X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Heavy Rain SPOILER tråden


Svar
KTCKTCSkrevet 16/04-10 21:46, rettet 17/04-10 07:17 
Først vil jeg bringe en advarsel. Denne tråd vil som udgangspunkt kun være henvendt til folk, som har gennemført spillet, da gameplay, grafik og spiltekniske elementer gemmes lidt væk, så vi kan udveksle meninger og idéer omkring historien og plottet i spillet. Det betyder, at alt hvad du læser herefter, med stor sandsynlighed vil spoile spillet for dig, hvis du endnu ikke har gennemført det.

Så for en sikkerheds skyld:

---------------- SPOILER!!! ---------------------

Heavy Rain består af en masse elementer, som jeg normalt ikke forbinder med noget godt: Quick Time Events (QTE), som jeg er begyndt at hade mere og mere, klodset styring, lange cutscenes, der ikke kan skippes og en masse bugs. På trods af dette, har spillet fanget mig og opslugt langt flere af mine sparsomme hobbytimer, end det burde. Dette er der to grunde til.
Den første er, at jeg blev voldsomt grebet af historien og den påvirkede mig mere, end hvad spil normalt gør. Uden at gå helt ud på et sidespor (endnu), er jeg ret sikker på at det ikke kun er historien selv, men også gameplayets natur og de valg man bliver stillet.
Den anden grund, handler om min analytiske natur, når det kommer til programmer, elektronik og så videre. Jeg var nødt til at vide, hvordan spillets grene helt præcis er bygget op, og hvilke faktorer (variabler), der påvirker andre faktorer i spillet.

Nå, nok om det, og lad os komme til det, der virkelig kan blive interessant.
Jeg starter ud med en lille spørgerunde med 5 hurtige spørgsmål, som lige giver os en chance for at se, om vi faktisk reagerer så forskelligt:

1: Hvilke af Ethans prøver klarede du? Hvis du ikke klarede en prøve, var det så fordi du var en kylling, eller fejlede du i forsøget?

2: Var du generelt konfronterende eller diplomatisk, når du kommunikerede med de andre personer i spillet?

3: Mistede du nogle af hovedpersonerne? Hvis ja, modstod du fristelsen til at gå tilbage og redde dem?

4: Fik du nogensinde følelsen af panik, mens du spillede QTE sekvenserne? Hvis ja, havde det så noget at gøre med at du ikke kunne lave et separat savegame, som du kunne vende tilbage til, hvis det gik galt?

5: Lod du Madison og Ethan gå i seng sammen? Hvis ja, tilgav du hende bagefter?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 16/04-10 23:14, rettet 16/04-10 23:15 
1: Jeg klarede dem alle undtagen den hvor man skulle dræbe ham manden. Jeg synes det var synd for manden at Ethan brød ind i hans lejlighed og ville skyde ham. Det ville jeg nok heller ikke selv bryde mig specielt godt om.
Desuden kunne jeg godt lide tanken om at man måske ikke kunne redde hans søn i sidste ende :)

De andre prøver med elektricitet og afhuggede lemmer gjorde jeg mig ikke de store tanker omkring da jeg skulle udføre dem.

2: Jeg var meget diplomatisk når jeg snakkede med de andre i spillet. Jeg spiller nok sådan noget lidt som jeg selv ville opføre mig i den virkelige verden :p

3: Nej det gjorde jeg ikke, men jeg restartede et par chapters de gange det var ved at gå galt :/

4: Ja. Det fungerer jo ad helvede til. Jeg husker med gru den forfærdelige scene hvor man skulle køre ned ad motorvejen i modsatte vejbane og hvor Sixaxis-halløjet kun reagerede korrekt hver 2-3. gang. Heldigvis har udviklerne nok indset at det var noget fis de havde lavet dér, så det var meget tilgivende, selv på hard. Jeg klarede den uden problemer.

Der var også en scene hvor man skal kæmpe med en gut inde i et værksted hvor man ender med at skulle holde syv knapper nede på én gang. Placerer man ikke den første finger rigtigt på X knappen er det så godt som umuligt at flytte den op på cirkel som man skal ramme senere i kombinationen. Idiotisk spildesign :(

5: Ja og ja :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
CoreCoreSkrevet 16/04-10 23:30, rettet 16/04-10 23:33 
Jeg var også voldsomt medrevet og elskede stemningen. Måske var det nærmere stemning og nysgerrighed efter historiens udvikling der dragede mig, end det var gameplayet. De to ting jeg oftest tænker tilbage på med fryd, er den syge verden spillet foregår i (Godt bekræftet af den første DLC-episode), og de superfede hints om morderens identitet i form af astma-lydene i flashback-scenerne.

Den første DLC-episode kan jeg i øvrigt godt anbefale. Den er ret kort, og da jeg ikke ved hvad den koster (har den selv via CE-versionen), kan det selvfølgelig godt være at den knap er pengene værd. Ikke desto mindre er den rigtig fed, og gør bestemt ikke HR's verden mindre syg.

KTC>
1: Hvilke af Ethans prøver klarede du? Hvis du ikke klarede en prøve, var det så fordi du var en kylling, eller fejlede du i forsøget?

Jeg klarede alle med undtagelse af narkohandleren. Ham skød jeg ikke. Mit indtryk af Ethans moral gjorde at jeg ikke en gang overvejede at gøre det.

KTC>
2: Var du generelt konfronterende eller diplomatisk, når du kommunikerede med de andre personer i spillet?

Diplomatisk.

KTC>
3: Mistede du nogle af hovedpersonerne? Hvis ja, modstod du fristelsen til at gå tilbage og redde dem?

Nej. Jeg genindlæste dog mit sidste save-game, fordi at min FBI-agent fik på klumpen i slutningen.

KTC>
4: Fik du nogensinde følelsen af panik, mens du spillede QTE sekvenserne? Hvis ja, havde det så noget at gøre med at du ikke kunne lave et separat savegame, som du kunne vende tilbage til, hvis det gik galt?

Panik, nej. Nærmere en smule irritation ved strømhegnene.

KTC>
5: Lod du Madison og Ethan gå i seng sammen? Hvis ja, tilgav du hende bagefter?

Selvfølgelig, hvorfor skulle Ethan dog sige nej til det? Og ja, ellers ville hun nok ikke være villig en anden gang ;)
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
KTCKTCSkrevet 18/04-10 15:02, rettet 18/04-10 19:57 
Ikke andre, som vil bidrage til statistikken?

1: Jeg klarede køreturen (det gør man automatisk), jeg klarede mig igennem elektriciteten, jeg hakkede en finger af, men jeg kunne ikke få mig selv til at skyde narkohandleren, og så havde jeg store overvejelser omkring giften. Det endte dog med at jeg ikke tog den, da jeg synes Ethan fortjente at leve og sikkert nok fandt en løsning. Og hvis ikke, gjorde en af de andre det jo nok.

2: Jeg var også diplomatisk, mest fordi jeg handlede forsigtigt, som jeg har lært fra Lucas Arts adventures.

3: Jeg kom frem til slutningen med alle fire, men Jayden røg desværre en tur i kødhakkeren. Jeg valgte dog at leve med det...

4: Jeg følte panik under køreturen på motorvejen, og dengang Madison skulle slippe ud af den brændende bygning. Jeg tror mest det var tanken om at jeg ville tvinge mig selv til at spille videre, selv om en person døde. Så var der pludselig en reel konsekvens i stedet for en Game Over - reload skærm.

5: Jeg lod dem også fedte rundt, og ja, jeg tilgav hende også, men det er jeg ikke sikker på jeg ville have gjort, hvis hun ikke var en spilbar figur.


Min kæreste gennemførte også spillet, og jeg kiggede spændt med fra sidelinjen for at se, om hun tog nogle andre valg og havde en markant anderledes historie. Hun reagerede dog næsten identisk med mig selv og I to andre, og hun tog også giften, hvilket jeg jo havde valgt ikke at gøre. Dette gjorde dog ikke nogen reel forskel, men så missede hun lige at få revet lommen af skurken på diskoteket, hvilket gjorde at Jayden ikke kunne løse gåden. Hun mistede også Lauren i vandet, hvor jeg fik hende med op. I sidste ende mistede vi begge Jayden, men det gjorde dog en stor forskel, at hun mistede ham før sidste scene, fordi han overdosede på ARI'en.

Jeg har været ved at studere de forskellige slutninger, og jeg synes faktisk både min og min kærestes slutninger var bedre end den "optimale" slutning, hvor alt går godt. Forklaringen kommer her.

I min slutning døde Jayden en heltedød i tjenesten, hvilket virkede rigtigt, da han jo var plaget af sine misbrug og umiddelbart ikke så ud til at have noget at miste. Det var også fedt, at han fik skræmt livet af Blake, da han absolut skulle lege med ARI'en. Fordi Jayden fejlede mod skurken, havde Lauren chancen for at få hævn, og det virkede også som en bedre og mere poetisk slutning.

Min kærestes slutning var også ret god og poetisk, da det jo kun var Ethan og Madison, som nåede frem. Her måtte Madison tage kampen op med morderen, og i sidste ende blev hun reddet af Ethan, som bestemt fortjente at få sin hævn over den sadist, der havde tvunget ham igennem så meget. En rigtig Hollywood-slutning. At Lauren døde, kom i dette tilfælde jo heller ikke til at betyde noget, fordi Ethan og Madison klarede hævnen, hvor hendes slutning ellers er meget bitter og sørgelig, hvis man gør alt korrekt.


Jeg har også spillet DLC igennem, og jeg må indrømme, at de 10-15 minutter det tager at gennemføre, får den til at virke dyr med første øjekast. De fem forskellige slutninger kan lokke lidt mere liv ud af pakken, men det er jo kun interessant for nørderne. Jeg synes dog stemningen og dynamikken i dette kapitel var lige i øjet, og et eller andet sted burde det være gratis lokkemad som en ekstra demo eller sådan noget.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
CronossCronossSkrevet 18/04-10 17:33 
KTC>
1: Hvilke af Ethans prøver klarede du? Hvis du ikke klarede en prøve, var det så fordi du var en kylling, eller fejlede du i forsøget?

Jeg klarede dem alle, bortset fra situationen hvor man skulle skyde manden i hans lejlighed. Jeg spillede generelt fuldstændig efter min mavefornemmelse, restartede ingen chapters, og valgte at leve med mine handlinger.

KTC>
2: Var du generelt konfronterende eller diplomatisk, når du kommunikerede med de andre personer i spillet?

En blanding. Som i det virkelige liv forsøgte jeg at få mest muligt ud af de folk jeg snakkede med, så jeg brugte de kommunikationstricks der nu engang eksisterer.

KTC>
3: Mistede du nogle af hovedpersonerne? Hvis ja, modstod du fristelsen til at gå tilbage og redde dem?

KTC>
4: Fik du nogensinde følelsen af panik, mens du spillede QTE sekvenserne? Hvis ja, havde det så noget at gøre med at du ikke kunne lave et separat savegame, som du kunne vende tilbage til, hvis det gik galt?

Jeg gik totalt i panik ved dem alle sammen - havde svedige håndflader, især under bilsekvensen. Men det var vildt fedt at vide at det kunne gå gruelig galt, så på den måde havde det klart en stor betydning.

KTC>
5: Lod du Madison og Ethan gå i seng sammen? Hvis ja, tilgav du hende bagefter?

Ja og ja
RJKRJKSkrevet 20/09-10 23:23, rettet 20/09-10 23:27 
Bedre sent end aldrig :)

KTC>
1: Hvilke af Ethans prøver klarede du? Hvis du ikke klarede en prøve, var det så fordi du var en kylling, eller fejlede du i forsøget?

Jeg "klarede" dem alle. Jeg var meget i tvivl om giften, men valgte at tage den, fordi efter at have skudt narkohandleren, var (burde) Ethan alligevel være fucked. Jeg synes at den med narkohandleren var en dårlig prøve ift. hvad det skulle forestille morderen ville, så det var måske lidt i protest mod spillet, at jeg tog den. I øvrigt var jeg også allerede kommet til at skyde ham den religiøse galning, fordi min finger smuttede, så jeg var alligevel på vildspor moralsk set ;)

2: Var du generelt konfronterende eller diplomatisk, når du kommunikerede med de andre personer i spillet?

Jeg forsøgte at stoppe Blake med Jayden konstant (uden så meget held, som nævnt ovenfor), men ellers diplomatisk.

3: Mistede du nogle af hovedpersonerne? Hvis ja, modstod du fristelsen til at gå tilbage og redde dem?

I første spil mistede jeg alle, bortset fra offeret og moderen :) Det var dog virkelig små detaljer der gjorde det (missede lommen med Jayden og mistede Madison i branden - og så kunne Ethan ikke reddes). Jeg synes egentligt slutningen var meget god sådan, men jeg gik alligevel tilbage og reddede dem alle for den gode slutning, som dog var lidt for corny til mig.

4: Fik du nogensinde følelsen af panik, mens du spillede QTE sekvenserne? Hvis ja, havde det så noget at gøre med at du ikke kunne lave et separat savegame, som du kunne vende tilbage til, hvis det gik galt?

Ja, med Madison i branden. Ellers ikke. Jeg valgte bevidst at spille første gang uden snyd/load, men bare fulgte historien som den tog mig med fejl og mangler.

5: Lod du Madison og Ethan gå i seng sammen? Hvis ja, tilgav du hende bagefter?

Ja og ja. Hvorfor ikke? Jeg synes slet ikke det fremgik at Madison misbrugte Ethan, og det føltes som en dårlig romantisk komedie, at denne misforståelse skulle føre til brud mellem dem.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 20/09-10 23:42 
Nu havde jeg så ellers lige set frem til en masse diskussion om spillet, efter at have hoppet over tråden et halvt år, men der var jo ikke så meget :) Så jeg vil bidrage med lidt...

Som det første mindede spillet meget mere om Fahrenheit end jeg forventede. Det er overvejende positivt, men jeg må sige igen at slutningen var en stor skuffelse. Ikke så slemt som sidste gang, men stadig slemt. Det virker enormt påklistret at Scott var morderen, og for mig at se medfører det en lang stribe ting, der slet ikke hænger sammen i historien og dialogen. Desuden var afsløringen helt uden emotionel effekt for mig, hvilket må være meget langt fra det ønskede. Som traditionel whodunnit hænger det heller ikke sammen på nogen måde. For mig havde det virket langt stærkere at det var en helt ukendt person der var morderen, når der nu alligevel ikke var mere sammenhæng.

Var I andre lige så skuffede over morderens identitet som jeg - både på tidspunktet og efterrationaliseret?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 21/09-10 01:38 
Jeg kunne nu godt lide idéen, men indrømmet så giver det nogle store forklaringsmæssige problemer hvis man begynder at stille for mange spørgsmål. Men det er der jo sådan set masser af historier der har...
Men jeg tror faktisk ikke jeg havde slugt det hvis det havde været en film.
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
CoreCoreSkrevet 21/09-10 07:53, rettet 21/09-10 07:56 
RJK>Var I andre lige så skuffede over morderens identitet som jeg - både på tidspunktet og efterrationaliseret?

Jeg tror ikke jeg tænkte så meget over detaljerne, at jeg var direkte skuffet. Men jeg var ret begejstret, for de hints der var på byggeplads-banen. Især fordi at jeg til at starte med SLET ikke havde fattet hvad den lyd, der viste at sig at være hans astma-åndedrætsbesvær var.

Men jeg var også mere opslugt af Ethans historie følelsesmæssigt, samt den meget syge verden spillet foregår i, og den helt fantastiske stemning. Så jeg så egentlig ikke afsløringen, som værende det store klimaks.

Jeg glæder mig til at genspille det med Move.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
BeanoBeanoSkrevet 21/09-10 08:43, rettet 21/09-10 08:44 
RJK>
Var I andre lige så skuffede over morderens identitet som jeg - både på tidspunktet og efterrationaliseret?

Jeg var også en anelse skuffet. Ikke så meget fordi jeg havde fået nogen følelsesmæssig bånd til Scotty, og så havde jeg gættet det i diskoteksscenen, men fordi jeg syntes spillet snød lidt for at skjule ham som morderen. At man som spiller var "inden i hovedet" på karaktererne og f.eks. kunne høre hvad de tænkte og motiverede dem, så syntes jeg ikke der på noget tidspunkt var nogen tegn på at han var morderen og hans motivation heller ikke helt passede med det. Måske har jeg bare misset noget undervejs, men sad nu alligevel med fornemmelsen selv om det måske er lidt forståelig mediet taget i betragtning. Var det en film der havde snydt i samme grad, ville det ikke være blevet accepteret.

Også lidt spændt på at teste det med Move og for at se hvordan det er udnyttet - men tror ikke jeg gider spille det igennem igen :)
RJKRJKSkrevet 21/09-10 22:33, rettet 21/09-10 22:36 
Beano>
Var det en film der havde snydt i samme grad, ville det ikke være blevet accepteret.

Men er Heavy Rain ikke så tæt på at være en film, at vi burde stille noget i retning af samme krav?

Hvad blev der fx af alt det der med Ethans blackouts, visioner om druknede børn og uforklarlige orgami-figurer? Fuldstændig ignoreret (eller missede jeg noget?).

Derudover jvf. SOTC-diskussion, følte I jer så følelsesmæssigt involveret i nogen af karaktererne og deres dilemmaer? Primært var I så egentligt engageret i Shaun, og var det i så fald primært spillets fortjeneste eller kan det kobles til jeres egen følelse ift. andre børn (sønner, nevøer, lillebrødre, whatever)?

Jeg spørger primært fordi jeg ikke overordnet syntes det fungerede for mig. Jeg synes at Shaun var lidt en møgunge, og det gjorde det sværere at relatere til Ethan. Scott synes jeg var generelt usympatisk, så jeg foretrak kapitlerne med Madison og Jayden, men egentligt var de jo ret tynde personer. Madisons motiver til at engagere sig så voldsomt var meget tvivlsomme - skulle det hele være baseret på at hun blev forelsket i Ethan? Det fremstod jo meget urealistisk, hans håbløse tilstand taget i betragtning.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
CoreCoreSkrevet 21/09-10 22:56 
RJK>
Derudover jvf. SOTC-diskussion, følte I jer så følelsesmæssigt involveret i nogen af karaktererne og deres dilemmaer? Primært var I så egentligt engageret i Shaun, og var det i så fald primært spillets fortjeneste eller kan det kobles til jeres egen følelse ift. andre børn (sønner, nevøer, lillebrødre, whatever)?

Ja. Jeg følte for Ethan, og kunne nemt forestille mig afmagten og viljen til at gøre hvad som helst for at redde sønnen. Måske en fader-ting, jeg har tre drenge.

Jeg kunne egentlig også godt lide privatdetektiven (Scott?), både på grund af at han virkede enormt sympatisk, i puslebords-scenen, fordi at han viste sig at være übersej i mansion-scenen, og sidst fordi at jeg syntes at byggegrunds-scenen, var helt vildt synd for ham.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/09-10 22:59 
RJK>
Hvad blev der fx af alt det der med Ethans blackouts, visioner om druknede børn og uforklarlige orgami-figurer? Fuldstændig ignoreret (eller missede jeg noget?).

Jeg havde det på samme måde. Synes det virkede billigt og som et meget åbenlyst forsøg på at føre spillerens mistanke over på Ethan.
Dem jeg har snakket med om det har alle sagt det det helt sikkert var hans egen usikkerhed på sin uskyld der spillede ham et puds. Det er selvfølgelig rigtig nok, men problemet for mig var at der blev kørt rigtig meget på det i starten af spillet og pludselig så man ikke mere til det igen.
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 21/09-10 23:09 
Men de episoder er jo fra FØR Shaun bliver bortført - mener du skyld i den første søns død? Og hvad har det så med drukning osv. at gøre?

Jeg var i lang tid sikker på at psykologen var kraftig involveret, for det var det eneste der kunne få denne del af puslespillet til at gå op - at det var ham, der manipulerede Ethan.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
CoreCoreSkrevet 21/09-10 23:12 
Jeg tror, at du nok bliver nødt til at tilskrive hans blackouts og tvivl til psykisk-ustabil-og-stærkt-traumatiseret-kontoen ;)
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
BeanoBeanoSkrevet 21/09-10 23:19 
Hen led af redherringitis.
RJKRJKSkrevet 21/09-10 23:21 
I helt ekstrem grad, da. Det er jo langt over hvad man kan kalde en falsk ledetråd - det er jo nærmest at placere beviserne på en uskyldig, og så efterfølgende ignorere dem og påstå at det var et rent og skær tilfælde.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/09-10 23:44 
RJK>
Men de episoder er jo fra FØR Shaun bliver bortført - mener du skyld i den første søns død? Og hvad har det så med drukning osv. at gøre?

Tja det var det måske også? Spillet har tydeligvis ikke gjort særlig stort indtryk på mig alligevel ;p
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 22/09-10 00:04 
Ikke at jeg selv helt kan huske rækkefølgen, men en del af det er jo noget psykiateren fortæller politiet, så det må jo nødvendigvis være foregået før hovedhandlingen, da dette er indenfor en meget kort tidsramme.

Jeg kan godt lide og vil rigtig godt kunne lide Heavy Rain, og det har mange kvaliteter, men jeg synes det er ret utroligt hvor meget sludder det slipper afsted med, uden at det tilsyneladende skal straffes for det.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
CoreCoreSkrevet 22/09-10 00:12 
Skyldes det ikke manglen på alternativer i samme stil?
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
RJKRJKSkrevet 22/09-10 00:17 
Det vil jeg tro - men det burde jo ikke fritage det for kritik, at det er svært at finde noget at sammenligne med. Når fokus er så heftigt på historie og personernes valg og motiver, så må det vel netop primært være dette man vurderer det på.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
AzzkikrAzzkikrSkrevet 22/09-10 00:26 
Eller måske fordi ordenlige plots/historier er en mangelvare i spil nu om dage.

Det enkelte plothul er ihvertfald ikke nok til få mig til at ændre mening om spillet.
RJKRJKSkrevet 22/09-10 00:46 
Synes du da at Heavy Rain har et godt plot? Som jeg ser det er plottet jævnt generisk og tyndbenet. Vægten på moralske valg er til gengæld rigtig interessant.

I øvrigt er der da vist adskillige plothuller, hvoraf jeg har nævnt to (Ethans blackouts og Scott som morder).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
BeanoBeanoSkrevet 22/09-10 08:08 
2.0 updaten med Move-understøttelse er oppe.
MrCaseMrCaseSkrevet 23/09-10 14:30 
...oh? Altså man kan bare opdatere sit heavy rain spil og så kommer det til at understøtte move? ... nicely!
Have you considered sucking less?
BeanoBeanoSkrevet 23/09-10 14:46 
Jeg har kun prøvet det i 15 min, men virker umiddelbart ret gennemtænkt. Ihvertfald måden jeg vil spille det på hvis jeg skal gennemføre det igen ;)
FleshmanglerFleshmanglerSkrevet 06/03-11 13:22, rettet 06/03-11 13:43 
jeg har kun spillet frem til hvor man har hentet drengen og er taget hjem til en ny lejlighed, skal jeg forvente resten af spillet er i præcis samme dur ?
rettet 43 gange, sidst 2032-03-22 09:33:51Spiller nu: Minecraft
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/03-11 13:28 
Ja. Hvis du ikke kan lide gameplayet nu kommer du ikke til det :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
FleshmanglerFleshmanglerSkrevet 06/03-11 13:44 
Ok tak :)
rettet 43 gange, sidst 2032-03-22 09:33:51Spiller nu: Minecraft
jaesjaesSkrevet 27/03-11 17:36, rettet 27/03-11 17:46 
Er næsten lige blevet færdig med spillet. En ret god oplevelse, og jeg synes spillet viser, at der er fremtid i den her type interaktive historier.

Gameplayet var sjovest og mest interessant, når det mindede om "rigtigt" gameplay, fx puzzles. De hverdags-agtige opgaver var indimellem ganske fine, men bliver nok først rigtigt gode med avanceret bevægelseskontrol. Move kunne teoretisk være tilstrækkeligt, men flere anmeldere skriver, at det ikke gør spillet mærkbart bedre. Måske skal det bare integreres fra starten.

Historien var ret god og velfortalt, men hold da op, hvor er der meget kliché og genbrug over den, i alt fra situationer og personer til dialog. Det er som om, David Cage har haft en tjekliste over de sidste 60-70 års krimier og actionfilm. Genbrug er normalt helt ok, hvis det får et nyt spin, eller forbilledet ikke er for unikt, men i Heavy Rain er det for det meste genbrug på en halvskidt måde.

Et par spørgsmål:
Med mindre jeg misforstod noget totalt, så var tvillingerne 10 år i 1977, og spillet foregår i 2011. Så skulle Scott være 44 år, men han ligner da en på 55-60 år. Jeg havde ham mere eller mindre under mistanke som morder eller medskyldig, men kunne ikke få alderen til at passe. Forklaring? :)

Synes at Madison og Jayden fremstår lidt overfladiske, men nu døde de også begge mod slutningen – der lægges op til noget spændende mht. til Jaydens stofmisbrug og Madisons drøm i starten. Og hvad er det med den butler/bartender, Jayden taler med? Får man nogle forklaringer, hvis de overlever?

Hvad sker der, hvis Madison og Jayden dør tidligt – kommer der erstatningsscener? Ellers må oplevelsen da føles noget tam.

KTC>
1: Hvilke af Ethans prøver klarede du? Hvis du ikke klarede en prøve, var det så fordi du var en kylling, eller fejlede du i forsøget?

Klarede alle på nær drabet og kraftværket. Drabet ville ikke give moralsk mening fra mit eget livsbillede, og heller ikke umiddelbart fra Ethans. Jeg kunne overhovedet ikke finde rundt i tunnelen på kraftværket. Tændstikkerne hjalp ikke, så tilskriver det en blanding af styring, kamera og dårlig belysning i både min stue og i spillet (endte med at skrue ubehageligt meget op for lys og kontrast efter nogle minutter i muldvarp-tilstand). Fik dog lige byttet rundt på det i starten mht. om man skulle gå mod eller med retningen af flammen, men tror ikke et har været afgørende :P

2: Var du generelt konfronterende eller diplomatisk, når du kommunikerede med de andre personer i spillet?

Kom an på situationen - nogle gange én af delene, andre gange en blanding.

3: Mistede du nogle af hovedpersonerne? Hvis ja, modstod du fristelsen til at gå tilbage og redde dem?

Madison i scenen med branden. Jayden blev kvast ved varehuset; og det virkede lidt unfair, da jeg ikke missede flere ikoner end normalt.

4: Fik du nogensinde følelsen af panik, mens du spillede QTE sekvenserne? Hvis ja, havde det så noget at gøre med at du ikke kunne lave et separat savegame, som du kunne vende tilbage til, hvis det gik galt?

Ikke rendyrket panik, men sekvenserne gav tit en følelse af spænding, og nogle af gange var der tilsat et par stænk panik. Ja, det havde en del at gøre med, at jeg vidste, at personerne kunne dø.

5: Lod du Madison og Ethan gå i seng sammen? Hvis ja, tilgav du hende bagefter?

Ja og ja.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 27/03-11 18:50 
jaes>
Med mindre jeg misforstod noget totalt, så var tvillingerne 10 år i 1977, og spillet foregår i 2011. Så skulle Scott være 44 år, men han ligner da en på 55-60 år. Jeg havde ham mere eller mindre under mistanke som morder eller medskyldig, men kunne ikke få alderen til at passe. Forklaring? :)

Den studsede jeg også over! Så vidt jeg har læst, burde han som du siger ifølge udregningen være 44, men spillet sætter ham andetsteds til at være 48 (hvor det nævnes ved jeg ikke). Men at han ligner en på 55-60 er altså for meget for mig at overse.

Desuden, er der ikke masser af scener, mens man spiller Shelby, hvor han går og snakker med sig selv (mentalt) om hvem morderen er? Hvorfor ville han gøre dette, når han VED han selv er morderen? Det er jo totalt crappy billig narrativ teknik, som bare er til for at kaste seeren/spilleren ud på et vildspor.

I øvrigt sjov læsning i linket nedenfor, omend nogle måske kan forklares, hvis man har spillet det igennem 40 gange og skrevet en ph.d. om spillet og kender alle baggrundsdetaljer :-)

En liste over andre plothuller...
BeanoBeanoSkrevet 27/03-11 19:17, rettet 27/03-11 19:17 
Hyakotake>
Desuden, er der ikke masser af scener, mens man spiller Shelby, hvor han går og snakker med sig selv (mentalt) om hvem morderen er? Hvorfor ville han gøre dette, når han VED han selv er morderen? Det er jo totalt crappy billig narrativ teknik, som bare er til for at kaste seeren/spilleren ud på et vildspor.

Også min største kritik af spillet. Forståeligt at det er sådan, men man føler sig alligevel snydt på en kedelig måde.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/03-11 19:22, rettet 27/03-11 19:22 
Er der nogen der har gennemført det flere gange? Jeg fik en rimelig god slutning hvor alle overlevede, men jeg kunne nok ikke finde på at spille det igen for at gøre alting modsat. Det er jo rimelig åbenlyst hvad der kommer til at ske.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KTCKTCSkrevet 28/03-11 10:43 
Jeg har gennemført det flere gange og set alle slutningerne. Sjovt nok var det min første slutning, som faktisk blev min favorit, da den på en eller anden måde var mest poetisk og retfærdig. Jayden døde for mig, men set i lyset af de slutninger hvor han overlevede, var det bedst for ham at dø som en helt i stedet for at fortsætte sit misbrug.
Plothullerne er der, men ikke noget jeg seriøst kan blive sur over. Dog blev jeg lidt pissed over Shelby's tanker, da det var en billig måde at vildlede spilleren på og kan på ingen logisk måde bortforklares. Det kunne være fedt, hvis de var lavet på en måde, så de kunne tolkes på flere måder, som man ser i visse film.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KristensenSoUSAKristensenSoU...Skrevet 28/03-11 21:45 
KTC>
Jayden døde for mig, men set i lyset af de slutninger hvor han overlevede, var det bedst for ham at dø som en helt i stedet for at fortsætte sit misbrug.

Det er da bare en dårlig undskyldning for at have fejlet en af de "vigtige" analog stick sekvenser... ;)

Se slutningerne på youtube Martin, så slipper du for alt bøvlet...
Tenseiken Slash lige i hovedet på Ninfendo!Spiller nu: Sengoku Blade, Space Invaders Extreme, Street Fighter III: 3rd...
KroeboCopKroeboCopSkrevet 08/06-13 13:41 
En sjov glitch :=D

SHAAAAAAUUUUUN!!
Hoid to colony C05 where the computer is...
BeanoBeanoSkrevet 08/06-13 18:47 
Hvor fedt :)
SonicSonicSkrevet 08/06-13 20:18 
Haha ja, så fedt. Har grint af den længe tidligere :)
Parental Advisory: Explicit Lyrics
jaesjaesSkrevet 20/03-15 17:38, rettet 20/03-15 17:54 
Quantic Dream fjernede åbenbart et hel lag af historien, med overnaturlige elementer, et par måneder inden spillet blev udgivet - jeg kan ikke huske alle relevante detaljer af historien fra den færdige version, men i følge videoen ville det have givet nogle vigtige forklaringer, fx omkring Ethans blackouts.

Det kommer også frem, at MS kun ville have spillet på X360, hvis de ændrede konceptet - at lade et barn blive kidnappet mente de var for hård kost.

Der vises uddrag fra hvad der ligner ret færdige udgaver af scener og gameplay i videoen:

EDIT: Det med MS er ikke ny info kan jeg se og der nævnes kidnapning, ikke barnemord.

"Lost in Concept - The Removed Supernatural Elements and Cancelled DLC of Heavy Rain"
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig