X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Spilleklub Retro (Gennemspilning af retrospil)


Svar
NaidNaidSkrevet 12/01-10 21:42, rettet 07/03-10 22:48 
For at få lidt mere fokus på retro gaming her på P:R, opretter jeg denne tråd. Jeg havde tænkt mig at vi i fællesskab udvælger et spil, som vi hver for sig vil fordybe os i over en mindre periode. Herefter vil vi så diskutere spiloplevelsen på godt og ondt. De spil vi udvælger behøver ikke være oversete "perler", men kan også være lidt mere skæve titler. Det kunne også være en titel der... Se hele indlægget
303 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 > »

Svar
SumezSumezSkrevet 03/02-10 23:22 
Jeg stemte iøvrigt på Flashback som tredjeprioritet, selvom jeg hellere vil spille Heart of Darkness igen.
Såfremt HoD ikke bliver valgt, vil jeg forsøge at anskaffe mig det i mellemtiden. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 03/02-10 23:23, rettet 03/02-10 23:25 
Hmm ikke ret mange af de spil siger mig så meget og jeg har kun Axelay og Flashback så ved ikke rigtig om jeg deltager denne gang.

Edit: Guardian Legend ser sødt ud, men jeg har ikke lige nogen NES :-(
Bashful Neophyte
ChronoChronoSkrevet 04/02-10 07:15 
Det er fedt med en afstemning. Jeg har stemt. Det kunne være smart hvis der i første indlæg også var en liste over hvilke spil der allerede er blevet spillet, og i hvilken periode.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
NaidNaidSkrevet 04/02-10 22:47 
Glimrende ide på længere sigt i hvert fald. Havde du forestillet dig noget i retning af det her?:

Sega Mega Drive/Genesis:
Story of Thor, The (Ca. januar-februar 2010)
- http://www.playright.dk/forumemne.php?id=31404&start=0]Tråd[/LINK]" target="">Tråd
RJKRJKSkrevet 04/02-10 22:50 
Der har allerede været ret stor tilslutning (ca. 25 mand), så jeg tror egentligt godt vi kan lukke afstemningen allerede i morgen aften. Så stem inden da.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
HolisticHolisticSkrevet 05/02-10 09:52 
Så har jeg givet mit besyv med denne gang.
Jeg statser stærkt på Flashback eller Another World, jeg kan dog også være med på HOD eller ComixZone hvis det er.
Make Them Ants Cry Uncle!!Spiller nu: UFO: Enemy Unknown, Flashback, It Came From The Desert
RJKRJKSkrevet 05/02-10 18:28 
Valget faldt på Flashback, som både fik flest point og havde flest stemmer.

Topscorere blev:

1. Flashback, 32 point
2. Wonderboy: Dragon's Trap, 26 point
3. Another World, 18 point

Honorary mention: ComixZone - halvdelen af alle havde dette som tredjevalg, men kun én som første eller andenvalg, så...

Så hurtige som folk er, så ved jeg ikke om vi allerede er klar til at starte i morgen?
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/02-10 18:50 
Jeg skal først ha' det bestilt hjem. Mener T.L.O snakkede om at PAL MegaDrive spillet ikke kunne køre 60Hz. Nogen der kan bekræfte det?

Ellers hvad er forskellen på MD og MCD spillet?
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 05/02-10 18:53, rettet 05/02-10 18:54 
Jeg har det liggende til SNES, og skal bare lige have støvet det af. :)
Er ikke sikker på om det overhovedet har været i maskinen.
Har dog først tid til at gå i gang på mandag.

Vil iøvrigt også gerne lige nominere Prince of Persia 2 som et fremtidigt spil. Jeg har spillet det helt igennem på PC, men det er længe siden, og vil gerne prøve min SNES-udgave. Det er virkelig et overset spil, der efter min mening overgår 1'eren på alle punkter.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NaidNaidSkrevet 05/02-10 19:57 
Jeg har heller ikke spillet liggende, men vil gerne købe det hjem til formålet. Jeg gider bare ikke rigtig, hvis det ender med at folk går i gang, inden man har fået det hjem. Det var der jo et par stykker der blev udsat for, med Story of Thor.

Bliver næste spil i rækken Wonderboy: Dragon's Trap?. Så kunne man måske få hentet det hjem i mellemtiden, og så springe Flashback over?
jaesjaesSkrevet 05/02-10 20:14, rettet 05/02-10 20:15 
I kunne gøre, som jeg har set det på et par andre fora: Aftale at inddele gennemspilningen i etaper.

Sådan at der er afsat x antal dage til at snakke om x antal levels/kapitler. Der må så først snakkes om hver nye etape efter nogle dage, så folk kan diskutere nogenlunde samtidig. Folk spiller jo også igennem i forskellig hastighed, så selv hvis man starter samtidig, kan forløbet hurtigt blive spredt meget ud.
RJKRJKSkrevet 05/02-10 20:47 
Så skal vi bare have én, der kender spillet så godt, at han kan lave den inddeling? Personligt husker jeg kun Flashback svagt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Alf81Alf81Skrevet 05/02-10 20:53 
Konsolkongen>
Jeg skal først ha' det bestilt hjem. Mener T.L.O snakkede om at PAL MegaDrive spillet ikke kunne køre 60Hz. Nogen der kan bekræfte det?

Der er ikke noget galt med PAL Flashback i 60Hz . Han tænker nok på Another World, for det gider ikke helt det pjat :)
Ting om dét og pis.
KTCKTCSkrevet 05/02-10 21:11 
Som jeg husker det, kan man nok godt dele spillet op i 5 dele, da områder skifter i kapitellignende segmenter: Junglen, det industriel indendørsområde, Death Tower showet, det brune byområde, den organiske alienverden.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
HolisticHolisticSkrevet 05/02-10 23:09 
Vil også mene at det er den rigtige måde at opdele det på, altså for hvert kapitel.
Jeg nupper den på Amigaen
Make Them Ants Cry Uncle!!Spiller nu: UFO: Enemy Unknown, Flashback, It Came From The Desert
ChronoChronoSkrevet 05/02-10 23:10 
Så må jeg have fat på Flashback jo. Er der nogle udgaver som er at foretrække frem for andre?
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/02-10 23:39 
Alf81>
Der er ikke noget galt med PAL Flashback i 60Hz . Han tænker nok på Another World, for det gider ikke helt det pjat :)

Det er nok snare mig der blander de to titler sammen :) Jeg takker for info og bestiller MegaDrive versionen engang i næste uge :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KTCKTCSkrevet 06/02-10 06:07, rettet 06/02-10 06:07 
Chrono>
Så må jeg have fat på Flashback jo. Er der nogle udgaver som er at foretrække frem for andre?
Jeg synes klart musikken er bedst i Amiga-udgaven.
CD-udgaven, som er udgivet til Mega-CD, CD-i, 3D0 og Jaguar, indeholder FMV-sekvenser i stedet for vektorgrafiksekvenserne, og så indeholder spillet samplet tale når man er i dialog med spillets andre figurer på Mega-CD. Desværre er FMV-sekvenserne, som næsten altid i den periode, ikke ældet med ynde, og charmen, det kunstneriske udtryk og de teknisk imponerende kvaliteter ved vektorsekvenserne holder meget bedre i dag. Det samme gælder musikken i sekvenserne, hvor de orkestrale udgaver er flade og uden charme i forhold til Amiga-modulerne.

Nogle versioner bruger lidt flere farver end andre, men det er ikke noget, som betyder noget for spillet, hvis du spørger mig. Der er tilsyneladende kun forskel på figurerne, hvor Conrad har rød skjorte i stedet for hvid, og så er der lidt flere farver i skyggerne på hans jakke og bukser. Visse fjender har også fået flere farver og skiftet tøj/farve. Objektivt set er spillet nok en smule flottere med de flere farver, men musikken på Amiga er nok til at få mig til at foretrække denne version.

PS: Jeg mener at spillet udnytter ekstra RAM på Amiga, så man får flere af de små sekvenser vist.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
SumezSumezSkrevet 06/02-10 10:47 
KTC>
Som jeg husker det, kan man nok godt dele spillet op i 5 dele, da områder skifter i kapitellignende segmenter: Junglen, det industriel indendørsområde, Death Tower showet, det brune byområde, den organiske alienverden.

Spoiler :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KTCKTCSkrevet 06/02-10 12:45, rettet 06/02-10 12:45 
Jeg har nu testet REminiscence på PSP, og det fungerer faktisk godt. Man kan vælge at køre den rigtige opløsning (ingen mudder og forvrængede pixels), og så kan den kombinere datafilerne fra PC (grafik, logik, lydeffekter), Amiga (musik) og Mega-CD (samplet tale).
Det er ikke helt optimalt med musikken, da den visse steder bliver cuttet af lidt for tidligt og heller ikke looper, som den gjorde på Amiga, og nogle cutscenes havde en lidt anden længde, så der er stille i nogle sekunder. Dog er det stadig at foretrække, sammenlignet med PC-Midi!
Den digitaliserede tale fra Mega-CD bør man bestemt ikke lade bestemme, hvilket udgave man spiller, for det den elendige voiceacting skæmmer spillet, og de eneste grunde til, at jeg har det på nu, er fordi jeg før har gennemført spillet uden tale, og så er bare nysgerrig. De passer lige så dårligt til spillet som FMV i mellemsekvenserne.

Endnu engang må jeg stærkt anbefale Amiga-versionen...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
HolisticHolisticSkrevet 06/02-10 13:04 
KTC>
PS: Jeg mener at spillet udnytter ekstra RAM på Amiga, så man får flere af de små sekvenser vist.

Næsten rigtig, Den ekstra ram gør bare at sekvenserne bliver vist hurtigere og mere flydende, der er stadig det samme antal, det gør sig ihvertfald gældene for den udgave jeg har.
(sammenlignet mellem min gamle 500 og min 1200 med accelerator kort og 64mb ram)
Make Them Ants Cry Uncle!!Spiller nu: UFO: Enemy Unknown, Flashback, It Came From The Desert
KTCKTCSkrevet 06/02-10 13:48 
Nu har jeg undersøgt sagen nærmere, for jeg ved at jeg har spillet det med flere sekvenser da jeg fik min A1200 i forhold til da jeg spillede det på A500...

Jeg huskede det som om det var RAM (hvilket gælder for mange spil), men det er faktisk hvis spillet er installeret på harddisk, at man får de ekstra sekvenser. Det kan ses allerede i starten, hvor Conrad skal samle Holocuben op. Her vil man fra disk se en sort skærm med teksten "YOU PICK UP THE HOLOCUBE", hvor man fra harddisk får en vektoranimeret sekvens, hvor man ser Conrad tage den op. Det samme gælder alle de andre ting, som kan samles op.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
SumezSumezSkrevet 06/02-10 13:54 
De sekvenser er vist med i SNES-udgaven, men det er længe siden jeg sidst har prøvet spillet, og alle de gange jeg har prøvet endte jeg iøvrigt med at sidde fast tidligt i starten af spillet. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
la0sla0sSkrevet 06/02-10 13:56 
Flashback kan også købes til iPhone for 6kr. Men det styrer lidt broken.
Hvad sker der?
SumezSumezSkrevet 06/02-10 14:27 
Det hvad?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/02-10 15:39 
Broken -> Kontrollen er fucked.
Spiller nu: Phantasy Star IV
la0sla0sSkrevet 06/02-10 16:55 
Nemlig :)
Hvad sker der?
ChronoChronoSkrevet 06/02-10 18:46 
Det er nu 12 kroner det koster. Jeg prøver bare med den udgave. Kontrollen kan da ikke være ringere end i Story Of Thor :p
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
ChronoChronoSkrevet 06/02-10 18:47 
Hvornår starter vi, og hvem laver en ny tråd?
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
RJKRJKSkrevet 06/02-10 19:22 
Det lød som om der var stemning for først at starte i næste weekend. Jeg kan godt oprette en tråd, nu det vist var min kandidat :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KTCKTCSkrevet 06/02-10 20:25 
Jeg synes det vil være voldtægt at udsætte Flashback for alt andet end digital styring. iPhone er fin til mange ting, men platformsspil af denne type kan jeg slet ikke forestille mig nogensinde kommer til at fungere med touch-styring...
Jeg er i øvrigt kommet til at tyvstarte lidt, men hvis vi nu aftaler at gå i gang kollektivt snart, så må jeg se om jeg kan holde mig fra det, indtil I er med :)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RJKRJKSkrevet 07/03-10 20:14, rettet 07/03-10 20:14 
Skal vi tage en tredje omgang? I så fald - kom med forslag til titler, og jeg sammensætter en ny afstemning med disse, plus dem der fik mange stemmer sidste gang.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 07/03-10 20:43, rettet 07/03-10 20:45 
Her er de titler jeg selv kunne finde på at gå igang med/spille igen snart:

Dragons Trap
The Super Shinobi II (Shinobi III)
Comix Zone
Ristar
Megaman 7
Megaman og Basse
Megaman X
Megaman X2
Megaman X3
Rayman
Monster World III
Residente Vil Zero
Residente Vil Remake
Residente Vil 3
Clockwork Knights 2
Final Fantasy VII
Shenmue II
Okami
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 07/03-10 21:58, rettet 07/03-10 22:04 
Splatter House 3 (SMD)
Two Crude dudes (SMD)
Rolling Thunder 3 (SMD)
Alpha Mission (Neo Geo)
Samurai Shodown III (Neo Geo)

Er Shenmue II og Okami retro spil?
Bashful Neophyte
WehnerWehnerSkrevet 07/03-10 22:14 
Jeg er lidt presset for tiden, men hvis det bliver Dragon's Trap vil jeg være med så meget som muligt.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
GreaseballGreaseballSkrevet 07/03-10 22:23 
Comic Zone lyder som en god ide. Tager heller ikke så lang tid. Og nu har jeg fået gravet min gamle MegaDrive fri XD
Eller Ristar, har jeg faktisk aldrig fået gennemført ^^;
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 07/03-10 22:41 
neros>
Er Shenmue II og Okami retro spil?

Shenmue er i hvert fald og Okami nærmer sig :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 07/03-10 22:57 
Tjah det har du nok ret i :-)

Jeg er med på næsten alt hvis jeg har det.
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 08/03-10 08:09 
Der er et par af mine forrige forslag, som ikke kom med i afstemningen, som jeg stadig gerne vil slå et slag for :)
Navnligt:

Soleil
Alien Soldier
Gargoyle's Quest-serien (enten GQ1, GQ2 eller Demon's Crest, eller alle tre)
Tombi
Golden Axe Warrior
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 08/03-10 12:42 
Pas på med Alien Soldier.
Spiller nu: Phantasy Star IV
GreaseballGreaseballSkrevet 08/03-10 23:32 
Tør man spørger hvorfor?
KillerBean2KillerBean2Skrevet 08/03-10 23:40 
Fordi det næsten er synd ikke at spille det på original hardware, og PAL udgaven kører ikke ordentligt i 60Hz, og så bliver man nødt til at købe den japanske udgave, og den japanske udgave koster efterhånden en fantazillion kroner, og, og, og.. ahhhh!!!

*Killer Bean 2's hovede exploderer*
AV Intelligent Terminal
nerosnerosSkrevet 08/03-10 23:48, rettet 08/03-10 23:51 
Ja Alien Soldier skal spilles på MegaDriven for at forstå hvor vildt det spil er :D Er det ikke også en af de sjældne titler som kører som det skal i 50hz eller har jeg misforstået noget?
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 08/03-10 23:50 
Greaseball>
Tør man spørger hvorfor?

Fordi det satme er godt :)

Og alt det Killer Bean sagde.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 09/03-10 08:00, rettet 09/03-10 08:02 
Men som Neros siger, er det ikke optimeret til 50hz?

I må meget undskylde at jeg ikke har ligeså meget tid til at bekymre mig om 50/60hz smådetaljer, et godt spil er stadig et godt spil, og det skal da for alt i verden ikke være det, der afholder det for at være et potentielt SKR (officielt forkortelse?) spil.


edit:
Citat fra HG101 (verdens mest pålidelige side når det gælder retrospil :))
The European version goes for markedly less than the Japanese release, mostly due to the fact that it was optimized for the 50 Hz PAL display standard. This was great for European gamers accustomed to horribly poor PAL conversions, but became a snag for US gamers in search of the Alien Soldier experience. The game will play on a 60 Hz NTSC system with a Game Genie or Action Replay (there is a territory lockout as with Yu Yu Hakusho), but the game will run at 70 Hz, resulting in slightly sped up gameplay and some graphical glitches. It is entirely playable, but a sped-up version of an already difficult game can be quite frustrating.

Med andre ord, det er et problem for amerikanere, ikke os europæere :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 09/03-10 08:37, rettet 09/03-10 08:38 
Det mente jeg nok :-)

Men nu da vi snakker 50/60hz så er der virkelig en stor forskel. Siden jeg selv har set forskellen i MD spil, så er jeg meget overbevist om at man skal spille sine spil i den bedste hastighed uden tvivl. Der er en verden til forskel!
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 09/03-10 08:41 
Jamen, så er det jo heldigt at Alien Soldier er optimeret ;)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 09/03-10 08:50 
Ja men med borders :-)
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 09/03-10 08:58 
Så er det heldigt, de fleste af os har fjernsyn nyere end fra 1987, med skærmratio-indstillinger. Jeg gider virkelig ikke ud i dén diskussion igen :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
nerosnerosSkrevet 09/03-10 09:16 
Haha rigtigt nok.
Bashful Neophyte
303 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig