X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

De bedste horrorspil til PS3 og X360?


Svar
nerosnerosSkrevet 24/04-10 11:57, rettet 24/04-10 11:57 
Jeg har fået løst til noget horror eller sci-fi horror må det egentlig også gerne være, og vil gerne finde ud af hvilket spil i den genre i synes er bedst til PS3 og XBOX360, så kom gerne med nogle bud?

Dead Space er ikke noget for mig ;-)
Bashful Neophyte
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 24/04-10 12:07, rettet 24/04-10 12:08 
Personligt synes jeg at det første Condemned var en god oplevelse, og ret uhyggeligt, selvom det er forholdsvist simpelt gameplay-mæssigt. Jeg ved at der er blandede meninger om det, men jeg synes historien er ret godt skruet sammen.

Umiddelbart er det eneste Sci-Fi horror jeg kan komme i tanke, fra denne generation, Dead Space. Har du ikke gjort det endnu, synes jeg bestemt at du skal give det en chance - det er ret godt.

Jeg er ikke selv nået igennem Siren: Blood Curse på PS3, som jeg fandt ret uhyggeligt, men desværre ikke særligt underholdende.

Ellers er der The Darkness, som jeg også synes godt om. Det er dog kun få sektioner, hvor du selv bliver skræmt, og ikke skal stå for "uhyggen".
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
nerosnerosSkrevet 24/04-10 12:28 
Ok tak jeg kikker på de forslag du kommer med.

Jeg har spillet Dead Space til PS3. Faktisk helt til Level 10 mener jeg det var. Historien og alt det visuelle er rigtig fedt men jeg synes spillet er lidt for klodset når det kommer til gameplay. Det er sikkert et bevidst design valg men det huer mig ikke ;-)
Bashful Neophyte
millenniummillenniumSkrevet 24/04-10 13:17, rettet 24/04-10 13:19 
ærgerligt du begrænser dig til PS3 og x360. Jeg mener absolut det mest effektfulde og angstprovokerende spil til dato er Project Zero (aka Fatal Frame) til PS2. Silent Hill 2 er min nummer to.

Du kan måske hente lidt inspiration her - der er et par gode klassikere imellem:

IGN top13 scary games.
The medium is the message.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/04-10 13:32 
Jeg vil gerne tilslutte mig Condemned serien. Det er i hvert fald de spil jeg har haft det vanskeligst med at spille. Der er i øvrigt en bjørn med i toeren :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 24/04-10 13:47 
Silent Hill 1 er nok det mest uhyggelige jeg har spillet, bortset fra Project Zero spillene som er helt ekstreme.
Hvorfor har man ikke kunne lave noget ordenligt i den genre i den nuværende generation endnu? Med de muligheder man har i dag, burde det da være muligt at lave endnu mere skræmmende spil! Kom så japanere, I ved i kan det.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
CoreCoreSkrevet 24/04-10 13:49 
Uden selv at have spillet meget mere end et par baner, så ved jeg da at rigtig mange er rigtig glade for Dead Space, så noget ordentligt er der da kommet i denne generation.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
SumezSumezSkrevet 24/04-10 13:56, rettet 24/04-10 13:56 
Jeg prøvede demoen, og det var mere end nok for mig. :) Jeg har svært ved at tro at det spil nogensinde bliver uhyggeligt på et niveau der kan sammenlignes med de andre titler jeg nævner.
Det mest uhyggelige jeg har spillet i denne generation må være FEAR-spillene, som gør det rigtig godt, men jeg synes ikke det klæder genren at presse den ned over et FPS-spil.

millennium>
Du kan måske hente lidt inspiration her - der er et par gode klassikere imellem:

Fantastisk slutkommentar til Edge :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
CoreCoreSkrevet 24/04-10 14:22 
Så dømmer du jo også hele spilindustrien til ikke at være i stand til at lave noget 'ordentligt', udfra fra et ekstremt subjektivt synspunkt. Der er som sagt rigtig mange der er rigtig glade for Dead Space (og FPS-spil for den sags skyld).

Hvad med nogle af de mindre mainstream-orienteret titler som Linger In Shadows og Siren Blood Curse, er de crap?

Dertil bliver det også spændende at se hvad Alan Wake kommer til at byde på.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
BeanoBeanoSkrevet 24/04-10 14:28 
Jeg syntes også DS var eminent. Ikke uhyggeligt på samme måde som f.eks. SH 1+2 men en fantastisk beskidt-industriel-kold-og-ensom-ydre-rum stemning (i mangel på bedre beskrivelse ;)) lidt a.la. Alien filmen. For mig en stor overraskelse og ser frem til 2'eren :)
SumezSumezSkrevet 24/04-10 14:57 
Core>
Så dømmer du jo også hele spilindustrien til ikke at være i stand til at lave noget 'ordentligt', udfra fra et ekstremt subjektivt synspunkt. Der er som sagt rigtig mange der er rigtig glade for Dead Space (og FPS-spil for den sags skyld).

Det er jo ikke det jeg gør. Jeg skriver jo endda at FEAR-spillene er gode, og jeg ved at Dead Space er et populært spil. Men jeg snakker GYSERspil. Stemning eller ej, Dead Space er slet ikke et gyserspil på samme måde som Silent Hill og Project Zero er det, det vil jeg alligevel mene burde være tydeligt for de fleste :)
Det jeg savner er et rigtig klassisk survival horror spil, som er både godt, flot og skidepisseuhyggeligt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 24/04-10 15:36 
Måske er det bare fordi vi bliver ældre og for gammelmands-kyniske til at blive skærmt så nemt ;)
nerosnerosSkrevet 24/04-10 15:41, rettet 24/04-10 15:41 
Jeg han pt ikke holde ud at spille PS2 da jeg skal have en box af en art så det kan se bedre ud på min fladskærm. Sådan er det bare og nej jeg skal ikke have et nyt TV ;D Jeg skal helt sikkert prøve Silent Hill 2 når det kommer iorden.

Dead Space synes jeg faktisk var lidt klamt til tider men der skal heller ikke så meget til hos mig før jeg sidder oppe i loftet og jamre ;-)

Ja egentlig mangler vi sku et rigtig fedt over the top horror spil til den nye generation af konsoller..?
Bashful Neophyte
CoreCoreSkrevet 24/04-10 16:09 
Sumez>
Det er jo ikke det jeg gør. Jeg skriver jo endda at FEAR-spillene er gode, og jeg ved at Dead Space er et populært spil. Men jeg snakker GYSERspil. Stemning eller ej, Dead Space er slet ikke et gyserspil på samme måde som Silent Hill og Project Zero er det, det vil jeg alligevel mene burde være tydeligt for de fleste :)
Det jeg savner er et rigtig klassisk survival horror spil, som er både godt, flot og skidepisseuhyggeligt.

Det er da ikke en tøddel mindre subjektivt, nu dømmer du spillene ud fra hvad du selv syntes er uhyggeligt, og hvad du selv klassificerer som et gyserspil.

Dead Space ER da et klassisk survival horror-spil. Det ER flot. Mange syntes at det ER godt, og lige så mange mener at det ER uhyggeligt.

Det er da fint nok at du selv er meget bevidst om hvad du forventer af en horror-titel, men det ændrer da ikke på det faktum at Dead Space og alt nævnt her i tråden (også det der ikke er Silent Hill og Project Zero) hører til i genren.

Det er langt fra alle der bryder sig om Silent Hill, og mange kan også godt lide andet end japansk horror, og for dem (heriblandt alle dem der er glade for Dead Space) så er Dead Space et GYSERspil ;)
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
millenniummillenniumSkrevet 24/04-10 20:33 
I den nyere generation synes jeg dog Bioshock 1 var ret spooky (og det fåes jo også til PS3). Jeg mærkede en del angst for at træde frem i næste rum, hvilket jo netop er hvad horror spillet skal gøre.
The medium is the message.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 25/04-10 09:37 
Core, det kommer jo også meget an på, hvad man bliver skræmt af. I Dead Space går der jo dårligt 5 minutter før det første monster gør sin entre og brager frådende til angreb med chokeffekten skruet helt op. Fatal Frame/Silent Hill og andre har en meget længere "eerie"-kurve, hvor hele stemningen er trykkende i lang tid...

Chok-scifi-mutanter, der hopper ned i hovedet på dig kontra creepy-nightmare-mutanter, der langsomt vralter frem fra tågen.

Jeg kan f.eks. godt lide begge dele (med en overvægt til "creepy/eerie"), men jeg kan også fint forstå at nogle ikke tiltales af den ene type af "horror".
CoreCoreSkrevet 25/04-10 11:56 
Det er jeg klar over, smag og behag, samt virkningen af de forskellige måder at bygge spil/historie/gys op på er meget forskellige. Men Dead Space, Silent Hill, Resident Evil og Fatal Frame er da alle sammen horror-spil, hvad enten man finder dem uhyggelige eller ej.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
KTCKTCSkrevet 25/04-10 13:18 
Silent Hill Homecoming er også et bud, og selv om jeg godt ved at der er delte meninger om spillet, synes jeg faktisk det var en god oplevelse. Her får du også både chokeffekter og psykologisk gys.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
SumezSumezSkrevet 25/04-10 14:07 
Beano>
Måske er det bare fordi vi bliver ældre og for gammelmands-kyniske til at blive skærmt så nemt ;)
Det troede jeg også, men så spillede jeg lige Silent Hill 1 igen.. damn :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 25/04-10 14:12 
Core>
Det er da ikke en tøddel mindre subjektivt, nu dømmer du spillene ud fra hvad du selv syntes er uhyggeligt, og hvad du selv klassificerer som et gyserspil.

Dead Space ER da et klassisk survival horror-spil. Det ER flot. Mange syntes at det ER godt, og lige så mange mener at det ER uhyggeligt.

Selvfølgelig var min kommentar subjektiv. Jeg snakker om hvad JEG savner i denne generation. Men også rent objektivt set har jeg godt nok virkelig svært ved at smide Dead Space i samme bås som Silent Hill og Project Zero - har du overhovedet spillet dem?

Det er langt fra alle der bryder sig om Silent Hill, og mange kan også godt lide andet end japansk horror, og for dem (heriblandt alle dem der er glade for Dead Space) så er Dead Space et GYSERspil ;)

Igen, det er fint for dem, men hvad har det overhovedet med min pointe at gøre? De kan lave alle de Dead Space-spil de har lyst og gøre folk glade med det, men det er jo ikke det jeg savner i denne generation.
Iøvrigt er Silent Hill stort set udelukkende inspireret af amerikansk horror (Jacob's Ladder, Twin Peaks osv.), og ikke særlig japansk i stilen, selvom det er lavet i Japan.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
CoreCoreSkrevet 25/04-10 17:41 
Sumez>
Selvfølgelig var min kommentar subjektiv.

Hvad skulle alle de indlæg om det modsatte så til for?
Sumez>
Det er jo ikke det jeg gør.

Sumez>
Men også rent objektivt set har jeg godt nok virkelig svært ved at smide Dead Space i samme bås som Silent Hill og Project Zero - har du overhovedet spillet dem?

Nu er jeg en af de (tilsyneladende) få, der helt afholder mig fra at udtale mig om spil jeg ikke har spillet, så det antager jeg er svar nok i sig selv.

Jeg kan da sagtens se at der er store forskelle på de tre spil, men tråden og snakken handler om horror-spil. Og uanset hvor meget de afviger fra hinanden, og hvor lidt du bryder dig om et af dem, så er alle tre netop det. Det kan der da ikke laves om på.

Sumez>
Igen, det er fint for dem, men hvad har det overhovedet med min pointe at gøre?

At der ER spil der ifølge mange lever op til de kriterier du ridsede op, også selvom du ikke bryder dig om dem.

Sumez>
Iøvrigt er Silent Hill stort set udelukkende inspireret af amerikansk horror (Jacob's Ladder, Twin Peaks osv.), og ikke særlig japansk i stilen, selvom det er lavet i Japan.

Det siger ret meget sig selv, men det var japanerne du lænede dig op ad, og forventede kunne redde horror-genren.

Men Siren Blood Curse ligner da noget der nærmer sig den grøft.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
KalicolaKalicolaSkrevet 25/04-10 18:16 
Condemned er det uhyggeligste spil jeg har spillet endnu. Altså bare hvis i spørger MIG.
For The Love Of The Game
FleshmanglerFleshmanglerSkrevet 25/04-10 20:08 
Condemned er nok også det uhyggeligste spil jeg har prøvet, jeg nåed aldrig så langt i det, da jeg kun kunne spille med composite signal og det ikke var til at holde ud at se på.
Udfra det jeg har spillet, var det ikke et spil hvor man vender sig til den creepy atmosfære og til de chok man får, det er bare ubehageligt.

Efterfølgeren vender man sig utroligt hurtigt til de steder hvor man skal få chok og synes slet ikke stemningen er halvt så creepy, spillet ligger ud med at være vildt urealistisk iforhold til 1´ern, hvor jeg mere fik en se7en stmning, men det er nok fordi jeg aldrig nåed så lang med 1´ern : )

1´ern vender jeg helt sikkert tilbage til når jeg er færdig med de spil jeg er igang med/skal til at starte på.
rettet 43 gange, sidst 2032-03-22 09:33:51Spiller nu: Minecraft
SumezSumezSkrevet 25/04-10 21:54 
Core>
Jeg kan da sagtens se at der er store forskelle på de tre spil, men tråden og snakken handler om horror-spil. Og uanset hvor meget de afviger fra hinanden, og hvor lidt du bryder dig om et af dem, så er alle tre netop det. Det kan der da ikke laves om på.

Men MIT indlæg, som du svarede på, handlede om hvad JEG savnede fra denne generation. Det er ikke et spørgsmål om hvorvidt Dead Space er "godt nok", det er et spørgsmål om at det overhovedet ikke er spil som Dead Space, jeg savner.

Det kan godt være at Dead Space har et horror-element, men det sætter det ikke nødvendigvis i samme bås som Silent Hill og Project Zero - Det har Doom 3 også, men det betyder jo ikke ligefrem at det henvender sig til fans af Silent Hill-spillene.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
3of193of19Skrevet 26/04-10 00:37 
Når vi nu er gået helt off topic, så synes jeg Enemy Zero til Saturn også kan nævnes. De usynlige fjender der kun kunne lokaliseres med lyden fra en motion tracker gav mig i hvert fald hjertebanken dengang for mange år siden. Og så den skod pistol man havde... arg!
SumezSumezSkrevet 26/04-10 07:56 
Og hologram-coveret er sejt :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 26/04-10 09:08, rettet 26/04-10 09:09 
Haha nå men måske vi bare skulle rette trådens navn til "Det bedste horror spil nogensinde". Det ville måske give lidt gennemtræk ;-)
Bashful Neophyte
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig