X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Gray Matter (nyt Jane Jensen-adventure)


Svar
jaesjaesSkrevet 31/05-10 11:40, rettet 31/05-10 13:18 
Hver gang en af garvede adventure-udviklere, fra enten LucasArts eller Sierra, efter mange års pause er tilbage med et fuldblods adventurespil, fortjener det lidt opmærksomhed, synes jeg. Specielt i dette tilfælde, fordi det fornylig er blevet bekræftet, at Jane Jensens Gray Matter også udkommer til en konsol (X360). Jane Jensen er mest kendt for Sierras Gabriel Knight-serie.

Spillet er udviklet af franske Wizarbox, som er en af de største adventure-udviklere p.t. Ikke at det måske siger så meget, da budgetterne i dag er væsentlig mindre end da genren var mest populær. Men det ser heldigvis ud til, at der kun er sparet på mindre vigtige aspekter, så mon ikke det bliver et godt spil.

Historien er noget i stil med at "gademagikeren" Samantha bliver hjerneforskeren Davids assistent, og mystiske ting sker derefter. Spillet foregår i Oxford, bl.a. på Oxford Universitet. "Hooket" bliver så, at man kan bruge Samanthas evner i gameplayet. Man skifter mellem at styre Samantha og David.

Det bliver traditionelt point and click med prærenderede baggrunde.

Eurogamer har et udmærket preview:
http://www.eurogamer.net/articles/gray-matter-preview?page=1

Gray Matter (nyt Jane Jensen-adventure)

Gray Matter (nyt Jane Jensen-adventure)

EDIT: At Wizarbox skulle være en af de største adventure-udviklere, har flere artikler givet udtryk for - men ved at tjekke deres site viser det sig, at de faktisk kun har udviklet ét adventurespil. Til gengæld er det et af de mest roste de senere år, og de har erfaringer fra andre spilproduktioner, så mon ikke det nok skal gå godt med Gray Matter :)
jaesjaesSkrevet 01/12-10 17:35 
Pc-demo:
http://www.adventuregamers.com/newsitem.php?id=2174
Bede-xBede-xSkrevet 24/12-10 01:56, rettet 24/12-10 01:57 
Jeg har lige prøvet 360 demoen og synes det virker stemningsfuldt nok til, at jeg vil give det en chance. Styringen når man går er gennemført elendig, men det lader heldigvis ikke til, at man skal gå så meget rundt selv, da man kan bringe et hjul frem på skærmen, hvor man kan se de ting man kan interagerer med og gøre det derfra. Ellers meget klassisk og en smule lavbudget, ikke at det på nogen måder generer.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
jaesjaesSkrevet 02/01-11 18:18, rettet 02/01-11 18:19 
Ifølge en anmeldelse jeg læste, behøver man slet ikke gå rundt selv - lige når man ankommer til lokalitet, kan man bare åbne interaktions-hjulet og vælge noget at interagere med. Det synes jeg lyder så lamt, at jeg nok vælger pc-versionen :)
Bede-xBede-xSkrevet 13/01-11 10:37 
Det er jo også en genre som typisk gør sig bedre på PC.

Men hvis vi ser bort fra udførelsen i Gray Matter, så er idéen god nok. Det fungerer sådan, at når man kommer ind i et rum, så kan man åbne hjulet og se, hvad man kan interagere med ud fra, hvad hovedkarakteren kan se. Eller det må være tanken bag det, men det er ikke altid lige naturligt.

Dermed ændrer hjulet sig alt efter hvor i rummet man er og det er sådan set fint nok, da fokus så kommer til at ligge på at kombinere/undersøge forskellige objekter, uden at man mister muligheden for at holde ting skjult, som karakteren ikke er i en position til at se.

Problemet er bare, at styringen er virkelig ringe og derfor bliver det frustrerende at gå rundt, hvilket er nødvendigt, for at få hjulet til at skifte. Oven i det er spillet ikke helt god til at vurdere, hvad man burde og ikke burde kunne se.

Men i teorien fungerer det :)
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
CronossCronossSkrevet 13/01-11 12:37 
Hvordan kan man prøve demoen på X360?
Bede-xBede-xSkrevet 14/01-11 13:25 
Af en eller anden grund er demoen ikke kommet i alle lande i EU. Den fås i:

Austria, Belgium, Ireland, Netherlands, Portugal, Switzerland, Germany, Spain, France and United Kingdom.

Så det kræver at man har en account fra det pågældende land.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
jaesjaesSkrevet 19/01-11 16:20, rettet 19/01-11 16:20 
Bede-x>
Dermed ændrer hjulet sig alt efter hvor i rummet man er og det er sådan set fint nok, da fokus så kommer til at ligge på at kombinere/undersøge forskellige objekter, uden at man mister muligheden for at holde ting skjult, som karakteren ikke er i en position til at se.

Ok, så lyder lige det omkring interaktionen ikke så galt. Har bare læst en anmeldelse eller kommentar et sted, der beskrev det som om, man ikke behøver bevæge figuren - dermed underforstået at vedkommende mente, at hjulet ikke ændrer sig undervejs. Men så må personen jo tage fejl.
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig