X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Stresssymptomer


Svar
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 11/01-10 15:05, rettet 11/01-10 15:08 
Jeg har i den sidste uges tid haft "muskeltrækninger" under det venstre øje. De kommer hyppigt "i bølger", men er ikke vedvarende. Det startede som noget "øjenvippeirritation", men er senere blevet lidt værre. Det mærkes især, når jeg fokuserer på fx en skærm.

Ifølge min research kan det være en form for "tics" pga. stress, der kan kontrolleres med øjenøvelser (afspænding af øjemusklerne). Jeg har taget en test, der konstaterede, at jeg var stresset. Det er ikke noget, jeg vil søge læge over lige nu, medmindre det fortsætter på trods af "afstressning" og øjenøvelser. Jeg bærer i øvrigt ikke briller eller har synsproblemer (hvad jeg ved af).

Har nogen erfaring med den slags symptomer?
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
Alf81Alf81Skrevet 11/01-10 15:11, rettet 11/01-10 15:12 
Synes nu det lyder helt normalt og forbinder det ikke nødvendigvis med noget stressrelateret. Jeg kan sågar også få det i både fingre og biceps.
Ting om dét og pis.
dRxLdRxLSkrevet 11/01-10 15:11 
Ikke så megen erfaring med de symptomer, men jeg ved at stress kan udløse depressioner og give hjerneskader, så tag det alvorligt.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 11/01-10 15:23, rettet 11/01-10 15:25 
Det virker ikke specielt normalt, da jeg ikke har oplevet noget sådan i en udstrækning, hvor det begynder at genere.

Det kom nærmest fra det ene øjeblik til det andet. Jeg håber, at det er forsvundet hver morgen, men nej.

Ud over stress tyder det ifølge flere kilder på, at massivt søvnunderskud også kan være en faktor. Jeg får vel gennemsnit 6 timers søvn hver nat, men måske alt for ofte kun 4-5 timer pga. arbejdspres.

Men det ikke sådan, at jeg går i en *HULK SMADRE*-tilstand. Endnu... :)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
RJKRJKSkrevet 11/01-10 15:34, rettet 11/01-10 15:34 
Jeg begyndte at få noget tilsvarende tics-agtigt ved det ene øje for et par år siden, især når jeg sad længe ved computeren. Det var temmelig generende og blev værre og værre, som dagene gik.

Efter at det havde stået på et par uger, gik jeg til optikeren, som anbefalede mig at købe et par "skærmbriller", der var en smule mindre fokuserede end mine normale briller.

Jeg havde ikke lige den store tiltro til det, men jeg gjorde forsøget - og det gik over med det samme jeg skiftede brillerne, og jeg har aldrig haft det siden. Heller ikke selvom jeg senere begyndte at bruge mine normale briller igen.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 11/01-10 15:48, rettet 11/01-10 15:49 
Det var også min tanke lige at trække den en uge mere, inden jeg gør mere ud af det. Jeg har også læst tilfælde, hvor folk oplevede, at det med tic under det ene øje gik væk efter en 14 dages tid.

De eneste briller, jeg bruger - og først begyndte at bruge for en måneds tid siden - er 3D-briller (Active Shutter, der opdateres med 60 Hz på hvert øje). Det har jo så slået mig, om der kunne være en bieffekt ved de briller. Men jeg har slet ikke brugt dem så meget, da de kan være anstrengende at bruge (har maks. brugt dem i 1 time ad gangen indtil videre...).

Måske er det samtidig et "reality check" - at man bør geare lidt ned på visse områder og ikke tro, man er mere "uovervindelig" ved at være blevet 30+... :)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SumezSumezSkrevet 11/01-10 15:49 
Hvad bruger du 3D-brillerne til? Går du vildt meget i biografen? :D
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
JinkJinkSkrevet 11/01-10 16:02 
Jeg har haft tics i noget der svarede til ca. 2-3 uger på det ene øje. Det gik væk af sig selv, selvom jeg også overvejede om det skyldtes for meget computerbrug.

Mindes at huske at årsagen kunne være træk, men er ikke sikker.
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 11/01-10 16:20, rettet 11/01-10 16:21 
Sumez>

Det er Nvidias trådløse http://www.nvidia.com/object/3D_Vision_Main.html]3D Vision[/LINK]" target="">3D Vision-briller, der desværre kun er pc-kompatible (primært til spil > Batman: AA). De kører lidt over 40 timer på en fuld opladning.

Jink>
OK, den form for tics under øjet lyder snart helt "normalt", efter hvad jeg kan høre. Jeg vil dog helt udelukke "træk" som værende årsagen i mit tilfælde, der mere lyder i samme båd som RJK...
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SumezSumezSkrevet 11/01-10 16:26 
SkyblazeR>
Det er Nvidias trådløse http://www.nvidia.com/object/3D_Vision_Main.html]3D Vision[/LINK]" target="">3D Vision-briller, der desværre kun er pc-kompatible (primært til spil > Batman: AA). De kører lidt over 40 timer på en fuld opladning.

Damn. Virker de ligeså godt som 3D film i biografen?
Konsoller, get moving! :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 11/01-10 16:53 
Sumez>
Konsoller, get moving! :)

Som dette? :D

Digital Foundry: "Super Stardust 3D: 720p120 confirmed"
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 11/01-10 18:41, rettet 11/01-10 18:49 
Sumez>
SkyblazeR>
Det er Nvidias trådløse http://www.nvidia.com/object/3D_Vision_Main.html]3D Vision[/LINK]" target="">3D Vision-briller, der desværre kun er pc-kompatible (primært til spil > Batman: AA). De kører lidt over 40 timer på en fuld opladning.

Damn. Virker de ligeså godt som 3D film i biografen?
Konsoller, get moving! :)

Enkelt set er min fornemmelse af effekten tilsvarende den ene 3D-oplevelse, jeg hidtil har haft i bio (med Avatar). Men langtfra alle spil er optimeret til 3D-stereo. Batman: AA og Resident Evil 5 er pt. blandt de få "3D Ready"-spil med optimal effekt (jeg har kun Batman: AA, men 3D-effekten er deaktiveret pga. et teknisk problem, som jeg skal have løst...).

En markant forskel fra biografen er, at 3D-stereodybden i pc-spil med 3D Vision-briller kan reguleres efter behag til det enkelte spil. Den trådløse baseenhed til brillerne har en justeringsfunktion, hvor standarddybden er 15 %. Det er ikke godt nok, efter min mening. Jeg banker den typisk op på 100 %, men det kan skabe "eye strain", indtil øjnene har tilpasset sig dybden.

Jeg tør dog godt udelukke, at det er årsagen til min "tic" under det ene øje. :) Den tic er i øvrigt forsvundet efter en lang gåtur i vinterkulden, men jeg tror kun det er midlertidigt. Mit arbejdsmiljø spiller sikkert også ind på tic-symptomet (fx tørre øjne).

Men tilbage til 3D-brillerne. En anden forskel mellem bio- og hjemmeoplevelsen i 3D er, at mange biografer vælger den billigste 3D-løsning (passive, polariserede 3D-briller) med DLP-projektor og 3D-filter foran, mens 3D Vision til pc er aktive, polariserede briller (shutterglasses) med elektroniske filtre, der skal strømforsynes. De aktive briller leverer dobbelt opløsning pr. øje med skiftevis opdatering på 60 Hz pr. øje, som synkroniseres med skærmens 120 Hz-signal. Det sikrer endelig også - så vidt jeg kan forstå - en bredere betragtningsvinkel end med biografernes passive 3D-briller. Derudover er der en noget dyrere 3D-løsning fra Dolby, som benytter farvefiltre (den kender jeg endnu ikke så meget til).

Så på den måde er hjemmeoplevelsen i 3D med aktive briller vel faktisk bedre end 3D i bio med passive briller.

PS3 bliver 3D, når Sony lancerer deres første 3D-Ready HDTV i 2010. Det kræver en firmware-opdatering, 200 Hz HDTV og aktive shutter-briller.

Flatpanels.dk kører for øvrigt et større 3D-tema lige for tiden...

http://www.flatpanels.dk/3dtv.php
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
JAAJAASkrevet 11/01-10 19:15, rettet 11/01-10 19:16 
Jeg har haft samme symptomer, og har det stadig af og til. Plejer at vare en uge eller to, og er så væk i lang tid. Jeg kan ret sikkert forbinde det med stress/søvnmangel, så jeg tager det som et tegn på, at jeg lige skal passe lidt bedre på mig selv.
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 11/01-10 21:04 
Det lyder jo snart som et udbredt symptom. Mit tic under øjet er vendt tilbage igen, men mindre voldsom end tidligere i dag. Det virkede ellers helt væk efter en god (kold) time ude i den "friske" luft... :/

Måske bør man bare holde nogle flere offlineperioder og fodre ænder i stedet...
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
JAAJAASkrevet 11/01-10 21:23, rettet 11/01-10 21:24 
Det tror jeg, er opskriften.
millenniummillenniumSkrevet 12/01-10 09:53 
Jeg er også med tics-under-øjet klubben, selvom det er en rum tid siden jeg har haft det. - Med tiden er det dog erstattet med mere kraftige symptomer som svimmelhed og feber-fornemmelser, så husk at leve sundt ved siden af alt det usunde. Check evt. netdoktor.dk - der står alt muligt om stresssymptomer.

Link...
The medium is the message.
nerosnerosSkrevet 12/01-10 10:00 
Der er masser af små "tics-under-øjnene" ovre i Årets Spil Tråden :D
Bashful Neophyte
BeanoBeanoSkrevet 12/01-10 10:53 
LOL :D
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 12/01-10 20:47 
Tics-under-det-ene-øje har åbenbart den bieffekt, at nogen folk - i begyndelsen - kan tro, at man blinker til dem... :/
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
ChronoChronoSkrevet 12/01-10 21:26 
Hehe, jeg kan forestille mig hvordan det kan blive et problem :p
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 12/01-10 21:55, rettet 12/01-10 21:56 
Det tyder på, at en 2-3 genstande helt eliminerer tics - i mit tilfælde :O Det kunne være man skulle iføre sig en klaphat (med sugerør) dagen lang og "komme noget i" colaen.

EDIT: De 10 genstande ændret til 2-3 genstande (kiddin')
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
JAAJAASkrevet 12/01-10 22:05, rettet 12/01-10 22:07 
Ja, en stor fad kan også klare det :D

Jeg kom i øvrigt til at tænke på, hvor fast brugt det er i anime, at hvis en person bliver udsat for stress (tit bare i form af en akavet situation eller lignende), så begynder deres ene øje at have kraftige tics.

Noget tyder på, at fænomenet er aldeles almindeligt.
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 12/01-10 22:29, rettet 12/01-10 22:30 
Yes, klart - en ganske enkel løsning og forklaring. :) Jeg ser også nu tydeligt for mig en anime-person (Naruto) med dirrende øje og åben mund (og måske polypper). Så, no worries...ud over selvangivelse :/
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 13/01-10 19:29, rettet 13/01-10 19:34 
Alternativt til alkohol, eller evt. som kombination, har musik også en gavnlig effekt på tics under øjet (igen i mit tilfælde). Det oplevede jeg ved at arbejde samtidigt med at høre a-ha (seneste album, der går tilbage til deres elektroniske 80'er-rødder...). :)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SumezSumezSkrevet 13/01-10 19:46 
Så løsningen er at drikke sig stiv og høre A-Ha? :D
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 13/01-10 20:08 
Bare én af delene, tyder det meget stærkt på. :)

Men andre kunstnere går vel også an (Paul Young? ;)). Jeg forsøger med Akira Yamaoka (Silent Hill-soundtracks) senere, men har på fornemmelsen, at det bare forværrer stressrelateret øje-tics. Jeg har jo stadig Silent Hill: Shattered Memories liggende i folie, da det spil nok ikke lige hjælper på at blive mindre anspændt... :/
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
OdinOdinSkrevet 13/01-10 20:47 
Du har HVAD liggende i folie? Kan du SÅ komme i sving, unge mand! Og så sidder du her og piver over øjenproblemer og hvad har vi. At du ikke skammer dig.
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 13/01-10 21:32 
Der er nu ikke meget piv mere, jvf. "genstande"- og "musik"-løsningerne. :) Et par genstande hjælper nok med at få pakket SH:SM ud af folien. Hvem ved, måske er den øje-tics netop kommet, fordi spillet ligger i folie: stress over stor lyst, men mangel på tid til at komme i gang med det :/ Jeg når det vel nok, inden det lander i PAL sidst i februar. Man skulle jo gerne nå at spoile spillet totalt for andre i diverse foraer... ;)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
CoreCoreSkrevet 13/01-10 21:54, rettet 13/01-10 21:54 
SkyblazeR>
a-ha (seneste album, der går tilbage til deres elektroniske 80'er-rødder...). :)

Pudsigt, det ville have den omvendte effekt på mig. Jeg får tics af at høre elektronisk musik ;)
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 13/01-10 23:38, rettet 13/01-10 23:43 
For at få tråden *rent seriøst* tilbage til det...seriøse tics-tilfælde (tics er ikke sjov), så følger her lidt konstateringer ud fra mit endnu eksperimentariske øje-tics-tilfælde:

- Relativt afslappende musik kan afhjælpe øje-tics
- Alkohol (med måde naturligvis) kan afhjælpe øje-tics
- "Øjemotion" kan afhjælpe øje-tics (diverse øjentræning i ca 360 grader)
- Nok søvn (ikke under 7 timer)

Ikke-stressende spil kan sikkert også afhjælpe øje-tics (hvem sagde Flower... - det har jeg endnu ikke prøvet).

Afhjælper ikke øje-tics:

- At læse og følge op på P:R-indlæg (det medfører ganske enkelt små bitte tics at læse/skrive indlæg, også påvirket af "et par" genstande...)
- At fokusere på "at levere varen i 100% kvalitet" (arbejdsmæssigt - så hellere gå efter 95%, hvis man ikke hører noget for dét fra kunden/arbejdsgiveren...)
- At stå i kø i butikker/supermarkeder (worst kind of thing)
...

Min bedste anbefaling, hvis øje-tics ikke har en dyt med dårlige øjne at gøre (ellers søg øjenlæge), men nærmere er stressrelateret, er PRIMÆRT (!!!) at geare lidt ned på forskellige områder - og måske være "lidt" alkoholpåvirket og/eller høre lettere afslappende musik (evt. samtidigt - jeg sagde ikke noget om bare Enya...).

Bemærk! INTET af dette er en garanti for at øje-tics forsvinder. SØG (HELST) LÆGE, hvis øje-tics ikke er væk efter ca 3 uger (jeg er på godt første uge, og det er gradvist blevet værre, når jeg stopper med at afhjælpe/forebygge det på de nævnte måder).

Og bemærk også, at jeg aldrig på nogen måder har anbefalet at indtage mere alkohol (at drikke sig stiv) som den bedste løsning mod øje-tics! Alting med måde, også at høre a-ha... :)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
millenniummillenniumSkrevet 14/01-10 10:19 
*sidder patte-stiv og lytter til "take on me"...hich*
The medium is the message.
OdinOdinSkrevet 14/01-10 20:32 
SkyblazeR>
- Alkohol (med måde naturligvis) kan afhjælpe øje-tics

Nu ved jeg selvfølgelig godt, at du ikke sidder og pimper vildt, men jeg vil alligevel anbefale dig hellere at dyrke de andre afslapningsmetoder du har fundet frem til. Du har helt ret i, at alkohol afhjælper, men det er symptombehandling som i yderste instans kan ende med at forværre problemet, så der går endnu længere tid før du får bugt med det.

Grunden til at det virker er naturligvis fordi alkohol reducerer blodtilførslen til muskler (deriblandt den muskel der sitrer ved dit øje). Det virker bare kun mens alkoholen er i blodet - ikke på sigt, og kan ofte få modsat effekt, når promillen falder. Det er bl.a. derfor mange oplever muskelsmerter efter en god druktur; på forholdsvis kort tid bliver de slappe muskler strukket ud til et niveau, de ikke er trænet til, samtidig med at alkoholen reducerer udskillelsen af væksthormoner og testosteron som du netop har behov for til at gro og genoprette muskelvæv.

Nogen vil dog mene, at Enya har samme effekt.
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 14/01-10 23:50, rettet 14/01-10 23:52 
Tak for biologiopdateringen :) Der er kun (relativt) moderat/eksperimental pimperi her (bortset fra P:R's konstant "pattestive" bruger, millennium... ;)).

Apropos Enya, så har jeg endnu ikke forsøgt med hende, men det giver mening (om det giver mening det hun synger, er så noget andet...). Jeg er indtil videre dykket ned i min digitale a-ha collection, og der er specifikt et par album og nogle sange, der virker til at have en mærkbar effekt på mit øje-tic: deres comeback-album Minor Earth Major Sky (2000) og Lifelines (2002). :) Især sangen "Velvet" på førstnævnte album minimerer tic'et hver eneste gang (not kiddin'). Den sang bruges for øvrigt i filmen http://www.imdb.com/title/tt0203755/]One Night at McCool's[/LINK]" target="">One Night at McCool's (hvor bliver den lige af på Blu-ray?).

Musikvideo til a-has Velvet (Warning! "Silent Hill"-ish):

http://www.youtube.com/watch?v=FcxmNYfa4WA

Jeg skrev indlægget her helt uden øje-tic...fremskridt :O
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SumezSumezSkrevet 15/01-10 00:43 
Hm, det lyder jo som Coldplay :P
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
OdinOdinSkrevet 15/01-10 00:57 
Heh. Jeg synes sjovt nok tonearten mindede helt vildt meget om Life Of Agonys "My Mind Is Dangerous".

http://www.airmp3.net/download/life_of_agony/my_life_is_dangerous/mp3/dla1Xa2_84ad9_1
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 15/01-10 18:24, rettet 15/01-10 18:32 
Svjv er Coldplays forsanger også stor fan af a-ha. Men jeg tør ikke kommentere selve ligheden, da jeg stort set kun har hørt Coldplays nummer Speed Of Sound (instrumentalt og vokalt)...

Life Of Agony lyder mere metalliske mod a-has poppethed, men jeg kan godt fornemme noget lighed.

A-has Velvet er noget anderledes end andet, de har lavet, men måske mest fordi de anvender en kvindelig vokal til at synge "ahaaaa...aihaihaaahh..." eller noget i den dur. :)

Dét bliver jeg selv træt af at høre i længden ift deres klassiske synthlyd. Så det glæder mig, at a-ha har skruet op for og er vendt tilbage til synthtempoet i deres nye album Foot Of The Mountain. Det er nok ikke specielt afstressende, men jeg hører det alligevel... :)

En forsmag på retrolyden i deres seneste "pacman"-album...

The Bandstand (a-ha)
http://www.youtube.com/watch?v=kvy4h-DXFZ0

Start The Simulator (a-ha)
http://www.youtube.com/watch?v=2iwoSgWLvZU
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
ChronoChronoSkrevet 15/01-10 21:29 
Først læseklub og nu det her - vi er altså ren DR2 :)
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 15/01-10 22:48 
Tics af DR2 og a-ha som modgift? :)

Det bliver bedre endnu > tics under det venstre øje og nu muskelforstrækning (ikke -trækning) i højre (ryg)vinge... :/ Damn Wii...
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
Born2PlayBorn2PlaySkrevet 16/01-10 16:25 
Snup en gang Zoloft. Jeg har levet af det i årevis :-D
Swine flu for me and you!Spiller nu: Batman: Arkham Asylum
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 20/01-10 01:00, rettet 20/01-10 01:01 
Ingen piller her: No pain, no gain (eller no game?). Ikke for at lyde som en "hård fætter", men tager dårligt kodimagnyler ved hovedpine. :) Der skal mindst et ledskred mellem kraveben og skulder til, før jeg tager noget i den retning...

Ticene under venstre øje gik så væk efter en halvanden uges tid. Kuren var i sidste ende - langtfra *hik* alkohol - "weekendafstresning" og at "kigge på sne", ganske enkelt (mere eller mindre). Eller måske ikke, men ticene har været 100% væk i et par dage, i hvert fald.

Og derudover er jeg ret sikker på, at det at være "gamer" både forebygger stress og depression. Jeg tror næppe, at fx P:R-medlemmer hører til gruppen af de ekstremt stressede og deprimerede danske mennesker.

Men til jer, der alligevel går rundt med vinterdepression (vinteren rulez, IMO) er her noget lyd, der mindst burde virke afstressende (selvom Youtube-komprimeringen ikke lyder som den helt ægte vare).

Castlevania: Symphony of the Night 05 Prayer
http://www.youtube.com/watch?v=H2FzgFTecz4

I øvrigt tak for input om diverse vedr. afstresning.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig