X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK
Please note that Play:Right is a Danish site and while usable without,
it is only partially translated to English.
Blocks marked with yellow backgrounds are systematically translated
by Bing Translate.

De bedste spilhistorier


Reply
jaesjaesSkrevet 25/02-10 00:33, rettet 26/02-10 01:15 
Det er mit indtryk, at en del folk mener, at historier i spil sjældent er særlig gode. Selv i dag hvor mediet rundt regnet er 40 år gammelt (som etableret medie). Så det kunne være sjovt at lave en slags status over, hvor langt spilhistorier er nået.

Jeg håber derfor, at en masse af jer er friske på at poste jeres top 5 over de bedste spilhistorier. Eller så vidt m... Se hele indlægget
63 topic(s).
1 2 > »

Reply
jaesjaesSkrevet 25/02-10 00:33, rettet 26/02-10 01:15 
Det er mit indtryk, at en del folk mener, at historier i spil sjældent er særlig gode. Selv i dag hvor mediet rundt regnet er 40 år gammelt (som etableret medie). Så det kunne være sjovt at lave en slags status over, hvor langt spilhistorier er nået.

Jeg håber derfor, at en masse af jer er friske på at poste jeres top 5 over de bedste spilhistorier. Eller så vidt muligt en top 5 - der kan være tilfælde, hvor det er fjollet eller spild af tid at tilføje eller fravælge titler.

Nogle få spilleregler er nok nødvendigt:
- Vurderinger af historier er ret subjektivt, men for at tråden skal give mening, bør vi undlade ekstremt subjektive valg. Fx i stil med "historien er så dårlig at den er god" :)
- Lav så vidt muligt listerne i prioriteret rækkefølge, selvfølgelig med mindre titlerne er stort set lige gode.
- Efter hver titel: Tilføj *, hvis du mener, historien kan måle sig med det bedste, man ser i andre medier. Tilføj **, hvis titlen samlet set er meget vellykket, altså ikke kun historien. Adskil stjernerne med / eller lign.
- Kun gennemførte spil bør vel komme på listerne. Lav evt. en liste over andre spil, du mener bør fremhæves.

Min top 8 (havde jeg gennemført flere RPG'er, ville den nok se lidt anderledes ud):

1. The Longest Journey (låner fra mange sider, men er engagerende og personlig) *
2. Dreamfall: The Longest Journey
3. Gabriel Knight (godt samspil med gameplayet) **
4. Indiana Jones and the Fate of Atlantis (god skattejagt-historie. Lidt flade bipersoner) **
5. Still Life (meget spændende og veludført dobbelt-historie - indtil den dårlige slutning)
6. Gabriel Knight 2 (ret velskrevet historie. For mange kiksede karakterer)
7. Another Code: R (moden historie, modent fortalt. Fortælleteknisk for ensidig)
8. Fahrenheit (ujævn men bestemt kompetent)

Spil jeg ikke har gennemført (men er nået langt i): ICO, Final Fantasy VII, Zelda: Ocarina of Time, Glass Rose, Half-Life, Beyond Good & Evil, Metal Gear Solid 1 og 2.

- Hvis nogen undrer sig over Ocarina og Half-Life. Ja, rammefortællingerne er relativt svage, men som repræsentanter for spil hvor "det man oplever" (i form af udforskning, events og gameplay) udgør det meste af historien, så fungerer de efter min mening glimrende.
AzzkikrAzzkikrSkrevet 25/02-10 01:09, rettet 25/02-10 01:10 
Umiddelbart er hele Metal Gear saga'en nok den bedste historie nogensinde efter min mening.Jeg mener ikke noget kan måle sig med dybden af mg overhovedet. Af individuele spil vil jeg sige FF6 og chrono trigger.
nerosnerosSkrevet 25/02-10 09:20 
Hørt Metal Gear saga'en FTW :-)
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 25/02-10 09:21, rettet 25/02-10 09:23 
1. Legacy of Kain serien (primært Soul Reaver 2) *
2. Final Fantasy VI **
3. Grim Fandango **/*
4. Metal Gear Solid **
5. Chrono trigger **
6. Final Fantasy VII
7. Berserk (til Dreamcast, PS2-spillet tæller vel ikke, da det er en direkte genfortælling af mangen)
8. Xenogears
9. Gabriel Knight 1 og 2

Det er de eneste jeg umiddelbart kan tænke på lige nu, og Gabriel Knight synes jeg også er at strække den pga. det halvlamme plot - men når jeg tænker over det, var det virkelig et spil der rykkede grænser med sin fortælling og filmiske opbygning, der stadig holder i dag, selvom især 2'eren ikke er ældet med ynde.

Jeg ved ikke om spil som Ico og Braid kan tages med, da det er fortællemåden over selve historien, der er afgørende (hvilket dog også gør sig gældende for mange af de bedste film og bøger)
Silent Hill 2 bør nok også kvalificere, men det er mange år siden jeg gennemførte det, og jeg forstod ikke så meget af historien. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 25/02-10 09:48, rettet 25/02-10 09:49 
Jeg skal altså også snart igang med Silent Hill 2.
Bashful Neophyte
PalleJensenPalleJensenSkrevet 25/02-10 10:02 
Uden tvivl Heavy Rain...!
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
DarkbeatDarkbeatSkrevet 25/02-10 10:25 
Snatcher har en helt vild god historie
KalicolaKalicolaSkrevet 25/02-10 12:35 
Mass Effect serien: Rigtige gode historier, som man selv har indflydelse på.

Uncharted serien: Fordi den er rigtigt godt fortalt.

Conker's bad fur day: Det handler om et egern som har været på druk og skal finde hjem, og derfra bliver det bare mere og mere sindsygt :)
For The Love Of The Game
SumezSumezSkrevet 25/02-10 12:48 
Hehe jeg overvejede faktisk også at skrive Conker på, fordi det bare er så unikt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
AzzkikrAzzkikrSkrevet 25/02-10 14:16 
Suikoden serien skal helt sikkert også nævnes, iæsr 2'eren har en fantastisk historie, men alle spillene hænger jo sammen historie mæssigt.
ChronoChronoSkrevet 25/02-10 21:00 
Jeg tror det der er vigtigst for at jeg fanges af en historie, er at jeg kommer til at holde af personerne, eller synes at de på den ene eller anden måde er interessante.

Sådan lige umiddelbart tænker jeg på disse spil:
Valkyria Chronicles
Final Fantasy-serien
Chrono Trigger
Disgaea

Men der er nu også masser af spil hvor jeg har kunnet lide historien, selvom den ikke har haft super interessante personer - f.eks.:
Fallout-serien
The World Ends With You
Beyond Good & Evil
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 25/02-10 22:02, rettet 25/02-10 22:03 
Der er flere der bør nævnes i forbindelse med en sådan liste. Prioriteringen er dog enormt svær, og umiddelbart synes jeg det giver mening at beskrive hvorfor spillets historie er god (ud fra et debat-synspunkt :)

-Silent Hill 2-
Historie, univers og gameplay går på tværs af hinanden, med et par modige forsøg på inddrage så voksne emner som psykologi, død og sexualitet, på en seriøs måde.

-Bioshock-
At forsøge at fortælle en historie om ideologi, i et computerspil, er vist ganske uhørt, og denne fungerer da også egentlig blot som en ramme, for en mere klassisk og cliché-fyldt fortælling. Alligevel fandt jeg historien dragende, og vigtig for plottets dybde.

-Deus Ex-
Hvorfor har andre ikke nævnt denne perle? :) Deus Ex byder på en hektisk fortælling om klassiske konspirationsteorier med et twist af fremtid. Noget af det mest glimrende jeg nogensinde har spillet.

-Max Payne-
Både en veldrejet action thriller og et glimrende eksempel på hvordan andre medier kan indrages for at fortælle en historie i et computerspil. Jeg følte med Max hele vejen igennem spillet.

Ovenstående spil forsøger at fortælle deres historier på mere eller mindre klassisk vis, mens andre spil fortjener point for at forsøge at fortælle historien ud fra spilmediets præmisser for interaktivitet.

Jeg tænker f.eks. på spil som Demon's Souls, Diablo eller ICO, for den sags skyld, der alle bruger en ret simpel præmisse, for derefter at lade spilleren "indleve" sig i historien og opleve den ud fra spillerens egne valg. Stemning spiller selvfølgelig en stor rolle, i disse tilfælde, og der er måske ikke tale om en historie i gængs forstand. Samtidigt mener jeg at dette er noget af det mest definerende for hvad en spil-historie er, og hvordan den fortælles.

Andre jeg kunne få lyst til at nævne, ville være: Odin Sphere, Beyond Good & Evil, Fallout 1+2, System Shock 2, Monkey Island 2, Clive Barker's Undying, American McGee's Alice og Ratchet and Clank.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
GreaseballGreaseballSkrevet 25/02-10 23:26 
Skies of Arcadia er nok det spil jeg har gennemspillet flest gange bare for at nyde historien.
Kan være meget er set før men måden den er fortalt på og skiftet mellem at være på toppen og være helt til rotterne virker godt.
jaesjaesSkrevet 26/02-10 01:06, rettet 26/02-10 01:07 
Fedt med de forskellige bidrag. De folk der har lavet en top 1 kunne måske smide yderligere et par spil på? :P

Sumez>
Jeg ved ikke om spil som Ico og Braid kan tages med, da det er fortællemåden over selve historien, der er afgørende...

Begreberne plot og narrativitet må være en del af det overordnede begreb 'historie', så jeg synes fint spil som ICO kan medtages.

Kobra: Synes du ikke, der er nogle af dine første seks titler, som samlet set er 'meget gode'? Hvis ja: Tanken var, at * = historien kan måle sig med de bedste film, bøger osv. Og ** = et rigtigt godt spil. Et spil kan derfor godt have både * og ** :)
FleshmanglerFleshmanglerSkrevet 26/02-10 07:44 
Et spil jeg blev godt ogh grundigt overrasket over for en uges tid siden var HL2(+ episode 1 og 2). det er en rimelig fed historie underbygget af et rimeligt solidt gameplay, nok den største overraskelse længe for mig : )
rettet 43 gange, sidst 2032-03-22 09:33:51Spiller nu: Minecraft
SumezSumezSkrevet 26/02-10 08:16 
og jeg har stadig ikke forstået hvad der gør historien i HL-spillene spor interessant. :!
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 26/02-10 09:03 
Jeg kan bedst huske den første som værende god.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
jaesjaesSkrevet 26/02-10 14:10, rettet 26/02-10 16:21 
Sumez>
og jeg har stadig ikke forstået hvad der gør historien i HL-spillene spor interessant. :!

Folk nævner normalt fortællemåden som det afgørende, ikke plottet. Valve er jo også gået meget langt for lade de ting, der foregår rundt om spilleren - og som man rent faktisk *spiller*, og ikke passivt får fortalt - være selve historien. Det appellerer naturligvis til de mange folk, som ikke er så meget for den, stadig, dominerende opbygning, hvor man skifter mellem ikke-narrativt gameplay og cutscenes.

Jeg synes specielt HL er ret imponerende for sin tid. Selv i dag er der meget få FPS'er, hvor man interagerer så meget med omgivelserne - klatrer, springer, løser puzzles osv.

EDIT: Fik på mystisk vis slettet et vigtigt ord i første sætning.
jaesjaesSkrevet 26/02-10 23:52, rettet 28/04-11 02:41 
Pointen med indlægget var bare at få afklaret, om du havde opfattet konceptet med stjernerne som tiltænkt - det havde ikke noget med dine spilvalg at gøre :)

EDIT: Sad lige og kiggede tilbage i tråden, og kan se, at Kobras indlæg er slettet eller forsvundet - det er derfor ovenstående ser ud som om, det ikke giver mening ;)
SumezSumezSkrevet 28/02-10 20:00 
jaes>
Jeg synes specielt HL er ret imponerende for sin tid. Selv i dag er der meget få FPS'er, hvor man interagerer så meget med omgivelserne - klatrer, springer, løser puzzles osv.

Så er det nok bare mig, der aldrig bruger tid på FPS'er, hvor man IKKE gør det.
Men jeg synes både Duke Nukem 3D og Jedi Knight gør det mindst ligeså godt, og de kom før. Men den diskussion hører nok til et andet sted, og lidt i fortiden. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 01/03-10 12:04 
Af interesse, kan du nævne andre FPS'er, der gør noget tilsvarende. Gerne lidt nyere end dem vi allerede har nævnt. Kunne jo være jeg fik lyst til at spille dem :)
SumezSumezSkrevet 01/03-10 12:28 
De to jeg nævnte, System Shock 2, Bioshock, Deus Ex, The Darkness, etc., du kender dem jo nok.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 01/03-10 15:09 
Ja, men det er ikke ved dem alle, jeg ved præcis hvilken type gameplay, de indeholder, så tak for tipsne :)
SumezSumezSkrevet 01/03-10 15:16 
Kan da også føje King Kong, Breakdown, Riddick, Max Payne, Goldeneye og Timesplitters serien til listen så. Nu spiller jeg jo ikke forfærdelig meget FPS, men det er som sagt mit indtryk at de fleste af spillene i genren siden Duke3D har gjort det i større eller mindre grad.

Det er også mit indtryk at S.T.A.L.K.E.R-spillene står ret stærkt her.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 01/03-10 15:29 
Jeg begynder at tro, at vi mener noget lidt forskelligt med "...hvor man interagerer så meget med omgivelserne - klatrer, springer, løser puzzles osv." :)

King Kong gør det, ja, men jeg kan ikke se, hvad spil som TimeSplitters 1 og 2 samt GoldenEye har at gøre på listen. Der skal IMO mere til end at kunne hoppe, eller skyde et par vinduer eller lamper i stykker.

I HL 1 og 2 er interaktion med omgivelserne en integreret del af spillets opgaver. Det synes jeg ikke man kan sige om alle de andre titler.
SumezSumezSkrevet 01/03-10 15:40 
Nej, jeg kan ikke helt se hvordan HL-spillene gør det mere end Goldeneye?
Til gengæld synes jeg at Duke3D, som er et langt mere "primitivt" spil end HL gør det meget bedre. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 01/03-10 16:10, rettet 01/03-10 16:11 
Før var det "mindst ligeså godt i Duke3D", nu er det lige pludselig "meget bedre" ;)

Nu skal det ikke være en lang diskussion i lige denne tråd, men lige et par hurtige eksempler om HL vs. GoldenEye. Det skal så lige indskydes, at jeg ikke har gennemført spillene, men har spillet nok til, at jeg kan bedømme det grundlæggende.

SMÅ SPOILERS

Typisk for GoldenEye er at ødelægge ting ved at placere bomber eller skyde dem i stykker. Da det stort set er alt man gør ved spilverdenen, synes jeg ikke interaktion med omgivelserne er et vigtigt gameplay-element.

I HL1 ændres verdenen omkring dig, og du skal reagere på det. Dertil er der mange forskellige typer interaktion med omgivelserne i spillet. Fx den puzzle i starten hvor man skal sende en raket afsted. Udover at puzzlen er sjov og vellavet, sker der mindre events, mens man løser den. Fx på vej tilbage til raketten efter at have løst en delopgave, er der sket det, at nogle ledninger er ramlet ned i lidt vand, så man ikke kan komme tilbage uden at få stød. Man skal så fabrikere en ny vej med ting fra omgivelserne. Ikke noget vildt kompliceret, vist bare med kasser, men fordi spillet er fyldt med den slags mini-events og -opgaver, føles spillet og historien dynamisk. IMO :)

SLUT PÅ SPOILERS
GrillBillerDKGrillBillerDKSkrevet 01/03-10 16:57, rettet 01/03-10 16:58 
#1
Første bane af Postal 2 (get milk)
#2
Mass Effect serien (Universet)
#3
Halo
#4
Gear of War
At det er bras er ikke ensbetydende med at det ikke virker, men det har du åbenbart svært ved at forstå. (JackD - 2006)
fumfumSkrevet 01/03-10 19:48 
S.T.A.L.K.E.R. Det første.
Det er nok det bedste 3d skydespil jeg har spillet længe.
Selve historien vil jeg ikke sige så meget om, den fulgte jeg faktisk ikke så meget med, her i første gennemspilning.

Men stemningen. Hold da op. Man har virkelig fornemmelsen af, at sådan kunne det da godt være omkring Tjernobyl. Og man laver ligesom sin egen historie.
Og så er det altså skummelt ad h' til. Skummelt på den gode måde.
I used to jog, but the ice cubes kept falling out of my glass.
silverstarsilverstarSkrevet 01/03-10 20:15 
Jeg har altid synes at historien i The Secret of Monkey Island var både underholdende og god :)
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
SumezSumezSkrevet 02/03-10 08:08, rettet 02/03-10 08:09 
jaes>
Før var det "mindst ligeså godt i Duke3D", nu er det lige pludselig "meget bedre" ;)

Noget der er meget bedre er vel også "mindst ligeså godt"? Det var bare en mere nedtonet måde at sige det samme, da jeg godt ved at mange føler sig provokeret hvis man ikke anerkender Half-Life som det bedste spil i verden.

Alt det du beskriver med HL synes jeg iøvrigt også er med i Goldeneye? Nu er det selvfølgelig virkelig lang tid siden jeg har spillet det, men kan synes det eksempel du beskriver er sammenligneligt med mange i Goldeneye.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 02/03-10 08:10, rettet 02/03-10 08:10 
GrillBillerDK>
Gears of War

Hehe :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 02/03-10 09:21, rettet 02/03-10 09:59 
Sumez>
Noget der er meget bedre er vel også "mindst ligeså godt"? Det var bare en mere nedtonet måde at sige det samme, da jeg godt ved at mange føler sig provokeret hvis man ikke anerkender Half-Life som det bedste spil i verden.

Jeg håber da ikke, den var møntet på mig, da jeg bestemt ikke synes, jeg har givet udtryk for at være HL-fanboy.

Alt det du beskriver med HL synes jeg iøvrigt også er med i Goldeneye?

Nej, der er meget lidt, der minder om den slags. Jeg holder meget af GE for de gode missioner, der på mange måder holder i dag, men særlig interaktivt synes jeg ikke, spillet er - udover at man skal skyde selvfølgelig :)

Enkelte gadgets bruges i miljøerne, men ellers handler kontakt med omgivelserne som sagt mest om at skyde/springe ting i stykker. Ting som endda ofte ikke er voldsomt integreret med omgivelserne.

EDIT 3: Jeg kan vist ikke skrive et simpelt indlæg i dag - må være pga. influenza...
jaesjaesSkrevet 27/01-11 21:12, rettet 20/02-11 01:05 
Så kom adventurespillet The Last Express endelig på Good Old Games (til $6). Efter sigende er det et af de bedste og mest unikke, narrative spil.

Hvad der især skiller det ud er kombinationen af, at det foregår i realtime (dog accelereret med 600%), og at de fleste (alle?) figurer er AI-styrede. Men præmisset i sig selv er også ret interessant: Du stiger på den sidste Orient Express inden Første Verdenskrig bryder ud, for at møde en gammel ven, som har kontaktet dig. Du finder din ven død i hans togkupe, og tager nu hans identitet, da du selv er efterlyst af politiet, og begynder at undersøge tingene nærmere.

Det er designet af Jordan Mechner, gutten bag spil som det originale Prince of Persia og Prince of Persia: Sands of Time.

EDIT: Glemte at tilføje noget til sidst i andet afsnit.
EDIT 2: Pis, fik blandet nogle ting sammen - har rettet det med præmisset.
EDIT 3: Fandt noget ny info, så har justeret præmisset igen igen :)


The Last Express.
SumezSumezSkrevet 27/01-11 22:40, rettet 27/01-11 22:40 
Har du prøvet det selv? Er det et godt spil? Har aldrig hørt sønderligt godt om det.
Konceptet lyder i grunden helt vildt interessant, IMO.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 27/01-11 23:03 
Ikke nok til at vurdere det (kun demoen). Derfor jeg skrev "Efter sigende" :) Men kan sige så meget, at det tegner lovende.

Det har fået ros rigtig mange steder. Noget der dog tænder nogle folk af er, at der ikke er specielt mange puzzles i spillet. Meget af gameplayet går ud på, at finde ud af hvilke personer, man skal holde øje med, fx smuglutte på samtaler og selv tale med folk. Går ud fra, at fordi personerne har deres egne specifikke mål, så kan man også stalke dem, og se hvad de laver af ballade :)

Spillet gør tilsyneladende noget, jeg personligt håber vi vil se meget mere af i fremtiden - tilbyder en detaljeret simulation i et mindre område. På mange måder er det vel mere sandkasse-agtigt end det der normalt kaldes sandkassespil.
ThediazThediazSkrevet 28/01-11 11:42, rettet 28/01-11 11:43 
1: Shenmue 1 & 2
2: Snatcher
3: Mass effect
4: Star wars knights of the old republic 1 & 2
Bare fordi grafikken er blevet bedre, betyder det ikke spillene er bedre!Spiller nu: DeathSmiles, Mass Effect 2, Call Of Duty: Black Ops
millenniummillenniumSkrevet 28/01-11 11:51 
Det er sjældent at jeg ligefrem fortaber mig i spillets historie, men ofte får jeg lyst til at spille pga narrative elementer...

Prince of Persia: Sands of Time (årsag: super gode set-ups)
Uncharted 2 (gode set-ups)
Beoynd Good and Evil (klar tråd i handlingen, selvom universet er non-lineær, stærk dramaturgisk forståelse og sidste kapitel er eminent).
God of War 1: Også super god set-ups, og et af de få momenter hvor jeg blev grebet af baggrundhistoriens gradvise afdækning)
The medium is the message.
jaesjaesSkrevet 26/04-11 16:58, rettet 27/04-11 14:18 
Jeg er lige blevet færdig med Flash-spillet The Infinite Ocean, som hopper ind på min top 10 over de bedste spilhistorier.

Spilgenremæssigt er det et Myst-agtigt adventurespil. Historiegenren er ifølge udvikleren, Jonas Kyratzes, "filosofisk sci-fi".

Som historie fungerer spillet glimrende, mens det som interaktiv historie har sine problemer. Først og fremmest er de interaktive elementer ikke vildt interessante, og for lette. Desuden ville spillet nok fungere bedre som bog, da historien primært fortælles via ret lange dagbogsnoter. Dette skal også ses i lyset af, at udforskningen ikke er så interessant heller. Til spillets forsvar, så ser Jonas Kyratzes historien i sig selv som en puzzle, og her er interaktion og omgivelser vigtige brikker til en samlet forståelse.

På trods af problemer, kan The Infinite Ocean anbefales for historien alene. Også den har enkelte bump, men er god uanset medie.

Som sidebemærkning er spillet og dets temaer inspireret af forfatteren Isaac Asimov.

Det tager vel 45-60 minutter at komme igennem. Der er en (automatisk) gemmefunktion.

http://www.jonas-kyratzes.net/games/the-infinite-ocean/
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 26/04-11 17:27 
uncharted 1-2
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
HyakotakeHyakotakeSkrevet 27/04-11 09:31 
Puzzler, lidt i stil med Infinite Ocean... men jeg ved ikke om der er en sammenhængende historie i dokumenterne man låser op ved at løse puzzles (læses nederst i højre hjørne) eller det bare er mumbo-jumbo :-)


This Is a Work of Fiction
Captain NCaptain NSkrevet 28/04-11 00:14 
Persona 4 er et af de få JRPGs der virkelig fangede min interesse.
Både fordi historien varierer meget og kommer ind på både rigtig sjove og meget triste øjeblikke.
Håber virkelig de vil lave en 5er også.
Are you sure you want to delete "Your Life.exe" ....OK....... File not foundSpiller nu: Minecraft, Pilotwings Resort, Back To The Future: The...
jaesjaesSkrevet 06/06-11 17:09 
IGN har lige afsluttet en interview-serie om spilhistorier. De har stillet de samme seks spørgsmål til en lang række udviklere, heriblandt David Cage, Fumito Ueda, Kevin Levine og Dave Grossman.

Del 1 (links til de øvrige interviews står på første side):
http://au.xbox360.ign.com/articles/117/1171348p1.html
ChronoChronoSkrevet 05/09-11 16:17 
Eurogamer har en artikel om hvorfor den bedste historie (for skribenten) var i PES6:
http://www.eurogamer.net/articles/2011-09-03-saturday-soapbox-gamings-greatest-story-article

Jeg mindes hvordan mine master league-stjerner (opkaldt efter fodboldkammerater) vandt store sejrer - med mig selv i angrebet :-)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
KillerBean2KillerBean2Skrevet 05/09-11 16:27 
Mmmja, hentydningens kunst er den fornemste..

Men hvis PES har en god historie, må min bedste spilhistorie være den, hvor jeg gik ud til mit køleskab og åbnede det, glemte hvorfor jeg havde gjort det og lukkede det igen.
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 14/02-12 14:05 
David Jaffe synes spil skal holde op med at prøve at fortælle historier, og kommer med en masse gode, sunde pointer undervejs, som flere burde huske på. Især det sidste omkring de begrænsede ressourcer alle spiludviklere opererer med.

http://www.1up.com/news/god-war-creator-calls-story
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 14/02-12 17:24, rettet 05/04-12 11:55 
Ret ufokuseret foredrag IMO. Virker som om konklusionen mest er, at udviklerne bør fokusere meget mindre på *cinematisk* historiefortælling.

Synes selv der er god plads til alle typer spilhistorier, og ser ikke metoden/typen som det største problem p.t. Udviklerne skulle snarere fokusere på at få gameplay og historie til at smelte lidt bedre sammen.

EDIT: Ok, måske en smule for hårdt at kalde det "ret ufokuseret", "lidt ufokuseret" er måske mere fair...
SumezSumezSkrevet 14/02-12 17:37 
Jeg er helt enig i at der skal være plads til begge dele, og det indrømmer Jaffe jo også. Men jeg synes det passer at industriens søgen efter cinematiske oplevelser især i denne generation er gået meget ud over gameplayet og den umiddelbare underholdningsværdi i rigtig mange AAA-spil.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
TheDukeTheDukeSkrevet 14/02-12 17:44 
Uden tvivl. Desværre sælger lortet jo ufatteligt godt.
Bede-xBede-xSkrevet 14/02-12 17:54 
Ja, det er ærgeligt at de cinematiske spil er så populære. De indeholder tit en meget problematisk og uhensigtsmæssig linearitet, som gør det svært at tage dem alvorligt. At flere af dem så kører i to spor - historie og gameplay - som ikke harmonerer med hinanden, gør det bare endnu værre.
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
63 topic(s).
1 2 > »

Login for at besvare
Username
Password
Remember me