X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Sådan vælger folk spil


Svar
jaesjaesSkrevet 21/12-09 12:15, rettet 21/12-09 21:04 
Cowen Group har lavet en ganske interessant spørgeskemaundersøgelse af, hvilke faktorer (blandt otte forudvalgte), der er vigtigst, når folk vælger spil.

Som sagt synes jeg, den er interessant, omend jeg gerne ville have set, hvordan spørgeskemaet var udformet (fx om folk skulle opstille de otte faktorer i prioriteret rækkefølge eller vælge den, de synes er vigtigst).

Artikel på Gamasutra med kommentarer af Doug Creutz fra Cowen Group (af en eller anden grund er kun syv af faktorerne nævnt i artiklen):
http://www.gamasutra.com/view/news/26223/Analyst_Review_Scores_Least_Important_Factor_For_Game_Purchases.php

De syv faktorer opstillet i rækkefølge (bedre overblik end i den anden artikel):
http://www.bruceongames.com/2009/11/26/the-reasons-a-person-buys-a-game-in-order-of-importance/

EDIT 2: Er vist lidt træt, de må have lavet undersøgelsen ved at bede folk angive rækkefølgen på alle otte faktorer - der er en formulering i starten af Gamasutra-artiklen, der relativt kraftigt antyder dette.
SumezSumezSkrevet 21/12-09 13:02 
Sjovt nok er min rækkefølge nærmest den omvendte.

Anmeldelser betyder en stor del for mig, men ikke så meget scoren, som selve indholdet - gælder dog kun unikke spil som Braid og Demon's Souls. Anmeldelser af et spil, man VED hvordan bliver (Call of Duty, Castlevania, Zelda, Final Fantasy) er jeg for det meste ligeglad med.

Ligeledes betyder udvikleren meget. Jeg ville ikke have holdt øje med Brutal Legend overhovedet hvis det ikke var for Tim Schafers navn, ligesom jeg altid holder øje med hvad Konami, Treasure, Square, Ubi-Soft, osv. har gang i. Men især denne er jo nok mest for nørder.

Genrer går jeg til gengæld ikke så meget efter, men det dikterer om ikke andet hvad jeg holder øje med. F.eks. er jeg rimelig ligeglad med hvad der kommer af fodboldspil, hvorimod jeg sagtens kan få lyst til at købe Call of Duty 4, selvom der er langt mellem FPS'er jeg finder interessante.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HyakotakeHyakotakeSkrevet 21/12-09 13:46 
Min faktor-liste vil se sådan ud:

Genre.
If players enjoyed an earlier version of the game.
Review scores.
-
Price.
-
Word of mouth.
Publisher reputation.
Marketing visuals.

Hvor en - er betegnelsen for et stort spring, mens de 3 grupper ligger meget tæt.

Jeg tænkte lidt om "Price" overhovedet kan figurere korrekt i min opsætning, for jeg kunne aldrig drømme om at købe fuldpris-spil til 500-600, og venter gerne månedsvis på prisfald (til et passende niveau på 100-250 kroner). Eneste undtagelse skulle være nogle hypede co-op-spil, som stort set kun kan spilles mens ens andre venner også spiller titlen.

"Review score" er sat højt, omend jeg ikke føler noget stort behov ud over at se lidt gameplay-video fra spillet (f.eks. et par gametrailers-klip). Jeg har spillet nok til stort set uden slinger at kunne bedømme et spil på denne måde, og kun i meget få tilfælde er jeg gået galt i byen.
DarkenDarkenSkrevet 21/12-09 16:28 
ja det har på samme måde som Hyakotake, især det at gameplay vids er vigtigere end en anmeldelse. Genre er også nr 1. Ser nogle gange noget der ser interessant ud (feks cinematics, artwork og "univers forklaring"), men når jeg så ser den gyselige mærkning RTS eller RPG-RTS så bliver spillet kastet ned på gulvet og jeg stamper på det til center-vagterne slæber mig væk.
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
SumezSumezSkrevet 21/12-09 16:37, rettet 21/12-09 16:38 
Er jeg den eneste, der aldrig ser på genre? Jeg spiller næsten heller aldrig RTS-spil (eller strategi-RPG), men støder jeg på et spil af typen, der tiltaler mig på alle de andre punkter, ser jeg fuldstændig gennem genrebrillerne, og giver mig i kast med spillet alligevel. Dette har så også tit resulteret mig i at jeg går død i en del spil, der måske fortjener bedre, fordi jeg har svært ved at sluge genren, men jeg kan ikke lade været med at gøre forsøget.

Det er klart, jeg har mine genre-favoritter, men der er ligeså meget lort iblandt disse, som der er kvalitetsspil blandt andre genrer.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HyakotakeHyakotakeSkrevet 22/12-09 11:08 
Jeg tilsidesatte for nylig "Genre" og prøvede Halo Wars, på trods af min aversion overfor RTS. Dvs. jeg spillede det udelukkende fordi det var "Halo" og fordi venner havde sagt at det var godt. Jeg vil ikke sige jeg fortryder det, men det har bare forstærket min tro på, at mit valg om at prioritere genre meget højt er rigtigt. :-)
SumezSumezSkrevet 22/12-09 11:10 
Men er Halo Wars ikke generelt et ret elendigt spil? Jeg prøvede demoen, og havde ikke engang tålmodighed til at spille den færdig.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 22/12-09 11:12 
Af en konsol RTS er det ganske udemærket syntes jeg :)
SumezSumezSkrevet 22/12-09 11:15 
Men ok, jeg havde heller ikke tålmodighed til at spille halvdelen af Halo 1 igennem. Det betyder dog ikke at jeg ikke har haft timevis af sjow med UT, Quake 1, Jedi Knight, Bioshock og en masse andre FPS'er, på trods af at det ikke er "min genre".
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig