X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Online med Wii


Svar
AgerkvistAgerkvistSkrevet 15/03-10 17:56 
Long time listener, first time caller.

Jeg har været registreret på playright.dk rigtig længe, men har indtil videre holdt mig til at læse.

Det stopper nu :)

Jeg har haft min Wii noget tid, men er først rigtig kommet igang med at købe spil til den og bruge ordentligt...og så alligevel ikke, for jeg er stadig ikke online med den. Vi har, naturligvis fristes man til at sige, internet i huset, men jeg er lidt i tvivl om hvad den bedste løsning for mig er.

Som udgangspunkt vil jeg gerne gøre de så billigt som muligt, men det skal jo også fungere. Umiddelbart skal jeg bare have fat i en Wii Lan Adapter og så er jeg kørende ikke? Men så skal min PC være tændt samtidigt? Og kan de være på nettet samtidigt?

Den eneste anden mulighed er vel at gå hele vejen og simpelthen bare gå over til trådløst internet herhjemme og købe en trådløs router? Ideen om at skulle have et netkabel fra min Wii er egentlig ikke så slem - jeg vil bare nødig skulle tænde min pc eller skifter kabler etc. hvergang.

Håber I kan give mig et par gode råd.

(links til gode online butikker med ds og wii spil er også meget velkomne - jeg benytter mig mest af game.co.uk og play.com, men er altid på udkig :))
3of193of19Skrevet 15/03-10 18:04, rettet 15/03-10 18:08 
En trådløs router er den nemmeste og nok også bedste løsning. Wii har indbygget wifi, så det er bare at koble det til ligesom med en laptop f.eks.

Wii LAN adapteren giver mulighed for at tilslutte til en router med et almindeligt netværkskabel. Hvis jeres router giver mulighed for at tilslutte flere maskiner kan man sagtens have computer og Wii på nettet samtidigt og computeren behøver ikke at være tændt.

En tredje mulighed er Wifi Adapteren som oprindeligt blev solgt til DS. Den tilsluttes en PC, som så deler netværksforbindelsen trådløst. Det er ikke til at anbefale, jeg havde dårlige erfaringer med den dengang til DS.
millenniummillenniumSkrevet 15/03-10 19:14, rettet 15/03-10 19:14 
Eller den brugervenlige forklaring, for newbies :)

1) Sørg for at have en aktiv trådløs router i dit hjem. - Alt andet er næsten for besværligt.
2) Tænd for din Wii og gå i options.
3) Vælg internet connection, og søg efter trådlåse routers.
4) Hvis alt kører smertefri så finder Wii'en din router. Skriv dit password og gem forbindelsen.
5) Sådan. Nu åbner Wii'en selv for internetforbindelsen når der er behov, og husk at opdatere softwaren i din Wii. Velkommen til en verden af muligheder :-P
The medium is the message.
AgerkvistAgerkvistSkrevet 15/03-10 20:14, rettet 21/03-10 10:49 
Ok, er fast besluttet på at få gjort skidtet trådløst nu. Problemet er bare at jeg ingen forstand har på trådløse routere.

Hvad skal jeg ud og have fat i? Vigtigst er egentlig at min Wii kan gå online, dernæst min PC, men den kører jo også fint med netkabel.

Hvis jeg så får fat i en trådløs router, kan min DS så også gå online via den?

Links til guides omkring emnet er også meget velkomne, fandt utroligt nok ikke ret meget ved at google.

Tak.
AgerkvistAgerkvistSkrevet 27/03-10 15:54 
Nå, nu har jeg fået fat i en Jensen AirLink 29150 wireless router.

Jeg har et ethernet kabel fra mit modem til WAN porten på routeren, og dernæst et ethernet kabel fra en LAN port i routeren til LAN porten på min PC.

Windows fortæller mig der er forbindelse, men jeg kan ikke gå på nettet.

Hvis jeg skifter den trådløse router ud med en almindelig 5 ports switch virker nettet fint - men det kan jeg jo ikke bruge.

Jeg har indkøbt den trådløse router for at kunne gå online med min Wii konsol, men har ingen trådløs dongle til min PC, så derfor skal jeg stadig have kabel der for at komme på nettet.

Alle lamper blinker som de skal på både modem og router, men intet internet.

Jeg skal have adgang til routeren for at ændre nogen setting, så jeg skal komme på med min Wii.

Det burde virke, men det gør det ikke.
ElgenElgenSkrevet 27/03-10 16:19, rettet 27/03-10 16:27 
Er der indbygget router i dit modem? (det er der somregel).
Hvis dette er tilfældet, kan du sætte din wireless router til blot at virke som accesspoint og ikke tildele IP-adresser. Det gøres ved at slå DHCP fra i den og huske at tildele den en anden IP end dit modem/router har. Fx. 192.168.1.2 hvis modemmet/routeren har 192.168.1.1.
Derefter skal du huske at sætte kablet fra modemet i een af de 4 LAN porte og IKKE i WAN.
Det er sådan mit setup er og det virker fint.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
AgerkvistAgerkvistSkrevet 27/03-10 19:22 
Jeg skal ærligt indrømme, at jeg ikke aner om der er indbygget router i modemmet - det er købt at den tidligere ejer af huset - men det er der sikkert.

Men når jeg ikke kan få adgang til routeren, hvordan sætter jeg den så til kun at være access point?
ElgenElgenSkrevet 27/03-10 20:13 
Står der ikke i manualen til din wireless router hvilken adresse du skal ind på for at konfigurere den?
Hvis du ikke kan tilgå den wireless som den er, så plug et kabel fra PCen og i een af LAN-portene.
Det er sikkert adresse 192.168.1.1 eller noget.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
AgerkvistAgerkvistSkrevet 27/03-10 20:32 
Det står der jo og det er 192.168.0.1 - men hele kernen i mit problem er jo netop at jeg ikke kan få adgang via den. :)
ElgenElgenSkrevet 27/03-10 21:08 
Hmmm, har du købt routeren brugt eller måske selv ændret ipen?
Ellers så prøv at resette den, der er sikkert en lille knap på den.
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
AgerkvistAgerkvistSkrevet 27/03-10 21:16 
Routeren er købt ny. Har forsøgt at resette den et par gange, men jeg synes ikke rigtig der sker noget :)
ElgenElgenSkrevet 27/03-10 21:27, rettet 27/03-10 21:28 
Ok, så hvis du sætter kabel mellem pc og wireless router og ikke andet (end strøm) naturligvis; ikke forbindelse til modemet. Åbner en browser og skriver adressen 192.168.0.1 sker der ikke en dyt?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
AgerkvistAgerkvistSkrevet 27/03-10 21:56 
Hep, nu skete der noget - og så gik det galt igen. Jeg smed et kabel mellem router og pc og skrev 192.168.0.1 og så fik jeg siden med router settings. Nu kan jeg desværre bare ikke gentage successen :/

Men vi kom da et godt skridt nærmere!

Har forsøgt at resette routeren, men det virker ikke lige umiddelbart.
ElgenElgenSkrevet 27/03-10 22:16 
Sov på det og prøv igen i morgen };-)
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
AgerkvistAgerkvistSkrevet 27/03-10 22:16 
Nå, nu kan jeg få adgang til routeren igen - men kan ikke komme på nettet samtidigt.

Jeg smider kabel direkte fra PC i WAN porten på routeren og så kan jeg komme ind i menuen - men hvad gør jeg så for også at kunne komme på nettet samtidigt med den er sat til?
ElgenElgenSkrevet 27/03-10 22:39, rettet 27/03-10 22:49 
Så skal du konfigurere den som jeg skrev i mit første indlæg };-)

1) Sæt den trådløse router til at have en anden ip end dit modem/router (på min LinkSys er der et felt der hedder "Local IP" til dette formål, ved ikke med en Jensen).
2) Slå DHCP fra i den trådløse router (ved ikke hvad det hedder på en Jensen, men på min LinkSys er der en option der hedder "DHCP Server: enable/disable", den sætter jeg til "disable").
3) Kabel fra PC til een af LAN-portene på den trådløse router.
4) Kabel fra modem/router til een af LAN-portene på den trådløse router.

EDIT: Har rettet en del i indlægget
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
AgerkvistAgerkvistSkrevet 27/03-10 22:46 
Haha hold kæft det er noget hø det her - nu kan jeg være på nettet med routeren sat til, men kan ikke få adgang til den. Heller ikke selvom kun den er sat det. Det er ved at være lidt underligt :) Lige pludselig er den der nok igen...måske...
millenniummillenniumSkrevet 28/03-10 20:32 
Jeg er ked af at være en pestilens, men alle disse problemer er løst hvis man blot køber Mac udstyr. Jeg har en AirPort til formålet, og det er rent plug-n-play.
The medium is the message.
AgerkvistAgerkvistSkrevet 01/04-10 13:43 
Det er et godt råd - jeg tror nu ikke jeg vil følge det, men tak alligevel :P

Jeg tror faktisk bare jeg var ret uheldig. Har som sagt lige skiftet routeren ud og denne gang virkede det med det samme så jeg er godt tilfreds :)

...men er nok nødt til at have fat i en classic controller snart så :P
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig