X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

On-rails-shootere


Svar
jaesjaesSkrevet 03/11-09 12:53, rettet 03/11-09 12:59 
Man lærer som bekendt noget nyt hver dag, og forleden lærte jeg, at on-rails-shootere er noget helt andet, end jeg altid har troet :)

Det har været mit indtryk, at definitionen på genren er, at man ikke kan bevæge fartøjet/figuren. Sådan forholder det sig åbenbart ikke. Så nu lyder den lige pludselig meget mere interessant.

Vil folk hjælpe med at lave en liste over gode spil i genren?

Nævn gerne kontrolsystemet, da det kan give ret forskellige oplevelser alt efter type, og om det er analogt eller digitalt - så putter jeg enten spillene i kategorier eller tilføjer det bare under hvert spil. Der er vel to hovedtyper:

Type 1 - "enkeltkontrol"
Styring af fartøj/figur og sigtekorn foregår med samme input, typisk stick eller D-pad.

Type 2 - "dobbeltkontrol"
Fartøj/figur og sigtekorn styres separat, fx via to sticks eller D-pad + stick.

---

Lylat Wars / Star Fox 64 (N64)
Enkeltkontrol, analog.
SumezSumezSkrevet 03/11-09 13:01 
Sin & Punishment (N64 og Wii)
Dobbeltkontrol, analog

Alle Panzer Dragoon-spil
Enkeltkontrol
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
BeanoBeanoSkrevet 03/11-09 13:04 
jaes>
Det har været mit indtryk, at definitionen på genren er, at man ikke kan bevæge fartøjet/figuren. Sådan forholder det sig åbenbart ikke. Så nu lyder den lige pludselig meget mere interessant.

Troede jeg også :)... hvad er så definitionen?
3of193of19Skrevet 03/11-09 13:06, rettet 03/11-09 18:01 
Panzer Dragoon, Panzer Dragoon Zwei (Saturn)
enkelt, digital
skyde til siderne/bagud ved tryk på L/R, ingen kontrol over dragen imens

Panzer Dragoon Orta (Xbox)
enkelt analog
skyde til siderne/bagud ved tryk på L/R, ingen kontrol over dragen imens

Rez (Dreamcast, PS2, Xbox 360)
enkeltkontrol digital/analog
skyde til siderne/bagud ved tryk på L/R
ingen kontrol over "flyet", missiler affyret mod spilleren skal skydes ned, kan ikke undviges
BeanoBeanoSkrevet 03/11-09 13:07 
House Of The Dead Overkill er også udemærket :)

Tæller den?
ElgenElgenSkrevet 03/11-09 13:08, rettet 03/11-09 13:10 
Har iøvrigt også spurgt om dette i dumme-spørgsmål-tråden, men tror ikke det var dumt nok til nogen gad at svare, så prøver her:
Nogen der ved om Sin&Punishment2 (Wii) kommer i en EU-version?

EDIT:
Tillægsspørgsmål: Hvis det ikke kommer i en EU-version, hvor svært er det så at få en EU Wii der er softmodded med HomeBrewChannel til at afspille JAP spil (om det overhovedet er muligt?!)
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
jaesjaesSkrevet 03/11-09 13:09, rettet 03/11-09 13:16 
Har ikke undersøgt det i detaljer, men det lyder som at dette er kendetegnene:
- De fleste ruter/baner i spillet er ret smalle (kontrolmæssigt, udsynet kan vel godt give fornemmelsen af et bredt område).
- Man kan for det meste kun kan bevæge sig frem ad.
- Fartøj/figur ses "bag ryggen" modsat traditionelle shootere som ses oppe fra eller fra siden. Om spil i 1. person regnes med ved jeg ikke.

EDIT: Til Beano.
EDIT 2: Tilføjet lidt.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 03/11-09 13:11 
Vil det sige, at samtlige horisontale og vertikale shooters egentlig også kan klassificeres som "On-rails"? Hvor har du definitionen fra?
jaesjaesSkrevet 03/11-09 13:13, rettet 03/11-09 13:22 
Sorry, man ser også fartøj/figur "bag ryggen", modsat oppe fra eller fra siden.

Definitionen er bare fra at læse på forskellige sites.
jaesjaesSkrevet 03/11-09 13:44, rettet 03/11-09 13:52 
Elgen>
Nogen der ved om Sin&Punishment2 (Wii) kommer i en EU-version?

Ja, i starten af næste år.

Det ser i øvrigt fedt ud. Faldt over disse "first 10 minutes"-film for nylig:
http://gamersyde.com/news_the_first_10_minutes_br_sin_punishment_successor_to_the_sky-8706_en.html

Tænk så hvordan de restende minutter ikke kan se ud :)

EDIT: Huskede lidt forkert ang. strukturen af de film. Den film jeg så var nok nummer to, altså 10-20 minutter inde i spillet.

Wiki vil gerne være din ven.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 03/11-09 14:37 
Wow! "Commander Cock Keeper" for teh win! :-D
ElgenElgenSkrevet 03/11-09 15:11, rettet 03/11-09 15:19 
jaes>
...Tænk så hvordan de restende minutter ikke kan se ud :)...

God damn, det ser najs ud...det må jeg eje når det kommer };-P
Spiller nu: Super Gun, Xbox 360 Elite [Limited..., PlayStation 3
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 03/11-09 15:57, rettet 03/11-09 15:57 
3of19>
Panzer Dragoon, Panzer Dragoon Zwei (Saturn)
enkelt, digital
skyde til siderne/bagud ved tryk på L/R, ingen kontrol over dragen imens

Nu er det et stykke tid siden jeg spillede etteren, men i toeren styrer man også dragen når man sigter. Det er især nemt at se når dragen løber på jorden, og i de fleste (alle?) baner er der flere forskellige veje man kan tage.

Jeg mener bestemt også man styrer dragen en lille smule i PD1 og Orta hvor det ofte skal bruges til at komme udenom forhindringer/projektiler i banerne.
Spiller nu: Phantasy Star IV
Alf81Alf81Skrevet 03/11-09 16:17 
Ja, man styrer dragen en smule i Panzer Dragoon (1).
Ting om dét og pis.
HeroldHeroldSkrevet 03/11-09 16:36 
Er der ikke nogen af disse spil, hvor man ikke reelt styrer, men derimod sigter, og figuren derfor bevæger sig derefter?
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SumezSumezSkrevet 03/11-09 16:44 
Herold>
Er der ikke nogen af disse spil, hvor man ikke reelt styrer, men derimod sigter, og figuren derfor bevæger sig derefter?

Er det ikke det, Jaes mener med enkeltkontrol?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 03/11-09 16:46, rettet 03/11-09 16:48 
Ja, de spil skulle gerne falde ind under "enkeltkontrol". Men reelt styrer man vel også. I hvert fald hvis I taler om spil a la Lylat Wars. For ved at bevæge sigtekornet styrer man jo rumskibet. Lidt på samme måde som i traditionelle 2D-shootere. Hvis I taler om ingen kontrol over fartøjer osv., er det vel nærmere et traditionelt lyspistolspil, med eller uden pistol :)

Ang. Dragoon, så tror jeg 3of19 taler om det samme som jer (enkeltkontrol).

EDIT: Hehe, Sumez overtog :)
SumezSumezSkrevet 03/11-09 16:51 
Faktisk savner jeg virkelig lyspistolspil, hvor man KAN styre sin figur. Enten bare som en slags "dobbelt-kontrol", for at undgå angreb, osv. eller hvor man rent faktisk kan bevæge sig frit rundt på banen (altså ikke on-rail). Det burde da ikke være besværligt at lave, og der findes flere lyspistoler med joystick/styrekryds på (guncon, wiimote+nunchuck)

Det der Resident Evil-spil har det vist? Kan huske at Anders/SkyBlazer også viste et PS1-spil frem til et konsoltræf engang, som havde det. Det så ganske underholdende ud.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 03/11-09 21:24 
Time Crisis 4 har vidst baner hvor man kan gå frit rundt.
Spiller nu: Phantasy Star IV
jaesjaesSkrevet 04/11-09 22:03 
Tak for input osv. Jeg har kigget lidt på denne liste og fundet frem til nogle stykker, som lyder interessante. Folk kan jo evt. kommentere, hvis de har spillet dem:
http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Rail_shooters

Omega Boost
N2O: Nitrous Oxide
Knife Edge: Nose Gunner
Ex Zeus / Counter Force
Aces of the Galaxy
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 07/11-09 18:59, rettet 07/11-09 19:00 
Sumez>
Faktisk savner jeg virkelig lyspistolspil, hvor man KAN styre sin figur. Enten bare som en slags "dobbelt-kontrol", for at undgå angreb, osv. eller hvor man rent faktisk kan bevæge sig frit rundt på banen (altså ikke on-rail). Det burde da ikke være besværligt at lave, og der findes flere lyspistoler med joystick/styrekryds på (guncon, wiimote+nunchuck)

Det der Resident Evil-spil har det vist? Kan huske at Anders/SkyBlazer også viste et PS1-spil frem til et konsoltræf engang, som havde det. Det så ganske underholdende ud.

Resident Evil: Dead Aim (PS2): Spændende, men ikke "super vellykket" forsøg i den retning (fri styring af figur+lyspistol). PS1-spillet fra P:R-træffet (i KBH, 2003 eller 2004?) var det unikke lyspistolspil http://en.wikipedia.org/wiki/Elemental_Gearbolt]Elemental Gearbolt[/LINK]" target="">Elemental Gearbolt (udviklerne af bl.a. Shikigami No Shiro-serien). Det har dog traditionelt railet lyspistolsigte i førsteperson med udviklerlåst pace (længe siden jeg har spillet det). Ikke just typisk lyspistolspil > RPG-agtige erfaringspoint og magibaserede våben (selvsagt uden ladegreb, som de fleste lyspistolspil vel ellers har).
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
CoreCoreSkrevet 07/11-09 19:16 
Konsolkongen>
Time Crisis 4 har vidst baner hvor man kan gå frit rundt.

Ja, den er god nok, og helt dumt udført er det heller ikke. Men jeg selv foretrækker helt klart Arcade-delen, hvor de baner slet ikke er med.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
millenniummillenniumSkrevet 29/08-10 14:49 
Et par klassikere er kommet til Wii - godt nok kantet grafik og rimelig cheesy, men måske lidt nostalgisk underholdning...

Gunblade NY & LA Machineguns
The medium is the message.
Fox McCloudFox McCloudSkrevet 29/08-10 17:36 
GiantBomb har et ganske underholdende quick look med denne titel :) Jeg husker svagt at have prøvet Gunblade NY i en spillehal for lang tid siden...

GB
(...)
KamekKamekSkrevet 29/08-10 18:22, rettet 29/08-10 18:22 
Sjov video :-)

Jeg husker Gunblade som værende ret fedt tilbage i midthalvfemserne - men det tåler ikke mange gennemspilninger. Det ville have været bedre hvis Sega havde udgivet spillene som download-titler i stedet.
Oh hai Mark!Spiller nu: Spider-Man 2 (2023), Super Mario RPG (2023), Super Mario Bros. Wonder
RJKRJKSkrevet 29/08-10 18:35, rettet 29/08-10 18:35 
Maskingeværet er halvdelen af oplevelsen i de spil, som ellers ikke er nær genrens bedste, så det er svært at forestille sig en Wii-udgave været noget ved. At de skulle være klassikere, er nok også lige at stramme den - 2'eren har de fleste vel nogensinde været i nærheden af.

Jeg skal selvfølgelig have det alligevel :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
millenniummillenniumSkrevet 29/08-10 20:09 
RJK>
Maskingeværet er halvdelen af oplevelsen i de spil, som ellers ikke er nær genrens bedste, så det er svært at forestille sig en Wii-udgave været noget ved.

I det mindste har Wii remoten lidt rumble :-)
The medium is the message.
HulleHulleSkrevet 31/08-10 09:16 
Wild Guns til Snes.. Tæller det med?

Imo er det et lidt overset spil. Det kan købes på Virtual Console.
Signing off Play:Right 17/11-12Spiller nu: Monster Hunter Freedom ..., Battlefield: Bad Compan..., V.Smile
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig