X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

De bedste spilhistorier


Svar
jaesjaesSkrevet 25/02-10 00:33, rettet 26/02-10 01:15 
Det er mit indtryk, at en del folk mener, at historier i spil sjældent er særlig gode. Selv i dag hvor mediet rundt regnet er 40 år gammelt (som etableret medie). Så det kunne være sjovt at lave en slags status over, hvor langt spilhistorier er nået.

Jeg håber derfor, at en masse af jer er friske på at poste jeres top 5 over de bedste spilhistorier. Eller så vidt muligt en top 5 - de... Se hele indlægget
63 emne(r).
« < 1 2

Svar
jaesjaesSkrevet 14/02-12 17:58 
Sumez>
Jeg er helt enig i at der skal være plads til begge dele, og det indrømmer Jaffe jo også.

Ja, men når han starter med at sige, at spilmediet ikke er godt til at fortælle historier med, og derefter forsætter med at konkludere, at udviklerne er gået ned ad en forkert sti (den cinematiske), så må han jo mene, at fordelingen skal være skæv - altså færreste cinematisk prægede spilhistorier. Personligt mener jeg så, at der godt kan være en nogenlunde ligelig fordeling mellem alle typer :)

Men jeg synes det passer at industriens søgen efter cinematiske oplevelser især i denne generation er gået meget ud over gameplayet og den umiddelbare underholdningsværdi i rigtig mange AAA-spil.

Ja - og netop fordi gameplay og historiefortælling sjældent er ordentligt koblet, i min bog.
RJKRJKSkrevet 14/02-12 18:15, rettet 14/02-12 18:15 
Bede-x>
Ja, det er ærgeligt at de cinematiske spil er så populære.

Hvad er det præcist for nogle spil I kalder "cinematiske"?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
TheDukeTheDukeSkrevet 14/02-12 18:18 
Modern Warfare, Uncharted, den slags.
RJKRJKSkrevet 14/02-12 18:34 
Er der da så stor en ændring på det punkt ift. sidste generation, udover højere produktionskvalitet?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 14/02-12 18:40 
jaes>
Personligt mener jeg så, at der godt kan være en nogenlunde ligelig fordeling mellem alle typer :)

Ikke når alle pengene er i én type spil.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
TheDukeTheDukeSkrevet 14/02-12 18:52 
RJK>
Er der da så stor en ændring på det punkt ift. sidste generation, udover højere produktionskvalitet?

Der er mere scripting og de er piv-liniære.
SumezSumezSkrevet 14/02-12 19:47 
Jeg vil også mene at det har været en stødt opadgående kurve. Forrige generation var et godt mix. Det er jo ikke en udelukkende negativ tendens, men jeg synes det er sundt med et kendt ansigt som David Jaffe til at ruske lidt op i tingene med en små-kontroversiel udtalelse som den.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Danny SallingDanny SallingSkrevet 14/02-12 22:14 
Jeg skipper personligt næsten altid, vil hellere spille end at side og se en "video", hvis jeg ville se film satte jeg en på, hvis jeg vil jeg spille, vil jeg spille.
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
jaesjaesSkrevet 15/02-12 15:35 
Sumez>
Ikke når alle pengene er i én type spil.

Ud fra en økonomisk vinkel, ja, så vil der være en skæv fordeling, men vi taler vel primært om spildesign lige nu.
jaesjaesSkrevet 05/08-12 00:09, rettet 05/08-12 00:11 
1UP er i gang med en ugelang feature dedikeret til historier og historiefortælling i spilsammenhæng. Har kun læst en enkelt artikel, men det virker som interessante spil og emner, de tager op. Der er både artikler om konkrete spil (fx Marathon-serien og Killer7) og artikler om forskellige emner (bl.a. om fortælleteknikken 'upålidelig fortæller'). Der er endda en artikel om Shenmue 3 :)

Nogle af artiklerne indeholder spoilers (nævnt i starten, hvis der er store spoilers, men der var nok også en spoiler eller to for meget i Marathon-artiklen, og her var der ikke spoiler-advarsel).

http://www.1up.com/features/cover-story-narrative-games
la0sla0sSkrevet 05/08-12 13:39 
Super link. Tak!
Hvad sker der?
TheDukeTheDukeSkrevet 14/08-12 14:29 
En interessant artikel om hvor kraftfuldt interaktivitet er i historiefortælling, og hvor lidt moderne udviklere benytter sig af det:
http://ironenclave.com/blog/rain_storytelling.html
jaesjaesSkrevet 10/01-13 19:23, rettet 10/01-13 19:28 
Har lige gennemført første episode af Kentucky Route Zero (pc og Mac, en Linux-version er på vej). Det er mere en interaktiv historie end et spil, men er ret interessant og meget stemningsfuldt. Der er flere spørgsmål end svar efter første, korte episode (1-1,5 time), men det gør kun appetitten større. Indtil videre er det ret David Lynch-agtigt med et strejf af Goichi Suda/Grasshopper og Cohen-brødrene.

Det minder lidt om et point and click adventurespil, men det handler mest om at komme videre i historien og lidt om at udforske og eksperimentere - der er meget lidt traditionelt gameplay. Der er også elementer af tekst adventure/choose your own adventure i spillet. Disse (korte) sekvenser har dermed ikke grafik, mens resten af spillet er visuelt imponerende:
De bedste spilhistorier

Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=gGQOaz1xFOo&feature=player_embedded

Site:
http://kentuckyroutezero.com/

EDIT: Ikke choose your own adventure som i store forgreninger, virker det som nu, men i opbygning og små valg i sideforløb, der eventuelt kan vise sig at være en del af hovedhistorien.
63 emne(r).
« < 1 2

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig