X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Unreal


Svar
DeluxScanDeluxScanSkrevet 06/07-03 01:08 
Med udgangspunkt i tråden "EDGE scores + lidt ranting", hvor dRxL, KTC og jeg kom til at snakke level editing i forskellige spil, fik jeg som sagt lyst til at smide det efterhånden 5 år gamle spil i drevet igen.

Sikke et gensyn! Det må være et par år siden, jeg sidst har hooket PC'en op til en intens gang gaming, og jeg havde da også smidt mit gamle Unreal væk, så jeg måtte købe et helt nyt spil :(
Anyway, hvis jeg skulle vælge nogle få uforglemmelige spil, så må Unreal ligge meget højt placeret. Jeg tror jeg har haft flest "Gisp - hvor vildt!" oplevelser i det spil, end i noget andet - det var virkelig også et skridt frem tilbage i '98! Her var man blevet spist af med bæ-brune vægge i årevis i Quake, og så kommer Unreal og tilbyder en uforlignelig belysning, fantastiske textures og helt utroligt banedesign. Tidligere Unreal spillere herinde kan måske huske første gang, de så Ny Leve Falls på spillets anden bane? Jeg kan i hvert fald! Tåge, fantastiske transparente effekter, coronaer, animerede himle - endda komplet med fugle!

Jeg har nu gennemført spillet 3. gang siden spillet kom på tale i den før omtalte tråd, og jeg finder det stadig et særdeles imponerede spil. Grafikken er stadig helt fantastisk, og som jeg tidligere har diskuteret med Rune, så udgør Unreal stadig for mig det højeste trin på grafik-stigen (Sprites og scaling til 3D, Quake og Unreal, hvis I husker).
Jeg mener desuden bestemt, at Unreal er det eneste spil, hvor jeg har rippet hele soundtracket og brændt det på en CD - og jeg hører det ganske tit stadigvæk.

Stemningen i Unreal, mener jeg, slår selv Halo - til trods for, at Unreal ikke byder på cutscenes af nogen art (Hvis man ser bort fra slutningen) - hele plottet er tekst-drevet. Det betyder jo bare, at stemningen må bygges op vha. af omgivelserne, hvilket Unreal klarer som intet andet spil.

En Xbox konvertering af det originale Unreal ville være Guds gave til mig :)
Andre skabs PC-spillere, der tør indrømme, at Unreal også er noget, de har stiftet bekendtskab med?

Tråd
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
KTCKTCSkrevet 06/07-03 01:21, rettet 06/07-03 01:21 
Ja, jeg har faktisk 2 originale versioner af spillet, og efter at have læst dit emne har jeg jo helt lyst til at smide den i mit nye maskin-monster, for i sin tid var det jo kun mit Voodoo-kort, der skulle trække spillet, hvilket ikke var helt så mange frames per second, som jeg kunne ønske. Jeg kan faktisk huske, at jeg brugte intro-flyby'en som benchmark :)

Dog har jeg aldrig fået gennemført spillet, men det burde jeg måske tage mig sammen til at gøre nu... Med alle detaljer i top og hele svineriet, selvfølgelig ;)

Det er faktisk ikke helt usandsynligt, at vi kommer til at se en Xbox-version, for både Doom, Duke3D og Quake2 er lavet som homebrew til Xboxen, og de kører lækkert :D
Desuden understøtter spillet jo både OpenGL og Direct3D så vidt jeg husker, så det burde da være overkommeligt. Source-koden er ikke udgivet til Unreal, vel? Hvis den er, burde det kun være et spørgsmål om tid...

Og ja, jeg hører da også stadig soundtracket, som iøvrigt er lavet i et modul-format, som en gammel Amiga-bruger som jeg jo ikke kan stå for.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
DeluxScanDeluxScanSkrevet 06/07-03 01:34, rettet 06/07-03 01:47 
Jeg har ikke haft problemer med med spillet under hverken Direct3D eller OpenGL før nu. Men jeg har fået det til at køre, men det kører ikke godt: En timedemo under intro-flyby'en, 800x600, giver mig et snit på ca. 20FPS. Ikke videre imponerende af en P4 med 64 MB grafik... Jeg overvejer faktisk at finde to, billige Voodoo 2 12MB kort og linke dem med SLI og smide dem i. Jeg ved bare ikke, om pass-thru løsningen virker med et GeForce kort...?

I '98 gennemførte jeg spillet uendeligt mange gange på en P2 med Voodoo Graphics. Ca. 25 FPS i 640x480 med alle detaljer i top, men jeg kan da godt se, at det lokker at køre det i 1600x1200 på en ny PC :)

Source-koden sidder Tim Sweeney fra Epic med, og jeg tror ikke, vi skal regne med at se den lige om hjørnet. Den er jo stadig kilden i de nyere Unreal-spil.

Jep, m3u... Jeg takker Skaberne for ModPlugs mulighed for at konvertere til wav, så de kan bruges i bilen ;)

EDIT: Er det muligt, at en homebrew Xbox Unreal vil kunne finde vej, uden at Epic giver slip på kildekoden? Det ville jo være fedt at spille Unreal på et stort TV med 5.1... Har du nogen anelse om, om 5.1 vil være muligt? Unreal understøtter jo allerede EAX og surround-effekten klares af Sensaura - det foregår efter samme princip på Xbox'en, hvis jeg har fulgt med i timen?
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
KTCKTCSkrevet 06/07-03 14:22 
Det er ikke umuligt, at der kommer et homebrew Xbox Unreal, men sandsynligheden er betydeligt mindre når de ikke har noget sourcecode at lege med.
Og med hensyn til 5.1, så tror jeg ikke det ville være et stort problem at lave.

Jeg vil lige prøve at installere spillet igen og se, om min også kører sløvt. Det burde den ikke, men det kan jo godt være et problem med driver eller styresystem. Hvilket grafikkort kører du med, og på hvilket styresystem?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
enfenenfenSkrevet 06/07-03 15:09 
DeluxScan >
Jeg har ikke haft problemer med med spillet under hverken Direct3D eller OpenGL før nu. Men jeg har fået det til at køre, men det kører ikke godt: En timedemo under intro-flyby'en, 800x600, giver mig et snit på ca. 20FPS. Ikke videre imponerende af en P4 med 64 MB grafik... Jeg overvejer faktisk at finde to, billige Voodoo 2 12MB kort og linke dem med SLI og smide dem i. Jeg ved bare ikke, om pass-thru løsningen virker med et GeForce kort...?

Jeg har to Creative Labs Voodoo2 12MB kort liggende, men dem får du sgu ikke :)

De er ren nostalgi...
What is the Matrix?
KTCKTCSkrevet 08/07-03 09:43 
Nu har jeg prøvet spillet igen, og det kører meget flydende i selv 1024*768. Jeg kører med Windows XP og spillet spillet i Direct3D med detail textures på. Detail textures fungerer dog ikke perfekt, da frameraten godt kan påvirkes af det, ellers er alt bare perfekt.

Lidt sjovt som man altid husker tingene som pænere end de egentlig er. F.eks. er figurerne ret grove at se på med lavt antal polygoner og sådan noget. Jeg kunne have sværget, at der var flere polygoner i sin tid ;)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
enfenenfenSkrevet 08/07-03 10:04, rettet 08/07-03 10:04 
Nu er spillet også ved at have en del år på bagen...

Jeg har ikke spillet spillet i meget lang tid, men jeg kan dog stadig huske mit første gennemløb - specielt de to første baner.
What is the Matrix?
Homer00Homer00Skrevet 08/07-03 12:01 
Jeg synes at det er genialt, jeg spiller det stadig en gang imellem med vennerne.
Must eat - So cheap...
PlaykidPlaykidSkrevet 08/07-03 12:17, rettet 08/07-03 12:18 
DeluxScan >
Andre skabs PC-spillere, der tør indrømme, at Unreal også er noget, de har stiftet bekendtskab med?

Jeg prøvede det faktisk først til PC, langt efter det udkom, men det blev først rigtigt spændende da jeg fik lånt det til PS2. Jeg har gennemført det en del gange, og jeg synes stadig det slå det nye UC.

Kan stadig huske første gang jeg hørte om spillet på en computercafé og troede det var et bilspil;)
Stemningen i Unreal, mener jeg, slår selv Halo - til trods for, at Unreal ikke byder på cutscenes af nogen art (Hvis man ser bort fra slutningen)

Det mener jeg nu ikke, men nok om det:)
Spiller nu: Halo 3
RJKRJKSkrevet 08/07-03 12:21 
Unreal != Unreal Tournament... Så meget (tror jeg da) jeg ved om pc-spil...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ChronoChronoSkrevet 08/07-03 12:26 
Desværre, Unreal er ikke lig Unreal Tournament :)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
RJKRJKSkrevet 08/07-03 12:28 
(Må lade være med at bruge programmeringsudtryk...)

!= betyder "er ikke lig med"

:)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ChronoChronoSkrevet 08/07-03 12:29 
Troede du havde ramt en forkert tast der :)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
PlaykidPlaykidSkrevet 08/07-03 15:01, rettet 08/07-03 15:01 
Æv, hvad er Unreal så?

:)
Spiller nu: Halo 3
RebelheartRebelheartSkrevet 08/07-03 15:31 
RJK >
(Må lade være med at bruge programmeringsudtryk...)

!= betyder "er ikke lig med"

:)

Du behøver nu ikke at forklare. Det burde efterhånden være almen viden!
RJKRJKSkrevet 08/07-03 17:17 
Jaeh, det fremgår da af Chronos indlæg... ;p
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 08/07-03 17:38 
PS2 playkid >
Æv, hvad er Unreal så?

Forløber til Unreal Tournament.

Her er en anmeldelse.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
DeluxScanDeluxScanSkrevet 22/07-03 19:20 
UT sutter... næsten ligeså meget som Unreal 2. Det må i øvrigt være min største spilskuffelse!
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
DeluxScanDeluxScanSkrevet 22/07-03 19:22 
KTC >
Lidt sjovt som man altid husker tingene som pænere end de egentlig er. F.eks. er figurerne ret grove at se på med lavt antal polygoner og sådan noget. Jeg kunne have sværget, at der var flere polygoner i sin tid ;)

Det lagde jeg også mærke til, og som dig husker jeg, at der var langt flere polygoner... :)

Surt med homebrew... Det vilel ellers være det eneste, der kunne få mig til at købe en chip.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
NaieraNaieraSkrevet 22/07-03 19:22 
Unreal Tournament er/var da et fremragende FPS. Ti gange bedre end Unreal. Jeg fatter stadigvæk ikke så lang tid jeg brugte på UT i sin tid...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
DeluxScanDeluxScanSkrevet 22/07-03 19:27 
Come on... Én lang gang deathmatch uden noget som helst sjov for én spiller. Jeg fandt det unødvendigt, når Unreal tilbød det samme (Sans Domination, assault m.m.)
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
King ChaosKing ChaosSkrevet 22/07-03 19:39 
DeluxScan >
UT sutter...

Eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeek! Så noget må du ALDRIG sige igen!
APHAPHSkrevet 22/07-03 19:50 
UT er et rimelig godt FPS spil, dog er Quake 3 lige et par klasser bedre:)
Spiller nu: Civilization IV, Halo 3, Everybody's Golf: World...
NaieraNaieraSkrevet 22/07-03 19:55 
Enig, og det har jeg også brugt for meget tid på :p
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
quadquadSkrevet 22/07-03 19:57 
Vi spillede en del UT Netværk i frikvartererne. Administratoren fandt desværre ud af efter 2-3 uger. Rimelig suspekt at Nanna fra 3.b var logget ind på 3 computere på samme tidspunkt og havde et program der hed Unreal.exe åbent :D
King ChaosKing ChaosSkrevet 22/07-03 20:59 
Hæ! Vi spillede efter frokost hver dag på det gamle GR. Fok det var godt!
tastasSkrevet 22/07-03 21:41 
Ja Q3 er lige en tand bedre.
Damn har jeg også spillet alt for meget online.
Kan ske man skulle signe op til en gang DOGL i det igen ^^
Space. It seems to go on and on forever. But then you get to the end and a gorilla starts throwing barrels at you.Spiller nu: Shadow Complex, Quake Live, StarCraft II: Wings Of ...
DeluxScanDeluxScanSkrevet 23/07-03 09:24 
Nu må I da lige...! Intet slår co-op over nettet i det gamle Unreal. Så kan I sige, hvad I vil :)
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
KTCKTCSkrevet 23/07-03 16:53 
Jeg har nu spillet mest UT, og det stikker i min bog Q3 og tilhørende udvidelse...
Der er et eller andet over det spil.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
DeluxScanDeluxScanSkrevet 30/03-05 20:45 
Ahh... Har lige gennemført Unreal endnu en gang efter at have haft det liggende i ca. 1½ år.
Et absolut mesterværk! Jeg havde helt glemt (igen), hvor fantastisk det rent faktisk er.

7 år på bagen og still going strong!
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
JinkJinkSkrevet 30/03-05 21:41 
Bare så du lige ved det, er der et modteam igang med at konvertere det til ut2k4 som mod.

Forresten er der kommet de første informationer omkring ut2006/7 hvis I ikke ved det.
DeluxScanDeluxScanSkrevet 31/03-05 05:37 
Jink>
Bare så du lige ved det, er der et modteam igang med at konvertere det til ut2k4 som mod.

I know, men det er jo til PC.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
KillerBean2KillerBean2Skrevet 01/04-05 21:48 
Hvis i ikke ved det i forvejen, så er der kommet en final patch til Unreal. For det første får den spillet til at køre med UT motoren i stedet for den oprindelige, og så virker den samtidig også som en No-CD patch. Rimelig lækkert synes jeg :-)

Link til final patch siden
AV Intelligent Terminal
DeluxScanDeluxScanSkrevet 01/04-05 23:07 
Det er f.eks. kun Direct3D og enkelte lyddrivere, der bruges fra UT i Unreal patch 226f. Faktisk er det UT og alle senere spil, der kører på modificerede udgaver af den oprindelige Unreal Engine.
Patch'en er i øvrigt over 5 år gammel.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
JinkJinkSkrevet 01/04-05 23:17 
DeluxScan>I know, men det er jo til PC.
Spiller du mac?
KillerBean2KillerBean2Skrevet 01/04-05 23:34 
DeluxScan>
Det er f.eks. kun Direct3D og enkelte lyddrivere, der bruges fra UT i Unreal patch 226f. Faktisk er det UT og alle senere spil, der kører på modificerede udgaver af den oprindelige Unreal Engine.
Patch'en er i øvrigt over 5 år gammel.

Yes yes, det var heller ikke fordi jeg ville prøve at lyde som nogen form for ekspert på området, hvilket jeg bestemt ikke er! Jeg ved stort set nada om software.
Jeg synes nu bare det er en god patch (selv om den er over 5 år gammel), som alle Unreal ejere skal vide eksisterer.
Men det gør de så åbenbart alle sammen.
Jeg tror bare lige, jeg kryber ned i et dybt mørkt hul og bliver der et par hundrede år ;-)
AV Intelligent Terminal
JAAJAASkrevet 01/04-05 23:53 
Det originale Unreal står stadig for mig, som en af mine allerbedste FPS oplevelser. Fantastisk stemning.
HankyHankySkrevet 02/04-05 02:10 
Helt enig.
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
DeluxScanDeluxScanSkrevet 02/04-05 11:49 
Killer Bean 2>
Jeg synes nu bare det er en god patch (selv om den er over 5 år gammel), som alle Unreal ejere skal vide eksisterer.
Men det gør de så åbenbart alle sammen.
Jeg tror bare lige, jeg kryber ned i et dybt mørkt hul og bliver der et par hundrede år ;-)

Sådan var det heller ikke ment :)
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
DeluxScanDeluxScanSkrevet 02/04-05 11:50 
Jink>
Spiller du mac?

Nej, men jeg ville gerne have en Xbox udgave af det originale Unreal.
Life is like videogame: It doesn't matter how good you get, you always get zapped in the end.Spiller nu: Battlestations: Pacific, Saboteur, The, Tropico 3
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig