X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Mest teknisk imponerende C64 spil?


Svar
dRxLdRxLSkrevet 19/01-10 00:53, rettet 19/01-10 13:04 
Jeg stødte lidt tilfældigt på Mayhem In Monsterland til C64. Et spil der udkom i 1994 (på det tidspunkt var amigaen vel så småt også død?), og som benytter sig af vilde hacks til at scrolle skærmen hurtigere end i noget andet spil på 64'eren.

Wikipedia har en artikkel om spillet: http://en.wikipedia.org/wiki/Mayhem_in_Monsterland

Det sjove er så at spillet også er udkommet til Virtual Console, og det første youtube link jeg finder er selvfølgelig en sammenligning med afvikling på c64 hardware, en sammenligning der ikke falder heldigt ud for emuleringen.

Dels synes jeg at det er interessant at nogen har lavet et C64 så sent, og som ovenikøbet er teknisk imponerende og dels synes jeg at det er sjovt at emuleringen ikke er fyldestgørende i dette eksempel, så jeg tænkte lige at jeg ville dele.

C64 vs. Virtual Console
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
WehnerWehnerSkrevet 19/01-10 13:04 
Link rettet.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
WehnerWehnerSkrevet 19/01-10 13:10, rettet 19/01-10 14:07 
Det er i hvert fald det flotteste spil, jeg har set på en C64 (men jeg havde heller ikke en selv).

At der skal mere power til end en Wii-processor for at emulere en C64 ordentligt kommer vel ikke bag på nogen :p
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
SumezSumezSkrevet 19/01-10 13:56 
Eller også hænger det sammen med, som dRxL siger, at spillet bruger nogle særlige hacks til at køre som det gør. Dvs. metoder der bruger systemet anderledes end det var tiltænkt (dette blev også tit gjort for at få bestemte lyde ud af SID-chippen). ;)
Det er bestemt ikke unormalt at emulatorer reagerer anderledes på den slags.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 19/01-10 14:06 
Og det er jo ét af hovedproblemerne med emulatorer generelt. De hardware reference guides og programmerings instrukser som fx Commodore lavede til C64 og Amiga var der jo ingen "seriøse" programmører der fulgte, fordi man kunne få meget mere ud af maskinerne ved at omgå retningslinierne. Så det er vel et helt normalt fænomen, omend et eksemplarisk tilfælde :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
WehnerWehnerSkrevet 19/01-10 14:10 
Sumez>
Eller også hænger det sammen med, som dRxL siger <snip>

Det var godt, du lige kunne klarificere for mig...
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
dRxLdRxLSkrevet 19/01-10 14:30 
Der er vel en vigtig forskel på om en emulering er nøjagtig nok eller hurtig nok. Må indrømme at jeg ikke ved nok om emulering. Men man kan vel godt forestille sig at det ikke drejer sig om hvorvidt Wii'en er kraftig nok, men at emulatoren er skrevet på en måde der ikke tager højde for hack'et?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KillerBean2KillerBean2Skrevet 19/01-10 14:48 
Jeg tror nu også mest det noget at gøre med emulatoren. Feks. kan det nye homebrew-spil Pier-Solar, som er på vej til Megadrive, ikke (endnu)køre på nogen Megadrive-emulatorer, hvis det evt. skulle blive dumpet. Det gør brug af en masse fixfaxerier som ingen af emulatorene tager højde for.
AV Intelligent Terminal
RJKRJKSkrevet 19/01-10 14:57 
Ehh, er der da nogen der tror andet? :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 19/01-10 15:27 
Må i øvrigt indrømme at jeg også lavede tråden fordi jeg har indtryk af at den slags er vand på RJK's mølle, den gale hardware samler ;-)

En tommelfingerregel kunne vel være at hvor mere teknisk interessant et spil er, jo større er sandsynligheden for at det ikke kan emuleres korrekt. Gad vide om der findes flere eksempler, gerne fra andre platforme, der understøtter denne tese?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KillerBean2KillerBean2Skrevet 19/01-10 15:32, rettet 19/01-10 15:36 
RJK>
Ehh, er der da nogen der tror andet? :)

Jeg forsøgte bare at understrege nogle af de tidligere indlæg. Men det kan da godt være, det var unødvendigt :)
AV Intelligent Terminal
WehnerWehnerSkrevet 19/01-10 15:32 
Ikke det samme, men beslægtet: Er Saturn ikke også meget svær at emulere pga. et specielt dual-processor-system? Jeg mindes noget i den retning.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 19/01-10 15:35 
dRxL>
En tommelfingerregel kunne vel være at hvor mere teknisk interessant et spil er, jo større er sandsynligheden for at det ikke kan emuleres korrekt. Gad vide om der findes flere eksempler, gerne fra andre platforme, der understøtter denne tese?

Samtlige arcadespil? ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
WehnerWehnerSkrevet 19/01-10 15:37 
Killer Bean 2>
Jeg forsøgte bare at understrege dit svar til Wehner :)

Ja, jeg bemærkede godt at der var nogen, der ikke fangede betydningen af den smiley, jeg havde sat efter mit udsagn, så nu skal I får et svar i samme dur, som jeg fik:

Smileys eller emoticons (kært barn har mange navne) anvendes meget i kommunikation på internettet, hvor de eksempelvis kan anvendes til at forstærke et udtryk eller svække det. Man kan også bruge en smiley til at vise, at et udsagn ikke menes seriøst eller bogstaveligt - og i forbindelse med ironi eller sarkasme.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
dRxLdRxLSkrevet 19/01-10 15:37, rettet 19/01-10 15:38 
@RJK: Du må i gang med at lave nogle videoer der understreger din pointe ;-)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 19/01-10 16:02, rettet 19/01-10 16:04 
Men er det ikke noget i retning af, at alle der har forståelse for at det i et spil er væsentligt at musikken har det rigtige tempo, at grafikeffekterne har de rigtige farver, at den sjældne powerup kommer det rigtige sted og at man styrer med den rigtige controller allerede er fuldstændig klar over disse begrænsninger ved emulering - mens alle andre er ligeglade og i øvrigt også mener at mp3 på deres iPod lyder lige så godt som en lp på et rigtigt stereoanlæg, at et SD billede ser federe ud på et Samsung LCD end et CRT og at en grovkomprimeret cam ser ligeså godt ud som en original BluRay, bare den er i HD-opløsning.

?

:)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 19/01-10 16:50 
Men kan du vise mig at det generelt forholder sig sådan med video-sammenligning?
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
KillerBean2KillerBean2Skrevet 19/01-10 17:30, rettet 19/01-10 17:41 
Wehner>
Killer Bean 2>
Jeg forsøgte bare at understrege dit svar til Wehner :)

Ja, jeg bemærkede godt at der var nogen, der ikke fangede betydningen af den smiley, jeg havde sat efter mit udsagn

Ironi på internettet er en svær én :)

Måske skulle jeg bare lade være med at skive indlæg, når jeg er tæt på at få fri fra arbejde, og min hjerne er fuldstændig kogt. Jeg opdagede faktisk først dit nr. 2 (nr. 3, hvis man skal være teknisk korrekt) indlæg, da jeg kom hjem :D

(også derfor, jeg ændrede mit eget nr. 2 indlæg, hvis nogen skulle undre sig)
AV Intelligent Terminal
RJKRJKSkrevet 19/01-10 18:07 
dRxL>
Men kan du vise mig at det generelt forholder sig sådan med video-sammenligning?

Det ville vel kræve en hel del mere arbejde end jeg gad at bruge på det for at det blev rimeligt, og det ville nok hovedsageligt være detaljer, der ikke er nær så åbenlyse som i MIM-eksemplet, men ellers vil jeg tro det, ja.

Det afhænger jo så også af, hvor langhåret man vil trække det. Der er jo også mange analoge aspekter i det - skal man fx medregne hvordan forstærkeren (der jo er en del af spillet på arcadeboards) forvrænger lyden, tricks der bruges til at opnå effekter på en CRT-skærm i den rigtige opløsning og andre hardware-specifikke ting, som aldrig kan emuleres.

Hvis man fx kun har spillet vektor-spil emuleret, så får man et mindre chock (det gjorde jeg i hvert fald), når man ser dem på en rigtig vektor-skærm. Opløsningen er jo højere end noget HDTV og kontrasten helt udenfor sammenligning.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KillerBean2KillerBean2Skrevet 19/01-10 18:21 
Lidt off topic men, har du nogen vector-spil i udstilling på museet?
AV Intelligent Terminal
RJKRJKSkrevet 19/01-10 18:26 
Ikke udstillet pt., men vi har en virkende Asteroids og Majoc Havoc stående, og en Star Wars og Tempest under reperation.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KillerBean2KillerBean2Skrevet 19/01-10 18:30 
Nice, så har jeg engang i fremtiden ekstra god grund til at kigge forbi :)
AV Intelligent Terminal
JuggernautJuggernautSkrevet 19/01-10 19:49 
RJK>
...og Majoc Havoc stående

Uhh? Troede ikke der var flere af dem i landet. Hvis den engang skulle blive et aktiv i museet, vil det helt afgjort også resultere i et besøg fra mig.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig