Jeg vil anbefale http://www.dustinhome.dk/pd_5010374059.aspx

Du finder ikke bedre til prisen og den kan med lethed klare alt hvad du har brug for.
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 11/06-10 18:04, rettet 11/06-10 18:07 
Så højt behøves heller ikke, men hvis man vil have fx lang batterilevetid, lav vægt, høj mobilitet, lys i tastatur og hurtig harddisk - nu og her - er 8K for M11x vel ikke en så høj pris igen. Er der billigere alternativer i 11" klassen med tilsvarende specs?

Den SONY VAIO EB1M1E ser nu nice ud. Jeg søger dog selv en 15" bærbar (primært til arbejde) med længere batterilængde end 3 timer, i3 eller i5 CPU, 8 GB RAM, HDD på 7.200 omdr./min og GFX med DX11-support, om muligt til maks 10K (har ikke rigtig kigget endnu).

EDIT: eller DX11-support er vel egentlig lidt ligegyldigt, hvis den mest er til arbejdsbrug...
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
AzzkikrAzzkikrSkrevet 11/06-10 19:03 
Batteritid koster rigtig meget, det er rigtigt. Det kommer så an på hvor vigtigt det er for en. Personligt bruger jeg stort set kun min comp steder hvor der er et stik anyways, så det er ligegyldigt.

Hvad vil du bruge 8gb ram til? Der findes stort set ingen programmer eller spil pt der har brug for så meget på nogen som helst indstillinger, alt over 4gb er overkill efter min mening og jeg synes sjældent man ser laptops med over 4 egenligt. 7200 HD er også en mindre detalje efter min mening.

Men ja den VAIO er et røverkøb til prisen :), super grafikkort og processor til prisen, kan kun anbefales, jeg købte den selv for et par måneder siden og den virker upåklageligt.
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 11/06-10 20:45, rettet 11/06-10 20:53 
8 GB er fremtidssikring, ganske enkelt. Og hvad folk kalder nok, er ikke nødvendigvis nok for alle, især ikke folk der seriøst har brug for RAM på et "prof niveau". Jeg kører adskillige programmer/værktøjer samtidigt i mit primære OS samt i virtuel opsætning (programmer der ikke er 64-bit kompatible). Jeg kan lige nu slet ikke være så produktiv som jeg vil - og reel kan være - med mine 2 GB RAM (i Vista 64-bit). Min 2-årige gamle comp er blevet som en Trabant - larmende og langsom og for stationær (specielt om sommeren). Et jump op til 4 GB tør jeg ikke kalde "for nok". Ikke i min branche.

Arbejds/gaming laptop

EDIT: billede af Trabant da nogen herinde nok er for unge til huske den slags biler :P
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
JmogJmogSkrevet 11/06-10 23:25 
Men fremtidssikring er jo ikke ligefrem supervigtigt på noget der er så nemt at udskifte som Ram er. Hvis han ikke har brug for det nu kan han lige så godt spare pengene nu og så opgradere til 8gb om et år eller to, hvor Ram er faldet endnu mere i pris.
AzzkikrAzzkikrSkrevet 12/06-10 08:36 
Hvilke programmer er det du mener 4gb er for lidt til?
Det er rigtigt at med 64 bit OS skal man have mindst 4gb, men der er imo ingen grund til at gå op på 8gb, det gør ingen forskel pt.

Du kan ikke "fremtidsikre" en laptop anyways, de bliver for hurtigt forældet. Køb hvad der er bedst til prisen og gør det samme om et par år igen. Det er imo idioti at smide over 10k efter en computer.
AzzkikrAzzkikrSkrevet 12/06-10 09:34 
Så hellere gå lidt på kompromis med CPU'en for at få den extra power på grafikkortet.

Dette kunne ikke være mere forkert tbh. CPU er klart det vigtigste når vi snakker laptops.

Din GPU's ydelse afhænger af din CPU. Din GPU kan være nok så vild, men hvis din CPU ikke er hurtig nok får man intet ud af det.

En middelmådig GPU og god CPU er klart at foretrække over en middelmådig CPU og kanon GPU.
KilroyKilroySkrevet 12/06-10 15:15, rettet 12/06-10 15:18 
Okay, så jeg kan forstå at minimum 4Gb ram skal være i dyret. Men hvad ellers?
Jeg sidder og fifler lidt med Dells hjemmeside og deres Alienwares, men jeg kan ærlig talt ikke helt se hvad der gør en del så meget overlegen over en anden, at det smider 1000 kroner på oven i prisen.

Og jeg ved heller ikke om de dele overhovedet er gode.
Hvis der er nogen der har lyst, må de gerne prøve at sætte en computer sammen derfra, bare for at illustrere hvad de mener skal være i sådan en lille krudtbombe jeg eftersøger :)

Edit: Jeg ville sætte pris på en skærm der er på minimum 15"
Kilroy Was Here
jaesjaesSkrevet 12/06-10 17:53, rettet 12/06-10 17:53 
No offence til de folk der prøver at hjælpe, men jeg ville ikke kaste flere tusind kroner efter en computer baseret på rådene i denne tråd - der er for mange gætterier og modstridende svar :)

Mit råd: Spørg nogen der både ved noget om computere og de programmer, du skal arbejde med. Der må fx være et forum for grafikere.
fumfumSkrevet 12/06-10 18:07 
På arbejdet er jeg igang med et arkiveringsprojekt. Vi har lavet et c# program der hiver tekst op ad en database, sender teksten til en pdf'er, og laver pdf'eren om til en TIF fil.
Det er jeg nødt til at gøre trådet, fordi det ellers vil tage flere uger at komme igennem tekstmængden i databasen.
Vi har så købt en server med en 4cpu processor og 32 gb ram, ud fra den betragtning, at ram er godt, meget ram er meget godt. Men faktisk når jeg 100% cpu i løbet af 50 tråde, og kan ikke presse mig op på at bruge mere end 8 - 10 gb ram.
16 gb og 2 cpu'er havde været bedre.
Og her havde der været alle mulige faglige dudes ind over.
Det er svært at ramme rigtigt.
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
jaesjaesSkrevet 12/06-10 18:26 
Det var som sagt ikke for at være efter folk, men selv med mit ringe kendskab til computere er jeg stødt på flere tvivlsomme råd her i tråden :)

Hvilket måske er kernen af problemet mere end fagligheden - man bør være varsom med at hjælpe, hvis man ikke er 100% sikker på at éns råd er korrekte.

Men stadig ville jeg personligt gerne have tips fra nogle stykker, der bruger computeren til det samme som mig selv.
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 12/06-10 19:36, rettet 12/06-10 19:36 
Jmog>
Men fremtidssikring er jo ikke ligefrem supervigtigt på noget der er så nemt at udskifte som Ram er. Hvis han ikke har brug for det nu kan han lige så godt spare pengene nu og så opgradere til 8gb om et år eller to, hvor Ram er faldet endnu mere i pris.

"Fremtidssikringen" var ikke møntet på Kilroy, men set ud fra mine egne krav nu og her. Det skal så tilføjes, at jeg endnu ikke har oplevet hastigheden af 4 GB DDR3. Men vil hellere gå efter 8 GB, for at være på den sikre side. Det handler for mit vedkommende ikke så meget om at vente 1 år på, at tingene falder i pris. Jeg betaler gerne lidt ekstra for ydelse nu og her, hvis det gør hverdagen lidt mere problemfri...
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 12/06-10 20:33, rettet 12/06-10 20:35 
Azzkikr>
Hvilke programmer er det du mener 4gb er for lidt til?
Det er rigtigt at med 64 bit OS skal man have mindst 4gb, men der er imo ingen grund til at gå op på 8gb, det gør ingen forskel pt.

Det gør jo netop en forskel, bare ikke for alle. Hvilke programmer er emnet uvedkommende, men det er typisk flere kørende processer af firmaudviklede/-relevante værktøjer, Office-værktøjer og browsere, som jeg multitasker i. Det ene værktøj kræver mindst 1 GB, men kører optimalt med 2 GB. Det er dog arbejdsmæssigt optimalt at have 2-3 processer åbne af det værktøj. Dertil har jeg en del åbne Word-, Excel- og PDF-filer. I visse tilfælde skal jeg også køre XP 32-bit i virtuel opsætning og her køre bl.a. førnævnte værktøj i 1-2 proces(ser) - hvor det naturligvis kører alt for trægt, da jeg ikke kan tildele den virtuelle XP-opsætning den mængde RAM, værktøjet optimalt kræver (den RAM skal bruges af Vista).

4 GB er jo sikkert tilstrækkeligt for mange, men jeg har selv ramt et ydelsesmæssigt loft med 2 GB så ofte - i ovenstående sammenhæng - at 4 GB ikke lyder tilstrækkeligt at gå efter.

Med "fremtidssikre" mener jeg i øvrigt - igen for mit vedkommende - i "nær fremtid". Det er blevet essentielt for mig at have albuerum i ydelsen.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
AzzkikrAzzkikrSkrevet 12/06-10 21:08, rettet 12/06-10 21:16 
jaes>
No offence til de folk der prøver at hjælpe, men jeg ville ikke kaste flere tusind kroner efter en computer baseret på rådene i denne tråd - der er for mange gætterier og modstridende svar :)

Gætterier? Bortset fra min sidste rettelse mener jeg da at tråden har været informativ.

Skyblazer >>>> det er jo noget ævl. Ram forbrug er ikke en lineær udvikling, fordi dine 2gb ikke har været tilstrækkelig kan du ikke drage konklusionen at du skal bruge 8..

Som jeg allerede har sagt, har man aldrig brug for mere end 4gb pt.

Og drop mu Vista, W7 er ca. 60000000 gange bedre ;). Men selv med 64 W7 er der ingen mærkbat forskel med 4 eller 8 gb ram.
RuneSPRuneSPSkrevet 12/06-10 21:25, rettet 12/06-10 21:26 
/mere eller mindre irrelevant

Jeg har 4 gb ram i min computer, og har flere gange prøvet ikke at have haft nok hukommelse til at udføre nogle processer i photoshop... jovist kunne jeg vel have reduceret opløsningen af billedet fra 8000 x 6000, meeeen :p
jaesjaesSkrevet 12/06-10 21:52, rettet 21/06-10 13:45 
Azzkikr>
Gætterier?

Et enkelt indlæg bar præg af, at vedkommende sjussede sig ret meget til hvad der er bedst for Kilroy.

Bortset fra min sidste rettelse mener jeg da at tråden har været informativ.

Kun delvist IMO. Flere af de ting som er blevet nedtonet i tråden er tilsyneladende vigtige for 3D Max. Se evt. dette link:
http://area.autodesk.com/blogs/ken/is_this_release_of_3ds_max_any_more_or_less_stable_than_prior_releases

Og sidst jeg tjekkede op på bærbare vs. spil, kunne det bedst betale sig at købe en med et - for bærbare - hurtigt grafikkort. Det var godt nok tre år siden, men et hurtigt kig på notebookreview.com indikerer, at det stadig er tilfældet. Indrømmet, det var et meget hurtigt kig, så min kommentar skal primært ses i forhold til 3D Max :)

Videoredigering kræver også en kraftig pc.

EDIT: Det var notebookcheck.net, jeg mente - aner ikke om den anden side overhovedet eksisterer ;)
AzzkikrAzzkikrSkrevet 12/06-10 22:01 
Alt er relativt.

Men hvad angår Cpu vs Gpu er det direkte dårlig information hvis man tror at GPU er vigtigst.

CPU er og vil altid være den vigtigste komponent, uden en ordenlig CPU kan de andre dele ikke kører optimalt.
SumezSumezSkrevet 12/06-10 22:24 
http://blogs.msdn.com/b/shawnhar/archive/2008/03/31/an-elf-in-a-box.aspx]Marco Bellini siger at både CPU'en og GPU'en er lige vigtige![/LINK]" target="">Marco Bellini siger at både CPU'en og GPU'en er lige vigtige!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 12/06-10 23:06 
Azzkikr>
Skyblazer >>>> det er jo noget ævl. Ram forbrug er ikke en lineær udvikling, fordi dine 2gb ikke har været tilstrækkelig kan du ikke drage konklusionen at du skal bruge 8..

Nu skrev jeg "albuerum" og "for at være på den sikre side" - ikke at jeg er helt sikker på, at det skal være 8 GB. Men hvordan kan du være så skråsikker på, at 4 GB er tilstrækkeligt til mit behov? Har du stået i tilsvarende RAM-situation som min beskrivelse af kørende processer?

Azzkikr>
Som jeg allerede har sagt, har man aldrig brug for mere end 4gb pt.

Er det et faktum, du er kommet frem til ud fra benchmarks og/eller egen/andres erfaring? Link evt. gerne til en kilde...

Azzkikr>
Og drop mu Vista, W7 er ca. 60000000 gange bedre ;). Men selv med 64 W7 er der ingen mærkbat forskel med 4 eller 8 gb ram.

Har jeg da nogensinde sagt at ville nøjes med Vista til en ny bærbar/stationær?
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
KilroyKilroySkrevet 13/06-10 10:24 
Azzkikr>
Gætterier? Bortset fra min sidste rettelse mener jeg da at tråden har været informativ.

Jeg er sikkert bare lettere tykpandet, men jeg er ikke tættere på at vide hvad jeg skal kigge efter nu, end jeg var da jeg oprettede tråden.
Bortset fra en diskussion om RAM, aner jeg ikke hvilken slags grafikkort der skal være, processor eller lignende.
Kilroy Was Here
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 16/06-10 01:08, rettet 16/06-10 01:08 
Nu skrev du jo indledningsvis "Jeg går ud fra at der skal være en ordentlig processor og en kæmpe røvfuld RAM, ikke sandt?". Den bærbare Azzkikr, linkede til, lever klart op til det, du søger. Glem det, jeg selv nævnte om 8 GB RAM - det er mine egne krav og ikke gaming-relevant, men nærmere multitasking-relevant. Dem, der reelt kan sætte sig ind i, hvad multitasking kræver af systemkræfter, er folk der har en reel anelse om, hvad reel multitasking kræver. Jeg tror ikke på, at 4 GB er nok til mine krav...
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
AzzkikrAzzkikrSkrevet 16/06-10 01:09, rettet 16/06-10 01:11 
Køb den sony jeg har linket til.

Det er seriøst et røverkøb. Der findes intet den ikke kan klare.
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 16/06-10 01:27 
3D... ;P
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
AzzkikrAzzkikrSkrevet 16/06-10 02:08 
Hold nu er kanon grafik kort i den.

Den kan enda spille cysis på mellem.
jaesjaesSkrevet 16/06-10 09:11, rettet 16/06-10 09:13 
SkyblazeR>
Nu skrev du jo indledningsvis "Jeg går ud fra at der skal være en ordentlig processor og en kæmpe røvfuld RAM, ikke sandt?". Den bærbare Azzkikr, linkede til, lever klart op til det, du søger.

Nej, han skal ikke uden videre glemme 8 GB RAM - mit link viser jo, at man - afhængig af brug - kan få brug for mere end 4 GB i 3D Max :)

Som sagt uden at kende markedet så godt, ville jeg selv købe en der er kraftigere end den Azzkikr, linker til. Husk på, man ikke kan skifte grafikkortet, så hvis den "kun" kan klare Crysis på "mellem", og på notebookreview.com var der vist andre spil, der ikke kunne spilles på "maksimum" med dette grafikkort (kan måske have været processorens skyld), så kan den jo ikke klare nye spil om bare 1-2 år.

EDIT: Justeringer.
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 26/06-10 18:37 
jaes>
SkyblazeR>
Nu skrev du jo indledningsvis "Jeg går ud fra at der skal være en ordentlig processor og en kæmpe røvfuld RAM, ikke sandt?". Den bærbare Azzkikr, linkede til, lever klart op til det, du søger.

Nej, han skal ikke uden videre glemme 8 GB RAM - mit link viser jo, at man - afhængig af brug - kan få brug for mere end 4 GB i 3D Max :)

Overså dit indlæg og fik ikke tjekket linket, men ser nu, at det jo er helt i båd med min egen (oprindelige) anbefaling. Visse folk i tråden blev bare lidt for stivnakkede, om at 4 GB var tilstrækkeligt, til at jeg gad fortsætte den debat...
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
AzzkikrAzzkikrSkrevet 26/06-10 18:52 
men 4gb er jo tilstrækkeligt, både i bærbar og stationær.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig