X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Årets Spil 2009


Svar
Play:RightPlay:RightSkrevet 01/01-10 16:01 
Traditionen tro vælger vi Årets Spil 2009 via en turnerings-baseret afstemning. Staben har valgt 32 nominerede spil, som møder hinanden ét af gangen, og hver dag kan du stemme på dét spil, du mener mest fortjener æren.

I forhold til tidligere har vi ændret en smule på reglerne denne gang. For det første har vi nomineret en række spil fra 2009, selvom de ikke er udgivet i Europa i år,... Se hele indlægget
869 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 > »

Svar
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/01-10 18:04, rettet 15/01-10 18:08 
Alf81>
Ja og så kan man jo' faktisk hive i billedet som det passer én.

Men så kører det jo heller ikke i den rigtige opløsning :) Hvis du strækker billedet bare en halv milimeter til en side så vil skaleringen blive FU.

Kan ikke huske om standard indstillingerne hedder pixelperfekt 4:1 på et 1080p billede (med nødvendige kanter i top og bund), men ifølge Rune lader det ikke til at være tilfældet. Mener også KTC har omtalt skaleringen som skidt tidligere.

Pas fra min side. Zelda går videre med 52%.
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 15/01-10 18:14 
Jeg er ret sikker på at skaleringen kun kan være FU. Der er intet der hedder "skaler matematisk lige", og det er ikke standard at det gøres. I hvert fald ikke i den opløsning jeg kørte (jeg erindrer ikke lige hvilken).
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 15/01-10 18:35 
Spillet understøtter vel ikke engang 1080p nu jeg tænker efter?
Spiller nu: Phantasy Star IV
Play:RightPlay:RightSkrevet 15/01-10 18:37 
Shadow Complex går til anden runde med 54% af stemmerne.

15. og anden sidste kamp i første runde er startet.
BeanoBeanoSkrevet 15/01-10 18:56 
Flower her - et smukt og anderledes spil.

Muramasa har jeg ikke købt/prøvet men et titel jeg holder øje med på tilbud :)
HeroldHeroldSkrevet 15/01-10 18:57 
Puha, jeg synes egentlig ikke at Flower var underholdende nok til at det er en stemme værd, og jeg har heller ikke spillet Muramasa, så... pas!
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
RJKRJKSkrevet 15/01-10 19:27, rettet 15/01-10 19:27 
Nu vil jeg ikke afvise at jeg bliver klogere senere, men jeg har stemt Muramasa. Jeg gik ind til det som "Odin Sphere 2", men mens Muramasa er (næsten) lige så flot at se på, så synes jeg det er meget sjovere at spille. Det føles meget hurtigere og mere action-præget. De boss-kampe jeg har spillet var alle sjove på den gammeldags måde, og jeg havde det fint med at dø en del gange og blive bedre til spillet ved at prøve igen og igen.

Udover Super Mario Galaxy tror jeg Muramasa indtil videre er den eneste gang, jeg har haft det decideret sjovt med at spille Wii på grund af selve spillet.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
ChronoChronoSkrevet 15/01-10 21:25 
Hov, røg Zelda ud? Jeg nåede ikke at stemme på det :!
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
DarkbeatDarkbeatSkrevet 15/01-10 21:32 
Min stemme går til Muramasa...

...som jeg var ret glad for /shameless plug
SeventhSunSeventhSunSkrevet 15/01-10 21:57 
Nu har jeg ikke haft mulighed for at følge med i tråden, men jeg kan forestille mig at GTA: Episodes from Liberty City (eller de enkelte DLC'er) ikke er nomineret.

Er det så fordi det ikke er godt nok, eller fordi det er vurderet som værende nu vin på gamle flasker? (ala FIFA)


Nu synes jeg personligt, at Rockstar har sprængt alle rammer for hvad man kan forvente af DLC, og jeg kunne godt tænke mig at spørge P:R staben, om den slags udvidelser til enhver tid vil blive diskvalificeret, uanset kvalitet?

Jeg tror at vi i fremtiden vil se mange flere udgivelser, der kommer som ren download, og sikkert også som udbygninger til eksisterende udgivelser.
Nu ved jeg godt, at World of Warcraft ikke bliver diskuteret ret meget på P:R (og det er måske meget godt), men det ville være tåbeligt, at diskvalificere f.eks Wrath of the Lich King til en Årets Spil afstemning, bare fordi det reelt set er en udvidelse.

(Jeg nævner WOW og WOTLK som eksempler, jeg ved godt de ikke passer ind i sammenhængen her. Ligeledes skal dette heller ikke ses som en klage over at GTA mangler, jeg synes bare det er en interessant debat)
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
dRxLdRxLSkrevet 15/01-10 22:14, rettet 16/01-10 10:16 
Muramasa her. Sad sammen med RJK da han spillede det og var meget imponeret. Især var der én boss-fight (det spindende hjul efter Edo, så vidt jeg ved én af de tidlige) som var meget streng omend retfærdig. Hvilket betød at man var nødt til at om observe dens mønstre, tænke sig om og lægge en strategi før man kunne klare den. Og så var det utroligt flot.
Glæder mig utroligt meget til jeg selv får tid til at gennemføre det.

Edit:
Flower har andre kvaliteter, overvejende noget med tilgængelighed, stemning og immersion, men det vil aldrig kunne være et årets spil for mig.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 16/01-10 03:50, rettet 16/01-10 03:57 
Shadow Complex (nåede ikke at stemme, damn...)!

Vildt som tråden har udviklet sig på bare en uge. Jeg har kæmpet mig igennem 10 sider uden øje-tics. :O Sikke en pine, men samtidig fornøjeligt - og tak skæbne for, at de seneste sider var til at skimme igennem uden "hullabulla". :)

Mht. RE5. Jeg har nedprioriteret det spil så meget i 2009, at jeg ikke nåede at spille det: slem oplevelse med demo, plus jeg desværre fik læst for mange mavesure anmeldelser, der bashede spillet. Jeg har endnu ikke vildt lyst til at gå i gang med det, selvom RE4 er blandt mine über-spiloplevelser.

Jeg faldt over en billedtekst til RE5 på et andet site, der med rammende humor (!) beskriver noget af årsagen til, at jeg har ditchet spillet, inden jeg overhovedet kom i gang:

--
Her er Sheva ved at losse dig i bollerne – sådan føles det at spille Resident Evil 5 i singleplayer.
--

:D

Seriøst: Er det ikke som udgangspunkt ringe spildesign at tilføje tvungen co-op i et spil? Ikke ment sådan, at jeg ikke morer mig over co-op i andre spil, men generelt set mener jeg, at der *bør sgu* bare være en singleplayer, der excellerer i et RE-spil. RE4 var uovertruffent, så det er mig en gåde, at Capcom afviger SÅ meget fra det spil med RE5.

Jeg kan heller ikke se, at det kan retfærdiggøres godt nok med, at RE5 "var nødt til" at gå i andre spilretninger ligesom RE4 gjorde (husker ikke lige, hvem/om nogen helt præcist skrev dét, men anyways...).

Diverse diskussioner er jo nu faldet ned på jorden, så I må leve med, at jeg pisker tråden lidt op igen. Nu har jeg pisket mig selv til at læse tråden helt igennem... ;P

Jeg synes, der er mange højtråbende og "forhastede" meninger fra folk, der mere eller mindre "griber ting ud af luften", fordi afstemningen måske ikke lige går/er udformet/struktureret efter deres hoved. Jeg er for weekendtræt til at citere folk, så bær lige over med et længere generelt indtryk af "kinøjserdebatten".

Indlæg med et pas her og dér bidrager ikke med en dyt til tråden, IMO. Og de er langtfra et eksakt udtryk for at afstemningen har for mange smalle spil.

Det holder ikke helt at konstatere noget - som fx "I/P:R har taget for mange smalle titler med" - så tidligt i tråden uden at vide hvilke 32 spil, der er nomineret. Det er fint nok at være ærlig og kritisk ud fra de spil, der er udvalgt og ikke udvalgt til afstemningen. Men jeg synes det kommer til udtryk på en skidt måde: At bitche.

Det lyder som om nogen blev pisset af over at have overset visse (smalle) (top)spil i løbet af 2009, og så skulle P:R-staben lige have på puklen.

P:R udvælger jo ikke spillene ud fra, om de er "negerspil", "kinøjserspil" mv. - whatever kulør de nu har. Baggrunden for udvalget af "en vis kvalitet" er nævnt flere gange, så det gentager jeg ikke. Jeg har nok allerede gentaget for meget.

Jeg mener dog, det er vigtigt at understrege, at de P:R-folk, der har nomineret spillene næppe har en helt ringe referenceramme. Det kompenserer for, at det er en "lille gruppe folk", der har sammensat nomineringerne. P:R ved, hvad der er kvalitet. Det gør ikke "os" til snobber, IMO.

Det undrer mig, at nogen folk klager som en flok kællinger over nomineringerne. Hvis man ikke bryder sig om P:R-stilen, så er det da bare med at fise over til et andet (mainstream)site, der på anden måde imødekommer jeres spilsmag.

Noget helt andet:

En forudsigelig afstemning med et forudsigeligt udvalg af (mainstream)spil lyder som en ret kedelig afstemningsstruktur. P:R's afstemning har skabt mange indlæg, der er værd at læse (og andre i mindre grad). Så P:R's atypiske afstemningsforløb kan næppe være en helt "tosset løsning".

Jeg synes virkelig, det ville være "kedeligt", hvis alle sites havde samme afstemningsstruktur. Det ville måske være nemmere "for os alle", men så havde der næppe opstået en "god debat" i P:R-afstemningen som nu, hvor folk ærligt (?) bekender kulør på forskellige hullabulla-måder. :)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
WehnerWehnerSkrevet 16/01-10 09:40 
Ja lad os få åbnet den diskussion igen...
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
King ChaosKing ChaosSkrevet 16/01-10 10:23 
:D
BeanoBeanoSkrevet 16/01-10 11:27 
Gamestop har Muramasa til 200,- hvis man er fristet til at checke det ud... nuppede lige et eksemplar hos dem i dag :D
BonziniBonziniSkrevet 16/01-10 11:50 
Hvis vi skal have gang i den diskussion igen, vil jeg da gerne nævne at det er sjovt så mange "kalddemhvadduvilspil" der er blevet nomineret i år i forhold til sidste år. Har det noget at gøre med at der er blevet indkøbt JAP Xbox360?
Var der ikke lige så mange "kalddemhvadduvilspil" af kvalitet sidste år?
RJKRJKSkrevet 16/01-10 12:00 
Blev det ikke forklaret i allerførste indlæg?

Play:Right>
I forhold til tidligere har vi ændret en smule på reglerne denne gang. For det første har vi nomineret en række spil fra 2009, selvom de ikke er udgivet i Europa i år, når vi har skønnet at de slet ikke udkommer herhjemme.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 16/01-10 14:50 
SeventhSun>
jeg kunne godt tænke mig at spørge P:R staben, om den slags udvidelser til enhver tid vil blive diskvalificeret, uanset kvalitet?

Teoretisk nej, i praksis mere tvivlsomt. Det ender jo i sidste ende som et spørgsmål om, hvad vi betragter som spilkvalitet. Det er jo en større diskussion, som vi har været inde på flere gange, og hvor jeg godt ved at mange er uenige med os.

Bare som kort opsummering så handler det jo om hvorvidt et spil har "eviggyldige" kvaliteter - når der fx er gået ti år og alle kan se igennem flashy grafik, smarte effekter og tidens tendenser, er spillet så stadig interessant?

Så det er egentligt ikke direkte fordi gammelt vin og nye flasker er den diskvalificerende faktor i sig selv. Hvis vi ser på fx FIFA 10 og Death Smiles som eksempler, så er det jo ikke fordi det ene er voldsomt mere uoriginalt end det andet. Forskellen er at - efter vores bedste overbevisning og vurdering - FIFA 10 er en fuldstændig ligegyldig og ignoreret titel i 2020, mens Death Smiles vil være nær lige så interessant som det er i dag.

Og for at vende tilbage til spørgsmålet, så er det jo en naturlig konsekvens af den tilgang til spilkvalitet, at et unikt, originalt og anderledes spil har store fordele i forhold til en udvidelse, der jo i sidste ende altid "bare" udvider et tidligere spil og sjældent går ret langt væk fra originalen. Det er ikke en diskvalifikation - det gør det bare meget sværere.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 16/01-10 15:18 
Jeg synes ikke det er spor uhørt at udvidelser er gode. Jeg mener, jeg kan ikke engang forestille mig Diablo 2 uden Lord of Destruction, og Mysteries of the Sith til Jedi Knight var rent faktisk et helt nyt spil, der kørte på samme koncept/engine, selvom det blev markedsført som udvidelse og krævede originalen (underlig markedsføringsstrategi).
Men jeg tror det, vi hænger os meget i ved nomineringerne er at spillet repræsenterer året 2009, hvorimod en udvidelsespakke som Liberty City tingen jo, uanset hvor god den er, hører sammen med et 2008-spil.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
King ChaosKing ChaosSkrevet 16/01-10 16:00 
Sumez>
...hvorimod en udvidelsespakke som Liberty City tingen jo, uanset hvor god den er, hører sammen med et 2008-spil.

Hvordan mener du? Jeg er selvfølgelig med på at det er samme motor. Men pakken kan spilles uden at man ejer grundspillet og visse vil måske endda hævde at 'Gay Tony' er et lige så godt spil i sig selv som GTA IV.
King ChaosKing ChaosSkrevet 16/01-10 16:06 
RJK>
Forskellen er at - efter vores bedste overbevisning og vurdering - FIFA 10 er en fuldstændig ligegyldig og ignoreret titel i 2020, mens Death Smiles vil være nær lige så interessant som det er i dag.

Her er jeg faktisk enig. Om to, fem eller ti år, vil de færreste af os nok spille FIFA10, fordi serien formodentlig, forhåbentlig har udviklet sig, så vi meget hellere vil spille...FIFA21, men det vil så vel betyde at den form for shooter som Death Smiles er ikke har ændret sig. Nu er jeg ikke inde i de enkelte sub-genrer, men vil det ikke svare til at jeg i dag lige så godt kunne spille Ikaruga, som Death Smiles? :)

Og... i øvrigt... skal de nominerede være eviggyldige klassikere, hvilket Rune argumenterer for, eller skal de være tidsbilleder af 2009 som Sumez siger?

Og det var ikke MIG der startede det her op igen! :D
KillerBean2KillerBean2Skrevet 16/01-10 16:33, rettet 16/01-10 16:35 
King Chaos>
men det vil så vel betyde at den form for shooter som Death Smiles er ikke har ændret sig.

Jeg har heller ikke det mindste forstand på shooters, men jeg vil alligevel påstå at Caves "gamle" shooters ikke bliver lagt på hylden nu hvor Death Smiles er kommet på gaden. "If it ain't broken don't mess with it!" ;)

King Chaos>
Og... i øvrigt... skal de nominerede være eviggyldige klassikere, hvilket Rune argumenterer for, eller skal de være tidsbilleder af 2009 som Sumez siger?

De skal vel være lidt af begge dele? Intet mindre kan gøre det! :D
AV Intelligent Terminal
RJKRJKSkrevet 16/01-10 16:49 
King Chaos>
fordi serien formodentlig, forhåbentlig har udviklet sig, så vi meget hellere vil spille...FIFA21, men det vil så vel betyde at den form for shooter som Death Smiles er ikke har ændret sig

Nej, selvom det delvist er korrekt i tilfældet, så mener jeg det er at tage det jeg skriver blankt og bogstaveligt, uden overordnet at forstå baggrunden for det og meningen med det.

Når et spil har eviggyldige kvaliteter, så er det jo netop udtryk for, at det er uafhængigt af udvikling og så videre.

Det kan måske være svært at forstå i en branche, hvor udgivere og anmeldere hvert år stempler alting som "bedre og større", men hvis vi vender den om, hvem mener så seriøst at enhver ti år gammel film, bog eller album er irrelevant, fordi der nu er kommet noget "bedre og større"?

Ja, det er gældende for FIFA og en række andre spil, men det er jo så netop fordi, at de ikke har disse eviggyldige kvaliteter. De er i mediets større helhed ligegyldige. Hvilket selvfølgelig også er gældende for en række film, bøger og album, der hitter som døgnfluer og er glemt året efter. Og hvis al retfærdighed er til, kårer ingen seriøse med indsigt disse til Årets bedste det ene eller andet :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
nerosnerosSkrevet 16/01-10 16:54, rettet 16/01-10 16:54 
RJK>
Ja, det er gældende for FIFA og en række andre spil, men det er jo så netop fordi, at de ikke har disse eviggyldige kvaliteter. De er i mediets større helhed ligegyldige. Hvilket selvfølgelig også er gældende for en række film, bøger og album, der hitter som døgnfluer og er glemt året efter. Og hvis al retfærdighed er til, kårer ingen seriøse med indsigt disse til Årets bedste det ene eller andet :)

Enig! Ja det burde en hver gamer med sans for mediet kunne forstå.
Bashful Neophyte
King ChaosKing ChaosSkrevet 16/01-10 16:58 
Vi er som sagt enige om at FIFA10 ikke holder om 10 år... men jeg synes det er svært at vælge et Året spil 2009 ud fra hvad jeg tror jeg kunne finde på at spille om 10 år.

Lad os tage et andet eksempel: Arkham Asylum, synes jeg var ganske fremragende i 2009, og jeg synes på mange måder det er det bedste superhelte spil nogensinde. Men jeg håber da ikke jeg om ti år skal hive det frem og stadig synes det er det bedste superhelte-spil nogensinde :)

Jeg er helt sikkert med på, at der er spil jeg spillede for 10 eller 20 år siden som stadig kan suge mig ind, men det kan jeg jo først se og vurdere nu. Og jeg synes bestemt det ville være sjovt og relevant at kigge tilbage på "De bedste spil fra nullerne" nu.
King ChaosKing ChaosSkrevet 16/01-10 17:01 
neros>
Ja det burde en hver gamer med sans for mediet kunne forstå.

Så blev vi ikke bare sat til vægs, men også i skammekrogen og stigmatiseret på samme tid. Flot!
nerosnerosSkrevet 16/01-10 17:14 
Godt ;-)
Bashful Neophyte
FleshmanglerFleshmanglerSkrevet 16/01-10 17:21 
King_chaos - Jeg tror det er rimeligt individuelt hvilke spil man tager op igen om 10-20 år. Batman A A er helt sikkert en af de titler jeg kunne forstille mig at jeg tog op igen om 5-10 år.
Ligeledet GTA tBoGT, det kan måske sammenlignes med GTA-London, som har været et par gange i maskinen de seneste år. : )
rettet 43 gange, sidst 2032-03-22 09:33:51Spiller nu: Minecraft
KillerBean2KillerBean2Skrevet 16/01-10 17:26 
Hvis Play:Right (eller hed det Dansk Konsol Forum dengang?) havde haft en afstemning om årets spil i år 2000, var det vel heller ikke The Sims, der havde vundet(?)...
AV Intelligent Terminal
King ChaosKing ChaosSkrevet 16/01-10 17:34, rettet 16/01-10 17:36 
Det kunne man måske ha forestillet sig. Sims var vel rimelig innovativt. Ingen kunne dog forudsige hvor meget EA ville malke serien eller på den anden side hvor stort et hit den blev (jeg synes Sims 3 er fremragende underholdning, selvom jeg ikke altid er sikker på at jeg spiller som man skal).

Jeg mener at der masser af eksempler på værker (i ordets bredeste forstand) som da de så dagens lys, enten fik en hård medfart eller blev rost til skyerne, hvor de efterfølgende, 10-20-50-100 år efter viste sig at tidsløse klassikere eller ubrugeligt skrammel. På samme måde kan vi selvfølgelig ikke vide hvad der er stadig er godt om 10 år. Vil I virkelig spille Modern Warfare 2 om 10 år... næppe.

For mig, er vurderingen, hvilke spil blev jeg mest underholdt af, overrasket over, osv. i 2009.
SumezSumezSkrevet 16/01-10 17:37, rettet 16/01-10 17:40 
Jeg er også enig i at der heller ikke er den store variation mellem Caves shootere (det er der sikkert nogen der er meget uenige med mig i), men der har virkelig været meget hype omkring Death Smiles, så det var oplagt at tage det med.

Men din sammenligning med Ikaruga forstår jeg ikke, men så vidt jeg forstår har du måske heller ikke spillet det?
For det er da et utroligt unik spil, ja et af de mest unikke for genren - og selv hvis det ikke var, er alle bosserne og faktisk hver enkelt af banernes områder så kreativt designede at jeg aldrig ville kunne sidestille det med andre shooters og sige at det ikke gør den store forskel om jeg spiller den ene eller den anden.
Her 8 år efter dets konsol-udgivelse spilles det stadig ofte gladeligt, og det er jeg overbevist om at det stadig vil blive i 2012 og 2022 for den sags skyld.

Iøvrigt mener jeg helt klart at The Sims var et af de allerbedste spil i 2000 (men det er så oppe imod Diablo 2 :P)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
RJKRJKSkrevet 16/01-10 17:50 
King Chaos>
På samme måde kan vi selvfølgelig ikke vide hvad der er stadig er godt om 10 år. Vil I virkelig spille Modern Warfare 2 om 10 år... næppe.

Med tilpas meget erfaring og åbenhed over for alle spil uanset alder, kan man nu i de fleste tilfælde komme med et meget kvalificeret bud ved at se på historien.

Det kræver jo heller ikke de store spåmandsevner fx at sætte de fleste sportsspil og andre realistisk simulationer ind i kassen med spil, der ikke skiller sig voldsomt ud, og vil bliver forbedret af kommende spil.

Hvad angår Modern Warfare 2 skal jeg ikke kunne afgøre det. Men det er da nok næppe den mest åbenlyse titel blandt nomineringerne, hvis man skal se meget strengt på det. Omvendt håber og tror jeg da på, at Arkham Asylum er bedre egnet. Det er da ikke et spil jeg tænker at jeg skal fare ud og købe med det samme, for hvis jeg først spiller det om et par år, så er det røvssygt ;)

For mig, er vurderingen, hvilke spil blev jeg mest underholdt af, overrasket over, osv. i 2009.

Jeg uddybede blot vores tanker omkring nomineringer. Hvordan folk så stemmer, kan ingen andre end de selv jo afgøre.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
RJKRJKSkrevet 16/01-10 17:52 
Sumez>
Her 8 år efter dets konsol-udgivelse spilles det stadig ofte gladeligt

Arcade-originalen er jo fra 2000, så faktisk er det jo ti år gammelt nu :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Play:RightPlay:RightSkrevet 16/01-10 18:08 
Muramasa går til anden runde med 51% af stemmerne.

16. og sidste kamp i første runde er startet.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 16/01-10 18:11 
Jeg forstår stadigvæk ikke hele humlen i den her diskussion. Var det ikke grundlæggende noget med, at folk pludselig synes der er for mange japanske importspil blandt de nominerede? Hvordan kan det komme bag på én, at P:R-staben er glade for japanske importspil? Svarer det ikke til at begynde på at læse matematik på universitetet og så pludselig bitche over de mange matematikforelæsninger?
AV Intelligent Terminal
BeanoBeanoSkrevet 16/01-10 18:20 
Scribblenauts her... nyt og spændende koncept. Det andet har jeg ikke prøvet.
King ChaosKing ChaosSkrevet 16/01-10 18:29, rettet 16/01-10 18:30 
Sumez: Jo , jeg har spillet Ikaruga. Jeg synes det er svært, genialt og tidsløst. Jeg er desværre ikke så hurtig som jeg engang har været.
King ChaosKing ChaosSkrevet 16/01-10 18:32 
Og vi er i øvrigt enige, et lang stykke ... NU kan vi se hvilke spil fra 2000 der er blevet klassikere ;)
SumezSumezSkrevet 16/01-10 18:44, rettet 16/01-10 18:45 
Jeg mener netop at som erfaren spilfanatiker, skribent, nørd, kritiker, anmelder, eller hvad man nu vil/kan kalde sig, bør sigte efter at vurdere hvilke spil der er tidsløse, og hvilket der blot er et trin i "det spiller vi nu, næste år er det forældet".
Det mener jeg at de fleste typiske P:R-brugere bør være i stand til.

Mange ting kan være svære at forudsige, men andre kræver blot lidt indsigt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 16/01-10 18:50, rettet 16/01-10 19:05 
Sumez>
Jeg mener netop at som erfaren spilfanatiker, skribent, nørd, kritiker, anmelder, eller hvad man nu vil/kan kalde sig, bør sigte efter at vurdere hvilke spil der er tidsløse, og hvilket der blot er et trin i "det spiller vi nu, næste år er det forældet".

Måske men var det nævnt i oplægget til afstemningen?

Jeg syntes ikke det skal afholde folk fra at stemme på f.eks. MW2 hvis det var den bedste spiloplevelse for dem (stakler :)) selv om det måske ikke er en nyskabende titel man husker om 5-10 år. Ellers burde afstemningen vel bare hedde "Årets Klassiker 2009" :D
SumezSumezSkrevet 16/01-10 18:53, rettet 16/01-10 18:54 
Beano>
Måske men var det nævnt i oplægget til afstemningen?

Nej, jeg snakker off-topic, nogenlunde. :)
Mener dog at det i et vist omfang bør være omfattet alle vurderinger af spil uanset sammenhæng.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 16/01-10 19:03 
Jooo... måske ;)
silverstarsilverstarSkrevet 16/01-10 19:14, rettet 16/01-10 19:16 
King Chaos>
Vi er som sagt enige om at FIFA10 ikke holder om 10 år... men jeg synes det er svært at vælge et Året spil 2009 ud fra hvad jeg tror jeg kunne finde på at spille om 10 år.

Vi behøver slet ikke vente så længe på at FIFA10 er røget bag af dansen. Det er ikke så lang tid siden jeg var i Game i Odense, de havde mange eksemplarer af FIFA08 til PS3 (så ikke efter, men sikkert også til 360) til 29 kr stykket, og det var ikke noget der blev revet af hylden :)

Jeg vil sige at der går max to iterationer inden et spil fra EA-sports serierne er forældet og har tabt sin relevans.
Jeg synes det er "fastfood" spil, der som enkeltspil ikke har varig indvirkning på spil-landskabet. Det ændrer dog ikke på at f.eks. FIFA-serien som brand er utrolig stærk, og jeg har da heller ikke den ringeste betænkelighed ved at anbefale den nyeste iteration, hvis nogle spørger efter et rigtig godt fodboldspil :)
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
RJKRJKSkrevet 16/01-10 19:43, rettet 16/01-10 21:47 
Beano>
Ellers burde afstemningen vel bare hedde "Årets Klassiker 2009" :D

Det har ikke noget med klassiker at gøre. Det begreb siger jo ofte noget om nogle historiske forhold, og ikke altid kvalitet. Der er heller ingen der siger, at et spil skal blæse én omkuld x antal år efter det blev lavet.

Jeg brugte eksemplet med om spillet var interessant nok til at spille ti år efter, for at man kunne tænke over hvad tidløs kvalitet er ud fra et konkret eksempel. Generelt hjælper selv en påtaget distance jo til at bedømme ting mere neutralt.

Og det er jo ikke lige fordi det er et nyt koncept vi har fundet på, og således skulle annoncere. Det har været diskuteret adskillige gange ifm. vurderinger og så videre, men åbenbart skal det på banen engang i mellem. Det gør vi også gerne :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 16/01-10 20:35 
http://www.1up.com/do/feature?cId=3175582
:D
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 16/01-10 20:43, rettet 16/01-10 20:46 
King Chaos>
Lad os tage et andet eksempel: Arkham Asylum, synes jeg var ganske fremragende i 2009, og jeg synes på mange måder det er det bedste superhelte spil nogensinde. Men jeg håber da ikke jeg om ti år skal hive det frem og stadig synes det er det bedste superhelte-spil nogensinde :)

Ditto her, en afstemning handler for mig om at stemme så personligt som muligt og ikke absolut ud fra "tidløs kvalitet". Det hedder jo Årets spil og ikke Årtiets bedste spil. B:AA er IKKE et spil, jeg selv ser mig vende tilbage til flere år senere. Til den tid er jeg dog sikker på, at jeg vil huske det som en spiloplevelse af høj kvalitet. Jeg synes det über-fedt nu og her, men det når det er lagt på hylden, så skal jeg videre med andet. Life is too short til at genspille spil bare for at at opnå flere achievements. B:AA har noget monononi over sig, som jeg synes er spillets største svaghed.

"Tidløs kvalitet" er et stempel, der er svært for mig at sætte på spil. Det er for mig mest spil, der har en høj genspilningsværdi, en art "arcadekvalitet", så at sige.

Som eksempler kunne et par titler i vidt forskellige genrer - i den "tidløse" retning - være Star Soldier (Gamecube) og Resident Evil 4. SS virker "undervurderet", men det giver mig altid god, tilfredsstillende modstand og et dopaminkick at spille. RE4 har jeg gennemspillet en 3 gange og kan stadig se mig selv vende tilbage til det om flere år.

Det samme kan jeg ikke sige om hverken Shadow Complex eller Batman: AA. Og næsten heller ikke om en af mine foretrukne spilserier, Castlevania - måske lige bortset fra Super Castlevania IV og Symphony Of The Night (jeg mangler desværre stadig at følge op på de seneste NDS-spil...).
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
RJKRJKSkrevet 16/01-10 20:53 
Ingen har snakket om at spille et spil flere gange, omend det vel er svært at regne som noget negativt.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
SumezSumezSkrevet 16/01-10 20:54 
Er Star Soldier til Gamecube en remake af et af de klassiske spil fra serien, eller et helt nyt spil?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 16/01-10 20:59, rettet 16/01-10 21:00 
Killer Bean 2>
Jeg forstår stadigvæk ikke hele humlen i den her diskussion. Var det ikke grundlæggende noget med, at folk pludselig synes der er for mange japanske importspil blandt de nominerede?

Humlen var mere "brok" - fra et højtråbende mindretal (omend nogen virker mere konstruktive end andres "hullabulla"-kommentarer) - over for mange smalle spil generelt, fordi man ikke lige har "nået" at spille disse spil i 2009. :) Der er også mange spil, jeg ikke har kunnet stemme på af samme årsag. Men afstemningen falder i P:R's ånd, så jeg ser ikke noget problem. Hvis jeg havde haft mere tid på hånden i 2008/2009, så havde jeg klart spillet flere af årets spil. Desværre er 24 timer i døgnet ikke tilstrækkeligt for os alle til at nå det hele på 1 år...

Der er vel heller ikke synderligt mange japanske importspil med i årets afstemning?
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 16/01-10 21:20, rettet 16/01-10 21:23 
RJK>
Ingen har snakket om at spille et spil flere gange, omend det vel er svært at regne som noget negativt.

Nej, men det har jeg - mest mht. "eviggyldige kvaliteter". Jeg mener, at genspilningskvalitet er en vigtig faktor at tage med i vurderingen af, hvorvidt spil har eviggyldige/tidløse kvaliteter.

Men det er ikke dét en afstemning om årets spil handler om for mig. Den handler om at sætte sin helt personlige stemme mhp. årets bedste spiloplevelse - KUN hvis man har spillet de(t) enkelte spil.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
869 emne(r).
« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig