X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

De elektroniske guder


Svar
millenniummillenniumSkrevet 08/07-03 19:52 
Dengang jeg var en naiv knejt med Commodore 64, var det utænkeligt at blive venner med nogen der brugte Amstrad eller Spectrum. De var fjenderne, og CBM64 stod ubestridt på mit alter.
Da jeg senere opgraderede til Amiga 500, var alle PC-brugere også blevet fjender, og jeg kunne diskuterer vidt om hvilken maskine der var bedst (selvom jeg godt vidste det var PC'eren).

Da konsol-markedet begyndte at vælte ud over verden, var det i første omgang Sega som jeg betroede mig til. Mario fik fingeren, og jeg købte en Game Gear. Atari's Lynx kunne jeg kun grine håndligt af.
Men efterhånden måtte jeg overgive mig til fjenden og skaffe en SNES, mest pga Street Fighter.

Så kom PlayStation æraen, og jeg betroede mig til Sony. Nintendo kunne igen få fingeren, for deres N64 var ingen trussel.

Ja, det var en meget naiv måde at drive sin interesse. I dag har jeg dog fået lidt mere realitetssans. Grunden til at jeg valgte PS2 var ikke pågrund af min 'religiøse tro' men pga spil-titlerne. Men de elektroniske religioner har nok stadig en omfattende indflydelse på markedet, som besværligører producenternes konkurrence.

Kan Sony og Nokia virkelig true GBA, der står urokkelig som den store hand-held gud for tusinder af brugere?
Er der ikke stadig religioner indenfor hjemmecomputere? Jeg har altid betroet mig til Macintosh, og får stadig denne dag mange spydige kommentarer af PC-brugere.
The medium is the message.
Homer00Homer00Skrevet 08/07-03 19:57 
Jeg vil stadig holde mig til min gba sp. (gba2?) Det har nok at gøre med at jeg har haft en del Ninteno konsoller. Og nej, jeg tror ikke en meter på at Sony ogg Nokia vil kunne røre Nintendo på det område.
Must eat - So cheap...
jaesjaesSkrevet 08/07-03 20:23, rettet 08/07-03 20:26 
Personligt så brækker jeg mig over religionskrig, uanset om vi taler konsoller, gummisko, eller letmælk.

millennium >
Jeg har altid betroet mig til Macintosh, og får stadig denne dag mange spydige kommentarer af PC-brugere.

Heh, de fleste Mac-brugere jeg kender, er meget værre i den retning end PC-brugere :)

Men sådan er det jo ofte: Når man er underlegen i antal, så er der tilbøjelighed til, at man står mere sammen.
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 08/07-03 20:34 
Nintendo vil altid have en plads i mit nostalgiske gamer-hjerte. Jeg har store forventninger til deres næste konsol.
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 08/07-03 21:03, rettet 08/07-03 21:04 
Jeg tror på at Sony's PSP kan blive en ret stor trussel for Nintendo, til trods for hvor stor en markedsdel The Big N p.t. sidder på. PSP'en kan jo så meget mere end spille spil og derfor skal den nok tiltrække mere casual gamers som også gerne vil kunne se film og afspille musik på deres håndholdte. Det er da noget af en udfordring, for Sony at gå op imod Nintendo på det marked, men det samme galdt for PS og vi ved jo godt hvordan det gik den.

N-Gage håber jeg egentlig flopper. At dømme ud fra alle de kommentarer jeg har læst på forskellige sites, fejler konsollen både mobiltelefon og som spillemaskine og burde egentlig ikke være en konkurrent for Nintendo. Men en kombination af massiv markedsføring fra Nokia's side og uvidende kunder skal nok sikre konsollen moderat succes.
(...)
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 08/07-03 22:41 
Fox McCloud >
PSP'en kan jo så meget mere end spille spil og derfor skal den nok tiltrække mere casual gamers som også gerne vil kunne se film og afspille musik på deres håndholdte.

Coolness og manglende implementering af ovennævnte features i deres hjemmekonsoller har hidtil (Vil ændre sig i næste gen *hope*) været Big N's største fjender.
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
One1One1Skrevet 08/07-03 23:14 
Amiga'en var da langt bedre en PC.
Homer00Homer00Skrevet 08/07-03 23:16, rettet 08/07-03 23:16 
Mon ikke også man kan se dvd og alt det andet på gba 2?
Must eat - So cheap...
Le RoofLe RoofSkrevet 08/07-03 23:20, rettet 08/07-03 23:20 
Hvis man kender Nintendo....NEJ :)

(hvilket passer mig fint)
To be this good takes AGES, to be this good takes SEGASpiller nu: Crisis Core: Final Fant..., Baldur's Gate III, Super Mario Bros. Wonder
FanboyFanboySkrevet 09/07-03 00:10 
Homer00 >
Mon ikke også man kan se dvd og alt det andet på gba 2?

That aint gonna hapen ;)

Når man kender Nintendos politik mht DVD, mp3 og i det hele taget features der ikke omhandler spil, tyder det ikke på det.
FanboyFanboySkrevet 09/07-03 00:13 
millennium >
Dengang jeg var en naiv knejt med Commodore 64, var det utænkeligt at blive venner med nogen der brugte Amstrad eller Spectrum. De var fjenderne, og CBM64 stod ubestridt på mit alter.


Hehe, sådan var jeg også den gang jeg fik min første Sega, alt hvad der var Nintendo var bare DÅRLIGT, og nogen gange kunne mine venner og jeg komme op og skændes over hvilken konsol der var bedst, ak, det var tider :)

Heldigvis er man da blevet klogere med alderen :)
millenniummillenniumSkrevet 09/07-03 10:35 
One1 >
Amiga'en var da langt bedre en PC.

Det mente jeg også dengang. Amiga'en havde jo også langt flere spil, men jeg var stor fan af Sierra's quest-spil. Da quest-spillene på PC'eren bygyndte at gå over til 256 farver, kunne jeg godt se at min Amiga ikke kunne følge med længere, men jeg ville absolut ikke indrømme det. - Især ikke overfor en vantro PC ejer.
The medium is the message.
KTCKTCSkrevet 09/07-03 15:46 
Min Amiga står stadig på ærespladsen, og min PC'er får tæsk engang imellem :)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
One1One1Skrevet 10/07-03 00:00 
Amiga'en var altså meget bedre end PC'en I stort set hele dens leve tid. Det er jo ikke bare fordi jeg bedre kan lide den, men sådan er det. Jeg kender ikke det der Quest spil, men 256 farver er da ikke specielt imponerende. Hvis du mener Amiga'en ikke kunne følge med må det være udgivet TILSIDST I dens levetid.
millenniummillenniumSkrevet 10/07-03 20:27, rettet 10/07-03 20:28 
One1 >
Amiga'en var altså meget bedre end PC'en I stort set hele dens leve tid. Det er jo ikke bare fordi jeg bedre kan lide den, men sådan er det. Jeg kender ikke det der Quest spil, men 256 farver er da ikke specielt imponerende. Hvis du mener Amiga'en ikke kunne følge med må det være udgivet TILSIDST I dens levetid.

Det kommer selvfølgelig an på hvordan man definerer 'bedre'.

PC'eren fik på et tidspunkt mulighed for VGA grafik, hvilket betød at den kunne holde på 256 farver på skærmen på én gang. (meget fantastisk dengang). Det benyttede man i de såkaldte 'quest-spil' (Kings Quest, Space Quest etc) etc. Men selvom Amiga'en havde en palette på 4096 farver, så kunne den ikke holde på mere end 32 farver på skærmen (med lidt smart kodning kunne man måske fordoble det). Så quest-spillene så ikke længere så godt ud på Amiga'en.
The medium is the message.
One1One1Skrevet 11/07-03 00:08 
Ok, men som jeg sagde før må det jo have været helt I slutningen af Amiga'ens levetid. Der er ingen tvivl om at den var bedre i det meste af dens tid.
RJKRJKSkrevet 11/07-03 00:19, rettet 11/07-03 00:22 
Retning af ukorrekte oplysninger:

Amigaen kunne (kan) køre 64 farver i EHB-mode (Extra Half Brite), der var en ren standard opløsning. Den kunne også køre 4096 farver i HAM-mode, men resultatet blev ikke kønt.

I starten af 90'erne kom Amigaerne med AGA-chipsættet (A4000, A1200 og CD32), der kunne køre "rigtig" 256 farver og HAM8 (65.535 farver svjh) - sidstnævnte var igen mere en teoretisk mulighed, da det var ret langsomt.

Hvornår man kan tale om Amigaens levetids slutning ved jeg ikke, men det er i hvert fald først senere (aldrig? :)).

Jeg kan heller ikke huske hvornår Sierras Quest-serier begyndte at køre i 256 farver, men igen svjh var det omkring samme tidspunkt.

Altså var det ikke fordi Amigaen ikke kunne, men fordi Sierra (sikkert korrekt) vurderede markedet for lille, til at lave specifikke AGA-versioner. Det ville også have fyldt en pokkers masse disketter, da der ikke var HD-diskdrev på A1200.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 11/07-03 02:05 
HAM kan godt minde lidt om kraftig JPG-komprimering, hvis det siger nogen noget. Jeg prøvede at lave noget i DeluxePaint på et tidspunkt, men kunne ikke vænne mig til at have total kontrol over billedet og paletten.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
millenniummillenniumSkrevet 11/07-03 10:45 
<<REWIND
Som tidligere omtalt: Min pointe er ikke hvilke maskiner der er 'bedst', men blandt computer/konsol brugere, er der (og har der altid været) en 'tilbedelse' af udvalgte maksiner, som sikkert er et helvede for enhver producent at gøre op med.
Det er en lidt underlig tendens, som jeg mener er lidt særligt for dette marked. - Hvor mange gange hører man om folk der bruger Levis, som ikke kan blive venner med folk der går i Diesel? (Det kan dog sikkert ikke udelukkes) :)
The medium is the message.
mostwantedmostwantedSkrevet 12/07-03 17:54 
Ja, det er sgu lidt fjollet med de "religioner". Millenium, jeg tror ordet du leder efter er 'fanboy'. Der findes fanboys overalt stadig, du skal bare se GR's konsolforummer f.eks. - der er dog ikke så mange af dem tilbage mere... de blomstrer mest det første år med nye konsoller ;)

Men kan da godt huske tilbage til Playstation vs. Saturn Vs. Nintendo 64-tiden. Saturn nåede jeg aldrig rigtigt at se nogle spil til, fordi den var så hurtigt af hylderne og grunden til jeg fik Playstation var nok mest fordi min storebror var blevet plaskforelsket i den - og så fordi der stort set ingen spil var til N64.

Fra den da af jeg fik en Playstation var jeg dedikeret Playstation fanboy i ca. 2-3 år, men jeg kan nu godt se det fjollede i det nu - for ærligtalt, de spil jeg havde til den, STANK! Jeg nævner i flæng Rebel Assault 2, Rapid Racer, G-police osv.

Dog var der enkelte Pc-konverteringer der var meget gode, bl.a. Diablo med 2-player på én skærm, Warhammer: Dark Omen og Red Alert; men havde vi haft en god Pc, så var den sag jo ude af verdenen!

Om NOKIA kan true GB? Jeg tvivler, men PSP kunne sagtens! Dog er det da kun godt med konkurrence, for så ryger spilpriserne ned, sååå... bare lækkert!
... men det kan godt være jeg lyver! :D
millenniummillenniumSkrevet 12/07-03 22:50 
Ja, det kunne også kaldes 'fanboys', men elektroniske guder, lyder lidt mere fængende, ikk?!
;-)
The medium is the message.
la0sla0sSkrevet 13/07-03 00:11 
næh :)

game gods.. lyder bedre ;)
Hvad sker der?
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig