X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Skades babyer af at se computerspil?


Svar
dRxLdRxLSkrevet 20/01-10 18:30 
Jeg har jo fået en lille datter, som nu er næsten 4mdr. og jeg er kommet lidt i tvivl om hvorvidt jeg skal forhindre hende i at se skærmen når jeg spiller computerspil. Hun er ellers vældig interesseret, nærmest hypnotiseret af skærmen, men jeg er jo bestemt ikke interesseret i at hun skal lide nogen som helst form for overlast eller blive holdt tilbage i sin udvikling.

Jeg ved jo at flere af jer er noget foran mig i at have børn, så jeg håber I vil dele jeres opfattelser og erfaringer med dette spørgsmål.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
ViolatorViolatorSkrevet 20/01-10 19:02, rettet 20/01-10 19:03 
Min største datter har kigget flittigt med, når jeg har siddet foran skærmen, og så vidt jeg kan observere, har hun ingen problemer, hvis vi lige ser bort fra de hysteriske anfald hun lider meget af pt., men det har nu nok mere med trodsalderen at gøre end skader fra fjernsynskiggeri :)

Dermed ikke sagt, at et barn skal sidde flere timer foran skærmen :) Som regel gider de alligevel ikke samme aktiviteter så længe ad gangen, så dette giver nok sig selv.

Børn er jo heldigvis også forskellige, så man skal selvfølgelig ikke rette sig efter hvad andre siger. Det handler mest af alt om, at lære sit barn at kende, og derefter tage den derfra. En far finder hurtigt ud af, hvad hans barn kan holde til og ikke kan holde til :)

Lad hende kigge med, selvfølgelig med måde, og hold øje med hende. Så tror jeg ikke helt, det kan gå galt :)
Danny SallingDanny SallingSkrevet 20/01-10 19:06 
Så længe det ikke er noget der kan skræmme tror jeg ikke du skal bekymre dig. Var papfar i tre år for en pige, og hun kunne bestemt ikke lide at se house of the dead 2 kører, så blev hun bange.
Spiller nu: Call Of Duty: Black Ops, Medal Of Honor (2010) [...
SumezSumezSkrevet 20/01-10 19:22 
Jeg tror tværtimod det hjælper børn med at skærpe deres opmærksomhed og simpel logisk tænkning. Der var en artikel om den slags på 1up.com for ikke så længe siden, men kan ikke huske hvad den hed...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 20/01-10 19:31 
Men hvis man kun er 4 mdr gammel er det nok ikke lige ens logsike sans der skærpes ;-)
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 20/01-10 19:36 
Nej, der er vi på det niveau hvor at følge med i noget og prøve at opfatte hvad der sker i sig selv er positivt :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 20/01-10 20:14 
Jeps :-)
Bashful Neophyte
ChronoChronoSkrevet 20/01-10 20:19 
Med måde er det sikkert fint. Men når hun er 4 måneder så tror jeg egentlig at mange spil vil blinke for meget og give for mange indtryk og måske stresse hende.

Jeg tror da at mine børn var mindst 5 måneder før de fik lov at se med når far skød metroids :p
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
millenniummillenniumSkrevet 22/01-10 10:18 
Tilgengæld synes min 11 mdr datter at det er fantastisk at danse med til musikken når storebror spiller Mario Bros. ;)
The medium is the message.
HolisticHolisticSkrevet 22/01-10 13:12 
Min søn på knap 8 måneder, for lov til både at se tv og computer spil, dog begrænser vi det, netop pga. de mange sanseindtryk, så han ikke overloader totalt... Han har enkelte gange siddet og set Teletubbies, men det er som om at lige nøjagtig det, smider ham op i et højere gear og så bliver han helt ustyrlig.
Jeg begrænser så også en del hvilke spil han for lov til at kigge med på, selvom jeg ikke tror han forstår det endnu, spiller jeg ikke spil hvor man skyder folk osv.
Make Them Ants Cry Uncle!!Spiller nu: UFO: Enemy Unknown, Flashback, It Came From The Desert
KillerBean2KillerBean2Skrevet 22/01-10 14:02 
Holistic>
Han har enkelte gange siddet og set Teletubbies, men det er som om at lige nøjagtig det, smider ham op i et højere gear og så bliver han helt ustyrlig.

No wonder, Teletubbies er jo tydeligvis lavet af folk, der er på en bred vifte af hårde stoffer på én gang. Man kunne lige så godt sætte sine unger til at spise svampe :D
AV Intelligent Terminal
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 22/01-10 15:35, rettet 22/01-10 15:38 
Det samme er vel også lidt tilfældet med Bananer i pyjamas? Men det børne-tv er nok "sundere" ved at motivere de små til at spise flere bananer. :) Sålænge det ikke sker på en helt uhæmmet måde. Meget af det børne-tv, man har set som lille, kan jo have enorme følger senere i livet. I Sesamstrasse er der fx en dukke, der æder kiks og synger "manamanam" helt uhæmmet med "korpiger" i baggrunden. Jeg ved så ikke, om de har ændret det senere. Det kan jo have den konsekvens, at børn ikke længere spiser "kiks med måde"...heller ikke når de bliver voksne... :)

Det samme kan måske gøre sig gældende med "spil-kiggeri"? Jeg tror passivt tv-kiggeri er mere skadeligt end aktiv deltagen i det, der sker på skærmen. Men sidstnævnte er vel nok ikke helt hensigtsmæssigt med de helt små purke...
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig