X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Arcade supergun og Neo Geo MVS


Svar
silverstarsilverstarSkrevet 18/04-10 16:13, rettet 18/04-10 16:21 
Jeg vælger at starte en ny tråd istedet for at fylde mere i den eksisterende MVS tråd, som er mere generel MVS/AES.

Så modtog jeg endelig min supergun og har nu stykket et primitivt Neo Geo MVS setup sammen:
Supergun (Vogatek)
ATX strømforsyning (300W gl PC-PSU)
Neo Geo MVS MV-1F board
Passiv PC-speaker til lyd
Neo Geo AES joypad
SCART/RGB hookup til tv

Det virker, men jeg har lydproblemer. Jeg oplever i de fleste spil problemer med lyden: nogle samples mangler helt, andre er der skrat på og jeg oplever også underlige lyd-glitches hvor der spilles forkerte lyd-stykker i forhold til den lyd der skulle være spillet.
Et eksempel med Turf Masters:
-Når man laver en birdie mangler det lydklip helt, hvor announceren siger "Birdie!"
-Hvis man laver en bogie afspilles et helt forkert lyd-klip, f.eks. et brudstykke af lyden "Albatros".
-Nogle lydstykker, f.eks. announcerens beskrivelse af hullet lige før spil starter mangler helt.
Jeg ser nogenlunde det samme i alle spil (har vel prøvet ca. 10 spil ialt), lyd-glitches, manglende lyd-klip o.s.v. Resten af tiden går lyden fint og korrekt igennem.
Grafisk er der ingen problemer i spillene, og jeg har også observeret at det ikke nødvendigvis er præcis de samme lyd-glitches jeg oplever hver gang jeg booter et spil op (en gang er det f.eks. "Birdie!" lydklippet der mangler, en anden gang virker "Birdie!" klippet fint, men så mangler f.eks. "Bogie" lydklippet).

Her er hvad jeg har forsøgt:
-Grundig rensning af både spil-connectorer samt cartridge-slot
-Jeg har prøvet at tage lyden ud 3 forskellige steder: fra supergun'en (den har et mini-jackstik), og direkte fra MVS-boardet fra hhv. SPEAKER og HEADPHONE-udgangene. Problemerne opleves på alle, dog oplever jeg et større antal lyd-glitches på headphone-udgangen end de to andre løsninger.
-Jeg har testet med to forskellige PC-speakere (en passiv og en med egen strømforsyning). Der var ingen forskel.

Jeg kunne godt bruge et par råd med hvad de mest sandsynlige årsager til lydproblemerne kunne være.

Jeg har læst på nettet og kan se at andre nævner mulige fejlkilder, som kunne være roden til problemerne:
-Defekte/gamle capacitorer på MVS-boardet (løsning = udskiftning af disse)
-PSU ikke kraftig nok (jeg har set folk der nævner minimum 400 W PSU som et must)
-løse/dårlige forbindelser på MVS-boardet (defekte/ætsede traces på bundkort, lodninger, måske endda chips der er stået af).
-Kan det evt være nogen med supergun'en?

Alle råd modtages med glæde, da jeg lige pt. er gået lidt fast :/

Vogatek supergun
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
SumezSumezSkrevet 18/04-10 17:46 
For mig lyder det mest som et PSU/data-problem. Altså enten beskadigede eller beskidte connectors, eller manglende strøm til spilkassetten - har flere gange været ude for noget lignende med et 6-slot board, da de fordeler strømmen over alle 6 spil, men det er lidt vildt at det sker med et 1F. Ved du hvor mange ampere den får?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
silverstarsilverstarSkrevet 18/04-10 18:25 
Der er skrevet flg data på PSU'en:

Output: 300W
+3.3V 20A Orange
+5V 30A Red
+12V 10A Yellow
+5VSB 2A Purple
-5V 0.5A White
-12V 0.8A Blue
PS-ON Green
P.G Grey

Jeg har desværre ikke pt mulighed for at lave konkrete målinger på PSU og/eller MVS-boardet.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 18/04-10 18:27 
Hvis den virker rigtigt kan det i hvert fald ikke være PSU'en. Den jeg bruger outputter følgende:

+5V 10A
+12V 2A

Og det er rigeligt til min 4-slot.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 18/04-10 19:11 
silverstar>
-Defekte/gamle capacitorer på MVS-boardet (løsning = udskiftning af disse)

Det ville nok være mit bedste bud på, hvad problemet er :)
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 18/04-10 20:16, rettet 18/04-10 20:17 
Ja 300W er langt mere end man nogensinde kan få brug for til en 1-slot heh :)

Hvor mange forskellige spil har du prøvet med, og havde de alle problemet? Jeg har også tit hørt om romdata-problemer på bootleg-cartridges.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ElgenElgenSkrevet 18/04-10 20:43 
Jeg synes også det lyder som om man burde gå MVS-boardet igennem med en lup, et multimeter og en loddekolbe };-)
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
silverstarsilverstarSkrevet 18/04-10 20:56, rettet 18/04-10 20:58 
Jeg har testet 6 forskellige spil, som alle har været tjekket og ikke er boots (jeg har tjekket printene). Flere af spillene har jeg set køre i et alm arcade-kabinet uden problemer for et par år siden, så jeg tror det er ret sikkert, at det ikke er cartridges den er gal med.
Dem jeg har testet:
Turf Masters
Shock Troopers
Metal Slug
Garou: Mark of the Wolves
KOF '99
Magician Lord

Det eneste af spillene hvor jeg ikke har noteret lydproblemer var Magician Lord (jeg kunne ihvertfald ikke høre noget galt, selvom der selvf godt kunne være nogle manglende lyd-samples, så godt kender jeg ikke spillet). Alle de andre spil var der i større eller mindre grad lyd-glitches.

Det der undrer mig mest er de forkerte lyd-samples, der afspilles af og til (f.eks. når announceren skulle sige "Birdie!" afspilles istedet halvdelen af lyd-samplen "Albatros!"). Det er sgi da sært, det er som om der læses forkerte data fra spillet, enten fordi det læses forkert direkte fra MVS-cartridget eller fordi dataene f*ckes up efter de er læst fra cartridget.
Jeg tvivler på at problemet er supergun'en, da lyden også fejler når man trækker den direkte fra MVS-boardet. Det kunne selvf. være fordi den leverer for lidt strøm til MVS-boardet, som derved forvansker data'ene?
Den fejl jeg frygter mest er den med capacitorerne, det er nedtur hvis jeg skal til at skifte alle capacitorer ud på MVS-boardet, der har med lyd at gøre. Jeg har ikke fundet nogen på nettet der direkte beskriver den fejl med forkerte lyd-samples som en afleder af capacitor-problemet, men det kan vel ikke udelukkes?

Det jeg kan finde om capacitor-problemet samt en løsning på det
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
SumezSumezSkrevet 18/04-10 21:07 
Kender du ikke nogen i nærheden af dig, der har enten en MVS eller en supergun eller et arkadekabinet, så du kan prøve forskellige ting for at se hvor den er gal? Havde du boet i København skulle du være meget velkommen til at prøve med min supergun eller Neo.
Jeg tror desværre der er størst risiko for at det er boardet...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
silverstarsilverstarSkrevet 18/04-10 21:09 
Elgen>
Jeg synes også det lyder som om man burde gå MVS-boardet igennem med en lup, et multimeter og en loddekolbe };-)

Nu er jeg desværre ikke nogen ørn til elektronik, men jeg kunne nok få en kammerat til at kigge på det :)
Hvad ville du kigge efter under en gennemgang af MVS-boardet?
Vil man kunne foretage hele gennemgangen uden strøm på boardet?
Er der ellers nogle generelle tips når man skal nærstudere/teste et board?
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
KillerBean2KillerBean2Skrevet 18/04-10 21:18, rettet 18/04-10 21:51 
Det lyder nu også mest som en digital fejl af en slags. Jeg ville nok starte med at undersøge om forsyningsspændingen til de chips, der har noget med lyden at gøre, ligger tilpas højt. Hvis en afkoblingskondensator eller noget andet i den dur pludselig er begyndt at opføre sig lidt som en modstand, kan forsyningsspændingen være blevet hevet ned på et niveau, som får chippen til at blive en smule autonom. I det hele taget lugter det lidt af et problem med Z80'eren :)
AV Intelligent Terminal
silverstarsilverstarSkrevet 18/04-10 23:48 
Killer Bean 2>
Hvis en afkoblingskondensator eller noget andet i den dur pludselig er begyndt at opføre sig lidt som en modstand, kan forsyningsspændingen være blevet hevet ned på et niveau, som får chippen til at blive en smule autonom. I det hele taget lugter det lidt af et problem med Z80'eren :)

Hvis problemet viser sig at være dette, vil udskiftningen af lyd caps på boardet så løse problemet tror du?


Lidt nyt info:
Jeg har testet med en anden ATX PSU (taget fra en PC som fungerer fejlfrit), og problemet er det samme med den, så det er sandsynligvis ikke selve ATX PSU'en.

Jeg har testet med et par spil til:
Metal Slug 2 (lyd-glitches)
Metal Slug X (lyd-glitches)
Savage Reign (lyd-glitches)
Ninja Commando (ingen problemer)
Burning Fight (ingen problemer)

Jeg ved ikke om det er et tilfælde, men de 3 spil der kører problemfrit (Magician Lord, Ninja Commando og Burning Fight) har alle et lidt andet connector-layout på spil-cartridgene end de andre spil jeg har prøvet.
Prøv at se her:
http://mvs-scans.com/index.php/Main_Page

De 3 der virker uden lydproblemer har på connector-edgen mange "tænder" med identiske mellemrum og PCB er hvidligt på edgen. Dem der har problemer med lyd har "tænder" med forskellige mellemrum og PCB er grønligt på edgen.
Eksempel:
Virker: http://mvs-scans.com/index.php/Magician_Lord
Problemer: http://mvs-scans.com/index.php/Garou:_Mark_of_the_Wolves
Der er sikkert et tilfælde, men kan det alligevel have noget med sagen at gøre?
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
KillerBean2KillerBean2Skrevet 19/04-10 00:01 
silverstar>
Hvis problemet viser sig at være dette, vil udskiftningen af lyd caps på boardet så løse problemet tror du?

Nej, afkoblingskondensatorer skal kvæle højfrekvent støj, og det er elektrolytter alt for langsomme til. Der vil typisk være tale om nogle små keramiske kondensatorer.

Men at dømme efter dine seneste oplysninger, kunne man jo godt fristes til at sige, at en bøjet kontakt i cartridge slot'et må være synderen :)
AV Intelligent Terminal
HolisticHolisticSkrevet 19/04-10 12:38, rettet 19/04-10 12:45 
Hvilken udgave af Vogatek har du købt? (Hvis det er ver. III som du har linket til, vil jeg vædde på at du har problemet der)
Har tidligere roddet en del med dem og har haft lidt forskellige hjemme af hans modeller, men der er altid et eller andet med dem synes jeg.
I dag bygger jeg selv mine CMVS'ere, de er så udelukkende til Neo Geo, Men de består af en ekstern lille power supply og så JROK RGB to TV converter. det spiller max og virker ;)
JROK -> http://www.gatorcade.com/rgboverseas1.html

Og til sammenligning med power bruger jeg en 60w psu kun med 5v

Og bare lige, har du prøvet spillene i en arcademaskine? hvordan spiller de der?
Make Them Ants Cry Uncle!!Spiller nu: UFO: Enemy Unknown, Flashback, It Came From The Desert
KillerBean2KillerBean2Skrevet 19/04-10 13:01 
Holistic>
og så JROK RGB to TV converter.

Fordi dit TV ikke kan vise RGB ordentligt?
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/04-10 13:20 
Det er sådan en der tager RGB og outputter S-video og Component (interlaced selvf.) i stedet. Jeg har bare hørt at component ikke skulle være mærkbart bedre end S-video udgangen på dem. Passer det vil RGB være at foretrække.
Spiller nu: Phantasy Star IV
HolisticHolisticSkrevet 19/04-10 14:03, rettet 19/04-10 14:03 
Jeg slæber meget mine CMVS systemer med rundt, så det er rart at jeg kan koble dem til alle steder ;) Men jeg synes nu at det står væsentlig bedre end S-Video på den.
Make Them Ants Cry Uncle!!Spiller nu: UFO: Enemy Unknown, Flashback, It Came From The Desert
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/04-10 14:08 
Det kan faktisk godt være jeg tænker på den der hedder "Neobitz"... :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
HolisticHolisticSkrevet 19/04-10 14:38, rettet 19/04-10 14:42 
Neobitz DIY løsning er ihvertfald noget skrammel, den CGA->Video converter der er på Arcadeshop.de er også langt under JROK's

Altså hatten af for Vogatek, men han ved godt selv at hans ting langt fra er perfekte når man snakker med ham, men prisen på hans små print er også ekstremt billig.
Hvis du stadig har mod på Vogatek så kig efter hans MK. V
Den fungere klart bedst.
Make Them Ants Cry Uncle!!Spiller nu: UFO: Enemy Unknown, Flashback, It Came From The Desert
silverstarsilverstarSkrevet 19/04-10 14:41, rettet 19/04-10 14:42 
Holistic>
Hvilken udgave af Vogatek har du købt? (Hvis det er ver. III som du har linket til, vil jeg vædde på at du har problemet der)

Det er en Vogatek ver III som den jeg linker til.
Jeg synes bare ikke det umiddelbart peger på supergun'en, når lydproblemet er til stede selv når man tager lyden direkte fra MVS-boardet?

Hvilke problemer har du oplevet med Vogatek?

Ca. halvdelen af spillene har været prøvet i en arcademaskine, hvor de fungerede uden problemer. De andre har jeg ikke haft testet før.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
HolisticHolisticSkrevet 19/04-10 14:54, rettet 19/04-10 14:56 
Flere gange har jeg haft billedproblemer (testet på forskellige skærme), på 2 af dem jeg har haft har der været lydproblemer, ikke decideret at lyden forsvinder, men mere at den bliver cuttet midt i lyden og kommer med Tik lyde.
Når jeg koblede dem til en af mine arcademaskiner var der intet.
Ellers kan jeg da evt. sende et MVS cartridge op til dig du kan teste med som jeg ved virker 100% med lyd og alting?
Jeg kørte længe med en MVS2/MK. II hvor jeg simpelthen tog headphone lyden fra MVS 2 slot boardet og loddede ledningerne direkte på vogatek boardet, det eliminerede tik lydene.
Make Them Ants Cry Uncle!!Spiller nu: UFO: Enemy Unknown, Flashback, It Came From The Desert
ElgenElgenSkrevet 29/12-10 17:00 
Der var 5 tråde om Superguns, men nu valgte jeg altså den her:

Altså, jeg har lige fundet en arcade-strømforsyning i mine gemmer, og JAMMA-stik og diverse andre ting har jeg rigeligt af. -Og da mine 2 kabinetter (læs monitorene) hele tiden går kaput og skal reppes og jeg saaaaavner at spille mine PBCer, har jeg bestemt mig for at det skal være NU at der skal bygges Supergun....

Mit spørgsmål er nu, kan man bare køre RGB-signalet fra et JAMMA-board direkte ind i et nyere CRT-TV via et SCART-stik, eller skal/bør der sættes modstande ind imellem?
Var der ikke noget med at Fleshmangler lavede en box til Sumez med nogle potmetre i til hans Supergun? -og hvis ja, hvad var så værdierne på dem?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KillerBean2KillerBean2Skrevet 29/12-10 18:19 
Amplituden på signalerne fra et jamma-board er meget større end dem, man ser i scart-udstyr, og de kan variere meget. Så det er nok en god ide at have lidt potmetre at kunne skrue på, hvis farverne bløder for sindsygt. Desuden kan der også være DC offset på jamma-signalerne, så det vil nok ikke skade at sætte nogle kondensatorer i serie med signalerne :)
AV Intelligent Terminal
ElgenElgenSkrevet 29/12-10 18:35, rettet 29/12-10 18:51 
Hvilke kondensatore (elektrolytter? og i så fald, hvilken vej skal de vende; plus- eller minussiden mod JAMMA-boardet) og hvor store skal de være?

Mht. potmetre har jeg overvejet 1K0, lyder det helt i hegnet?
-og lige en sidste ting omkring dem...er det ligesom med lyd, at det er bedst med logaritmiske eller er øjnene lineært "opbygget"?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KillerBean2KillerBean2Skrevet 29/12-10 19:09, rettet 29/12-10 19:11 
Elgen>
Hvilke kondensatore (elektrolytter? og i så fald, hvilken vej skal de vende; plus- eller minussiden mod JAMMA-boardet) og hvor store skal de være?

Jeg ville nok forsøge med nogle elektrolytter på et par hundrede microfarad (220uF?) og vende dem med plussiden mod jamma-board'et. Men jeg aner ikke om det vil være passende :)

Elgen>
Mht. potmetre har jeg overvejet 1K0, lyder det helt i hegnet?

Det ville nok være overkill (hvis jeg ikke har regnet helt forkert). Indgangsimpedansen på scart-stikket er kun 75 Ohm, så et potmeter på ca. 100 Ohm skulle vel kunne gøre det (og være en hel del nemmere at indstille)?

Elgen>
-og lige en sidste ting omkring dem...er det ligesom med lyd, at det er bedst med logaritmiske eller er øjnene lineært "opbygget"?

Jeg ville nok gå efter nogle liniære :)

...ville, ville, ville :D
AV Intelligent Terminal
ElgenElgenSkrevet 29/12-10 19:13, rettet 29/12-10 19:16 
Super! Tak for alle svarene; jamen så er det jo bare at smøge ærmerne op og varme loddekolben };-D

(skal nok poste billeder osv. i modder-tråden)
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
ElgenElgenSkrevet 10/01-11 12:07 
Jeg lavede proof-of-concept-opstilling på min Supergun i går aftes, dvs. hookede JAMMA-stikket op til forsyning og SCART-RGB via. Dræberbønnens tips, men blev slemt skuffet da der blot var noget der lignede krims-krams skærmen };-(

Min dag idag er dog lige blevet reddet, da jeg opdagede at sync-signal-ledningerne i et SCART-kabel er KRYDSEDE (TADAAAA!)!
Den vejledning jeg fulgte var baseret på at man brugte et hanstik direkte, mens jeg bruger et hunstik som jeg sætter et kabel i.
Dvs. signalet har været total ude af sync da jeg har brugt sync-in i stedet for sync-out. Pyyyyyyha };-D

Kan næsten ikke vente til i aften };-D
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig