X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Genbrug


Svar
KroeboCopKroeboCopSkrevet 26/04-10 18:13 
Jeg går meget op i at sortere mit affald, så ville bare checke om jeg nu gjorde det rigtigt og det gjorde jeg ikke, var da helt sikker på papir og pap skulle det sammen sted hen, men nej.

Link...
Hoid to colony C05 where the computer is...
SumezSumezSkrevet 26/04-10 18:20 
Er det ikke afklaret at der bliver så meget CO2 på skraldesortering at det ikke rigtig kan betale sig?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KroeboCopKroeboCopSkrevet 26/04-10 18:31 
Ved det faktisk ikke?
Hoid to colony C05 where the computer is...
FleshmanglerFleshmanglerSkrevet 27/04-10 00:00 
Det er vel ligemeget om det kan betale sig C02 mæssigt, det er vel ikke det genbrug drejer sig om i første omgang, men at sørge for at materiale der kan bruges ikke går til spilde.
C02 hykleri er først noget vi er starte på igennem de seneste par år.

Avispapir består f.eks af op til 70% genbrugs papir, det ville da være komplet åndssvagt ikke at genbruge gamle aviser og papir når man nu kan, der er vel ingen grund til at malke naturen fra flere ressourcer end højest nødvendigt.
Hvis vi nu vælger ikke at genbruge materialerne bliver de jo brændt hvilket vil resultere i 100% CO2 udslip.
Dertil skal man så yderligere lægge udslippet fra fældning og bearbejdning, transport af det friske træ som genbruges papiret ville dække, men det sætter nok flere mennesker i arbejde, tilgengæld betyder flere mennesker i arbejde, arbejde er lig med frokostpause, froskostpause betyder at man spiser, mad betyder man udleder methan som også er en drivhus gas.... ååh noes..

Men ja, affaldssortering er måske også ret naivt i et land som Danmark hvor gaderne bedst kan sammenligne med Nilens breder igennem Cairo. : P

Et mere realistisk mål, kunne være: mindre affaldssortering, større kendskab til skraldespandens funktion i gadebilledet og at man ikke behøver at smide sin kakaokarton bare fordi mman drak den sidste slurk 3 meter efter man havde passeret en skraldespand, evt teslacoils i gadebilledet der bliver trigget af affald der rammer jorden. . :)
rettet 43 gange, sidst 2032-03-22 09:33:51Spiller nu: Minecraft
KillerBean2KillerBean2Skrevet 27/04-10 09:03 
Fleshmangler>
evt teslacoils i gadebilledet der bliver trigget af affald der rammer jorden. . :)

Hørt! Og railgun turrets på motorvejene! De skal så nok bare lige kalibreres, så man ikke bliver nakket, hvis man feks. taber en hjulkapsel :)
AV Intelligent Terminal
KroeboCopKroeboCopSkrevet 27/04-10 09:45 
Jeg er mega modstander af gratis aviser, for de ender også for det meste i skraldespanden, men ting bliver også bedre med tiden, ting bliver digitalt og det er så godt IMO :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
nerosnerosSkrevet 27/04-10 09:59 
Jeg er Mega modstander af reklamer. Selv om man har mærkater på sin dør med nej tak til reklamer får du adresserede reklamer alligevel og i kæmpe mængder om ugen. Alt det lort bliver bare alligevel smidt ud :-(

What's the point?
Bashful Neophyte
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 27/04-10 10:17, rettet 27/04-10 10:17 
Det lyder underligt: Jeg har en Nej tak til Gratis aviser/reklamer-mærkat på min postkasse, og modtager absolut intet. Har du lavet dit mærkat selv?
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
nerosnerosSkrevet 27/04-10 10:21, rettet 27/04-10 10:23 
Nej da..Det er the real thing?

Jeg kan virkelig heller ikke forstå det? Jeg har prøvet flere gange at skrive emails til postdk men de kommer aldrig med et svar!

Jeg har også ladet mig fortælle at man IKKE kan komme uden om den slags reklamer da det står i loven eller sådan noget pjat.. :-/ Men den tror jeg ikke helt på. Der er vist noget med at postdk tjener penge på den slags!
Bashful Neophyte
BeanoBeanoSkrevet 27/04-10 10:22, rettet 27/04-10 10:24 
Jeg har også et officielt nej tak mærkat til både reklamer og gratis aviser, men modtager jævnligt nogle reklamer i en folder som PostDanmark syntes er "relevante" for mig. De tror åbent at mit nej kan gradbøjes - tåber.
En sjælden gang imellen får jeg også alle reklamer fordi budet overser mærkatet - det sidder også hele 2 cm fra sprækken så det kan være svært at se.
HeroldHeroldSkrevet 27/04-10 10:24 
Hvor ny er mærkaten, neros? Der er kommet nye regler og mærkater for det, så de gamle gælder ikke længere.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
nerosnerosSkrevet 27/04-10 10:25 
Jeg har meget længe været forvirret over det her og finder det møg irriterende og vil gerne til bunds i det! Så hvis nogen ved noget er i hjerteligt velkommen.
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 27/04-10 10:25 
Herold>
Hvor ny er mærkaten, neros? Der er kommet nye regler og mærkater for det, så de gamle gælder ikke længere.

Det skulle være det nyeste af slagsen.
Bashful Neophyte
BeanoBeanoSkrevet 27/04-10 10:27 
Det skulle stå et årstal på det - mit udløber 2011 hvor efter jeg skal forny det selv.
nerosnerosSkrevet 27/04-10 10:31, rettet 27/04-10 10:31 
Jeg har sådan et mørkegult et og en blå mærkat. Husk det er (adresserede reklamer) ikke de almindelige dem får jeg ikke heldigvis, men jeg modtager stadigvæk en ca. halv cm. reklame pakke med seddel hvor der står min adresse og osv. med alt muligt skidt jeg ikke gider at have flere gange om ugen.
Bashful Neophyte
BeanoBeanoSkrevet 27/04-10 10:32 
Dem får jeg også - det er de reklamer PostDanmark er så venlige at mene vi skal have alligevel :P
SumezSumezSkrevet 27/04-10 10:50, rettet 27/04-10 10:51 
Herold>
Hvor ny er mærkaten, neros? Der er kommet nye regler og mærkater for det, så de gamle gælder ikke længere.

Det er jo komplet til grin at man kan sige at et mærkat "ikke gælder" - hvor svært er det at forstå et nej tak? Det burde respekteres uanset hvor uofficielt det er - det synes jeg faktisk man bør lave en lov omkring. Det er helt absurd så meget spild der er i folk der smider ting ud, som de alligevel ikke vil have.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 27/04-10 10:59 
Enig. Også latterligt man skal forny ordningen efter et stykke tid.
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 27/04-10 11:02 
Jeg er åbenbart heldig - det eneste jeg nogensinde har modtaget, er et enkelt reklame-brev fra Kræftens Bekæmpelse. Så vidt jeg husker kan man dog aldrig komme uden om skrivelser fra godgørende organisationer.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
nerosnerosSkrevet 27/04-10 11:29, rettet 27/04-10 11:33 
Beano>
Dem får jeg også - det er de reklamer PostDanmark er så venlige at mene vi skal have alligevel :P

Jamen hvorfor? Det giver jo ingen mening hvad skal vi med det når vi INGEN REKLAMER VIL HAVE! Det er absurt :-(

Men enig med jer andre det er komplet åndsvagt..
Bashful Neophyte
BeanoBeanoSkrevet 27/04-10 11:39, rettet 27/04-10 11:39 
neros>
Jamen hvorfor? Det giver jo ingen mening hvad skal vi med det når vi INGEN REKLAMER VIL HAVE!

Fordi vi lever i et pseudo-demokrati hvor nej ikke betyder nej :P
HeroldHeroldSkrevet 27/04-10 11:59 
Sumez>
Det er jo komplet til grin at man kan sige at et mærkat "ikke gælder" - hvor svært er det at forstå et nej tak? Det burde respekteres uanset hvor uofficielt det er - det synes jeg faktisk man bør lave en lov omkring. Det er helt absurd så meget spild der er i folk der smider ting ud, som de alligevel ikke vil have.

Det synes jeg egentlig ikke. En officiel mærkningsordning har måske sine ulemper, men det sikrer også at folk ikke stjæler andres mærker, det sparer på mængden af reklamer, der produceres, fordi der er en liste over frameldte mennesker, og ikke bare folk, der sætter grimme post-its på deres postkasser, hvor man ikke kan tyde hvad der står.

At der er nogen omdelinger, der er undtaget nej tak-skiltet, synes jeg umiddelbart er åndssvagt, men det er nok nærmere et smuthul i reglerne, hvor adresserede reklamer tæller som post, og ikke reklamer. Men jeg har ikke tålmodigheden til at læse om det lige nu. :D
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
BeanoBeanoSkrevet 27/04-10 12:03 
Herold>
...men det er nok nærmere et smuthul i reglerne, hvor adresserede reklamer tæller som post, og ikke reklamer.

Nej de er ikke adresserede men er lagt i en folder fra PostDanmark med en eller anden forklaring om de syntes det er relevant for mig at modtage. Jeg får dem dog ikke så tit efter jeg er flyttet for 6 måneder siden, så ikke noget stort problem for mig - mere princippet.
SumezSumezSkrevet 27/04-10 12:16, rettet 27/04-10 12:17 
Det er selvfølgelig uoverskueligt mange år siden, men dengang jeg gik med aviser/reklamer, fik jeg udleveret lige mange styks uanset hvor mange på ruten der havde officielle "reklamer nej tak"-skilte.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
FleshmanglerFleshmanglerSkrevet 27/04-10 17:08, rettet 27/04-10 17:11 
Jo mere junk postdk kan sprede, jo flere penge får de i kassen og det gælder jo også for avisdrengen.
Postdk er jo i forvejen voldsomt presset.

Jeg er så heldig at jeg bor 100 m. fra et posthus, så hvis jeg får noget junk, så kan jeg bare aflevere det tilbage til i deres brevsprække, når jeg alligevle skal i netto : )
rettet 43 gange, sidst 2032-03-22 09:33:51Spiller nu: Minecraft
HeroldHeroldSkrevet 27/04-10 20:26 
Beano>
Nej de er ikke adresserede men er lagt i en folder fra PostDanmark med en eller anden forklaring om de syntes det er relevant for mig at modtage. Jeg får dem dog ikke så tit efter jeg er flyttet for 6 måneder siden, så ikke noget stort problem for mig - mere princippet.

Sjovt, mine er ellers adresserede?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
DarkenDarkenSkrevet 27/04-10 23:16, rettet 27/04-10 23:22 
Sker ind i mellem også hos mig. Sidste gang ringede jeg til hovede kontoret for kæden (dem Wagner hører under... mener jeg). Og de beklagede så og meldte det var en fejl (yeah right).

Det er altså ikke PostDK der bestemmer hvad der ligger i de foldere, men om afsenderen mener det er relevant eller ej.

Skulle man modtage reklamer som ikke er i en postdk folder (og man er med i "nej tak" ordningen). Kan man blot klage i en mail.

Se mere på deres side:
De relevante punkter er:
- Hvorfor kan jeg ikke slippe helt for at få adresseløse forsendelser i min brevkasse?
- Hvor kan jeg klage, hvis jeg får reklamer i min brevkasse, selv om jeg er tilmeldt "nej tak"?

post DK: Vælg Reklamer Nej Tak i venstre menu liste
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
BeanoBeanoSkrevet 10/05-11 10:59 
Vedr. "reklamer nej tak" og PostDanmark's famøse omslag...

"Post Danmark spammer din postkasse ulovligt"
nerosnerosSkrevet 10/05-11 11:05, rettet 10/05-11 11:10 
Her er løsningen:

Jeg og min kæreste er tilmeldt nu, så håber jeg bare de dummer sig så vi kan melde dem med en bøde næste gang det sker, men der skulle vist gå ca. end 3 måneders tid inden det bliver sat igang. Det bliver bare så godt at være fri for alt deres reklame pis !

Søg i Google på Robinson-listen det hjælper dig.


Tjek hvad der står her:

Nej tak til adresserede reklamer!

Du kan undgå de adresserede salgsreklamer og telefonopkald, hvis du registrerer dig på Robinson-listen, registreringen er gratis. For at blive registreret, skal du kontakte Borgerservice i din bopælskommune, der kan dog gå op til 3 måneder før din registrering træder i kraft, da Robinson-listen kun bliver udsendt til de erhvervsdrivende en gang i kvartalet.

Når du har valgt at lade dig registrere på Robinson-listen, er det en beskyttelse af dig og dine persondata. Hvis dette ikke bliver overholdt af et firma eller en organisation, kan de risikere at få en bøde.
Bashful Neophyte
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig