X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Næste generation af konsoller?


Svar
Danny SallingDanny SallingSkrevet 11/03-10 15:08 
Nogen der ved om der kommer nogen ny konsol indenfor det næste år, eller 1½, eller om vi "bare" får nye gadgets om muligheder som med Move og Natal? Nintendo har, så vidt jeg ved, udtalt at de skulle komme med en ægte next gen. maskine, men jeg ved ikke noget om hvornår, nogen der ved noget om det?
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
1'024 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 > »

Svar
PlaykidPlaykidSkrevet 18/04-12 18:09 
Greaseball>
Beano>
De kan få lov at tracke min langefinger og give mig en controller.

Du kan få "the duke" fra den første Xbox :p Så der kontroller nok ;)
Gad godt at havde en af det trådløse udgaver de lavede af den til HALO genudgivelsen.

Den var fed!
Bedre størrelse, materialet var ikke helt så glat og meget bedre analoger.
2 kritikpunkter kunne måske være at den var lidt for kantet, og sort/hvids placering kunne være mere optimal at placerer andetsteds.
Jeg gad godt have en af de dersens udgivelses dukes :-)
Spiller nu: Halo 3
GreaseballGreaseballSkrevet 18/04-12 21:01 
Kan se dem her ^^
http://www.youtube.com/watch?v=fmO6iyOqQRY
Der er kun lavet 8 af dem til HALO fest. Så de nok MEGET svære at få fat i.
Kan sikker få nogen til at lave en hvis man vil betale sig til det.
Danny SallingDanny SallingSkrevet 19/04-12 00:15 
He he, tjek lige den her

Dawg
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
BeanoBeanoSkrevet 14/05-12 09:51 
Faldt over denne E3 2012 preview video på gametrailers hvor Michael Pachter hårdnakket påstår at PS4 vil kunne afspille brugte spil og Jack Tretton, overfor ham, direkte har udtalt at de ikke vil implementere et sådan system. Håber det passer :)

Sony E3 2012 Preview
JmogJmogSkrevet 14/05-12 22:18, rettet 14/05-12 22:29 
Det er sådan set meget simpelt. Enten implementerer både PS4 og Nextbox det eller også gør ingen af dem. Det er helt udelukket at en af dem går enegang med sådan en begrænsning, da det vil være en stensikker vej til at sælge markant færre spil end på konkurrentens platform.

Så spørgsmålet er ikke om de gør det - spørgsmålet er om det er plausibelt at de aftaler med hinanden at de begge skal gøre det.

Men det er i bund og grund blot internetrygter af den sædvanlige skuffe. Alle i industrien er enige om at det ikke bliver til noget. I hvert fald ikke i videre ustrækning end at online pass bliver udbredt til alle online multiplayerspil.
DarkbeatDarkbeatSkrevet 15/05-12 14:13, rettet 15/05-12 14:18 
Min drømme feature i Wii-U ville være hvis de på en eller anden måde kunne gøre hvad Dolphin emulatoren gør og "HDificere" Wii spil med noget hidsig antialiasing og filtre og halløj.
Her er et shot fra Xenoblade f.eks.

Næste generation af konsoller?

Og her er Monster Hunter Tri

Næste generation af konsoller?
Næste generation af konsoller?
BeanoBeanoSkrevet 15/05-12 14:43, rettet 15/05-12 14:44 
Det ville være lækkert men det har Nintendo vist allerede afvist :P
SumezSumezSkrevet 15/05-12 15:07 
De ved hvordan de skal sælge deres ting.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Zzap!Zzap!Skrevet 15/05-12 15:12 
Ud over det helt selvfølgelige med flere SPUer osv. så tror jeg at der vil være to faktorer som kan gøre en afgørende forskel:

1. Bedre udviklingssoftware, vil være nr. 1 på listen for de fleste udviklere. Hvis der virkelig bliver skudt penge i at gøre arbejdet med at lave et spil til en leg, så tror jeg at der ville være vundet rigtig meget for alle parter.
Her tænker jeg ikke så meget på alt det eksterne i en API, men mere i at satse på at kunne få kode op at køre rigtig hurtigt og godt.
En arkitektur der kan afvikle højniveau sprog direkte ville måske være det ultimative. Men mindre kunne også gøre det. Et ordentligt sæt libs. til at udnytte SPUerne i alle tænkelige setups ville f.eks. være en start.

2. Bedre controllere kunne også være en helt essentiel del af successen for en konsol, hvis det bliver gjort rigtigt. Jeg tror det er helt tydeligt for næsten alle, at skyggeboksnings controllere uden feedback, som bruger et kamera eller IR der kræver frit udsyn ikke er meget andet end en gimmick, eller en overgangsfase.
Jeg er heller ikke sikker på at Wii-Uens tilgang i sin rå form er en afgørende fordel (selvom jeg stadig tror at en uafhængig skærm vil være en kæmpe fordel).
En større brug af motoriseret feedback, lyder måske ikke umiddelbart voldsomt ophidsende, når det bedste vi kender af den art er simpel rumble. Jeg er dog overbevist om at rigtig feedback med motorer vil gøre en kæmpe forskel for følelsen af at interagere med rigtige fysiske objekter.
Det ville også gøre det billigere og lettere senere at implementere et VR headset, hvis benarbejdet med controlleren allerede var gjort.
Born to kill space
Danny SallingDanny SallingSkrevet 15/05-12 16:14 
De billeder der, er det af wii spil der er emuleret? Det ser fandme godt ud må jeg indrømme :-)
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
HulleHulleSkrevet 15/05-12 19:05 
Ja, det er en forspildt chance hvis Nintendo ikke smider noget lignende software emulering i WiiU.
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
BeanoBeanoSkrevet 15/05-12 19:26 
Nintendo...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/05-12 19:31 
...Et firma af feces.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 16/05-12 10:31 
De burde hyre Sega til at lave WiiU.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 16/05-12 10:36 
Ja for Sega har haft stor succes med deres hardware :P
DarkbeatDarkbeatSkrevet 16/05-12 10:51 
Ja hele den dér CD-rom overgang med forskellige halve konsoller er ikke så heldig, men Drømme Karsten er bund-solid!
Det er mere eller mindre EA der dræbte den ved at nægte at porte deres sportsspil til den, som åbentbart er det der rykkede konsoller dengang.
BeanoBeanoSkrevet 16/05-12 10:57 
Det var nu sagt mest i spøg : ) Deres hardware var solid nok. Men forstår ikke den romantiseren omkrig Sega og at alt bliver ok hvis de bare laver en Dreamcast 2. Jeg syntes de skulle koncentrere sig om deres spil i stedet - ingen grund til at knække nakken ved at forsøge sig som hardware udbydere igen.
GreaseballGreaseballSkrevet 19/05-12 22:21 
I den nyeste eps. af Pack-Attack over på Gametrailers.com der bliver der snakket lidt om, hvorfor næste generation af konsoller stadig vil spille brugte spil.
Meget sjovt og jeg kan må give ham ret. Vil være MEGET dumt af både Sony og MS at gå efter den ene procent i mer' software salg.

Link...
JmogJmogSkrevet 20/05-12 00:47, rettet 20/05-12 00:48 
Greaseball>
I den nyeste eps. af Pack-Attack over på Gametrailers.com der bliver der snakket lidt om, hvorfor næste generation af konsoller stadig vil spille brugte spil.
Meget sjovt og jeg kan må give ham ret. Vil være MEGET dumt af både Sony og MS at gå efter den ene procent i mer' software salg.

Postulerer de ligefrem at Sony og MS vil sælge flere spil til deres konsoller, hvis brugte spil ikke er muligt? Det var da en tåbelig teori. Mange vil jo netop slet ikke købe maskine X hvis de kan få brugte spil til maskine Y. Og hver eneste person der fravælger maskine X køber jo ingen spil til den.
GreaseballGreaseballSkrevet 20/05-12 01:41 
Jmog>
Postulerer de ligefrem at Sony og MS vil sælge flere spil til deres konsoller, hvis brugte spil ikke er muligt? Det var da en tåbelig teori. Mange vil jo netop slet ikke købe maskine X hvis de kan få brugte spil til maskine Y. Og hver eneste person der fravælger maskine X køber jo ingen spil til den.

Ja.. Det jo det som alle de sider som skriver om rygter siger. At det derfor de vil blokke for brugt salg. Det giver ikke nogen mening at gøre det. Men sjovt nok et rygte som de har elsket at holde fast i.

Så længe vi får nogen freaking sindssyge maskiner som kan lege med Epic's Unreal Engine 4 så jeg glad(og nogen gode spil, siger sig selv). Hvis vi bare får sådan en fesen update med år gamle grafik kort. Så spare jeg heller sammen til en bedre PC.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 20/05-12 11:57 
Beano>
Men forstår ikke den romantiseren omkrig Sega og at alt bliver ok hvis de bare laver en Dreamcast 2.

Det er også en rimeligt langt ude ide. Sega er et helt andet firma i dag. Alle de folk, som designede den fede hardware i sin tid, har sikkert søgt nye græsgange for længst. I mine øjne er det Sega, jeg holder af, dødt og borte.

Beano>
Jeg syntes de skulle koncentrere sig om deres spil i stedet - ingen grund til at knække nakken ved at forsøge sig som hardware udbydere igen.

Gerne for min skyld. Jeg tvivler på, at de nogensinde vil kunne lave en konsol, der på samme måde som MegaDrive'en kan give mig jern på så det resulterer i et blåt øje.
AV Intelligent Terminal
jaesjaesSkrevet 21/05-12 08:31 
Epic viste åbenbart Unreal Engine 4 frem til Game Developers Conference i marts, og vil præsentere den offentligt på E3.

I denne tråd er screens fra præsentationen (klik for større billeder). Det skulle være Epics bud på, hvordan grafikken i næste generation bør være, og som de siger kan lade sig gøre med UE4:
http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=474483

Det skulle være real-time, og noget af det blev styret med en controller, så nærmest gameplay. Det lyder som at de fleste, der så præsentationen var imponerede - det håber jeg godt nok, for på billeder ligner det da næsten denne generation, på nær effekterne.

Men uanset er der så andre fordele ved UE4 - fx lettere/hurtigere arbejds-flow for udviklerne m.m.
KTCKTCSkrevet 21/05-12 09:55, rettet 21/05-12 09:57 
Det er lidt sjovt som de forskellige engines fokuserer på at gøre arbejdet lettere for udviklerne, i stedet for at presse performance og features i top. Først var det ID med deres "id Tech 5" og nu gør Epic det samme med "Unreal Engine 4", men hvor kommer fordelene for os forbrugere ind i billedet? De umiddelbare gevinster burde jo være billigere spil, da de er lettere og hurtigere at lave, ellers må de jo putte endnu mere content ind og fokusere på at lave underholdende gameplay...
Men er det noget vi kan forvente, tror I? Jeg tror ikke desværre ikke på den, når spilfirmaerne på stribe mere og mere behandler sine kunder som skidt, og udgiverne stadig har berøringsangst for alt, der ikke til forveksling ligner det, der står på hylderne i forvejen.
Nå, man har vel lov at håbe at nogen kommer i tanker om, at de faktisk har brug for fans i længden, alligevel...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
dRxLdRxLSkrevet 21/05-12 10:07 
KTC>
...men hvor kommer fordelene for os forbrugere ind i billedet? De umiddelbare gevinster burde jo være billigere spil, da de er lettere og hurtigere at lave, ellers må de jo putte endnu mere content ind og fokusere på at lave underholdende gameplay...

Ikke billigere (hvilket er ligemeget), men hvis vi er rigtig heldige begynder udviklerne at turde tage flere chancer og ikke spille sikkert, generisk og kedeligt som vi ser rigtig meget af pt fordi ingen tør slippe kreativiteten og skørheden løs når udvikling af en AAA titel er så sindsvagt dyr.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SumezSumezSkrevet 22/05-12 16:07 
At gøre arbejdet lettere for udviklerne er også i den grad med til at gøre spillene flottere, når vi er oppe i den computerkraft og detaljegrad, de moderne engines har med at gøre. Det er ikke nok bare at skrue op for polygonerne. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 08/06-12 14:45 
To Unreal Engine 4-film:
http://www.eurogamer.net/articles/2012-06-08-unreal-engine-4-video-shows-what-epic-hopes-next-gen-will-be-capable-of

Pænt, men ikke det vilde spring, synes jeg.
GreaseballGreaseballSkrevet 08/06-12 15:48 
Syns den demo er meget flot. Når man tænker på dette er det første der er bygget på denne motor og den hardware som kræves slet ikke findes i konsoller idag. Koster sikkert en arm at bygge en PC som kan trække det.
Vil være meget intr. at se hvad de forskellige udviklere kan få ud af den og håber på at hardware producenterne lytter til hvad det er som udviklere som Epic "kræver" af dem til næste generation. Går jo ikke at "the fruit company" overhaler dem :p
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 08/06-12 22:08, rettet 08/06-12 22:08 
jaes>
Pænt, men ikke det vilde spring, synes jeg.

Jeg ved ikke om du sammenligner med PC eller konsoller, men det ligner hvert fald ikke noget min Xbox 360 eller PS3 kommer bare lidt tæt på at kunne køre. Både Epics fremvisning af UE4 og Squares demo af deres nye motor repræsentere meget godt hvad jeg forventer af den kommende generation af konsoller - jeg synes det er et ret stort hop i forhold til hvad der på nuværende tidspunkt kan lade sig gøre. Hvis der så også er understøttelse af ægte 1080p og 60Hz er jeg solgt :)
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
jaesjaesSkrevet 09/06-12 00:20 
Sammenligner med konsoller. En del ting ser next gen ud, men flere af teksturerne synes jeg er skuffende. Og teksturer er trods alt et af de dominerende, grafiske elementer, når man kigger på et spil :)
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 11/06-12 12:26 
Men lige netop teksturer og deres kvalitet afhænger meget af det artistiske aspekt. Jeg vil ikke anfægte at dette element er vigtigt, men jeg synes da ikke teksturene manglede hverken skarphed eller detaljegrad, hvis vi endelig skal diskutere teknik i forhold til dem? Realtime belysning er imo noget af et hop fra hvad der er realiteten i de nuværende produktioner.

Digital Foundry har en gennemgang af fremvisningen:

Link
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
jaesjaesSkrevet 11/06-12 14:48, rettet 11/06-12 14:49 
Teksturer i høj opløsning og detaljegrad kræver jo kraft, ellers ville vi se mange fotorealistiske spil i dag :)

IMO er problemet med mange af teksturerne i demoen, at de, som i denne generation, stadig er smurt ind i tri-linear filtering, eller hvad det hedder i dag. Det virker som stor kontrast til alt det flotte, når de fleste overflader er udtværede. Dog var det da bedre end i de nuværende spil, men forventede, at springet ville være større.
jaesjaesSkrevet 21/06-12 22:34 
Der er blevet lækket et dokument, som viser fremtiden for X360 og hvad der kaldes Xbox 720. Tilsyneladende er det ægte, da MS har udsendt krav om at sites fjerner dokumentet, hvor MS påkalder sig ejerskab af dokumentet.

Det er fra august 2010, men hvis det stadig holder, så lanceres X720 med Kinect 2 i 2013. I 2014 kommer der nogle briller, der ser ud til at være en form for augmentet reality-briller. I 2015 skulle der så komme en mobil udgave af brillerne:
http://www.theverge.com/2012/6/16/3090944/microsoft-xbox-720-kinect-2-kinect-glasses-doc-leak-rumor
DarkbeatDarkbeatSkrevet 28/06-12 04:06 
Onlive og Gaikai har jo cloud streamede spil som man kan spille på alt muligt og nu ser det ud til at de går i samarbejde med TV producenter så man kan spille spil på den måde. Det har selvfølgelig også sine begrænsninger men smart hvis fjernsyn begynder at shippe med spilcontrollere.

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1340275618
Bede-xBede-xSkrevet 02/07-12 13:21, rettet 02/07-12 13:21 
Sony har købt Gaikai, hvilket måske giver et hint om hvilken retning de er på vej i:

http://www.theverge.com/gaming/2012/7/2/3131408/sony-computer-entertainment-buys-gaikai-for-380-million

Længe siden jeg synes de har taget et så stort et skridt som ikke bare er i konkurrenternes fodspor. Interessant.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
DarkbeatDarkbeatSkrevet 04/07-12 08:06 
Her er en artikel der snakker om implikationerne af Sony med Gaikai's teknologi. Cloud gaming ser ud til at være fremtiden.

http://www.thesixthaxis.com/2012/07/02/the-last-of-us-on-your-vita-why-gaikai-changes-everything/
BeanoBeanoSkrevet 04/07-12 09:59, rettet 04/07-12 10:14 
Jeg tror det ligger langt ude i fremtiden før det bliver relavant som afløser til den nuværende konsol-model, men det er oplagt at de indbygger i deres Smart TVs først, og senere bliver en mulighed på PS3/PS4 til at prøve spil inden køb. LG har allerede annonceret at OnLive kommer til deres fjernsyn, og Samsung med Gaikai (inden Sony's opkøb).
JmogJmogSkrevet 04/07-12 17:48 
Direkte afløsning, det vil helt klart tage tid. Men der er intet i vejen for at bruge det til at streame demoer af spil, så man kan prøve dem hurtigt og nemt inden man køber.

Det vil jo være genialt at kunne streame demoer af PS4 spil til en PS Vita eller PS3.
GreaseballGreaseballSkrevet 08/07-12 14:42 
Sad lige og så denne uges Pach-Attack på Gametrailers. Han snakkede om hvorfor folk vil betale 50$ for et spil man kan få for 30$ på ebay. Fordi folk ikke orker at lave PayPal, fordi de ikke vil vente på posten. "It's a profil-deal" som han kalder det.
Det fik mig til at tænke... hvis der engang kommer en generation af Online-only konsoller. Hvordan skal vi som brugere nogen siden kunne få spil billigere?.. Vi kan jo ikke shoppe rundt efter dem i butikker eller på nettet. Tvunget til at betale det som MS, SONY eller Nintendo vil havde for det.

It's a profit deal!
ProzelProzelSkrevet 08/07-12 14:53 
Det er nemt nok. Hvis næste generation blev online only, og jeg var tvunget til at betale 400-500,- kr. for et spil, uden at sælge videre og uden at have et fysisk produkt, så ville jeg springe jeg let og elegant over.
GreaseballGreaseballSkrevet 08/07-12 16:04 
Tror ikke næste generation bliver online only. Det er verdens internet slet ikke kraftig nok til at håndtere. Slet ikke i USA hvor bla. MS har deres største marked. Så nej, helt sikker på at næste generation ikke er online only. Det vil jeg godt sætte en kasse kolde vand på højkant på.
Men nogen generationer længere ude i fremtiden. Det kan være vi ser det der. Håber det ikke ^^
DeluxScanDeluxScanSkrevet 11/07-12 14:16 
Skalerbar hardware er seneste teori...

EG
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
JmogJmogSkrevet 11/07-12 15:11 
Holder ikke en meter. Eller rettere, jo de ville godt kunne lave hardwaren opgraderbar, men ville udviklerne kode deres spil til at udnytte at et udefinerbart antal kunder har mere RAM eller et bedre grafikkort? No chance. Du koder dit spil til optimal performance på basis-hardwaren.

Hvis udviklerne rent faktisk ville kode spil til at tage højde for forskellige hardware-konfigurationer, så ville det være en PC. Og så har du jo tilsidesat de fordele der er ved en konsol kontra en PC.

Det her lugter langt væk af en juridisk afdeling der bare sprøjter patenter ud "for en sikkerheds skyld".
DeluxScanDeluxScanSkrevet 11/07-12 16:22 
Enig. Det vil altid vaere laveste faellesnaevner, der udvikles til.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
Zzap!Zzap!Skrevet 12/07-12 10:03, rettet 12/07-12 18:25 
Det var jo netop det Emotion Engine og Cell var: Spæde, aborterede forsøg på at lave en arkitektur der kunne skaleres uendeligt.
Dét Sony så glemte var, at hardwaren kun er en lille del af løsningen, softwaren og APIen og sprogene er det svære og tidskrævende at få rigtigt.

Et bevís på at en uendelig skalérbar arkitektur er mulig, er internettet. Ikke WWW protokollen (som i sig selv er meget uigennemtænkt og amatøragtigt lavet), men TCP/IP og hele grundideen bag strukturen.
Det er en struktur der har kørt i 40 år uden at skulle stoppes for at blive vedligholdt, eller er gået i stykker på noget tidspunkt.
En computer som emulerer, eller rettere, er en udvidelse af arkitekturen i internettet, ville være et kæmpe skridt frem.

Det er på tide at vi bruger moores lov til andet end at få 40 - 50 år gamle sprog og programmerings-metodikker til at køre hurtigere.
At ofre lidt teoretisk hastighed for til gengæld, på en gennemskuelig og velgennemtænkt måde (<-- dette er i virkeligheden den sværeste del), at gøre det langt lettere, ikke i nogen bestem rækkefølge: At skrive og vedligeholde software, at allokere ressourcer løbende efterhånden som de bliver tilgængelige og til at gøre computere langt mere stabile og forudsigelige.

Smalltalk var i sin tid et forsøg på at lave noget lignende med sin tids teknologi. Det har været et af de mest indflydelsesrige sprog overhovedet, men de fleste af hovedpointerne er alligevel blevet misforstået totalt, eller er blevet forvansket, fortyndet og opblandet med gamle teknikker (Java, C++), så meget af den oprindelige idés fordele er forsvundet eller blevet gjort langt mindre brugbare.

I dag ville vi, med de rette mennesker på jobbet, kunne lave noget der er langt bedre end Smalltalk (selvom det stadig ikke er overgået). Dét kræver er stort mod til at gøre det, og det kræver ressourcerne til at gøre det.
Et godt bud på en start ville være i videospil verdenen. Mest fordi der er så realitivt lidt bagage i forhold til "rigtige" computere og fordi pengene er der, og fordi der ville være kæmpe fordele ved det.
Born to kill space
dRxLdRxLSkrevet 12/07-12 22:24 
Nu får du lidt med grovfilen zap, fordi du udtaler dig i en lidt for skråsikker tone om emner jeg kender lidt til og har for mange (IMO) fejl.

Zzap!>
Det var jo netop det Emotion Engine og Cell var: Spæde, aborterede forsøg på at lave en arkitektur der kunne skaleres uendeligt.

Vel snarere et forsøg på at arbejde sig udenom nogle af de flaskehalse der viser sig for de moderne "jack of all trades, master of none" CPU'er vi sidder med i dag. CELL ville selvfølgelig aldrig skalere lineræt med antallet af SPU'er, da det er båndbredden på den fælles interconnect (den bus SPU'erne og PPU'en er forbundet via) der er flaskehalsen i chippen så vidt jeg har forstået.

Zzap!>
Dét Sony så glemte var, at hardwaren kun er en lille del af løsningen, softwaren og APIen og sprogene er det svære og tidskrævende at få rigtigt.

De skulle også have sørget for et bedre og mere fleksibelt grafikkort, og måske også sørget for at Microsoft blev udelukket fra at købe en tunet version af PPU delen af CELL af IBM til xbox360.
Jeg skal ikke kunne sige om sony's SDK'er er dårlige, men hvis jeg skulle gætte vil jeg snarere tro at det er selve måden man skal tænke helt anderledes omkring hvordan SPU'erne hele tiden skal fodres med data og opgaver der gør software udvikling til PS3 meget udfordrende. En del af problemet er at det er utroligt udfordrerende at lave en software abstraktion der kan simplificere opgaven for programmøren (sidst jeg checkee efter og jeg har læst en del videnskabelige artikler om netop forsøget om at gøre dette med CELL), så alting skal laves og skeduleres i hånden. Hvilket kræver dygtige folk, med CELL erfaring og rigeligt med tid.

Zzap!>
Et bevís på at en uendelig skalérbar arkitektur er mulig, er internettet. Ikke WWW protokollen (som i sig selv er meget uigennemtænkt og amatøragtigt lavet), men TCP/IP og hele grundideen bag strukturen.
Det er en struktur der har kørt i 40 år uden at skulle stoppes for at blive vedligholdt, eller er gået i stykker på noget tidspunkt.
En computer som emulerer, eller rettere, er en udvidelse af arkitekturen i internettet, ville være et kæmpe skridt frem.

Nonsense. Modellen bag Internettet er uhyggeligt dårlig til alt hvad der hedder realtime, hvilket computerspil typisk er. Tænk bare på hvorfor vi har kvarte og halve sekunders lag, når lyset kan nå 7.4 gange rundt om jorden på ét sekund (svaret er routing-overhead).
IPv4 var tænkt med alt for få adresser fra starten, og det er ikke den eneste større ændring indført i IPv6.
TCP har et rimeligt stort transport overhead og egner sig ikke til hverken hurtig respons eller massive datamængder (50Gbit og derover), hvor recieve-vindue bufferen bliver så stor at pakkerne ikke når at blive ACK'et før afsenderen sender dem igen (another fine mess ;))
TCP/IP er en udmærket løsning til et koldkrigsscenarie, men det har en masse skavanker som kvaliteten af det nuværende Internet lider under. Den eneste grund til at vi mærker så lidt til det er at der er foretaget massive investeringer i hardware som kan hjælpe med til at overkomme svaghederne. Tænk bare på "content delivery networks" som Akamai, der sørger for at din forespørgsel til virkelig store sider går til en lokal proxy i det Internet-backplane du befinder dig fremfor at belaste en enkelt node hos indholdsleverandøren.

Zzap!>
Det er på tide at vi bruger moores lov til andet end at få 40 - 50 år gamle sprog og programmerings-metodikker til at køre hurtigere.
At ofre lidt teoretisk hastighed for til gengæld, på en gennemskuelig og velgennemtænkt måde (<-- dette er i virkeligheden den sværeste del), at gøre det langt lettere, ikke i nogen bestem rækkefølge: At skrive og vedligeholde software, at allokere ressourcer løbende efterhånden som de bliver tilgængelige og til at gøre computere langt mere stabile og forudsigelige.
Smalltalk var i sin tid et forsøg på at lave noget lignende med sin tids teknologi. Det har været et af de mest indflydelsesrige sprog overhovedet, men de fleste af hovedpointerne er alligevel blevet misforstået totalt, eller er blevet forvansket, fortyndet og opblandet med gamle teknikker (Java, C++), så meget af den oprindelige idés fordele er forsvundet eller blevet gjort langt mindre brugbare.

Vil ikke modsige dig så meget i dette punkt, selvom jeg synes du forsimpler det groft, men understøtte promovering af principperne af smalltalk ved at linke til denne fantastiske keynote af Allan Kay (en af skaberne af smalltalk) fra OOPSLA 1997.
http://video.google.com/videoplay?docid=-2950949730059754521

Zzap!>
I dag ville vi, med de rette mennesker på jobbet, kunne lave noget der er langt bedre end Smalltalk (selvom det stadig ikke er overgået). Dét kræver er stort mod til at gøre det, og det kræver ressourcerne til at gøre det.
Et godt bud på en start ville være i videospil verdenen. Mest fordi der er så realitivt lidt bagage i forhold til "rigtige" computere og fordi pengene er der, og fordi der ville være kæmpe fordele ved det.

Du undervurderer betydningen af markedsdominans og volumen. x86 har aldrig i nogen af sine mange inkarnationer været det bedste chipdesign sammenlignet med hvad markedet på det tidspunkt ellers har kunnet tilbyde, men volumen gør at det har domineret ved lavere priser og større softwareudbud. Det samme gælder for windows/MS DOS og til dels også linux kernen som styresystemer. Især linux eksemplet er meget godt da dens grundlæggende design (med drivere i kernelspace hvor de kan tage hele systemet med ned) er en fejl, men der er smidt nok volumen og timer fra entusiaster og firmaer som IBM efter det, til at gøre linux kernen til, at den er bredt anvendelig og virker solid.
Så for at quote Allan Kay fra titlen til hans keynote jeg linkede til ovenfor, så har "computer-revolutionen" ikke indtruffet endnu, og jeg tvivler på at den er nært forestående, som i indenfor de næste 15-20 år.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Zzap!Zzap!Skrevet 13/07-12 18:56 
Den store vægtning mod interconnect båndbredde er jo netop en af de ting der gør Cell til et umodent forsøg på at løse problemet med båndbredde.
Det er en gentagelse af det gamle problem med "tyranny of numbers", IE du vil aldrig få nok, og problemet vokser næsten eksponentielt med mængden af data der skal flyttes rundt og transformeres.
Message passing har længe været den kendte løsning på det problem, og vil helt sikkert også være løsningen i fremtiden.
Det er trods alt den løsning naturen har valgt igen og igen, med kommunikation mellem celler, dele af hjernen og mellem mennesker, som oplagte eksempler.

Og selvfølgelig vil der er ikke være en linær skalering. Det har der aldrig været med nogen forøgelse af computerkraft.

"Grafikkortet" skulle have været den originale plan med at lave en special version af Cell, med eDRAM. Den ville havet kunne programmeres til at rendere på et hav af måder, og ville have givet alt den fleksibilitet der havde være brug for i denne generation.
Men igen, det havde krævet en stor og rettidig indsats med software. Noget som Sony åbenbart ikke have lært lektien fra PS2 ordentligt med. Der havde skulle lægges adskilligt meget mere budget og indsats i softwaren, end i udviklingen af selve chippen.
Men hvis de havde gjort det, så havde de til gengæld også siddet med noget langt mere værdifuldt. Nemlig deres egen platform, med alt hvad det indebærer af ekstra goder.

Når du taler om lysets hastighed, er det i vakum. Når vi taler om signaler i lysledere og elektriske kabler er hastigheden meget langsommere og absolut en faktor, når vi taler om distancer som over Atlanten eller fra een ende af Europa til den anden.
Men i en computer der fungerede i stil med et netværk, hvor noder frit kan kobles på og af, og hvor en fejl eet sted ikke river hele netværket med sig, ville det også være helt naturligt at processer der er meget tidskritisk afhængige af hinanden, bliver flyttet fysisk tæt på hverandre for at minimere lag. Nøjagtig ligesom det skete i for eksempel den første Connection Machine.

TCP/IP er blevet revideret en del gange og er en temmelig gammel standard. Jeg er bare ikke sikker på, at jeg ville have tiltro til nutidens computer "videnskabsmænd" til at lave noget der var en reel og langtidsholdbar forbedring.
Men nu er det jo heller ikke dén nøjagtige implementering jeg taler om, men om de overordnede principper.

De skavanker det nuværende Internet lider under (som i alt der kører under, eller er inspireret af www protokollen) er meget mere dybtgående end nogle teknikailteter.
Det er hele perspektivet, eller mindsettet den er gal med.
Prøv at læse lidt om hvad f.eks Douglas Engelbart, Ted Nelson eller Negroponte oprindelig havde tænkt sig, for at få en ide om hvor svag en implementering af deres ideer vi ligger og roder rundt med i dag, og hvor svært det vil være at rette op på, uden at skrotte hele l*rtet.

Det ville have hjulpet på din etos, hvis du ikke havde stavet Alan Kays navn forkert to gange i din post. ;-)
Men hvis du rent faktisk havde forstået hvad han siger i den video, ville du se at han siger mere eller mindre det samme som mig, omend selvfølgelig langt bedre og med mere uddybning.
Men det er jo så til dels ulempen ved forumformen; at den ikke egner sig til meget andet end tilspidsede, epigramlignende svar og modsvar.
Dog kan jeg alligevel ikke lade være med, at være lidt nysgerrig på hvad det er jeg "forsimpler groft"?

Jeg "undervurderer ikke betydningen af markedsdominans og volumen", men jeg overvurderer den på den anden side heller ikke. Alene hvis vi holder os til feltet inden for computer teknologier, er der sket så mange omvæltninger og "paradigme-skift" (i mangel af bedre ord) i løbet af de sidste 50 år, at det ikke skulle undre mig om software udviklingen står foran en længe ventet og tiltrængt revolution. Ikke mindst foranlediget af det kritiske spring der sker når "trykpressen" bliver billigere end indholdet (eller hvis man er til mcLuhan, at mediet ER indholdet/budskabet), ligesom det skete i middelalderens Europa, med Aldus Manutius billigørelse af trykt litteratur.
Når det for alvor sker, skulle det ikke undre mig om fokus vil skifte, og vi vil gå Back to the Future og fortsætte mange af de ideer og tendendser, som det proletariat af hobby computer entusiaster (som jo er dét der er grundlaget for langt størstedelen af feltet i dag, i en "poleret" og kynisk version) overså, forplumrede, eller udvandede.
Fokus víl skifte fra en industri der udlukkende er drevet af Moores lov, IE process forbedringer, og forhåbentlig til en software fokus.
Måske er det i spilverdenen dét sker. Det ville ikke være første gang.
Born to kill space
KillerBean2KillerBean2Skrevet 13/07-12 22:41 
Zzap!>
Når du taler om lysets hastighed, er det i vakum. Når vi taler om signaler i lysledere og elektriske kabler er hastigheden meget langsommere og absolut en faktor, når vi taler om distancer som over Atlanten eller fra een ende af Europa til den anden.

Lys bevæger sig med ca. 66% af c i glas, og den elektromagnetiske bølge, som giver elektriske signaler, bevæger sig også med ca. 66% af c i en isoleret leder. Selv når man tager højde for urenheder i lederne, går det pænt stærkt. Du har dog ret i, at en internetforbindelse ikke på nogen måde kan måle sig med en bølge i vakuum. Men det skyldes i langt højere grad den myriade af signalforstærkere, switche, fejlkorrektion og andet aktivt lort, som signalerne ryger igennem på en tur jorden rundt. De giver forsinkelser, der sammenlagt er væsentligt mere plagsomme end det, kablerne bidrager med.

Jeg har virkelig svært ved at se, hvordan det cloud gaming -fis, der bliver snakket så meget om for tiden, vil kunne fungere bare nogenlunde tilfredsstillende. Det kommer til at give et utal af episoder med lag, hvor man bare har lyst til at skyde sig selv.
AV Intelligent Terminal
Zzap!Zzap!Skrevet 16/07-12 00:49, rettet 16/07-12 01:04 
Min pointe var bare at lyshastigheden også er en bidragende faktor til lag. Specielt når der er tale om en tovejs forbindelse. Der er jo også meget sjældent tale om fugleflugtslinie fra start til slut. Et forsigtigt bud ville være at et givent signal fra US til EU rejser tæt på den dobbelte afstand.

Distribueret realtime apps kan godt lade sig gøre, hvis de bliver gjort rigtigt. Det viser adskillige forsøg fra 60erne til i dag. Jeg tror dog ikke at den nuværende model med streamet video er gangbar.
Der er netop mange aspekter i et spil, hvor det ikke er superkritisk at det bliver gjort helt præcist og stramt fra frame til frame.
I flæng kan nævnes: Grov culling af geometri og texturer, LODing, AI, fysik, meget af lyset. Andet igen kan klares med interpolation mellem frames.
Man kunne godt forstille sig en frontend hos forbrugeren, som var tæt sammenbundet med distribueret tilgængelig computerkraft over et netværk, hvor kun den absolut synlige geometri blev renderet, og hvor mange af frame til frame transformationerne blev klaret udelukkende ved at lave simple transformationer af den geomtri der allerede var sendt til frontenden. Der blev kun "grebet ind" når der skete noget rigtig nyt. Lidt ligesom bevægelses komprimering af video.

Problemet med spil er jo netop at kravene til hardwaren varierer voldsomt fra det ene øjeblik til det andet. Et sekund skal der skubbes voldsomme mængder geometri rundt, samtidig med at der skal holdes styr på alle de interagerende dele. Det næste sker der ikke noget overhovedet, fordi spilleren står stille og tænker sig om.
Derfor ville det give rigtig god mening at distribuere så mange opgaver som muligt.
Born to kill space
dRxLdRxLSkrevet 16/07-12 10:53 
Skal lige overveje om jeg gider bruge mere tid på at gå ind i en diskussion med Zzap!...

Lad os bare indtil videre sige at jeg opfatter det han skriver som en tryllekunstner der vifter med hånden for at aflede publikums opmærksomhed fra det juks der foregår. Meget af det Zzap! skriver, kan jeg simpelthen ikke få til at give mening, selvom han da bestemt slynger om sig med begreber og referencer...

Tror bare jeg lader det ligge, der er ikke andre der deltager og jeg får nok ikke overbevist Zzap! om at han er helt galt på den...
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
silverstarsilverstarSkrevet 16/07-12 17:28 
dRxL>
Skal lige overveje om jeg gider bruge mere tid på at gå ind i en diskussion med Zzap!...

Lad os bare indtil videre sige at jeg opfatter det han skriver som en tryllekunstner der vifter med hånden for at aflede publikums opmærksomhed fra det juks der foregår. Meget af det Zzap! skriver, kan jeg simpelthen ikke få til at give mening, selvom han da bestemt slynger om sig med begreber og referencer...


Du får points for indsatsen :-)
Jeg tror bare ikke der var andre der orkede at tage diskussionen op med ham (husker andre tråde der er endt i samme leje).
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
1'024 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig