X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK
Please note that Play:Right is a Danish site and while usable without,
it is only partially translated to English.
Blocks marked with yellow backgrounds are systematically translated
by Bing Translate.

Fremtidens konsolgeneration


Reply
DeluxScanDeluxScanSkrevet 13/05-10 05:30, rettet 13/05-10 05:31 
Hvad tror I vi kan forvente af den naeste generation konsoller?

De fleste analyser peger paa en launch af Xbox 3, PS4 og Wii 2 tidligst i 2012, om end nok mere realistisk i 2014-2015. Det

vil give den nuvaerende generation en levetid paa omtrent 10 aar, hvilket er dobbelt saa meget som normalt.
Personligt er det begyndt at krible lidt i fingrene for at pakke en ny konsol ud som saedvanligt, men udsigterne er jo som sagt noget blakkede indtil videre.

Jeg forstaar paa den anden ide godt, hvorfor der ikke er det store pres paa at skyde nyt hardware ud paa markedet i oejeblikket. Foerst og fremmest er der jo den knapt overstaaede finansielle krise, der ikke ligefrem faar forbrugerne til at loebe ud og bruge tusindvis af kroner paa en ny spillekonsol - nok mindst af alt alle de folk i det segment, der nuppede en Wii i denne generation. De vil nok taenke sig om en ekstra gang, inden en ny Wii 2 bliver indkoebt.

Det er ogsaa muligt, at producenterne venter lidt paa at de nye 3D TV bliver mere udbredt - ligesom HDTV i denne generation. Paa den anden side, saa vil det betyde, at alle de folk der for nylig har investeret i et HDTV skal koebe endnu et nyt 3DTV - det tror jeg ikke er realistisk, desvaerre.

Den gamle remse om, at hardwaren kun giver underskud er der nok ogsaa noget om - specielt nu, hvor naeste generation nok vil blive saerdeles dyr at producere.

Mit spoergsmaal gaar paa, hvad I tror vi kan forvente af den nye generation? Er kaploebet om den flotteste grafik ovre? Handler det hele om Natal/Move input nu?

3DTV vil jeg mene burde vaere understoettet af alle konsoller i naeste generation, ligesom ALT skal renderes i 1080p - ingen snyd mere (Ja, jeg kigger paa jer PGR3, Alan Wake mht. 720p).
Jeg vil ogsaa tro, at fysiske medier er truede. I dag downloader vi hele spil fra Live uden nogen problemer, saa det tror jeg vil fortsaette. Dog ikke paa egengligt cloud computing trin, da selve arbejdet stadig gores af den enkelte konsol. Det vil dog betyde meget mere magt til spiludviklerne, da ingen saa vil eje et 'fysisk' spil. En smule problematisk, men MS har jo allerede luget ud i de fleste af alle DRM problemerne paa Live.

Jeg ved ikke helt, hvad jeg mener om Natal, Move etc. For mig at se er det mere eller mindre blot et gimmick, men jeg er da aaben for alle de sjove ting, men kan goere med Natal... Meeeen, jeg foretraeker at side ned i min sofa og kun bevaege fingrene fremfor at skulle staa op og vaere mere fysisk involveret. Bare kald mig doven, men det er stadig min hovedanke med Wii: Jeg gider ikke spille bowling paa den maade som Wii vil have mig til.

Det er mine tanker. Lad mig hoere, hvad I tror.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
3of193of19Skrevet 13/05-10 07:49 
Jeg trot ikke vi skal forvente de store grafiske fremskridt, sådan rent detaljemæssigt i næste generation. Store spil koster allerede uhyre store summer at producere, jeg tvivler at der er mere
at hente på den front. Til gengæld regner jeg med at alle spil vil kunne køre i 1080p@120, dvs 3D@60, da det ikke vil kræve mere penge at lave. Spil i modsætning til film er i forvejen i 3D de skal sådan det bare vises rigtigt.
Mht ren download salg af spil er jeg en smule skeptisk. Forhandlerne er stærke partnere i konsolsalg, de ville jo ikke have noget incitement at sælge maskiner til kunder de sp ikke ser igen til næste generation af konsoller kommer (som jo nogen forhandlere allerede boykottede PSP Go). For producenterne er det jo en guldgrube at skære en til to led ud af fødekæden, spare en masse penge på fysiske medier, for slet ikke at tale om omkostningerne for ikke solgte spil, samt forhindre salg af brugte spil. Men som sagt ville de så skulle klare sig uden tusindvis af showrooms over hele verden der viser deres produktet frem. Det ville kræve ar forhandlerne skulle tjene meget mere pr solgt konsol end de gør idag (næsten nul eller tab ved tilbudsaktioner), hvilket enten ville presse konsolpriserne markant i vejret eller betyde at producenternr skal æde større tab på hardware end de allerede gør idag.
SumezSumezSkrevet 27/05-10 12:32, rettet 27/05-10 12:36 
Enig mht. det grafiske. Teknologien tillader i dag at spil er så flotte at det ville kræve afsindigt meget arbejdskraft at gøre dem endnu flottere, pga. alle de detaljer der så skal kæles for.
Det er klart at Uncharted 2 presser PS3'en til det yderste, men at lave et spil der overgår dets præsentation vil i første omgang kræve mange flere grafikere osv. snarere end det vil kræve en stærkere maskine. Dette vil blive muligt i næste generation, men jeg tror kun enkelte spil vil kunne overgå spil som Uncharted 2 og Assassin's Creed 2 på det visuelt kreative niveau (de er jo allerede flottere end de fleste 3D-film - at polygonerne bliver mere afrundede i kanterne vil kun være af mindre betydning)
Til gengæld vil de tekniske begrænsninger være færre, og flere udviklere vil kunne opnå deres mål uden at kæmpe mod dårlige framerates og tearing, som vi f.eks. ser det i et spil som Dragon Age, der ellers hverken teknisk eller kreativt set er noget særlig pænt spil - og iøvrigt et af de første eksempler på et (ikke-MMORPG) spil, der er i stand til at blive en kommerciel succes uden at kunne blære sig med state-of-the-art grafik - Ganske enkelt fordi 3D-grafik langt om længe(!!) er nået det stadie, hvor det ikke længere bare handler om at skrue op for polygonerne. I den modsatte ende ses det ustyrligt flotte Lost Planet 2, der ikke har været i stand til at skabe særlig meget opmærksomhed trods dette. Folk glemte også ret hurtigt at Resident Evil 5 nok var det teknisk flotteste spil til dato da det udkom.

Med andre ord, teknik-ræset er overstået, og med lidt held (jeg krydser fingre i hvert fald) kan det også gøre plads til flere 2D-spil hvor udviklerne finder valget fornuftigt, da folk vil holde op med at gøre forskel på "ny grafik" og "gammel grafik".


Det er mit gæt i hvert fald...


Alt det andet med 3D-skærme, motion control, downloadspil vs. fysiske medier, har jeg slet ikke lyst til at kommentere på, men resultatet bliver nok noget jeg ikke bryder mig om.

Iøvrigt synes jeg det er positivt hvis den nuværende generation kan overleve i 10 år, det siger også noget om hvor meget spilindustrien har modnet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 27/05-10 13:10, rettet 27/05-10 13:55 
Jeg tror langt fra teknikræset er overstået - det er i modstrid med menneskets natur ikke at forsøge at gøre tingene "bedre". Og der er da også plads til store forbedringer, specielt i spilanimationer. Jeg tror ikke, udviklingen stopper før, vi kommer tæt på total-realisme.

Desuden behøver et pænt teknisk hop ikke gøre udviklingstiden afsindigt meget længere. Ja, længere end nu, men formentlig mindre end springet fra sidste generation til denne generation.

Nu er jeg ikke teknik-haj, men man hører jo jævnligt, at middleware hele tiden bliver bedre og mere almindeligt, og det sparer tid for udviklerne.

Og i dag er det vist ikke unormalt, at 3D-grafik modelleres med mange polygoner og nedskaleres derefter, så arbejdsgangen ændres vel ikke voldsomt. Jeg tror, det er lidt det samme med textures. Om ikke andet kan man jo bruge fotos som man nedskalerer - fint til alt der ikke behøver være unikt i et givent spil. Fx mursten, hud, pels, klipper, jord, tekstil, m.m.

Det skulle heller ikke undre mig om vi får firmaer, som specialiserer sig i at producere "stock-grafik", som vi nu fx har stock-fotos og -lyd. Der findes vi allerede noget grafik-sjov til mindre produktioner, men jeg tænker grafik klar til brug i de kraftige konsoller. Grafikerne kan så evt. tilpasse grafikken en smule, så den skiller sig lidt ud. Man behøver ikke at designe og modellere en stol fra grunden hver gang :)
SumezSumezSkrevet 27/05-10 13:37, rettet 27/05-10 13:38 
jaes>
Jeg tror langt fra teknikræset er overstået - det er i modstrid med menneskets natur ikke at forsøge at gøre tingene "bedre". Og der er da også plads til store forbedringer, specialt i spilanimationer. Jeg tror ikke, udviklingen stopper før, vi kommer tæt på total-realisme.

"Problemet" er at total-realisme LANGT fra afhænger af teknik alene. Selvfølgelig kommer der bedre engines, renderers, osv. men i sidste ende afhænger det af udviklerne, og forskellen mellem dem der har mange penge at rykke rundt på og dem der ikke har kommer til at blive endnu større end den er i dag. Jeg tror at der i endnu større grad end i dag vil opstå en "mainstream" vs. "knap så mainstream" side af spilindustrien, som man også ser ved film og musik.

Jeg tror dog du har meget ret i din "pre-fab teori".
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 27/05-10 13:49 
Jeg sagde hverken, at det vil ske på én gang, eller at teknikken er altafgørende :)

Pointen var, at der ikke er nogen grund til at stoppe udviklingen foreløbig, så jeg er ret sikker på, at der vil ske ganske pæne ryk rent grafisk hver generation, indtil vi er tæt på realisme.
SumezSumezSkrevet 27/05-10 14:01 
Jeg tror heller ikke at udviklingen "stopper", jeg tror blot at kapløbet kommer til at foregå noget anderledes, da maskinerne vil blive så kraftige, at det ikke længere blot handler om tekniske begrænsninger - Det ser vi (i de eksempler jeg nævner ovenfor) allerede ske i dag.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 27/05-10 15:22 
Sumez>
Jeg tror heller ikke at udviklingen "stopper", jeg tror blot at kapløbet kommer til at foregå noget anderledes, da maskinerne vil blive så kraftige, at det ikke længere blot handler om tekniske begrænsninger

Enig, det var det jeg hentydede til i foregående indlæg.
Login for at besvare
Username
Password
Remember me