X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

3D-oplevelserne


Svar
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 08/03-10 01:16, rettet 08/03-10 01:18 
Fik set Alice In Wonderland i Dolby 3D. Det gør mig umiddelbart lidt skuffet over Dolby 3D i Lalandia (dér hvor brillerne ikke må tages med hjem - det må de typisk hvis biografen anvender 3D-teknikken RealD).

Alice-filmen startede meget mørkt, men efter Alice selv faldt i hullet og ned/over i eventyrland, skete der en markant forbedring af lysstyrken og 3D-effekten. Stadig ikke godt nok. Burton falder bagud i udnyttelsen af 3D ift. f.eks. Cameron med Avatar. Men måske ikke ligefrem a big surprise (manden genopfandt 3D til film).

Det er så vildt, at sommerfuglen - uden at spoile - i sidste scene giver den bedste 3D-effekt i Alice, IMO.

Anyways, kommenter meget gerne jeres generelle 3D-oplevelser i denne tråd, tak. Uanset om det er i bio, på tv eller spil ... alle jeres 3D-oplevelser.

Jeg har pt. kun set to film i reel 3D: Avatar og Alice In Wonderland. Avatar vinder på alle områder. Altså ud over fantastisk eventyrlig underholdning, hvor Burton vistnok er på hjemmebane.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SumezSumezSkrevet 08/03-10 15:34, rettet 08/03-10 15:35 
Er det ligefrem værre end i Avatar? Jeg var ret skuffet over hvor ringe 3D-effekten var udnyttet i Avatar, jeg synes på ingen måder det retfærddiggjorde den højere billetpris.

Derimod er oplevelsen ret stor i de 3D-animationsfilm der benytter det, og det var det eneste der gjorde den ellers under-middelmådige Monsters vs. Aliens værd at se.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 08/03-10 16:14 
IMO er Avatar lysår foran Alice. Det forstyrrede mig kun i starten af Avatar, men jeg var konstant irriteret under Alice.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
BeanoBeanoSkrevet 08/03-10 16:51 
Sumez>
Er det ligefrem værre end i Avatar? Jeg var ret skuffet over hvor ringe 3D-effekten var udnyttet i Avatar, jeg synes på ingen måder det retfærddiggjorde den højere billetpris.

Så du Avatar med aktive shutter briller eller filter briller?

Jeg så Avatar med filter briller og syntes 3D effekten var fantastisk uden den forfaldte til billige gimmicks.
SumezSumezSkrevet 08/03-10 17:32 
Beano>
Så du Avatar med aktive shutter briller eller filter briller?

Jeg så Avatar med filter briller og syntes 3D effekten var fantastisk uden den forfaldte til billige gimmicks.

Det ved jeg ikke, det var den de har i CinemaxX.
Det var ikke effekten i sig selv, der fejlede noget, det var præcis de samme briller som da jeg så Monsters vs. Aliens i Canada, det blev bare ikke brugt særlig godt. De eneste imponerende effekter, der rent faktisk havde en positiv effekt på oplevelsen var da det blev brugt til at simulere et visir, eller asken, der fløj rundt i luften.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 08/03-10 20:34, rettet 16/01-11 19:59 
Pointen er jo netop at det skal være realistisk, ikke være overdrevet. Specielt i Aliens vs. Monsters var det flere gange overdrevet, og derfor irriterende. I Up og i Avatar er det holdt realistisk, og derfor er det til at holde ud, men er heller ikke "breathtaking" i hver scene.

Ing.dk : Sådan får Avatar 3D-effekter i de danske biografer
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
BeanoBeanoSkrevet 08/03-10 20:50 
Jeg vil også mene at 3D skal bruges med omtanke til at suge publikum ind i oplevelsen og ikke noget man man være bevidst om mens man ser filmen. Det syntes jeg lykkedes med Avatar :)
SumezSumezSkrevet 08/03-10 20:54, rettet 08/03-10 20:55 
Jeg er enig med det I siger, bortset fra at jeg ikke synes det gør sig gældende ved Avatar. Det er nemlig på ingen måder realistisk. Der er stort set ingen dybde i billedet, det er der trods alt alligevel i virkeligheden.
Jeg mener jeg ville have fået stort set den samme oplevelse af at se den uden 3D.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 09/03-10 18:28 
Jeg er på ingen måde enig.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
BeanoBeanoSkrevet 15/01-11 21:52, rettet 15/01-11 21:53 
Jeg var ved at falde af stolen af grin da jeg så dette...

Brilleløs 3D på en helt ny måde:
http://www.youtube.com/watch?v=Uef17zOCDb8

Det er jo nok fake, men kan vist ikke være sundt hvis det var rigtigt :D
AzzkikrAzzkikrSkrevet 15/01-11 21:55 
lol det er griner.

Det må da være en joke, eller?
BeanoBeanoSkrevet 15/01-11 21:55 
Jo :)
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 16/01-11 18:56 
Hahaha, hvordan kan nogen være i tvivl?
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
JmogJmogSkrevet 16/01-11 19:56, rettet 16/01-11 19:58 
APU>
Jeg har pt. kun set to film i reel 3D: Avatar og Alice In Wonderland. Avatar vinder på alle områder. Altså ud over fantastisk eventyrlig underholdning, hvor Burton vistnok er på hjemmebane.

Faktisk har du kun set en. Mens Avatar var lavet til 3D fra grunden af, så er Alice blot filmet på god gammeldags 2D-vis og derefter digitalt efterbehandlet med 3D-effekt. Det giver en markant dårligere og mere kunstig 3D-effekt. Reelt får man næsten intet til gengæld for faldet i lysstyrke på 50% og de dårligere farver. Nåjo, en dyrere billet :-)

Der er andre "ægte" 3D-film derude end Avatar, men dælme også mange hvor filmoplevelsen er en del dårligere end 2D-udgaven. Og det kan så diskuteres om de ægte 3D-film er det værd. Jeg synes Avatar var en fremragende oplevelse og det var sjovt med dybdeeffekten, men jeg er ikke sikker på det var det værd. En af de flotteste og mest farverige film i mange år... Og så så vi den med halveret lysstyrke, dårligere farver og mindre skarphed.

Istedet for 3D skulle de hellere have bragt 70mm film tilbage. Dobbelt så stor opløsning som nutidens biograffilm og ingen ulemper for publikum. Jatak.
ElgenElgenSkrevet 16/01-11 20:28 
Er den nye RE ikke skudt i Real3D, altså på samme måde som Avatar?
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KalicolaKalicolaSkrevet 16/01-11 20:43 
Jo det er den.

Her er en liste over ægte og falske 3d film, og listen bliver opdateret hele tiden.. Smid den i jeres fortrukne ;)

Real of fake 3d
For The Love Of The Game
JonassoeJonassoeSkrevet 16/01-11 21:07 
Tak for det, det er jo ikke til at finde rundt i ellers :)
Spiller nu: Super Street Fighter IV, Super Smash Bros. Melee
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 17/01-11 11:42 
Øv hvor har de bare fået mange film i 3D i USA som vi ikke har fået herhjemme.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
millenniummillenniumSkrevet 17/01-11 11:56, rettet 17/01-11 11:57 
Jeg har et par 3D film på samvittigheden:

A Christmas Carol: Har momenter med gode effekter, men er meget optaget af in-your-face virkningen.

Avatar: Som det skal være - lærredet bliver opløst, og tilskueren "kommer ind" i filmen. Undertekster ødelægger desværre effekten.

Clash of the Titans: 3D effekterne er tydeligt lavet i post-produktion. De digitale 3D effekter er gode, mens reeloptagelserne vakler. Et rystende kamera fungerer SLET ikke sammen med 3D.

Nightmare before christmas 3D: Også en re-release som ikke er så 3D-relevant. Et par in-your-face gimmicks tilsat den i forvejen fantastiske film.

ToyStory 3: Giver filmen lidt mere volumen, men faktisk ikke noget som øgede oplevelsen væsentlig. Filmen er jo fantastisk i sig selv.

Tron: Legacy: Bedste oplevelse siden avatar. Moderat brug skaber en super immersiv filmoplevelse og forstærker miljøet helt suverænt.
The medium is the message.
BeanoBeanoSkrevet 17/01-11 12:24 
Jmog>
Reelt får man næsten intet til gengæld for faldet i lysstyrke på 50% og de dårligere farver. Nåjo, en dyrere billet :-)

Kompenseres der ikke for brillernes indflydelse på farver og lysstyrke på projektoren så man får den korrekte lysstyrke og farver med brillerne på?
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 17/01-11 12:30 
Det tror jeg ikke. I Tron er IRL scenerne i 2D, og der var det let lige tage brillerne af og opleve hvordan man huskede lysstyrken/-mængden burde være, eller var fra gamle dage. Synes stadig der bliver cuttet lidt for meget lys med briller på.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
millenniummillenniumSkrevet 17/01-11 12:37 
Real 3D Justin Bieber: Never Say Never

WTF???? The horror, the horror...

X-D
The medium is the message.
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 17/01-11 13:00 
Et glimrende eksempel på hvordan film- og musikbranchen kan malke ignorante teenageres pengepunge.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
BeanoBeanoSkrevet 17/01-11 13:36 
Jeg måtte google ham/den/det :P
jaesjaesSkrevet 20/01-11 13:47 
Er der annonceret spil, hvor udviklerne vil forsøge sig med et samspil af 3D og bevægelseskontrol? Kunne give interessante resultater, så håber vi ser noget af dette fremover...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig