X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Spilleklub Retro (Gennemspilning af retrospil)


Svar
NaidNaidSkrevet 12/01-10 21:42, rettet 07/03-10 22:48 
For at få lidt mere fokus på retro gaming her på P:R, opretter jeg denne tråd. Jeg havde tænkt mig at vi i fællesskab udvælger et spil, som vi hver for sig vil fordybe os i over en mindre periode. Herefter vil vi så diskutere spiloplevelsen på godt og ondt. De spil vi udvælger behøver ikke være oversete "perler", men kan også være lidt mere skæve titler. Det kunne også være en titel der... Se hele indlægget
303 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 > »

Svar
KillerBean2KillerBean2Skrevet 19/03-10 18:16 
Konsolkongen>
Spillene er naturligvis lavet til at køre i fullscreen, men man kan på den anden side argumentere for at de med kanter er tættere på den "rigtige" aspect ratio maskinen outputter i (320x224).

Jeg får også en smule overscan, når jeg kører 60 Hz, så helt tilfreds bliver jeg nok aldrig :)
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 19/03-10 18:34, rettet 19/03-10 18:35 
Konsolkongen>
NEJ det er ej... Opløsningen i et PAL signal er 288p i højden. Når spillet kun har 224 linier i højden er der nødt til at tilføjes nogle tydelige sorte kanter for at opløsningen passer.

Som du selv siger, bliver de resterende 64 linjer udfyldt af sorte kanter, hvilket netop er grunden til at der ikke røres ved opløsningen. Det ville straks være langt værre hvis de prøvede at strække det originale 224p billede ud over 288p, det håber jeg da nemt vi kan blive enige om. Den eneste forskel er som nævnt 1000 gange før aspect ratioen, som man kan ændre på de fleste fjernsyn.

Grunden til at jeg selv springer fra er fordi jeg går lidt op i billedbehandling fra retrokonsoller og kun spiller dem igennem XRGB'en. Den er lavet i Japan og fatter kun 60Hz. Værre er det faktisk ikke :)

Endelig en "ordentlig" grund ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoChronoSkrevet 19/03-10 18:35 
RJK>
15 ud af 16 stemte på Alien Soldier, så det må betyde at vi får rigtigt mange med denne gang.

Men hvor mange stemte på det som nummer ét? Er det det spil som fik flest førstepladser også?
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/03-10 18:45 
Sumez>
Det ville straks være langt værre hvis de prøvede at strække det originale 224p billede ud over 288p, det håber jeg da nemt vi kan blive enige om.

110% enig :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 19/03-10 19:14 
Chrono>
Men hvor mange stemte på det som nummer ét? Er det det spil som fik flest førstepladser også?

Nope.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 21/03-10 14:31, rettet 21/03-10 14:31 
Sumez>
Ok, nu ved jeg ikke om jeg har tålmodighed til den her længere, men jeg prøver lige en sidste gang: Hvis den er PAL optimeret, er det jo LIGE MEGET med at køre det i 60hz.

Nu er det ikke fordi jeg lige synes dette er stedet at diskutere det og det er ikke fordi jeg er 60Hz-fanatiker eller ved noget om PAL-optimeringen af Alien Soldier, men lad mig alligevel bare fastslå, at det du skriver simpelthen generelt ikke passer for pixel-baserede 2d-spil.

Jeg tror du tænker på mere moderne vektor-baserede spil, hvor man fint kan tilføje et fps-tal øverst i sin kode, og så sætte det til 50 eller 60 og lade al resten af matematikken tilpasse sig dette, og deraf reelt lade spillet køre i samme hastighed uanset skærmens opdateringsfrekvens.

Sådan forholder det sig jo bare ikke for gammeldags pixel-baserede 2d-spil, hvor stort set alt relateret til hastighed er bundet til skærmens opdatering for at levere helt flydende grafik.

Bare lige for at tage det allermest simple og konkrete eksempel: Vertikal scroll i en 2d-shooter foregår ved at man flytter baggrunden 1 pixel per frame - i nogle tilfælde 2 eller 4 pixel, eller 1 hver anden frame, men altid så det præcist passer i forhold til skærmopdateringen. Hvis man flyttede 1,2 pixel per frame i pixel 2d, så ville det se forfærdeligt hakkende ud. Så derfor skal man låse sig til skærmopdateringen. Derfor scroller en vertikal shooter med 60 pixel i sekundet i 60Hz og 50 pixel i sekundet i 50Hz, ergo 17% langsommere i 50Hz, uanset hvor meget det er PAL-optimeret eller ej.

PAL-optimering i pixel-baserede 2d-spil handler typisk om helt andre og ikke fastsatte ting. Det er fx meget normalt at man udvider playfieldet i PAL-udgaven, så man ser mere af banen i stedet for at have sorte borders. En anden klassiker er at fylde ekstra linier i videosekvenser resulterende i en forfærdelig lodret skalering (Guardian Heroes fx). Nogle spil gør også dette ingame (primært i baggrundsbilleder). Så er der musikken, som ikke nødvendigvis er låst hastighedsmæssigt til de andre ting, og derfor kan en PAL-optimering også være, at man har lavet musikken så den kører i rigtig hastighed i 50Hz.

Men summa summarum: PAL-optimering betyder overordnet intet fast, og for alle pixel-baserede 2d-spil kan man roligt regne med, at man IKKE får den samme oplevelse som i 60Hz-originalen. På konsoller hvor man kan tvinge maskinen i 60Hz, er det så absolut at anbefale at der ingen PAL-optimering er fundet sted i spillet, fordi det alligevel kun giver en "halvhjertet" optimering, og ødelægger muligheden for at få originaloplevelsen. At et PAL-optimeret spil så kan være fint i sig selv og også være bedre end NTSC-udgaven er vel set i mange tilfælde, men det er ikke reglen, og det er aldrig den samme oplevelse.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/03-10 15:09 
RJK>
Så er der musikken, som ikke nødvendigvis er låst hastighedsmæssigt til de andre ting, og derfor kan en PAL-optimering også være, at man har lavet musikken så den kører i rigtig hastighed i 50Hz.

Det forklarer jo hvorfor spil som Mega Turrican spiller helt fint i 60Hz, men musikken kører alt for hurtigt og stopper før tid i intro sekvensen.

Meget spændende læsning synes jeg. Jeg gik ellers med den opfattelse af at hvis et spil var optimeret til 50Hz så ville det være rettet over hele linien, men det kan jeg godt se næsten er en umulig opgave :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChronoChronoSkrevet 21/03-10 15:18 
RJK>
Nope.

Jeg synes vi skal prøve at man kun stemmer på ét spil så - ellers bliver det bare sådan en mellemløsning som ingen gider for alvor. Eller også er det bare mig der er irriteret over det ikke blev et af dem jeg stemte på :p
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
RJKRJKSkrevet 21/03-10 15:21, rettet 21/03-10 15:21 
Folk stemmer vel kun på spil de vil spille. Man er jo ikke tvunget til at stemme på mere end ét. Derudover fik det næstflest førstepladser, flest andenpladser, flest tredjepladser og som skrevet stemte 15 ud af 16 på det. Så jeg har svært ved at forestille mig mere enighed. Nu har vi valgt et spil som 15 har valgt at de vil spille - ellers havde det kun været 5...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ChronoChronoSkrevet 21/03-10 15:51 
Ja okay, det var ikke faldet mig ind at jeg kunne lade være med at stemme på mere end ét.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
RJKRJKSkrevet 21/03-10 15:58 
Det står nu ellers lige over afstemningen, og de tre seperate Stem-knapper burde vel også gøre det meget tydeligt ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
nerosnerosSkrevet 21/03-10 15:59 
Hvis man tvinger Alien Soldier i at kører 60hz cracker spillet når man når op i de højere levels..
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/03-10 16:58 
Som skrevet tidligere i tråden, ja :) Jeg har selv kun gennemført EU spillet i 60Hz så selvom der er grafikfejl kan det stadig gennemføres.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 21/03-10 17:33, rettet 21/03-10 17:35 
Rune, du havde ikke behøvet at gå så meget i detaljer, for jeg ved udmærket hvor du vil hen med det du skriver. :)

Og ja, du har (selvfølgelig) ret, de skal lave nogle ret grundlæggende ting om i koden for at PAL-optimere et spil, og derfor vil der altid være nogle forskelle, der kan have indflydelse på hvordan spillet afvikles. Men jeg vil stadig holde på at hvis dem der har lavet det ved hvad de gør, så skal man virkelig kneppe fluer for at forskellen kan ses. Iøvrigt har det ikke noget at gøre med om spillet grafisk set er pixel- eller vektor-baseret, men om den bagvedliggende kode er det.
Dvs. i stedet for at et spilobjekts position er udregnet ved en integer svarende til den pixel-perfekte placering, udregnes den i en float-værdi, som så omregnes til en fast værdi når den tilsvarende sprite renderes. Hvis spillet er lavet sådan, er det ikke særlig svært at ændre frameraten som man har lyst.
I praksis er der nok ikke særlig mange konsolspil fra den tid, der er lavet sådan, hvis nogen overhovedet, men sådan som Sonic-spillene fungerer, kunne jeg godt forestille at de gør det. Måske er det det, blast processing kan? :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 21/03-10 18:03, rettet 21/03-10 18:08 
Jo, jeg skulle åbenbart have gået endnu mere i detaljer, for du har ikke forstået det :)

Hvis vi vender tilbage til scroll-eksemplet, så har vi altså defineret i koden, at der skal scrolles 60 pixel per sekund. Vi sætter fps til 60 i NTSC-udgaven, som så scroller præcis 60/60=1 pixel per frame, og giver en perfekt glidende scroll.

Så er din teori, at vi i PAL-udgaven bare sætter fps til 50. Det betyder at vi per frame skal scrolle 60/50=1,2 pixel, for at holde samme hastighed.

Hvis du så havde at gøre med 3d-grafik eller tilpas interpoleret og skaleret vektor-baseret 2d-grafik (Flash-agtigt), så ville det ikke være noget problem at scrolle 1,2 pixel.

Men når vi snakker klassisk pixelperfekt 2d-grafik, så er alt placeret pixelpræcist og du kan ikke flytte playfieldet 1,2 pixel. I stedet vil man flytte det 1 pixel de første fem frames, og så 2 pixels på den sjette frame, og derefter gentage. Fordi et pixelpræcist display ER i integers og ikke floats, naturligt nok.

Og hvis man gjorde det, ville man få en forfærdelig hakkende oplevelse. Det svarer jo til at der er et framedrop på hver sjette frame. Så derfor er der naturligvis ingen der har lavet denne løsning, for det ville gøre spillet nærmest uspilleligt.

Så derfor bruger man ikke den teknik overhovedet i pixelpræcis grafik. I stedet vælger man kun at scrolle 50 pixel i PAL-udgaven, og deraf køre den langsommere.

Dermed ikke sagt at man ikke kan gøre dette på udvalgte objekter - fx hurtige kugler eller fjender med ikke-lineære bevægelsesmønstre - men det gør det jo nærmest endnu mere bizart at begynde at sætte nogle objekter til at bevæge sig med rigtig hastighed, mens andre kører langsomt. Det giver i hvert fald heller ikke den samme oplevelse :)

EDIT: Men jeg begynder at forstå, hvorfor du ikke kan se problemet i "leverpostejsskalering" på lcd-skærme, når du ikke ser problemet i ovenstående :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 21/03-10 19:20 
Hvornår har jeg nogensinde påstået at der ikke er noget i vejen med skaleringen på lcd-skærme? Jeg har altid ment at det var grimt og ulideligt at kigge på...

Men hvad er det så jeg ikke forstår?
Ja, i dit eksempel vil der være et frameskip hver 6. frame, men når der vises 60 billeder i sekundet, er det altså begrænset hvor meget det kan ses. Jeg skal i hvert fald se det i praksis før jeg tror på det.
Det forudsætter også at alle 16-bit spil nogensinde scroller med præcis 60 pixels i sekundet, eller et tal som 60 er deleligt med. Det vil sige at det slet ikke ville være muligt at ændre spillets hastighed glidende.

Igen er det oplagt at fremhæve et spil som Sonic, som jeg har svært ved at forestille mig udregnes 100% på integer-værdier, men selv i noget så simpelt som det første Super Mario Bros. var de i stand til at lave blød acceleration og deceleration uden at scrollingen føles "ulineær".
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 21/03-10 19:36, rettet 21/03-10 20:44 
Jeg husker det som at du mente at skalerede Symphony Of The Night til 360 var en visuel perfekt konvertering, men måske var det en anden...

Jeg garanterer dig at et sådan frameskip ville være meget tydeligt. Hvis du selv havde prøvet at programmere den slags, ville du ikke være i tvivl. Men jeg må jo lige fabrikere sådan et bevis en dag, så :)

"Alle" 60Hz spil der kører med automatisk scroll scroller 60 pixels i sekundet eller deleligt antal hermed, hvis deres scroll ser glidende ud. Ellers ville det ikke være glidende. Jeg mener at kunne huske nogle eksperimenter med 1,5 (1/2/1/2), som ikke engang var brugbare. Hvis man scrollede fx 4 pixel per frame, så ville det måske begynde at blive usynligt, at der røg en ekstra pixel med hver sjette frame. EDIT: Jeg ved ikke hvor meget fx Sonic scroller, men det er jo nok relativt meget.

Hurtig de- eller acceleration er vel logisk nok ikke når så krævende ift. at se glidende ud, som noget der bevæger sig med en konstant fart.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 21/03-10 19:54 
Ja, det er klart. Som sagt, tror jeg også det er de færreste 16-bit spil, hvis der overhovedet er nogen, der udregner sådan. Jeg har bare svært ved at tro at det er så stort et besvær som du siger, men ja, det må jo komme an på et eksempel. ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 21/03-10 20:13 
Det er ikke noget besvær; det er bare teoretisk umuligt :) Og nok ikke noget som nogen programmør bekymrer sig om eller normalt har brug for at bekymre sig om i dag. Jeg kan jo ikke engang lave et eksempel her, fordi det kræver at jeg både har en computer og en skærm jeg kan kontrollere og vsynce til 50 og 60Hz. Men jeg kan lave det på Amigaen og et tv ved lejlighed - problemet derefter bliver så bare at gengive det for andre...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 22/05-10 11:19 
Skal vi prøve endnu en omgang? Jeg skal så nok luge ud i fup- og dobbeltstemmer inden resultatet afgøres denne gang :)

Jeg har snakket med Chrono om, hvor vidt vi skulle spille bedre spil. Altså gå op og tage 8-9/10 spil, fremfor de 6-7/10 spil, vi har taget indtil videre. Jeg vil så umiddelbart mene, at det betyder at vi mere ville komme til at spille store klassikere, som de fleste af os har spillet før (Super Metroid, Secret Of Mana, A Link To The Past, Symphony Of The Night etc.), fremfor de der lidt mindre spil, som de fleste af os bare godt har VILLET spillet før.

Men der er jo ingen regler om noget, så meld ud hvis I (stadig) vil være med.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
WehnerWehnerSkrevet 22/05-10 11:26 
Ud over at jeg skal rejse en del med arbejdet i juni, så er jeg stadig med på Dragon's Trap, hvis det på nogen måde kan presses ind.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
silverstarsilverstarSkrevet 22/05-10 12:57, rettet 22/05-10 13:00 
Jeg synes også det bør spille ind hvor "store" spil vi taler om når man kigger på tidsforbrug. Jeg får næppe gennemført spil som A Link to the Past, Chrono Trigger eller Secret of Mana indenfor en overskuelig tidsramme, så dem vil jeg nok vælge fra at deltage fælles i, og hellere gemme til jeg føler jeg har tiden (og lysten) til at tage hul på dem.

Jeg synes de spil vi har haft fat i indtil videre har haft en fin tidsramme, spil der ligger omkring 10-15 timers spilletid i, men det er selvf kun min egen holdning.

Dragon's Trap kunne jeg godt være med på, selvom den måske kræver lidt mere end 15 timer, det er meget lang tid siden jeg har gennemspillet det, så jeg husker ikke tidsforbruget.
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 22/05-10 20:44 
Sin And Punishment (N64 eller - højst sandsynligt for de flestes vedkommende på - Wii > Virtual Console) i anledning af 2'erens nylige PAL-udgivelse?

Det er vel snart på tide, at det første klassespil af en rail-shooter debatteres godt og grundigt herinde. :)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
ChronoChronoSkrevet 22/05-10 23:15 
Det er jeg klar på også - et glimrende spil, der sagtens kan spilles igen.

Men derudover, så mener jeg nu ikke nødvendigvis at vi behøves tage gode "8-10/10" spil. Bare mere lette og tilgængelige spil, så vi ikke hver gang går døde i tunge, svære spil. SOM, SOTN og ALTTP er lette og meget tilgængelige spil, men der findes andre spil som er ligeså lette at gå til, men som vi sikkert ikke alle har spillet.

Jeg tænker f.eks. på titler som The Firemen (SNES), Pocky & Rocky (SNES) og Rapid Reload (PS1).
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
SumezSumezSkrevet 26/05-10 15:12, rettet 26/05-10 15:13 
Sin & Punishment er et klasse-spil, men vær opmærksom på at der er tale om en meget arcade-agtig titel, som mange nok kun vil give få gennemspilninger (medregnet de tilfælde hvor man løber tør for credits under den uendeligt lange slutboss-sekvens :P)

Dragon's Trap mener jeg er et genialt spil til det her koncept, da det ikke er et 8-10 spil som alle har spillet, men samtidig et kvalitetsspil, alle BØR spille, og har iøvrigt en savefunktion. :)

Jeg ville dog aldrig stemme på det, da jeg har spillet det. Kan sige nogenlunde det samme om Solstice (der til gengæld ikke har save).
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 28/05-10 00:13 
Chrono>
Rapid Reload (PS1).

Mindede mig om, at jeg manglede spillet - det er åbenbart pt. kun på PSN i Japan. Modtog det i mintudgave i dag fra eBay med japanertitlen Gunners Heaven (hmm, rimer nærmest med Gunstar Heroes :)).
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SumezSumezSkrevet 28/05-10 08:18 
Det gør gameplayet også :)
Jeg fandt det for en slik i en brugtbutik et sted i København får en bunke år siden.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 28/05-10 15:39 
PAL-udgave med "fede bjælker"? Synes i øvrigt Gunners Heaven et fedt navn ift. Rapid Reload. :) MediaVision burde bare have bank for kun at lave ét spil i den genre. :/ Men det gør på den anden side nok, at man sætter mere pris på spillet...
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
ChronoChronoSkrevet 21/10-10 21:02 
Skal vi ikke have genoplivet Spilleklub Retro. Jeg er netop gået i gang med The Lost Vikings, og det kunne da være sjovt at få nogle flere med - nogle der er friske? Så kan vi oprette en seperat tråd om det.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
RJKRJKSkrevet 21/10-10 21:18 
Og jeg gik selv i gang med Parasite Eve :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
happyEDhappyEDSkrevet 21/10-10 21:26 
Jeg går sku igang med Lost viking, har det liggende til GBA
Spiller nu: Alan Wake, League Of Legends, Super Mario Advance 3: ...
SumezSumezSkrevet 21/10-10 22:38 
Jeg gik faktisk i gang med Lost Vikings for nyligt. Har spillet det igennem et par gange før, men nu har jeg langt om længe selv erhvervet det... omend på tysk. Kan ikke lige huske hvor langt jeg kom i det, men har vist skrevet koderne på min telefon et sted hehe.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Lim3HeroLim3HeroSkrevet 22/10-10 00:19 
Bruger MD udgaven koder?
SumezSumezSkrevet 22/10-10 08:08, rettet 22/10-10 08:08 
Jeg er rimelig sikker på at det er de samme firetegns-koder til samtlige udgaver. :)
De er som regel bare en forkortelse af banens "navn", og nogen kan man faktisk gætte sig til. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
ChronoChronoSkrevet 22/10-10 18:55 
Tre mand må være nok til en tråd - jeg laver en, og så kan det jo være der kommer flere :-)

Parasite Eve kan der sikkert samles nogle om når det jo snart genudgives på PSN?
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
KTCKTCSkrevet 23/10-10 08:56 
Jeg bliver også mere og mere klar på Lost Vikings. Nu skal jeg bare lige beslutte mig for en platform. jeg har næsten gennemført det på Amiga, men min GBA udgave har jeg vist aldrig haft i maskinen...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
SumezSumezSkrevet 23/10-10 09:57 
Jeg har kun 2'eren af Parasite Eve, men mangler også at spille den. Er 1'eren bedre?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 23/10-10 11:25, rettet 23/10-10 11:26 
PE2 er mere en traditionel Resident Evil-kopi, hvor PE1 vel groft sagt er en slags blanding af FF7 og RE. Sådan overordnet kvalitetsmæssigt kan man måske godt sige at de ligger ret ens, men 1'eren er helt klart langt mere interessant og anderledes.

Min følelse når jeg spiller det nu (for første gang) er at det går meget langsomt og har mange stupide aspekter der tydeligt afslører dets alder, men samtidig at det spilmæssigt er enormt spændende, og at det er ærgerligt at der ikke er flere der har forsøgt noget tilsvarende.

Så jeg synes det sådan spilhistorisk er et væsentligt spil - modsat efterfølgeren. Så jeg glæder mig nu til at se hvad 3'eren bliver for noget, men det ser desværre ret action-agtigt ud.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 23/10-10 18:46 
Parasite Eve er et spil, jeg gang på gang er vendt tilbage til mellem 1998-2004 (fik endelig gjort kål på den irriterende slutboss for en 6 år siden).

Det har en eller anden særlig charme og helt fantastisk CGI (eller dengang?). Det er lige før, jeg vil samle spillet op igen for bare for at se om CGI-sekvenserne stadig imponerer mig. :)

Hvorfor jeg har forbigået 2'ern, er mig stadig en gåde, men sikkert et prioriteringsspørgsmål. Spilbunken af ikke-spillede spil bliver jo bare større med alderen, hvor man efterhånden glemmer hvilke spil, man ikke har spillet (ringere hukommelse...:/).
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SumezSumezSkrevet 20/10-14 13:40 
Er der nogen der ville være frisk på en ny omgang Spilleklub Retro snart? Det er ved at være meget længe siden. :)

Jeg har også efterhånden en del klassikere liggende til NES og SNES som jeg mangler at give tid til, eller som jeg måske kun har berørt perfirært i sin tid, og godt kunne tænke mig at opleve til fulde, eller lære at 1cc'e, og samtidig skabe lidt snak omkring.
Her er et par forslag, bare for at kaste noget på bordet (men er åben for alt):

NES:
Blaster Master
Super C(ontra)
Kid Icarus
Gargoyle's Quest 2
Ninja Gaiden 3
Metroid
Batman(!)
The Guardian Legend

SNES:
Castlevania 4
Shadowrun
Contra 3
Hagane

MegaDrive:
Ghouls 'n Ghosts
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
CamousCamousSkrevet 20/10-14 14:10 
Jeg er tilfældigvis halv igang med at spille igennem Gargoyle's Quest 2.

Startede tilbage til træffet. Jeg begyndte også på at spille Guardian Legend igen der også.

Kunne være frisk på Castlevania IV igen også, spillede den først for 3 år siden mener jeg.
spectrespectreSkrevet 20/10-14 14:18 
Jeg har Shadowrun og Super Probotector på din liste Sumez, så det kunne jeg godt være med på. Har ikke givet nogen af spillene den tid de fortjener.

Jeg hælder mest til Shadowrun pt.
Keep it simpleSpiller nu: Fallout 4
SumezSumezSkrevet 20/10-14 14:59, rettet 20/10-14 15:04 
Shadowrun er også en af den slags spil der virkelig lægger op til kollektiv gennemspilning, da det er en forholdsvist åben verden, med mange muligheder og mange små detaljer man nemt kan overse eller sidde fast ved. Især hvis man aftaler ikke at følge guides gennem spillet.
Da jeg første gang tog hul på spillet til SSKT, brugte jeg over en time på at rende rundt efter et våben.

Når jeg også har så mange actionspil på min liste, skyldes det at flere af disse spil har jeg spillet igennem, men med brug af flere credits, og at lære at besejre dem uden continue, kræver meget indstudering af spillene, og tricks til konsekvent at besejre fjender og bosser. Og rigtig tit er det eneste hjælp man kan finde på nettet superplayers/speedrunners som spiller på et uopnåeligt niveau, eller glade amatører der snyder eller credit feeder. Det kunne være sjovt at dele strategier med folk på P:R.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 20/10-14 15:51 
Er virkelig, virkelig klar på noget SNES. Så har jeg en undskyldning for at få købt nogle spil til maskinen.
AV Intelligent Terminal
CamousCamousSkrevet 20/10-14 16:05 
Ok, KB, så forslår jeg Wild Guns, Demon's Crest eller Majuu ou for denne omgang.

Bwa ha ha ha. Better save up, son.
SumezSumezSkrevet 20/10-14 16:14 
Jeg er også frisk på alle de tre. Det er ved at være mange år siden jeg har spillet Demon's Crest igennem. Og har aldrig klaret den "hemmelige" super-slutboss.

Men Wild Guns og Majyuuou er godt nok onde mod tegnebogen :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
CamousCamousSkrevet 20/10-14 16:54, rettet 20/10-14 18:55 
Jeg kiggede på Majyuu ou efter vores træf, bare for sjov. Den loose kopi der har ligget på yahoo auctions i flere måneder er ikke interessant siden den er loose. Så hoppede jeg på ebay og så den eneste boxed kopi lå i omegn af flere tusinde kroner, og har nok også ligget der i flere år for jeg mener at have set den for 2 år siden samme sted.

Vi snakker truly rare her.

Der er masser of repro kopier dog.
silverstarsilverstarSkrevet 20/10-14 18:53 
Jeg ville også være frisk på Shadowrun. Castlevania IV er også nice, men tror ret hurtigt jeg kunne spille det igennem igen, det er et af de spil jeg har spillet meget :-)
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
SumezSumezSkrevet 20/10-14 19:04, rettet 20/10-14 19:04 
Jeg har lige "spillet gennem" Castlevania IV, og det var med MANGE credits. Jeg er godt nok langt fra at kunne mestre det spil, så det ville være en temmelig lang omgang for mig, hvis vi skulle spille det. :)
Utroligt mange baner, latterligt mange fælder og cheap deaths, upræcis styring og ubehagelige tilfældigheder gør at jeg må indrømme at jeg har virkelig svært ved at holde af det spil, især lige efter at have spillet 1'eren, der mestrer mange af de områder 4'eren på besynderligvis fejler. Det er lidt et had/kærlighed forhold, for som fan af serien gør det rigtig mange fantastiske ting der gør at jeg ville ønske at det havde samme perfekte styring og spildesign som de fleste andre CV-spil.
Men netop af samme grund ville jeg nok tage mig sammen og få sat mig ind i det, hvis vi var flere om det :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WehnerWehnerSkrevet 20/10-14 19:12 
Hvad med New Zealand Story? Det var et af dem, vi aldrig fik gennemført helt på grillerne i gamle dage.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
303 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig