X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Silent Hill: Shattered Memories


Svar
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 14/04-10 20:41, rettet 15/04-10 16:04 
Et spil, der fortjener en "relevant tråd". Den fortsætter, hvor vi slap med min kommentar - nu slettet i anden tråd - til KTC fra "rygte"-tråden: http://www.playright.dk/forumemne.php?id=29832&start=40

KTC>
for på trods af kritikpunkterne, går det nogle interessante veje på flere områder, og selv om det ikke er et spil, som man lige gennemfører igen med det samme, skal det helt sikkert gennemspilles engang igen.

Jeg håber selv, at andre spil/udviklere fremover kigger Shattered Memories over skulderen. Spillet var for mig en nyskabende oplevelse, hvilket det og Climax skal have kudos for herfra. Jeg synes i høj grad, at spillets dybde hæver sig over flere svagheder, selvom jeg heller ikke lukkede øjnene helt for disse. Det er jo som nævnt meget anderledes end tidligere SH-spil, og virker måske derfor mindre tilgængeligt for visse spillere.

Jeg havde i øvrigt intet problem med at gennemføre det to gange, da jeg fornemmede "høj" genspilningsværdi (til en to-tre gennemførsler). Anden gang var dog en meget hurtig gennemgang på vistnok ca 5-6 timer (brugte ca 12 på den første). Har nu mindre lyst til at gennemføre det en tredje gang, men kun fordi jeg under anden gennemførsel gemte spillet på mere strategiske måder, så jeg kunne prøve alternative fremgangsmåder.

Forresten (uden at spoile alt for meget):

Fik nogen gjort L*sa halvv*d i tr*ssen under/efter førstepersons-sekvensen i hendes hjem?

:)

EDIT: Smiley indsat for ikke at lyde FOR seriøs mht sidstnævte... ;P Men hendes kommentar i spillet kom vildt bag på mig - og understreger vel hvor dybt spillet reelt er (uden at man nærmest ænser dette i begyndelsen)?
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
KroeboCopKroeboCopSkrevet 29/04-10 23:03 
Det er sjovt min hund Gouki gik hver gang jeg satte Silent Hill 1 på, han har ikke gjort det ved andre spil, tror han syntes det var lidt uhyggelige lyde der er i spillet :=)

-Håber det er ok jeg lige bruger denne tråd ;=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 29/04-10 23:05 
Sejt :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 30/04-10 18:41, rettet 30/04-10 20:43 
Mon ikke det var den skrattende radio i spillet, der irriterede hunden? :) Egentlig en befriende, men også mærkelig fornemmelse at slippe for den lyd i Shattered Memories. Radioen er jo en nærmest integreret del af spilserien, så det var *lige før*, at jeg savnede den. :P

Hvor mange slutninger har folk herinde ellers oplevet i Shattered Memories? Jeg har indtil videre oplevet to forskellige ved to gennemførsler.

Der er også en ufo-slutning, som jeg ikke lige har tålmodighed til at opnå endnu.

TIP 1

Ufo-slutningen:

Brug mobilkameraet til at knipse billeder af ufoer diverse steder i spillet. Jeg tror kun, at den slutning kommer ved at få et billede i kassen af alle ufoer. :O

TIP 2

Forskellige udfaldsscenarier i Lisas lejlighed:

Jeg har indtil videre oplevet tre-fire udfald, der leder op til ét altafgørende udfald for Lisas helbred (opdaget uden at tjekke walkthrough-guider, så der er måske flere udfald).

Sørg for at gemme spillet lige inden den psykologsekvens, hvor psykologen fortæller den ulykkelige historie om kongen, prinsessen og prinsen (hvorefter man skal flytte rundt på træfigurer). Spillet fortsætter derefter i Lisas lejlighed. Gem ikke spillet her! Alle de forskellige udfald med Lisa kan kun gennemprøves/opleves 100%, sålænge man kan genoptage førnævnte gemmeposition ved psykologsekvensen (efter både Udfald 1+2 nedenfor er oplevet, kan der mig bekendt gemmes igen, uden at man går glip af de andre udfald).

Udfald 1 - Når Lisa går ind i soveværelset for at klæde om, mens Harry sidder i stuesofaen i fastlåst førstepersons-synsvinkel, kan man af og til se hendes spejlbillede i omklædningsspejlet (døren er jo halvåben). Bliv ved med at kigge på spejlet, så Lisa kan ses delvist af-/omklædt. Efter omklædningen går hun ind i stuen og kommer med en spøjs kommentar. :)

Udfald 2 - I stedet for at glo på Lisas spejlbillede kan man samle tv-betjeningen på stuebordet op og glo på en nyhedskanal (enormt spændende).

Udfald 3 - En forlængelse af udfald 1 eller 2, hvor Lisa ligger i stuesofaen og spørger, om man gider hente nogle piller i en bestemt farve på badeværelset. Giv hende en anden pillefarve, end den hun ønsker. Hvis man gennemspiller denne scene flere gange, vil man lægge mærke til, at Lisa ikke altid ønsker den samme pillefarve, f.eks. rød, grøn, blå eller gul. Giv hende ikke mere end 3-4 piller (jeg har ikke eksperimenteret vildt meget med antallet).

Udfald 4 - Giv Lisa den pillefarve, hun ønsker, eller gør som i Udfald 3, men giv hende i begge tilfælde adskillige piller (minimum 8, for god ordens skyld).

Udfald 3 og 4 kan opleves efter Harry forlader Lisas lejlighed og senere vender tilbage til den, efter hun har ringet til hans mobiltelefon.

Andre kombinationer af pillefarver og -antal udløser måske andre udfald med Lisa (?) Jeg vil helst ikke spoile, men alle disse udfald virker til at lede op til ét altafgørende udfald for Lisas "helbred". Jeg tror ikke, at spilleren kan ændre på det endelige udfald for Lisa (efter min egne oplevelser med ovenstående kombinationer/fremgangsmåder).

Der er godt nok også andre udfald undervejs i spillet, alt efter hvad man gør/kigger på - og baseret på spillets psykologsekvenser (f.eks. hvilken uniform politidamen Cybill har på, om hun har en synlig kavalergang eller ej :)).

Jeg synes klart, at udfaldsscenarierne med Lisa er mest spændende og leder op til det største omdrejningspunkt i spillet.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 22/11-18 22:15, rettet 22/11-18 22:17 
For dem, der har forbigået spillet, får det en velfortjent "reprise" med henblik på, hvorfor det bør spilles, i Gametests "Spooktober 2018"...

https://youtu.be/FM4Kq27agM4

Kan i øvrigt anbefale at se alle deres Spooktober-afsnit...både plat, seriøs og (stærkt) underholdende: Gametest uden manuskript...crazy stuff :)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig