X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

"Afregistrering" på Steam


Svar
millenniummillenniumSkrevet 01/04-10 09:07 
Jeg skaffede mig en kopi af Napoleon Total War, men min PC (eller rettere Mac med Bootcamp) er ikke så god til at køre det. Så jeg tænke på at bytte/sælge det videre.

Men så fik jeg at vide at når først man har aktiveret spillet over Steam, så er det øremærket min konto forever and ever.

Er der ingen måder man kan "afregistrere" et spil på Steam, så man kan sælge spillet?!?!

(Og så må jeg lige komme med et surt opstød over Steam. Er det ikke meningen af distributørerne burde gøre det NEMT for dem som køber spil, og SVÆRT for dem som kopiere. - Det ser desværre ud til at være den anden vej rundt).
The medium is the message.
DarkenDarkenSkrevet 01/04-10 11:57 
Et af de største problemer idag er market for brugte spil, her er der tale om potentielle (frem for sørøvere som der er mindre chance for ønsker at ligge penge på bordet) købere som langer penge over disken i feks gamestop eller ebay/qxl.

Så det er nemt nok for dem som køber spillet, bare ikke nemt at sælge videre (lidt lige som et mmo o. lig. hvor keyen går til accounten, ikke spil installationen).

Jeg forstår godt de gør det og synes det er en af det bedre måder at gøre tingene på. At det så ikke er så heldigt at der kan være nogle maskiner som ikke lever op til kravene (som jeg regner med at problemet her), det er en anden sag.. gad vide om man kunne kræve pengene retur, hvis man kunne vise at spil kravene ikke svare over ens med virkeligheden? dunno
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
KillerBean2KillerBean2Skrevet 01/04-10 12:14, rettet 01/04-10 12:14 
Det er da sindsygt. Hver enkelt fysisk eksemplar af spillet bliver simpelthen låst til personen, der registrerer det?

Jeg er SÅ glad for, at jeg næsten fuldstændig har droppet PC gaming.

Hvis man køber et produkt skal man da også have mulighed for at sælge det igen. Man burde da næsten kunne sagsøge Valve. Det kan da umuligt være lovligt?
AV Intelligent Terminal
HeroldHeroldSkrevet 01/04-10 12:15 
Spillet er dit. Det er sur røv, men sådan er det. Udviklerne er selvfølgelig ikke interesseret i at du tager et bid af markedet fra dem, og sælger dit spil igen, da de potentielt mister en kunde.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
KTCKTCSkrevet 01/04-10 13:02 
Killer Bean 2>
Det er da sindsygt. Hver enkelt fysisk eksemplar af spillet bliver simpelthen låst til personen, der registrerer det?

Jeg er SÅ glad for, at jeg næsten fuldstændig har droppet PC gaming.
Det er vel ikke anderledes, end når man køber DLC og spil i onlineshops på Wii, Xbox 360 og PS3.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
WehnerWehnerSkrevet 01/04-10 13:14 
Det er også samme trend, som vi ser på konsolspil, der kommer med en engangskode, så første køber får indhold gratis, som næste køber må betale for.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KillerBean2KillerBean2Skrevet 01/04-10 13:15 
KTC>
Det er vel ikke anderledes, end når man køber DLC og spil i onlineshops på Wii, Xbox 360 og PS3.

Du har ret. Lad mig omformulere det:

Jeg er SÅ(!!!) glad for, at jeg næsten fuldstændig har droppet gaming på hardware, som er yngre end 10 år :D
AV Intelligent Terminal
KTCKTCSkrevet 01/04-10 13:23 
Jeg hader også konceptet, ligesom jeg hader at "micropayments" skal påtvinges så meget steder i dag. Det eneste, det har til formål at gøre, er at skjule, hvor meget man rent faktisk giver for tingene. Jeg vil hellere slippe knasterne fra starten af, så jeg ved hvad jeg har med at gøre.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
scavengerscavengerSkrevet 01/04-10 18:52 
HVIS man nærlæser siderne omkring rettigheder etc. i manualerne til fysiske spil (både konsol og PC), så står der faktisk hos mange producenter at man ikke må videresælge spillet og skal destruere mediet når det ikke længere benyttes. Så hvis man ser helt regelret (og analt) på det, så er det meste af second hand markedet egentlig ikke lovligt. Men det er nok de færreste der rent faktisk læser alt det der med ultra-småt. :-)
Nemo me impune lacessit
RJKRJKSkrevet 01/04-10 19:40 
Dét er da ikke noget der er juridisk gældende i Danmark.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
WehnerWehnerSkrevet 01/04-10 19:45 
Mon ikke det er ligesom "Promotional copy - not for resale"?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
scavengerscavengerSkrevet 01/04-10 20:53, rettet 01/04-10 20:54 
RJK>
Dét er da ikke noget der er juridisk gældende i Danmark.

Det er muligt, men det står også i visse danske manualer. Senest har jeg fået fat i et dansk eksemplar af Dineys Biler til Xbox hvor siden med Licensaftalen er underskrevet af THQ Nordic Aps i København hvor ordlyden er netop som beskrevet ovenfor.
Nemo me impune lacessit
RJKRJKSkrevet 01/04-10 21:04 
Jo jo, jeg siger ikke at det ikke står der :) Jeg siger bare at det jo ikke betyder at loven ER sådan. Med andre ord er brugte spil fint lovlige, uanset hvor korrekt man lever op til loven. At udgiverne ØNSKER loven var anderledes, er jo noget helt andet :)

Jeg tror nok der er noget om det vedrørende fler-bruger-licenser på programmer og så er der noget generelt i Japan. Men ellers er det vist kun skræmmekampagne, indtil alt bliver online, og udgiverne dermed endelig kan styre markedet helt som de vil, og dermed trække flere penge ud af folk...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
millenniummillenniumSkrevet 02/04-10 07:59 
Wehner>
Mon ikke det er ligesom "Promotional copy - not for resale"?

Nej da. Promo udgaven er lavet til pressen. De giver nul kroner for det, for udgaven skal fremme markedskampagnen for spillet. Så der er reelt ikke nogen køber eller ejerrettigheder.

Retail udgaven er en genstand som ejeren har købt. Det er vel ligesom hvis man køber en bil, som aldrig kan sælges brugt. Du hænger på den indtil du skrotter den.
The medium is the message.
WehnerWehnerSkrevet 02/04-10 10:51 
Min pointe er, at jeg tror ikke på, at der ligger noget juridisk til hinder for, at man sælger et promo-spil videre. I England står de eksempelvis frit fremme i brugtbutikkerne.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
millenniummillenniumSkrevet 02/04-10 10:55, rettet 02/04-10 10:55 
Min pointe er nærmere at man køber noget som man ikke MÅ og KAN sælge videre privat. Hvilken anden butiksvare kan man forestille sig har disse begrænsede rettigheder?!

Men så vidt jeg kan forstå er der derved ingen muligheder for at "afregistrere" et spil i Steam. - Bollocks!
The medium is the message.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 02/04-10 11:15 
RJK>
At udgiverne ØNSKER loven var anderledes, er jo noget helt andet :)

Dvs at når et spilfirma misinformerer brugeren i manualen, så kunne man principielt sagsøge dem for vildledning iht. forbrugerloven? (Jaja, vi kører det lidt langt ud i de teoretiske kroge, men det er for at få essensen frem)
RJKRJKSkrevet 02/04-10 11:36, rettet 02/04-10 11:36 
Det står vel ikke at LOVEN er sådan. Så det kan vel diskuteres...

Derudover blander I vist reelle promoer sammen med de der bundle-spil, som typisk er mærket med "not for resale"?

Uanset hvad så nej, det er ikke ulovligt at sælge promoer. Det er dårlig stil og ilde set, og deraf ikke tilladt herinde. Men igen, det har jo heller ikke noget med lovgivningen at gøre :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
millenniummillenniumSkrevet 02/04-10 17:27 
RJK>
Det er dårlig stil og ilde set, og deraf ikke tilladt herinde.

Det kommer vel ikke an på sælgeren, men på køberens holdning - og en evt. latterlig lav pris for et 100% velfungerende spil. Herregud, hvis folk vil købe det... :-)
The medium is the message.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 02/04-10 19:25, rettet 02/04-10 19:26 
millennium>
Hvilken anden butiksvare kan man forestille sig har disse begrænsede rettigheder?!

Ingen! Der er jo ikke andre brancher, som har fundet på den geniale ide at skide deres kunder i nakken på den måde ;)

Det svarer vel lidt til, at en nykøbt bil vil bryde "spontant" i brand, hvis man prøver at sælge den :D
AV Intelligent Terminal
millenniummillenniumSkrevet 02/04-10 19:38 
> Ha ha enig... Jeg er også meget større tilhænger af sund produktudvikling som fænger forbrugerne, fremfor ophavsretbeskyttelse som gør forbrugerne gnavne.

Lad os være ærlige: En eller anden fancy "special limited edition" med hologramcover og tekst i bladguld ... dét er da federe at eje, end en latterlig piratkopi.
The medium is the message.
DarkenDarkenSkrevet 03/04-10 13:29, rettet 03/04-10 13:30 
Jeg synes det kan sammenlignes med program software. Forskellen er så at det er en licens til brug af programmet man køber. Men hvis de kan/kunne slippe afsted med det, ville de jo nok helst se at det ville være på samme måde.

MMO spillene kommer uden om det via at kæde spil keyen til account oprettelse, så lur mig, om der ikke er et smuthul der kan benyttes i samme dur med steam (men ved det ikke så læs ikke mere i det end det). De forbyder jo ikke videre salget af den fysiske kopi af spillet, man kan "blot" ikke aktivere spillet... jeg mindes faktisk før at have set spilfirmaer sælge keys uden spil og som jeg husker det har det ikke kun været til mmo's.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig