X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Spilleklub Retro (Gennemspilning af retrospil)


Svar
NaidNaidSkrevet 12/01-10 21:42, rettet 07/03-10 22:48 
For at få lidt mere fokus på retro gaming her på P:R, opretter jeg denne tråd. Jeg havde tænkt mig at vi i fællesskab udvælger et spil, som vi hver for sig vil fordybe os i over en mindre periode. Herefter vil vi så diskutere spiloplevelsen på godt og ondt. De spil vi udvælger behøver ikke være oversete "perler", men kan også være lidt mere skæve titler. Det kunne også være en titel der... Se hele indlægget
303 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 > »

Svar
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/03-10 15:36 
Sumez>
Men som Neros siger, er det ikke optimeret til 50hz?

Jo men jeg sagde bare: Pas på, fordi det er godt :) Desuden har jeg flere gange skrevet at Alien Soldier var optimeret til 50Hz så det gad jeg ikke begynde på igen. Enten går man op i det, eller også er man ligeglad og i Alien Soldiers tilfælde kan man sagtens være ligeglad :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 09/03-10 15:55, rettet 09/03-10 15:55 
Jamen så er det heldigt det er godt, jeg har selv haft det i lang tid, men har kun prøvet det i omkring fem minutter :P
Hvis folk ender med at beslutte sig for Dragon's Trap eller Comix Zone eller lignende, kan jeg jo sætte mig og spille Alien Soldier i stedet :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DarkbeatDarkbeatSkrevet 09/03-10 16:17 
Jeg har ikke en Megadrive desværre, men er der ikke noget med at den er på den dér Ultimate Megadrive Collection til 360 og PS3? Jeg har den ihvertfald på min Sega Ages: Treasure Box til PS2.

Det er selvfølgelig ikke det sammen meeeeeennnn....
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/03-10 16:55 
Ja Treasure Box er et udmærket alternativ til de originale spil. Lyden afviger desværre for meget til at jeg selv bryder mig om at spille dem, men for alle andre der ikke kender spillene i forvejen er det jo komplet ligegyldigt.

Derudover har de opsamlinger nogle helt fantastiske muligheder i options. 240p (korrekt MegaDrive opløsning), 480i, 480p og 480p med scanlines (alt for voldsomme IMO).
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 09/03-10 17:23, rettet 09/03-10 17:50 
Darkbeat>
Jeg har ikke en Megadrive

I mine ører lyder det som en sag for Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol ;)
AV Intelligent Terminal
GreaseballGreaseballSkrevet 09/03-10 18:20 
Hvordan er den hvis den er hentet over Wii channel?

Killer Bean 2>
Menneskerettighedsdomstol ;)

Det var godt nok et langt ord Xp
nerosnerosSkrevet 09/03-10 19:26 
Sumez>
Hvis folk ender med at beslutte sig for Dragon's Trap eller Comix Zone eller lignende, kan jeg jo sætte mig og spille Alien Soldier i stedet :P

Så er vi to ;D
Bashful Neophyte
nerosnerosSkrevet 09/03-10 19:28 
Killer Bean 2>
I mine ører lyder det som en sag for Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol ;)

Lige mine ord du skal straffes Darkbeat!
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 09/03-10 19:31 
Greaseball>
Hvordan er den hvis den er hentet over Wii channel?

Alien Soldier? Det vil køre i 50Hz, som i dette enestående tilfælde vil være korrekt. Jeg ville personligt meget hellere smide de 400kr det koster i EU udgaven end spille med Wiimote eller Classic controller :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 09/03-10 19:57 
neros>
Lige mine ord du skal straffes Darkbeat!

Nej, det forholder sig stik modsat. Som jeg tolkede det har en flok særdeles ondsindede mennesker haft ham spærret inde i et lille koldt kælderrum, hvor han, af gode grunde, ikke har haft mulighed for at købe en Megadrive. Ydermere har de truet med at amputere en af hans kropsdele, hver gang han snakkede om at købe en Megadrive, hvilket i sidste ende har efterladt ham uden hverken arme, ben, næse eller ører. I sidste ende lykkedes det dem, vha. ubeskiveligt onskabsfulde metoder, at fratage ham lysten til at købe en Megadrive...

Derfor(!) er det op til Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol at sørge for at disse onde, onde mennesker bliver straffes(hårdt og kreativt), hvorefter de skal ansætte klodens bedste psykologer til, gennem intensiv terapi, at give Darkbeat troen på at han kan købe en Megadrive tilbage. Desuden skal de(selvfølgelig) også sørge for at der bliver udviklet en speciel controller, så han kan nyde sin nye Megadrive(og dermed livet) uden at skulle bruge armene.. som han ikke har :)
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 09/03-10 20:04 
LOL hahaha selvfølgelig den tolkede jeg sku forkert. Nu har jeg helt ondt af manden ;-)
Bashful Neophyte
DarkbeatDarkbeatSkrevet 09/03-10 21:20 
Alle min posts på P:R bliver dikteret af min trænede skrive-parakit.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 09/03-10 23:32 
I knew it!! :D

Nå men anyways, jeg er også frisk på noget Alien Soldier.
AV Intelligent Terminal
holmenkolmenholmenkolmenSkrevet 10/03-10 11:43 
Jeg vil gerne lege med, hvis nogle af de titler Konsolkongen nævnte titler anses for at være retro.

Rayman
Resident Evil 1,2,3
Final Fantasy VII
Shenmue II
Okami
Ico
Shadow of the Colossus

Men det er sikkert kun i mit unge sind at de ses som retro nok ;)
Spiller nu: FIFA 11, Crysis 2 [Limited Editi..., Beyond Good & Evil HD
RJKRJKSkrevet 10/03-10 12:26, rettet 10/03-10 12:26 
Jeg vil også mene at vi sætter grænsen ved senest Dreamcast, og for denne, PlayStation, Saturn og Nintendo 64, så bør vi kun have med relativt smalle titler at gøre. Ie. jeg mener ikke der er grund til at vi skal (gen)spille de ovenfor nævnte titler i denne sammenhæng, som langt hovedparten af os vel har været igennem indenfor en kortere årrække.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
AzzkikrAzzkikrSkrevet 10/03-10 12:46, rettet 10/03-10 12:48 
Jeg troede egenligt at når man snakkede om 'retro' snakkede man præ- 32-bit / 64-bit æra, dvs før 3D og 'rigtige' CD konsoller.

Men der er måske ingen klar definition.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 10/03-10 12:53 
Det er vist et begreb, der er mere flydende end de fleste væsker :)
AV Intelligent Terminal
Per SPer SSkrevet 10/03-10 12:59 
Foretrækker Classic Gaming, det dækker vel også bedre over hvad denne tråd skal opfylde.

Ikke at jeg dermed vil diskutere emnet, som klart har en tråd til sig selv til gode, hvis man altså vil det. :)
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
SumezSumezSkrevet 10/03-10 13:12, rettet 10/03-10 13:12 
Er det ikke også lige meget, når fokus blot er at grave ældre spil frem, som flere har forbigået, og spille dem i fællesskab? :)

Om de er på N64, Master System eller for den sags skyld PS2, er ligegyldigt for mig. Jeg ville ikke have noget imod at have Heart of Darkness som næste spil. :)

Et udgangspunkt kunne måske være spil, der er udgivet før P:R's (eller DKF's?) "fødsel", og derfor aldrig har været diskuteret herinde som var de aktuelle.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 10/03-10 13:30 
Jeg vil iøvrigt gerne foreslå Prince of Persia 2, det er en titel der af uforklarlige årsiger tit er blevet overset, men efter min mening er på højde med 1'eren.
Det er også efterhånden meget længe siden jeg har spillet det til PC, og kunne godt tænke mig at komme i gang med min SNES-udgave af spillet.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
WonderboyWonderboySkrevet 10/03-10 23:34 
Kunne godt tænke mig at vi prøvet kid icarus til Nes, har spillet det meget i starten af 90erne, synes det er et Fedt spil.
I love monster land
RJKRJKSkrevet 14/03-10 14:59 
Så har jeg diktatotisk udvalgt otte titler blandt de nævnte kandidater til endnu en afstemning. Jeg har bevidst fjernet Heart Of Darkness og Another World, da de minder om Flashback, vi spillede sidst. De kommer tilbage i næste afstemning.

Stem på dine favoritter i prioriteret rækkefølge, hvis du vil være med i tredje omgang.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 14/03-10 16:09 
Jeg stemmer på Soleil(/Crusader of Centy). Må snart se at komme igennem det spil :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 14/03-10 16:47 
Alien Soldier all the way :-)
Bashful Neophyte
Lim3HeroLim3HeroSkrevet 14/03-10 17:11 
Rayman :D Nogen skal jo redde de små feer, ikk'?
SumezSumezSkrevet 15/03-10 08:02 
Er det ikke Rayman 2, der normalt ses som værende det rigtig gode spil i serien? Hvordan er 1'eren?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Alf81Alf81Skrevet 15/03-10 12:03 
2D :)
Ting om dét og pis.
SumezSumezSkrevet 15/03-10 12:48, rettet 15/03-10 12:49 
Udmiddelbart synes jeg 1'eren ligner meget diverse andre vestlige 2D platformsspil fra den tid, som f.eks. Adventures of Lomax og Skullmonkeys: Rigtig flotte, men uhyre ensformige og idéforladte.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Alf81Alf81Skrevet 15/03-10 12:52 
Nu er det efterhånden mange år siden, jeg sidst har spillet det, men husker netop Rayman for at byde på nyt, hvor genren ellers var blevet en smule træg.
Ting om dét og pis.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/03-10 13:25 
Rayman er anderledes for sin tid men en tand for langsomt til min smag. Toeren er fremragende.
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 18/03-10 11:15 
Kunne det måske være en ide for dem af os, som har en Neo Geo AES eller MVS at kæmpe lidt med Magician Lord. Jeg har ikke selv spillet, men tænker på at anskaffe mig det i den nærmeste fremtid. Det skulle være lidt i stil med Ghouls n' Ghost, men bare meget sværere :-/ Derfor kunne det være godt med lidt snak og hjælp til hvordan man kommer igennem banerne.

Magician Lord
Bashful Neophyte
RJKRJKSkrevet 18/03-10 12:32 
Det er vist meget langt fra kvalitetsniveauet fra Capcoms spil... :)

Jeg lukker afstemningen i aften, så sidste chance for at stemme...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Alf81Alf81Skrevet 18/03-10 13:19 
Udover musikken er virkelig lækker, så er Magician Lord ret så ringe, efter min mening.

Jeg satser på, at jeg kan være med denne gang. Dog har jeg ingen anelse om, hvad jeg skal vælge. Jeg har endnu ikke gennemført Dragon's Trap, så det ville være oplagt, men synes på den anden side også, at alle folk skylder sig selv den tjeneste, at gennemspille både Alundra og Soleil. De fleste af de andre titler, er jo' noget man kan gennemføre i løbet af en dags tid og giver efterfølgende nok ikke anledning til så megen debat.
Ting om dét og pis.
nerosnerosSkrevet 18/03-10 17:15, rettet 18/03-10 19:04 
Hvad mener i det er da et udmærket B-Spil haha :D

Væk med Dragon's Trap.

GO GO ALIEN SOLDIER! ;-)
Bashful Neophyte
WehnerWehnerSkrevet 19/03-10 00:03 
Nu har jeg stemt, selvom jeg er lidt rigeligt hængt op de næste uger, så vi må se, hvad det bliver til med deltagelsen.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RJKRJKSkrevet 19/03-10 11:51 
Resultatet blev:

1. Alien Soldier, 26 point
2. Wonderboy: Dragon's Trap, 19 point
3. Rayman, 13 point

15 ud af 16 stemte på Alien Soldier, så det må betyde at vi får rigtigt mange med denne gang.

Er der én der er fortrolig med spillet, som opretter tråden og kommer med nogle forslag til hvordan vi skal spille det, hvis det overhovedet giver mening at spille det på nogen bestemt måde?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Alf81Alf81Skrevet 19/03-10 13:07, rettet 19/03-10 13:16 
Det absolut vigtigste i spillet, er at parere skud så man kan opbygge sin "Super" (kan ikke lige huske hvad det hedder i spillet). Dét og mønstergenkendelse og man er i gang :)

EDIT:

Og så skal spillets sværhedsgrad minimum stå på 'Default', før man får udbytte af det. Folk skal være forberedte på, at det er ren trail and error.
Ting om dét og pis.
SumezSumezSkrevet 19/03-10 14:59 
Det lyder som et spil for mig ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Alf81Alf81Skrevet 19/03-10 15:10 
Og et af verdens bedste, må jeg tilføje.
Ting om dét og pis.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/03-10 15:19, rettet 19/03-10 15:23 
Alf81>
Og så skal spillets sværhedsgrad minimum stå på 'Default', før man får udbytte af det. Folk skal være forberedte på, at det er ren trail and error.

Spillet er det samme om det står på Super Easy eller Super Hard. Eneste forskel er at man på Hard kun har 3 credits og på Easy har man uendelige.

Da jeg gennemførte på Easy havde jeg brugt 52 credits :p

Kontrol:

A: Bruges til våbenskift.
B: Skyd
C: Hop

Trykker man A og ned* skifter man stance så man enten kan stå stille og skyde i alle retninger eller løbe og skyde samtidig.

Trykker man B hurtigt lige før man rammes af fjendernes skud parerer man og skudet bliver lavet om til energi. Det er MEGET vigtigt at bruge.

Trykker man C og ned* laver man super attack som i de fleste tilfælde tager det meste af bossernes energi. Men kan kun bruges hvis man har fuld health (måleren blinker) så derfor er det meget vigtigt at kunne parere i en bosskamp.

*Op hvis man står på loftet.

Jeg har kun PAL versionen som er PAL optimeret og kan ikke spilles i 60Hz. Så jeg springer over denne gang. Fremragende spil ellers!
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 19/03-10 15:29 
Jeg har også kun PAL udgaven, men jeg bider i det sure æble og spiller det i 50 Hz :)
AV Intelligent Terminal
Alf81Alf81Skrevet 19/03-10 15:41 
@KonsolMartin

Hehe... Jeg var sikker på, at der var et hav af sværhedsgrader. Det er så lige det stik modsatte :D
Ting om dét og pis.
RJKRJKSkrevet 19/03-10 15:43 
I ny tråd, folkens :) Og jeg mente mere i forhold til om vi skal begrænse det på nogen måde mht. opdeling, så ingen føler at det går for hurtigt med at gennemføre eller noget.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 19/03-10 16:39 
Ok, nu ved jeg ikke om jeg har tålmodighed til den her længere, men jeg prøver lige en sidste gang: Hvis den er PAL optimeret, er det jo LIGE MEGET med at køre det i 60hz.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Alf81Alf81Skrevet 19/03-10 16:49 
Det ser da stadig ret så grimt ud, selvom hastigheden er som den burde.
Ting om dét og pis.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 19/03-10 16:53 
Ja, på de fleste TV får man et sammenklemt billede med horizontale borders.
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 19/03-10 16:58, rettet 19/03-10 16:59 
Opløsningen er præcis den samme som i 60hz. Der går intet tabt!

Jeg tror jeg vil tilføje det her i min signatur på P:R, for jeg er træt af at skrive det: Hvis du ikke har et håbløst gammel sorthvid-TV fra 1940, har dit TV muligheden for at ændre aspekt-ratioen på billedet.

Det virker virkelig som om der er mange herinde der er 60hz-fornemme, bare for at være det, selv når der ikke er grund til det. :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KillerBean2KillerBean2Skrevet 19/03-10 17:11 
Jeg har aldrig set et TV, hvor "aspekt ratio" funktionen gjorde andet end at skifte mellem 4:3 og 16:9 :/
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 19/03-10 17:33 
Lets do it :D

Sværhedsgraden må minimum stå på 'Default'?

Held og lykke med at klare spillet med kun 3 credits!!!!!! Men det er da forsøget hver.....
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/03-10 17:56, rettet 19/03-10 17:59 
Sumez>
Opløsningen er præcis den samme som i 60hz. Der går intet tabt!

NEJ det er ej... Opløsningen i et PAL signal er 288p i højden. Når spillet kun har 224 linier i højden er der nødt til at tilføjes nogle tydelige sorte kanter for at opløsningen passer.

Det virker virkelig som om der er mange herinde der er 60hz-fornemme, bare for at være det, selv når der ikke er grund til det. :P

Rolig nu. For et par uger siden blev det slået fast at spillet kørte fuldstændig som det skal i 50Hz og for hurtigt og med grafikfejl i 60Hz.
Jeg går ikke selv ret meget op i de sorte kanter der kommer ved at spille i 50Hz. Spillene er naturligvis lavet til at køre i fullscreen, men man kan på den anden side argumentere for at de med kanter er tættere på den "rigtige" aspect ratio maskinen outputter i (320x224).

Grunden til at gå op i 50/60Hz har noget at gøre med at spille sine spil rigtigt. Er spillet ikke optimeret til 50Hz vil det køre ca. 17% for langsomt og er der tale om cartridge spil vil musikken også gøre det. Det er fandeme klamt.

Grunden til at jeg selv springer fra er fordi jeg går lidt op i billedbehandling fra retrokonsoller og kun spiller dem igennem XRGB'en. Den er lavet i Japan og fatter kun 60Hz. Værre er det faktisk ikke :)

Og jeg har heller ingen PS2 eller Wii at spille det på i øjeblikket.

EDIT: Hvis der er nogen der vil købe en PAL version af Allan Soldier kan de prøve at kontakte mig :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
303 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig