Sumez>
Jeg har spillet en masse DQ4 for nylig (DS udgaven), og det er da et meget fint spil, men det kræver VIRKELIG at man tager forbehold for at at det er fra 80'erne, hvor genren stadig var ved at blive tilrettet og udviklet. Spillet fungerer teknisk godt, men lider umådeligt meget af at plottet er nærmest ikke-eksisterende, og dialogen er u-overbevisende og/eller direkte dum og plat.
Nu fik jeg så taget mig sammen til at fyre op for 6'eren. Og selvom den lider under mange af de samme sygdomme som 4'eren (gammeldags, simpelt, plat filler-dialog, næsten ikke-eksisterende historie, osv.) så tiltaler det her mig uendeligt meget mere!
Spillets verden er virkelig massiv! Det tager lang tid for spillet at åbne sig, men jeg er vild med den måde det gør det. I bund og grund starter spillet som et helt traditionelt Dragon Quest hvor du samler dit party, oplever en masse ting og smadrer "slutbossen". Derefter siger spillet bare "der er mere derude hvis du går i gang med at lede", og slipper dig løs i en massiv overworld bestående af to gigantiske verdenskort, man er nødt til at hoppe imellem for at komme rundt omkring, mens man gradvist åbner op for forskellige måde at rejse gennem dem.
Spillet er ikke helt "open world", men bliver det i større og større grad som man får adgang til flere forskellige områder samtidig, og selvom der ikke er særlig meget overordnet historie, er der rigtig mange små sjove oplevelser og quests undervejs, hvoraf størstedelen på den ene eller anden måde indarbejder de to sameksisterende verdener.
Det er et virkelig simpelt, fedt "casual jrpg", der fungerer godt som håndholdt spil, uden nogen form for hand-holding, men som alligevel er svært at sidde decideret fast i.