X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Er computerspil kunst?


Svar
nerosnerosSkrevet 16/02-10 17:01, rettet 16/02-10 17:42 
Ja bedøm selv:
http://www.dr.dk/P1/Kulturkontoret/Udsendelser/2010/01/19150903.htm

Nye computerspil koster lige så meget eller mere end en spillefilm og er for længst anerkendt som en del af kulturproduktionen he... Se hele indlægget
Bashful Neophyte
53 emne(r).
1 2 > »

Svar
nerosnerosSkrevet 16/02-10 17:01, rettet 16/02-10 17:42 
Ja bedøm selv:
http://www.dr.dk/P1/Kulturkontoret/Udsendelser/2010/01/19150903.htm

Nye computerspil koster lige så meget eller mere end en spillefilm og er for længst anerkendt som en del af kulturproduktionen her i landet. Det Danske Akademi for Digital, Interaktiv Underholdning uddanner blandt andet spilinstruktør og spildesignere, og Filminstituttet har en særlig pulje, der støtter udviklingen af computerspil for børn. Er computerspil en særlig kunstform eller blot kunstfærdigt tidsspilde for børn og barnlige sjæle?

Det er et ok program, men intervieweren har nogle grimme fordomme og lyder nogle gange som om han er faldet ned fra månen :-(

Hvis man spørger mig så er der spil som kan bedømmes eller anses for stor kunst, men hvordan gør man så det? Programmet her har et par gode bud på det ;-)
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 16/02-10 18:38 
Spil er præcis som film og musik. Der er stor kunst iblandt, såvel som repræsentanter for diverse kulturer. Men endnu mere af det er masseproduceret mainstream-bras :D
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
King ChaosKing ChaosSkrevet 16/02-10 19:36 
Jeg er sån set enig med dig, Sumez. Men jeg tror det er for sort & hvidt. Hvis vi bliver ved sammenligningen med film, så er der vel et eller andet i mellem "stor kunst" og "mainstream-bras"? Og er der nødvendigvis et skisme mellem "kunst" og "mainstream"? Hvis vi prøver at blive enige om at f.eks. (og det er bare et eksempel) von Triers "Anti-Christ" betragtes som stor kunst (det er ikke noget for mig, men det er sagen uvedkommende) og "Blood Rayne" er noget hø. Hvor ligger så "2001", "Die Hard", og "De Røde Heste"? :D
nerosnerosSkrevet 16/02-10 20:25, rettet 16/02-10 20:25 
Haha

Ja jeg synes faktisk også det er lidt svært at definerer, og tror ikke man sådan skal se det med alpehue og franskbrød under armen på gammelmands manér ihvertfald ;-)

Ikke at jeg synes jeres indlæg bærer præg af det, men jeg synes programmet eller ihvertfald ham værten kommer lidt for meget over i den grøft.
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 17/02-10 08:20 
Jeg har på intet tidspunkt sagt at forskellen er sort/hvid, blot at det forholder sig som med film.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 17/02-10 09:00 
Det hentyder jeg heller ikke ;-)

En af de første ting jeg ville kikke efter er artstilen/designstilen i spillet. Tag et spil som f.eks Okami. Jeg har aldrig selv spillet det, men ud fra youtube klip og andre gameplay film ser det meget grafisk og smukt ud. Noget af det kunne ligne et maleri eller tegning. Gameplayet er jeg sikker på heller ikke er helt almindeligt. Det skilder sig ud fra mængden af andre spil på den måde.

Okami
Bashful Neophyte
FleshmanglerFleshmanglerSkrevet 17/02-10 14:44, rettet 17/02-10 14:48 
Kunst kan være en lort på dåse.

For mig handler kunst ikke om flot grafik men budskab fra en fra en afsender.
Jeg ser heller ikke Castlevania som kunst fordi der er en artist(kunstner) der tegner karakterene og omgivelser ?
Selvfølgelig kan en spetagulær animeringsstil fremtone det kunsteriske aspekt i et spil, især hvis det har en symbolsk eller underbyggende effekt.
Ud over det er jeg enig, spil kan ligeså vel være kunst som film.

De eneste eksempler jeg umiddelbart kan komme med er ICO og shadow of the collossus(surprice) på baggrund af de sanseintryk og den stemning de har efterladt og at jeg længe efter gennemspilningen har gået og spekuleret på hvad det egentligt er afsenderen prøver at fortælle mig.

EDIT: jeg har ikke hørt udsendelsen høre jeg når jeg kommer hjem.
rettet 43 gange, sidst 2032-03-22 09:33:51Spiller nu: Minecraft
AzzkikrAzzkikrSkrevet 17/02-10 15:07 
Kunst i et spil kan vel også være historien/plotten, karakter udviklingen, udformingen osv som det kan med film. Det er vel ikke kun det visuelle.
HeroldHeroldSkrevet 17/02-10 15:08 
Kunsten er vel reelt helheden, og ikke bare de enkelte elementer for sig?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
FleshmanglerFleshmanglerSkrevet 17/02-10 15:13 
Herold>
Kunsten er vel reelt helheden, og ikke bare de enkelte elementer for sig?
enig
rettet 43 gange, sidst 2032-03-22 09:33:51Spiller nu: Minecraft
nerosnerosSkrevet 17/02-10 17:31, rettet 17/02-10 17:33 
Fleshmangler>
Kunst kan være en lort på dåse.

For mig handler kunst ikke om flot grafik men budskab fra en fra en afsender.

Det handler vel om grafik og gameplay plus historie og budskab, som i visse tilfælde kan blive til kunst i et spil! Alt skal selvfølgelige tages i betragtning det er klart. For mig er sindsstemningen en stor fakta for om det er kunst eller ej når vi snakker spil.

Ved godt folk er såååååå sur på det med lort på dåsen. Men måske man skulle læse op på det lille kunstprojekt for bedre at kunne forstå det ;-)
Bashful Neophyte
The DaneThe DaneSkrevet 17/02-10 17:48 
Kunsten plejer vel at være hvad kunstneren siger det er. Men ellers som sagt når en film eller bog kan / er kunst kan et spil jo også være det.

Trodsalt mange spil, som giver en ligeså fængende eller malerisk fortalt historie som så mange film (eller bøger) gør det. Forskellen er så bare at folk har muligheden for at leve sig mere ind i det.
Jeg gør hvad jeg kan, og så gør jeg det godt!!!Spiller nu: Final Fantasy VII: Dirg..., Breath Of Fire: Dragon ..., World Of Warcraft
FleshmanglerFleshmanglerSkrevet 17/02-10 20:20 
The Dane>
Kunsten plejer vel at være hvad kunstneren siger det er.

Hvis jeg forstår dig ret er jeg ikke enig, det er kunsten der gør personen til kunster.
Men hvis jeg laver en CD kan jeg ikke nødvendigvis kalde det for kunst(mostlikelynot)og slet ikke kalde mig selv kunstner.
Begrebet kunstner bliver tit misbrugt og jeg tror især det skyldes det engelske ord "artist" som frit bliver oversat til kunstner, men hvor det på engelsk kan være flertydigt og betyde "den der udføre" som det danske ord artist og så som kunstner som en der formidler sig igennem et medie eller objekt.

Nu var den med lorten bare et eksempel og personligt elsker jeg den form for kunst, jeg syntes også den stakkels guldfisk i blenderen var et genialt påfund :P
rettet 43 gange, sidst 2032-03-22 09:33:51Spiller nu: Minecraft
King ChaosKing ChaosSkrevet 17/02-10 20:30 
Fleshmangler>
...jeg syntes også den stakkels guldfisk i blenderen var et genialt påfund :P

Nærmere et påfund end kunst ;)
FleshmanglerFleshmanglerSkrevet 17/02-10 21:33 
King Chaos>
Nærmere et påfund end kunst ;)

ja der formulerede jeg mig ikek ret godt, men ja, det var nok det debatten gik på.
rettet 43 gange, sidst 2032-03-22 09:33:51Spiller nu: Minecraft
nerosnerosSkrevet 17/02-10 21:56 
Fleshmangler>
Nu var den med lorten bare et eksempel og personligt elsker jeg den form for kunst, jeg syntes også den stakkels guldfisk i blenderen var et genialt påfund :P

Haha! Argh jeg har aldrig været vild med guldfisk i blenderen! Det er bare gammel vin på ny flaske :-) Forstår ikke hvordan det kunne blive så kendt som det gjorde. Bjørn Nørgaards syge hest gjorde tricket den gang. Guldfiskene var bare sensationskunst af den dårligste skuffe. Alle ved hvad der sker når man trykker på den røde knap (metaphor).

Sorry off topic :-)

Jeg synes helt klart Shadow of the Colossus er kunst. Jeg har aldrig før haft så mærkelig, men også god en sindsstemning af at spille et spil som dette.
Bashful Neophyte
HyakotakeHyakotakeSkrevet 17/02-10 22:01 
Hvor langt kan vi overhovedet komme med en sådan diskussion, når det er tydeligt, at tæt på alle har forskellige definitioner af hvad "kunst" præcis er?

Jeg søgte lidt nysgerrigt, om der var en nogenlunde kortfattet frase, som vi kunne blive enige om at "kunst" er... men det lader til at være umuligt. Ingen er enige om, hvad det dækker over, og kigger man wiki (som ganske vist kan være skrevet af hvemsomhelst) får man en sindssyg smøre, som ikke ender ud i det helt store.

http://da.wikipedia.org/wiki/Kunst

Hvis vi siger, at kunst kan findes i bl.a. film, malerier og musik... så kan det selvfølgelig også findes indenfor spil-mediet. Men præcis hvad det dækker over, og hvem der synes hvad bliver vi aldrig enige om.
nerosnerosSkrevet 17/02-10 22:10, rettet 17/02-10 22:12 
Hyakotake>
Hvis vi siger, at kunst kan findes i bl.a. film, malerier og musik... så kan det selvfølgelig også findes indenfor spil-mediet. Men præcis hvad det dækker over, og hvem der synes hvad bliver vi aldrig enige om.

Jeg er sku meget enig med dig. Synes bare det er tankevækkende at masserne først så småt er begyndt at se computerspil, "som kan værende kunst". Førhen anså man folk der spillede computerspil som sinker, eller folk der ikke havde noget bedre at give sig til og drikke cola'er! Jeg tror først det er nu her de seneste par år er gået op for masserne, at computerspil er mere end et computerspil ;-)
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 18/02-10 08:06 
Jeg kan godt lide Storm P's klassiske definition:
Kunst er det man ikke kan. Hvis man kunne, ville det jo ikke være nogen kunst.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 18/02-10 09:51 
Haha ja den er fin :-)
Bashful Neophyte
FleshmanglerFleshmanglerSkrevet 18/02-10 19:47 
Nu handler det vel heller ikke om hvad der sker når man trykker på knappem ;) men et billede på vores samfund fra kunsterens øjne(som forøvrigt er det jeg synes er rigtigt interessant ved kunst).

neros>Synes bare det er tankevækkende at masserne først så småt er begyndt at se computerspil, "som kan værende kunst".

Ja, helt klart, men det er vel bare i takt med synet på computerspil genaralt har ændret sig.
Førhen synes jeg tit man oplevede en fordømmene tone til computerspil, især hvis man sammenlignede spil med at læse en roman, der er jo tit tale om en historie, man får den dog formidlet på en anden måde og andre sanser bliver brugt, men jeg kan virkeligt ikke se hvorfor man skulle være mere dum når man får historien som et spil, frem for en bog(tværtimod, havde jeg nær sagt).

Udviklingen langsommelige process skyldtes vel egentligt bare antallet af folk der spiller eller har haft æren af at fordybe sig i et spil ? :P og så har 90´erne hvor der var meget negativ hetz omkring fts heller ikke ligefrem gavnet : P
rettet 43 gange, sidst 2032-03-22 09:33:51Spiller nu: Minecraft
nerosnerosSkrevet 18/02-10 22:42, rettet 18/02-10 22:46 
Fleshmangler>
men jeg kan virkeligt ikke se hvorfor man skulle være mere dum når man får historien som et spil, frem for en bog(tværtimod, havde jeg nær sagt).

Udviklingen langsommelige process skyldtes vel egentligt bare antallet af folk der spiller eller har haft æren af at fordybe sig i et spil ? :P og så har 90´erne hvor der var meget negativ hetz omkring fts heller ikke ligefrem gavnet : P

Ja jeg ved det heller ikke, men jeg tror det måske hænger sammen med at det at læse en bog eller bøger generalt er set som et intellektuelt fænomen ;-) Spil sådan som jeg ser det er ved at vinde ind på det punkt. Men nu er de spil vi spiller jo måske heller ikke alle fortalt som en Paul Auster roman ;-) Det er vel som en god gammeldags actionfilm de fleste steder, og ikke at det gør noget.

Ja og 90'erne kørte ret stor hetz på computerspilsmediet!
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 19/02-10 08:31, rettet 19/02-10 08:33 
Hvorvidt fiskene i blenderen var kunst vil forevigt være subjektivt. Men kunst er jo i det hele taget en subjektiv ting, så det kan jo næsten opfattes som bevis på at det må betragtes som kunst. :P F.eks. vil Nik & Jay aldrig være kunst, da det er et velkendt faktum at det intet har med kunst at gøre. ;)

Men den måde et abstrakt signal som blenderfiskene kan sætte gang i en debat om både hvad der er etisk forsvarligt, og hvad der må betragtes som kunst, er i mine øjne nok til at der ikke blot er snak om et produkt eller en simpel provokation.

Ser vi på spil, er det den samme lille håndfuld spil der altid bringes på banen, når vi snakker kunst, og det er selvfølgelig ikke uden grund, her er to eksempler:

1. Braid. Braid er kunst på flere planer. For det første er det selvrefererende som intet andet spil jeg har set før, og på sin vis spillenes svar på postmodernisme. En ting der ikke ville have været muligt i computerspillenes tidligere år. Braid spiller på de elementer af spil, der er blevet banket ind i vores bevidsthed gennem de sidste 30 år, og vender det hele på hovedet og tvinger os til at træde et skridt tilbage og se anderledes på sagerne. Og det er kun via gameplayet. Det surrealistiske visuelle udtryk og samspillet mellem gameplay og en bagvedliggende jordnær historie om en fordrukken og selvfornægtende mands tilnærmelser til en kvinde (hans kæreste?), forstærker indtrykket til noget jeg ikke mener kan misforstås som andet end kunst.

2. Ico er langt mere subjektivt pga. dets underspillede fortællemetode. Det formår via minimalistisk udtryk og gameplay at formidle en simpel men dyb, følelsesmæssig historie. Det gøres så indirekte, og så vellykket at det efter min mening er stor kunst. Shadow of the Colossus er langt mere direkte i sin formidling af historien, at det balancerer på grænsen mellem kunst og hvad der blot må betragtes som rigtig godt håndværk.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 19/02-10 08:44, rettet 19/02-10 08:45 
Tijooh...Jeg er bare utrolig træt af, at når man snakker om hvad der er kunst bliver de skide guldfisk altid bragt på banen. Der er så utroligt meget mere og 1000 gange bedre kunstværker derude. Guldfiskene er og bliver dårligt sensationskunst jeg giver mig ikke, og ja Nik og Jay er ikke kunst ;-)

Noget andet er jeg må vist hellere få downloadet det Braid. Folk er jo vilde med det. Jeg har prøvet demo'en for noget tid siden og kunne da godt se at det måske var ret interessant. Det lyder i hvertfald godt på den måde du beskriver det Sumez.
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 19/02-10 08:47 
Braid er et lille og relativt hurtigt overstået spil, så det kan diskuteres om det er pengene værd, men oplevelsen er så unik at ALLE bør spille det. Hvis du ikke selv køber det, så skylder du i hvert fald at besøge en ven der har det, og spille hele spillet igennem (uden hjælp :)).
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 19/02-10 08:54, rettet 19/02-10 08:56 
Sumez: Men lige netop den pointe gør at jeg ikke synes det kan diskuteres om det er pengene værd. :D Det ER det fandeme!

Edit: @neros: Men folk kender det eller har hørt om det - derfor er guldfiskene kunst som folk kan relatere til. Eller i hvert fald, noget som folk kan diskutere kunstkonceptet omkring.

Pointen var vel at fremkalde følelser hos folk - det var kunsten. Ligesom den udsultede, bundne gadehund, der var oppe i medierne for noget tid siden.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
nerosnerosSkrevet 19/02-10 09:13 
Herold>
Pointen var vel at fremkalde følelser hos folk - det var kunsten. Ligesom den udsultede, bundne gadehund, der var oppe i medierne for noget tid siden.

Problemet eller sådan som jeg har det med den slags er bare at det er for nemt og gjort bedre før derfor dårlig kunst. Som sagt gjorde Bjørn Nørgaards Hesteofringen det i 1970. Der er ikke noget kunstværk der har gjordt den slags bedre IMO, men folk er jo så nemme ;-)
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 19/02-10 09:22 
Jeg er tilbøjelig til at give dig ret, Neros. Som jeg sagde før, kunst må ikke være let. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 19/02-10 09:24 
Men neros anerkender det jo netop som kunst - omend let/dårlig. Er I så enige? Jeg synes det er kunst, men kvaliteten og originaliteten kan godt diskuteres. IMO er det vigtigste at folk debatterer om hvad det egentlig er.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
silverstarsilverstarSkrevet 19/02-10 14:15 
Der var også ham Max Uwe er hvad han nu hedder den skrev sit eget navn med pis på en væg... det virkede også lidt for primitivt på mig til at jeg vil kalde det kunst.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
HyakotakeHyakotakeSkrevet 19/04-10 22:22 
Blog-indlæg fra en (angiveligt) velrespekteret *ahem* herre, som ved en ting eller to om film... og kunst... og... noget.

Både Braid og Flower hives frem blandt meget andet.

Ebert on art in video games (answer: "no can do!")
SumezSumezSkrevet 19/04-10 22:44 
Det virker slet ikke som om han har spillet Braid. Eller om ikke andet forstået hvad gameplayet går ud på.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 19/04-10 22:49 
Jeg kan forstå meget af det han skriver, men jeg er nu lidt uenig omkring det med at et spil har objektiver, regler og mål og man kan vinde det, og derfor kan spil aldrig blive kunst. Hvis jeg altså har forstået det rigtigt?

I kunstens verden er der nu også visse regler og ting man bliver nødt til at forholde sig til. Visse kunstnere spiller vel også lidt med sit publikum og hvis det lykkes dem at provokerer har de vel vundet ;-)

Men det giver da noget at tænke over..
Bashful Neophyte
HyakotakeHyakotakeSkrevet 19/04-10 23:09 
Nej, han har tydeligvis ikke spillet hverken Braid eller Flower... det ses tydeligt udfra hans uvidende kommentarer og spørgsmål om spillene i de paragraffer, han behandler dem i. Så han dømmer dem "ikke-kunst" på baggrund af Santiago's udlægning uden selv at give dem en førstehånds-chance.
nerosnerosSkrevet 19/04-10 23:12 
Jeg har faktisk ikke prøvet Braid og Flower endnu.
Bashful Neophyte
RJKRJKSkrevet 19/04-10 23:31, rettet 19/04-10 23:33 
Ikke fordi jeg vil diskutere det nærmere, da jeg synes det er for konfust og Eberts holdninger forudindtagede og mangelfulde, men jeg ville bare sige, at for mit eget vedkommende så betragter jeg helt sikkert Flower som et værk der overskrider den grænse til at være kunst, som han taler om.

Derudover synes jeg det er fint at fastslå at mange spil og spiltyper ikke er, og ikke kan være, kunst. Egentligt irriterer det mig noget, at bare fordi vi nu har nået et punkt hvor der er generel enighed om, at spil kan være kunst, så er der pludselig nogen der vil gøre dét til, at andre mener spil per definition er kunst.

Det er noget af den samme holdning, som Ebert også har - den der tankegang med at "vi" vil have spil betragtet som kunst, for at retfærdiggøre at vi spiller. Det er jo noget værre sludder. Jeg har aldrig hørt nogen argumentere for at FIFA skulle være mere kunst end skak, bare fordi det er et elektronisk spil. Jeg vil da ikke have nogen til at acceptere dét som kunst. Der er masser af spil der per definition ikke er eller kan være kunst. Men heldigvis er spilmediet meget mere end dét. Også selvom Ebert ikke kan eller vil se det.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
nerosnerosSkrevet 19/04-10 23:39, rettet 19/04-10 23:39 
Enig RJK, og en god holdning til tingene.
Bashful Neophyte
Lim3HeroLim3HeroSkrevet 20/04-10 08:45 
Vi skal huske at ikke nok med at spil er kunst, så er kunst også spil... Eller noget.

See? Leonardo DaVinci was the first video game developer!
SumezSumezSkrevet 20/04-10 10:43 
Der er også mange der mener at malerier pr. definition er kunst, det er ligeså fjollet. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Alf81Alf81Skrevet 20/04-10 11:29 
Havde ellers lovet mig selv, at holde mig ude af denne slags :)

Jeg er stortset enig med Rune og synes hvad han har skrevet, er både rart og godt formuleret.

Efter min mening, så mangler denne debat dog flere dimensionener. For som udgangspunkt, mener jeg ikke det overhovedet er til diskussion, at spil som konceptet er kunst. Altså, at man kan give mennesker både større og mindre oplevelser ved hjælp af, at flytte farver rundt på en skærm. Men tager man nu fat i en enkelt titel og går med ned på spillets præmisser og hvad det gerne vil være, så er spørgsmål omkring det stilistiske udtryk og gerning meget vigtige - men selv her kan spil stadig være stor kunst og endda på samme plan som alt andet, nemlig, en smagssag.
Ting om dét og pis.
RJKRJKSkrevet 20/04-10 11:50, rettet 20/04-10 11:51 
Sumez>
Der er også mange der mener at malerier pr. definition er kunst, det er ligeså fjollet. :)

Men der er en afgørende forskel her, og det er på dét punkt Ebert et eller andet sted har ret - han er bare for snæversynet til at se helheden.

Ethvert maleri KAN være kunst. Det kan ethvert spil ikke.

Her taler jeg slet ikke om hvor godt eller fint eller kulturelt eller kunstnerisk noget er. Det er bare helt per definition at en realistisk gengivelse af fx fodbold eller skak ikke kan være kunst. (og det er sådan Ebert opfatter alle spil, hvilket så er hans fejl)

Man kan vel sammeligne det med bøger. Skønlitteratur kan være kunst - faglitteratur kan ikke. På samme måde er der spil der kan og ikke kan være kunst. Vi skelner bare ikke imellem dem på den måde, og dét giver et mere mudret billede end relaterede medier, hvor opdelingen er klar.

Jeg prøver bare at sige, at der ikke er meget vundet ved at spil accepteres som kunstform, hvis det bare er en "politisk" ting der tvinges igennem, og ikke fordi det er de reelle kunstneriske spil der anerkendes. Og derfor bør dem der taler for spil som kunstform, også være de første til at påpege det modsatte.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KillerBean2KillerBean2Skrevet 20/04-10 12:00 
RJK>
Ethvert maleri KAN være kunst.

Det er der i hvert fald en rædsom butik, som lever højt på, i Bruuns Galleri i Århus :)
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 20/04-10 12:05 
RJK>
Ethvert maleri KAN være kunst. Det kan ethvert spil ikke.

Her taler jeg slet ikke om hvor godt eller fint eller kulturelt eller kunstnerisk noget er. Det er bare helt per definition at en realistisk gengivelse af fx fodbold eller skak ikke kan være kunst. (og det er sådan Ebert opfatter alle spil, hvilket så er hans fejl)

Jeg synes vi har at gøre med en meget løs definition her. Hvis der er masser af malerier, der ikke er kunst, er det vel det samme som at sige at der er masser af malerier der ikke "kan være" kunst. Jeg vil mene at de fleste fotorealistiske gengivelser af en kronhjort pr. definition heller ikke kan være kunst.

Men jeg tror også på at det er muligt, med det rette talent eller et originalt twist, at lave en undtagelse til denne regel, ligesom at der sikkert også er en måde at få kunst ud af et realistisk fodboldsspil, men chancen for at det nogensinde sker er lig nul.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 20/04-10 12:10, rettet 20/04-10 12:14 
Bare fordi et maleri, tegning eller skulptur er sat op i et højkulturelt medie som kunst er ikke ensbetydende med at det er "kunst"! Det er bare en dårlig efterligning.
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 20/04-10 12:23 
Præcis :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 20/04-10 12:44 
Sumez>
Jeg vil mene at de fleste fotorealistiske gengivelser af en kronhjort pr. definition heller ikke kan være kunst.

Det kan man i hvert fald godt argumentere for. Jeg tror så bare at det meget hurtigt bliver et spørgsmål om smag og andre individuelle og subjektive anskuelser, som så gør det meget svært at diskutere.

Det afgørende synes jeg er, at vi samtidig med at vi siger spil kan være kunst, også er reelle omkring at masser af spil ikke er, aldrig kan være, ikke forsøger at være og bestemt ikke bør være kunst. På den måde mener jeg bestemt spilmediet er bredere end nogle af de andre medier vi typisk sammenligner med - helt uden at diskutere smag og kvalitet.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 21/04-10 10:36, rettet 21/04-10 10:38 
Er computerspil kunst?

Penny Arcade>
(...) this weren't never a dialogue. He is not talking to you, he is just talking. And he's arguing

1. in bad faith,
2. in an internally contradictory way,
3. with nebulously defined terms,
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HyakotakeHyakotakeSkrevet 05/05-10 16:59 
Kellee Santiago snakker om kunst, Waco Resurrection, Braid og Flower o.a.

Kellee Santiago
SumezSumezSkrevet 05/05-10 19:44 
Er det ikke netop den, Ebert reagerede på? Eller er det et af hendes "modsvar"?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HyakotakeHyakotakeSkrevet 06/05-10 01:33 
Det må være lavet efter Ebert's sure opstød, da hun refererer dertil...
53 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig