X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Spil med "frihed"


Svar
jaesjaesSkrevet 02/05-10 19:08, rettet 10/05-10 15:15 
Jeg kunne godt tænke mig lidt hjælp til at finde frem til spil, som tilbyder en pæn klat frihed til at løse spillets opgaver, og/eller spil hvor man kan forme historien i en eller anden grad. For der er jo ikke så mange, så bare at overse et par stykker er ærgerligt :)

Jeg tænker primært spil, som er avatar-baserede (hvor man styrer én figur eller ét fartøj). Spil med party/squad/hær osv. har jo nærmest per definition indbygget et friheds-aspekt. Og puzzlere og lign. er nogle lidt anderledes væsener.

Jeg lægger ud med at liste en blanding af spil, jeg selv har spillet eller blot hørt eller læst om. Tilføj meget gerne titler, og råb op hvis der har sneget sig titler ind, I mener ikke hører hjemme her:

Deus Ex 1 og 2
Heavy Rain
Elite-serien
Privateer 1 og 2
X-serien
Hitman-serien
Bioshock 1 og 2
Thief-serien (eller stort set kun stealth?)
System Shock 1 og 2
Ultima Underworld 1 og 2
Vampire: The Masquerade - Bloodlines
STALKER
Fallout 3

EDIT: Startede på en generel liste, dengang jeg tænkte emnet som en lidt bredere diskussion - så det er ikke alle spillene jeg umiddelbart har interesse i at spille :)
CoreCoreSkrevet 02/05-10 19:27, rettet 02/05-10 19:29 
Jeg forstår ikke spørgsmålet. Jeg troede at jeg forstod hvad du mente, indtil jeg så Bioshock på listen. Der er da ingen alternative måder at løse spillets udfordringer på...

Men Fable-, Elder Scrolls- og SW: KOTOR-serierne må vel tælle med, samt Jade Empire og Mass Effect.

Og hvis stealth og "guns blazing" kan tolkes som flere måder at løse udfordringer på, så kan Syphon Filter, Splintercell og Metal Gear Solid også smides i samme kasse. Men så tager det vist overhånd...

EDIT: Og InFamous sguda!
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
jaesjaesSkrevet 02/05-10 19:43, rettet 02/05-10 19:47 
Core>
Jeg forstår ikke spørgsmålet. Jeg troede at jeg forstod hvad du mente, indtil jeg så Bioshock på listen. Der er da ingen alternative måder at løse spillets udfordringer på...

"...og råb op hvis der har sneget sig titler ind, I mener ikke hører hjemme her..." ;)

Jeg har læst, at der er en del stealth i Bioshock, derfor kom den med.

Hvilket leder mig til:

Og hvis stealth og "guns blazing" kan tolkes som flere måder at løse udfordringer på, så kan Syphon Filter, Splintercell og Metal Gear Solid også smides i samme kasse. Men så tager det vist overhånd...

Man kan næppe forvente mere end to-tre stilarter i samme spil, så jeg synes godt spil med action og stealth som kernen kan nævnes. Det vigtigste er, at begge dele i så fald er vellavede, og at man selv kan vælge det meste af tiden - ikke primært baner kun med det ene eller andet. Hitman og Deux Ex er jo også grundlæggende bygget op om action og stealth.
CoreCoreSkrevet 02/05-10 19:46 
Det er din liste, så det bestemmer du selv, men jeg syntes da at både Splintercell og Hitman falder fra, da disse flere steder kræver stealth. :)
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
jaesjaesSkrevet 02/05-10 19:56, rettet 02/05-10 20:00 
Måske delvis misvisende, at jeg kaldte det en pæn klat frihed, men det skal ses ud fra standarden i spil. Grundlæggende vil jeg bare gerne finde interessante titler, så hellere skyde lidt bredt :)

EDIT: Ja, det er min liste ;) havde først tænkt emnet som en lidt bredere diskussion om frihed i spil (men er nok for meget smag og behag til det er interessant), så der lå lidt rester af dette i baghovedet :)
HyakotakeHyakotakeSkrevet 02/05-10 21:00 
Jeg forstår heller ikke "Heavy Rain" på listen. Det er da noget af det mest træk-ved-næsen quick-time-event lineære, man kan forestille sig!
AzzkikrAzzkikrSkrevet 02/05-10 21:31, rettet 02/05-10 21:53 
Friheden i Heavy Rain ligger vel i at der er flere forskellige udfald efter hvad man vælger at gøre i de forskellige sitationer. Her har man rigtig frihed "til at udforme historien", hvorimod de fleste af de andre spil har bare et væld af side missions, men udfaldet historien forbliver i sidste ende den samme.

Jeg ved nu heller ikke om det er det jeg forbinder med frihed i spil, men er vel slags frihed.

Jeg mener dog heller ikke at det at man kan vælge at bruge stealth eller ren bang bang hele vejen igennem et spil har noget med frihed at gøre.
CoreCoreSkrevet 02/05-10 23:25 
Jeg tolker det som spil hvor der er flere måder at løse/påvirke udfordringer og handling på.

Det er der på sin vis i rigtig mange spil, men det der efterlyses her, er spil hvor de forskellige muligheder for at klare en bane el. lign. på, medfører markante ændringer i gameplayet. Og så er shootouts i et stealth-spil vel også relevante. Men jeg syntes bedre om idéen om at udvikingen af karakteren og det frie valg i flere situationer, automatisk medfører flere løsningsmodeller (er du god i Fable el. lign. kan du snakke dig til det du vil vide, men er du ond kan du torturere dem der ved det o.l.).

På den måde falder Heavy Rain også ned i kassen, da egne fejl og forkerte beslutninger fører til forskellige udfald. Gameplayet ændrer sig aldrig rigtig, men historien gør i høj grad. Og tilsat det at man kan faile og alligevel komme videre, men med nye grene på historie-træet, gør også spiloplevelsen ret "fri". Også selv om valgene ikke nødvendigvis er ens egne.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
WehnerWehnerSkrevet 03/05-10 00:09 
Morrowind :) Jeg vil gerne snakke med, når jeg ikke er på vej i seng.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SeventhSunSeventhSunSkrevet 03/05-10 08:40 
Hvorfor gør stealth at et spil passer i din kategori?
(ikke at jeg på nogen måde synes der er stealth i Bioshock 1)
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
millenniummillenniumSkrevet 03/05-10 09:17 
Ha ha, lyder som det kan genoplive den gamle kamp mellem narratologerne og ludologerne. Jvf. evt. noget af Jesper Juuls tidligere arbejde og tesen om at gameplay og historie ikke kan blandes.

Vedr. frihed til at skabe en historie i spillet, så havde Jesper en meget god pointe: Det er de færreste mennesker som har evnen til at skabe en historie, som er interessant. (teorien om "tellability". Så at give spilleren friheden til at skabe sin historie, kan som konsekvens skabe uinteressante historier. (Lidt "Erasmus Montanus style", I know)
The medium is the message.
SaftenSaftenSkrevet 03/05-10 09:31 
Jeg synes da helt klart at Crackdown mangler på listen. Selvfølgelig var der ikke så mange andre valg end at sprænge alt og alle i luften, men man fik ihvertfald lov til selv at bestemme i hvilken rækkefølge og på hvilken måde det skulle gøres.
Med hensyn til historie kunne man jo næsten sige at den var så vag, at man kunne lægge i den hvad man havde lyst til;)

Animal Crossing er også et spil der i kraft af at ikke have et specifikt endemål, men stadig masser af ting at tage sig til, opleves som frit.
Evan's Spiked Tentacles of Forced Intrusion!!!Spiller nu: Dead Or Alive 5, Secret World, The, Borderlands 2
millenniummillenniumSkrevet 03/05-10 09:54 
Jeg mener dog at GTA3 og GTA Vice havde en frihed som San Andreas ikke havde.

Eksempel: I GTA3 skal myrde min gamle gangsterboss, men hvordan? Han kommer ud på gaden omgivet af livvagter på ét bestemt tidspunkt. Jeg har en masse midler, muligheder og miljøet. Derefter er resten op til mig, så efter en del forsøg opdager jeg at snigskytten er en bedre metode, fremfor direkte angreb.

Eller i GTA Vice: Jeg skal stjæle en tank fra en militær-konvoj, men metoden er ikke lagt i missionen. Jeg forsøger med en barrikade på vejen, ligger på lur og kaster mig ud i et lidt halsbrækkende angreb, men selvom det lykkedes, så var der måske en bedre metode.

San Andreas havde ikke element af frihed i missionerne. Når man selv bestemmer hvordan man vil løse opgaven (og ikke bare hvilken rute men vil køre), så bruger man s'gu den kreative del af hjernen.
The medium is the message.
jaesjaesSkrevet 06/05-10 20:57, rettet 10/05-10 16:01 
SeventhSun>
Hvorfor gør stealth at et spil passer i din kategori?

Som nævnt skal frihed ses ud fra standarden i spil, og de fleste spil er ret restriktive. Så to overordnede muligheder, fx stealth og action-baseret kamp, hver med deres måder for flere mindre valg, synes jeg passer ind i den vinkel.

Sammenlignet med fx de nævnte RPG'er*, som ofte tilbyder flere men mere overfladiske muligheder, så synes jeg få, detaljerede retninger er ligeså meget eller lidt frihed :)

EDIT: Fik ikke lige indflettet, "de fleste", for har ikke spillet dem alle :) Poster vist i øjeblikket enten for hurtigt eller når jeg er lidt træt :)
KillerBean2KillerBean2Skrevet 06/05-10 22:37 
millennium>
Eller i GTA Vice: Jeg skal stjæle en tank fra en militær-konvoj, men metoden er ikke lagt i missionen. Jeg forsøger med en barrikade på vejen, ligger på lur og kaster mig ud i et lidt halsbrækkende angreb, men selvom det lykkedes, så var der måske en bedre metode.

Der er også den mission, hvor man skal henrette en gut på det store fragtskib. Der plejer jeg at crash-lande en helikopter på toppen af skibet, så den tager et par vagter med i styrtet, hvorefter jeg arbejder mig ned gennem vagtene på trapperne. Jeg vil godt skrive under på, at GTA Vice City tilbyder frihed :)
AV Intelligent Terminal
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 08/05-10 01:37, rettet 08/05-10 01:38 
Nu udelukker "avatar-baserede spil" nok frihedsbaserede spil, hvor man ikke styrer én person eller ét fartøj, men hvor spilleren nærmere føles som avataren via flere personer, der styres undervejs. Der er noget karaktermæssig anonymitet i de spil. Måske styrer man løbende flere spilfiguranter. Med "figurant" mener jeg "redskaber/marionetter" i spillets overordnede historie. Deres baggrund er ligegyldig. Empati for dem er ligegyldigt. For det er jo svært at sætte sig følelsesmæssigt ind i spilfiguranter. Det, de går igennem i spillet, er ligegyldigt. Men det er spil med figuranter, der ser realistiske nok ud til ikke at virke direkte som "livløse dukker". De er "redskaber, der bruges til at grave i jord med" (hvor jorden er *naturligvis* spillet).

Blandt de mest markante spil i nævnte retning, må være gyserspillet Forbidden Siren. Jeg har faktisk svært ved at komme på tilsvarende spil. Det er måske det mest frustrerende, men også mest belønnende spil, jeg har oplevet, ved at hænge på og lære spillet at kende på dets præmisser - selvom det kan være nok så hårafrivende svært. Jeg endte dog ultimativt med at med at stå af efter mange timers spilforløb. Der er ét sted inde i spillet, hvor sværhedsgraden bliver som en piratfisk. Det er helt vildt. :)

Jeg tror nu alligevel, at Forbidden Siren bør/kan høre inden for den spilkategori, du søger.

Og for ikke at glemme Silent Hill: Shattered Memories. Det er så netop avatar-baseret med en god portion frihed til at styre udfald i spilforløbet, alt efter spillerens handlinger, og endda ud fra de objekter/personer, man kigger på. Det føles langtfra som et "figurantspil". Det har en høj psykologisk dybde, ulig mange andre spil, jeg har oplevet. Især ud fra hvor meget af sig selv, man vælger at investere i spillet. - Uden at det er en ligegyldig sandkasse og tidsrøver.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
GreaseballGreaseballSkrevet 08/05-10 13:56, rettet 08/05-10 13:56 
Azzkikr>
Friheden i Heavy Rain ligger vel i at der er flere forskellige udfald efter hvad man vælger at gøre i de forskellige sitationer. Her har man rigtig frihed "til at udforme historien", hvorimod de fleste af de andre spil har bare et væld af side missions, men udfaldet historien forbliver i sidste ende den samme.



Sad lige og læste denne tråd igennem.. kom til at tænke over noget som blev nævnt i en anmeldelse af spillet. Nemlig at selv om man vægle forskellige veje gennem spillet, så er det altid den samme som er morder. Altså ikke flere forskellige slutninge.
CoreCoreSkrevet 08/05-10 16:46 
Greaseball>
Nemlig at selv om man vægle forskellige veje gennem spillet, så er det altid den samme som er morder.

Jo forskellige slutninger, men altid samme morder. Ellers er det jo også så godt som umuligt at lægge clues ind i spillet.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
SumezSumezSkrevet 09/05-10 20:28 
Det ville da også være rimelig underligt hvis spillerens handlinger havde en indflydelse på hvem der havde gjort noget komplet uafhængigt af disse :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
The DaneThe DaneSkrevet 09/05-10 21:50 
Det kunne man da sagtens lave - det kræver selvf at ens handlinger påvirker tid og rum i spillet :)
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
jaesjaesSkrevet 10/05-10 15:14, rettet 10/05-10 15:59 
Nåede ikke at svare på alt sidst. Og tak for de forskellige forslag.

Egentlig havde jeg vist også overvejet at nævne spil med både nærkamp og distancevåben, da det også nogle gange kan føles som frihed i gameplayet. Men det kan jeg så udvide med nu, så nævn bare nogle, hvis I lige kan komme i tanke om lidt :)

millennium>
Vedr. frihed til at skabe en historie i spillet, så havde Jesper en meget god pointe: Det er de færreste mennesker som har evnen til at skabe en historie, som er interessant. (teorien om "tellability". Så at give spilleren friheden til at skabe sin historie, kan som konsekvens skabe uinteressante historier. (Lidt "Erasmus Montanus style", I know)

Det er jeg grundlæggende uenig i - Hvis spilleren fortager de valg, han eller hun foretrækker, må det per definition være en god historie, for spilleren.

EDIT: Selvfølgelig kun hvis værktøjerne til at fortælle historien med er i orden, jvf. afsnittet herunder :)

Om valgmulighederne så kan give en god historie er op til spiludviklerne. Så fra mit perspektiv er det faktisk mere spiludviklerne, som har en stor fortællemæssig opgave :)
WehnerWehnerSkrevet 10/05-10 15:48 
jaes>
Egentlig havde jeg vist også overvejet at nævne spil med både nærkamp og distancevåben, da det også nogle gange kan føles som frihed i gameplayet. Men det kan jeg så udvide med nu, så nævn bare nogle, hvis I lige kan komme i tanke om lidt :)

Morrowind :)
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 10/05-10 16:11, rettet 10/05-10 20:25 
Nu har jeg ikke spillet Heavy Rain, så måske kan nogen føje noget til eller klarlægge følgende. Jeg fornemmer, at det spil har visse frihedsmæssige og psykologiske fællestræk med Silent Hill: Shattered Memories. - Men også med visse større forskelle.

Heavy Rain er mere mainstream/tilgængeligt og mindre elitært: meget spilbart for de fleste med en frihed, hvor spilleren åbenlyst (?) præsenteres for diverse valg, der fører til nye sekvenser/scener/slutninger (?)

Shattered Memories er mindre tilgængeligt og mere elitært: mindre spilbart for mange med en frihed, hvor spilleren ikke altid åbenlyst præsenteres for diverse valg, der fører til nye sekvenser/slutninger (det stiller store krav til spillerens opmærksomhed på spilomgivelserne, så det er især meget nemt at overse ting i spillet, hvor der kan foretages en handling/træffes en beslutning, som fører til en ny sekvens/scene/slutning).

Som sagt har jeg kun spillet Shattered Memories, så klarlæg gerne i forhold til Heavy Rain (som jeg har tænkt mig at samle op i nær fremtid). :)

EDIT: Flot, fik lavet EDIT på forkert indlæg :/
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig