X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK
Please note that Play:Right is a Danish site and while usable without,
it is only partially translated to English.
Blocks marked with yellow backgrounds are systematically translated
by Bing Translate.

3D-Ready skærme


72 topic(s).
1 2 > »

Reply
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 09/10-09 20:37, rettet 09/10-09 20:37 
Det virker lidt påfaldende, at der ikke er et emne om 3D-Ready-teknologi herinde.

Anyways, er der nogen "eksperter" i 3D-Ready skærme (LCD-/DLP-HDTV), som ved, om de forhandles i DK? Eller om nogle forhandlere har dem på vej inden udgangen af 2009 eller i begyndelsen af 2010?

Hvis jeg ikke tager fejl, så er det kun Samsung, der i øjeblikket har en udbredt computerskærm med ægte 3D-Ready 120 Hz-billedfrekvens:

Samsung SyncMaster 2233RZ
http://www.samsung.com/dk/consumer/detail/spec.do?group=computersperipherals&type=computersperipherals&subtype=monitors&model_cd=LS22CMFKFV/EN
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=511024&q=2233RZ&sp=

Der er vistnok endnu ingen, der forhandler den her tilsvarende 3D-Ready computerskærm i DK:

ViewSonic FuHzion VX2265wm*
http://www.viewsonic.com/products/desktop-monitors/lcd/x-series/vx2265wm-fuhzion-lcd.htm
http://www.edbpriser.dk/Search/NoResult.aspx?q=VX2265&sp=all

I USA er det vistnok primært Mitsubishi, der har et relativt højt salg af 3D-Ready DLP-HDTV. Deres tv forhandles jo desværre ikke i Europa.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
DarkbeatDarkbeatSkrevet 10/10-09 02:28 
Øh... 3D ready?
Altså sådan noget med de gammeldags 3D briller?
dpldplSkrevet 10/10-09 06:24 
Tro de 3D skærme han snakker om er skærme der kan vis 3D der bliver brugt i biograffen eller ligne lige nu. (Pixar´s UP, ice age 3 og avatar?)
Da de gammeldags briller jo bare skal bruge rigtig farve briller og nyere 3d vist skal bruge en smule teknik i tv´et/skærmen.

Anyway ret sikker på jeg hørte sidste år at både panasonic og sony skulle begynde at udgive 3D skærme omkring næste år. Men nok ingen info om det før CES.
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
ChronoChronoSkrevet 10/10-09 08:13 
Jeg har prøvet det, og det fungerer ret godt. Kræver både en speciel skærm, et godt grafikkort og nogle specielle briller. Men oplevelsen er god.
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 10/10-09 20:49, rettet 10/10-09 20:54 
Jeg tror mange har en oldnordisk opfattelse af 3D-stereo, herunder jeg selv.

Nu skal jeg passe på, hvad jeg siger, da jeg endnu ikke har oplevet den nyoptimerede 3D-stereoeffekt. Men ifølge den feedback, jeg har læst rundt omkring, er der meget blandede (og mange forudfattede) meninger om 3D-effekten. Det er dog godt at høre, at Chrono er vild med den (lyder det som om), og han er ikke alene om dét. Der er en artikel hos de 3D-erfarne folk på Guru3D, der generelt er meget positiv overfor effekten med Nvidias 3D-briller+trådløse modtager (infrarød):

http://www.guru3d.com/article/nvidia-geforce-3d-vision-review/

De siger, det blandt andet er som at "kigge ud gennem et vindue", men at man også kan blive rundt på gulvet af oplevelsen - måske indtil hjernen har tilpasset sig "den kunstige 3D-synsforvirring/-illusion".

3D-stereo er i dag - med det rette udstyr - vel enkelt set mere "ægte" i forhold til den gamle opfattelse/oplevelse af den.

3D-oplevelsen er desuden meget individuel fra person til person pga. forskellige faktorer:

- Øjne: Begge øjne skal være i topform for at få den fulde 3D-stereovirkning af det 2 x 60 Hz-signal, der sendes til øjnene.

- Belysning: Digitale "shutter"-briller (med indbygget LCD) kræver mørklagte omgivelser for at fungere optimalt (ifølge den respons, jeg har læst).

http://en.wikipedia.org/wiki/LCD_shutter_glasses

- Indstillinger: Finjusteringer af IR-modtager, tv, spil mv.

- Spillenes 3D-stereokompatibilitet: Det er langtfra alle (pc-)spil, der understøtter effekten optimalt.

Og muligvis andet...

3D-stereoskopi er jo ikke just en komplet ny oplevelse/teknologi. Men ligesom man kan få en forbedret oplevelse af gammel teknologi med det rette udstyr, så vil jeg tro, man tilsvarende kan få en troværdig 3D-stereooplevelse med 3D-Ready skærme og shutter-briller.

Det har jo også længe været muligt at levere troværdig Dolby Digital EX/DTS ES-lyd til trådløse eller kablede hovedtelefoner. Der er bare mange, der først anerkender "oplevelsen", når de rent faktisk selv har oplevet den under de rette forhold.

Jeg glæder mig i hvert fald til at prøve shutter-brillerne på min nyindkøbte Samsung-skærm (computer) med både spil og film (visse film/videoklip understøtter brillerne).
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
ChronoChronoSkrevet 10/10-09 22:12 
Jeg håber bare at der kommer en shutter-brille til PS3 - kunne være fedt at opleve den slags 3D på en konsol. Er ikke så meget for at sidde og spille ved pc'en. Men det vil vel også kræve et specielt tv så?

Man savner dog at kunne ændre på perspektivet ved at flytte på hovedet - det føles lidt underligt at man ikke kan, når nu dybdevirkningen er så god.

Jeg har prøvet at spille Batman og Burnout med 3D-briller, og selvom det fungerer fint i dem begge, så var det nu i Burnout det gav mest til oplevelse. Er da lige før jeg ikke gider spille et racer-spil uden 3D nu :p
I can't go fighting evil on an empty stomach, you know!
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 10/10-09 22:51, rettet 10/10-09 22:54 
Jeg havde lejlighed til at besøge IFA-messen i Berlin i år, og var blandt andet forbi Sony's stand. De havde et par vidoer med blandt andet motorstorm (og vist også Uncharted) i 3D. Jeg vil ikke sige at jeg var blæst bag over, ligesom jeg heller ikke var det, da jeg oplevede de andre producenters 3D-stereoskopi, men det virkede da til at være en relativt helstøbt teknologi.

Jeg mener at have talt med en gut på standen, der forklarede at det var muligt at lade PS3-konsollen lave det tekniske arbejde i stedet for fjernsynet - det kunne da være interessant hvis det bliver tilfældet.

Min generelle oplevelse af teknologien på messen, var at man som regel skulle være næsten fuldstændigt lige foran skærmen, hvis ikke man ville opleve ghosting. Derudover virkede nogen elementer meget kantede i forhold til baggrunden. Jeg må dog indrømme, at jeg blev imponeret da Bono rakte ud efter mig, gennem skærmen, under en af U2's optagede koncerter - og jeg synes ikke engang særligt godt om hverken U2 eller Bono.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
3of193of19Skrevet 11/10-09 19:14 
Hehe, jeg havde/har (et eller andet sted må den jo være) den gamle 3d brille til Master System med Space Harrier 3d. Syntes dengang det var ret fedt, udover at man ikke kunne holde ud at spille i længere tid, men frekvensen kan jo heller ikke ahve liget meget højere end 12 "hele" 3d billeder per sekund.
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 11/10-09 22:36, rettet 11/10-09 22:40 
Der var også en 3D-stereobrille med http://www.playright.dk/infotitel.php?id=19599]Contra: Legacy Of War[/LINK]" target="">Contra: Legacy Of War. Det var en ret kvalmende oplevelse, så jeg spillede det mest pga. musikken.

3D-stereoskopi har heldigvis senere taget en spændende drejning.

Sony udmeldte tidligere, at PS3 bliver 3D-stereoskopisk med en firmwareopdatering. Deres 3D-Ready-tv på årets IFA-messe i Berlin er vistnok 200 Hz.

Som jeg har forstået det, så skal spillene selv understøtte 3D-stereo eller patches med en opdatering. På pc sker det ved, at Nvidia opdaterer deres grafikdrivere, så diverse spil understøtter deres 3D Vision-teknologi.

LCD-shutter-brillernes funktion i kombination med 3D-Ready skærme (så ikke-teknisk forklaret som muligt - og ret mig bare, hvis jeg tager fejl i noget):

Der er flydende krystaller i shutter-brillerne, dvs. to LCD'er, og et polariseret filter, der holder (noget af) lyset ude (ligesom i solbriller og bilruder). Når brillerne tilføres spænding, så opdateres LCD'erne i dem skiftevis med et 60 Hz-billede
3D-Ready skærme til hvert øje ved at synkronisere med en skærm på 120 Hz via optisk/infrarød forbindelse (Sony satser åbenbart på 200 Hz). Det snyder hjernen til at opleve den her 3D-dybde på Z-aksen i en højere kvalitet end med de forældede 3D-stereobriller 3D-Ready skærme. Der skal minimum 120 Hz til for at få en flicker-fri 3D-stereooplevelse.

Shutter-briller eliminerer åbenbart ikke "ghosting" 100 %. Men mon ikke det er med forskel fra brille til brille? Visse briller er vel bedre end andre til at holde det lys ude, der medfører ghosting...

Panasonic annoncerede for en 14 dages tid siden et 50" 3D-Ready plasma-tv, der giver 3D-stereo i 1080p. Det skulle reducere ghosting på skærmen til venstre/højre øje med shutter-briller:

http://www.electronista.com/articles/09/09/28/panasonic.shows.50.inch.hd.3d.pdp.glasses/

3D-Ready skærme


Sony-nyheden fra 9. september 2009: Playstation 3 bliver 3D-konsol
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 11/12-09 00:10, rettet 11/12-09 00:11 
Acer har 120 Hz-computerskærmen GD245HD på vej i januar 2010:

http://www.acer.dk/acer/news_detail.do?LanguageISOCtxParam=da&sp=page13&ctx2.c2att1=5&kcond9.c2att193=20909&CountryISOCtxParam=DK&ctx1g.c2att92=268&ctx1.att21k=1&CRC=3746509027

Dem, der venter på 3D-Ready HDTV (plasma), kan vist roligt se frem til Panasonics kommende KURO-skærme i 2010. KURO-teknologien er ikke just ny, da Panasonic jo har overtaget den fra Pioneer (der desværre trådte ud af tv-markedet). Men Pioneer nåede ikke at blive 3D-Ready.

Jeg tøver lidt med at nævne LCD-skærmen JVC LT-42WX70, men den kan købes i Danmark for ca. 10.000,-. Den skulle have et helt fantastisk farvespektrum (sRGB 100%/Adobe RGB 96% dækning). Den står også angivet med en 120 Hz-funktion:

42" Full HD 1080p Slim LCD monitor med 100/120 Hz Clear Motion Drive III

Mere info om LT-42WX70:

http://www.jvc.dk/product.php?id=LT-42WX70EU

Jeg kan ikke lige finde ud af, om LT-42WX70 har ægte 120 Hz. Tvivler på det, når den ikke er markedsført som en 3D-skærm.

Af 3D-kompatible projektorer er Acer H5360 ude i Danmark til omkring 5.000,-:

http://www.hifipriser.dk/Product/Details.aspx?pid=701402

Den overvejer jeg selv at nappe, men mit kendskab til projektorer er på et minimum, så det kunne måske blive et lidt forhastet køb bare fordi den er 3D-Ready. Men jeg gad sgu godt blæse Batman: Arkham Asylum op i 3D-stereoskopi på noget større end min nuværende 22" Samsung 2233RZ. :/
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
DarkbeatDarkbeatSkrevet 14/01-10 02:04 
Hiver lige denne tråd frem efter jeg læste den hér artikel på IGN.
De spår at 3D kunne blive det næste "waggle"... Den næste gimmick som partout skal tvinges ind i alle kommende spil.

Personligt virker det som en no-brainer når det kommer til racing, 3rd person og FPS spil, men på CES har Sony valgt og lave 3D demoer af Little Big Planet og Super Stardust HD bla... Lidt mærkelige valg, men jeg kan godt se at det ender ud i at blive noget rod hvis man nu ikke kan få lov at spille 2D spil uden at de skal have 3D effekter i fremtiden.


3D is the new waggle
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 14/01-10 02:28, rettet 14/01-10 02:29 
Det er kun en gimmick, hvis udviklere ikke formår at udnytte 3D-steroen optimalt. Og sådan ender det jo desværre nok med flere spil, hvormed mange kan ende med at bashe 3D-effekten unødigt i stedet for at bashe inkompetente spiludviklere. Dér hvor det nok kan blive virkeligt spændende, er ved at kombinere 3D-stereo med "Wii"-konceptet.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 11/07-10 02:31, rettet 11/07-10 02:42 
Det lige nu bedste 3DTV i den danske handel kunne tyde på at være Panasonic VT20. Testresultater siger god 3D-dybde og minimal "crosstalk" når højre og venstre billede overlapper, så der opnås en solid 3D-oplevelse (og bedre end i bio).

[i more or less tilfældig rækkelfølge, dog med det pt. bedste 3DTV i DK øverst]

1. Panasonic VT20 (i handlen i to modeller)

P50VT20E
http://www.hifipriser.dk/Product/Details.aspx?q=P50VT20E&sp=all&pid=780850 (~19.499,00 DKK)

TX P65VT20E
http://www.hifipriser.dk/Product/Details.aspx?q=TX-P65VT20E&sp=all&pid=780852 (~39.999,00 DKK)

Detaljer: 50"/65" Plasma, Full HD, 600 Hz, 3DTV inkl. 2 x 3D-briller (aktive m. batteri), 4 x HDMI (1 HDMI 1.4), DVB-T/-C/-S (MPEG4), Infinite Black Pro, THX, Strøm: ~374 W (P50)(~190,4 W efter kalibrering)/635 W (P65), Sort niveau: 0,04 cd/m² (0,03 cd/m² efter kalibr - til sammenligning er Pioneer KURO på de ultimative 0,02 cd/m2), Lysstyrke: 68 cd/m² (83 cd/m² efter kalibr), Kontrastforhold: 1700:1 (2767:1 efter kalibr)

Test inkl. kalibrering: http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1274367182

2. Samsung C8705 (endnu ikke i handlen)

Detaljer: 40" LED, Full HD, 200 Hz, 3DTV, 2 x 3D-briller (aktive m. genopladning), 4 x HDMI (1 HDMI 1.4), DVB-T/-C/-S (MPEG4), Strøm: ~127,4 W (~93,7 W efter kalibr), Sort niveau: 0,11 cd/m² (0,05 cd/m² efter kalibr - ret godt, ikke meget højere end de bedste plasma-tv), Lysstyrke: 381 cd/m² (119 cd/m² efter kalibr), Kontrastforhold: 3467:1 (2380:1 efter kalibr)

Test inkl. kalibrering: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1277374935

3. LG LX950N (endnu ikke i handlen)

Detaljer: 47" LED, Full HD, 200 Hz, 3DTV, 2 x 3D-briller (aktive m. genopladning), DVB-T/-C/-S (MPEG4), 4 x HDMI, Strøm: ~107,8 W (~81,4 W efter kalibr), Sort niveau: 0 cd/m², Lysstyrke: 305 cd/m² (121 cd/m² efter kalibr), Kontrastforhold: 10.000.000:1 (dynamisk)

Test inkl. kalibrering: http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1276864194

Test: Samsung C8705 vs. LG LX950N
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1278313843

4. Philips 40PFL8605H (i handlen)
http://www.hifipriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4180266 (~11.998,00 DKK)

Detaljer: 40" LED, Full HD, 200 Hz, 3DTV, 2 x 3D-briller (aktive m. batteri), DVB-T/-C (MPEG4), 4 x HDMI (1 HDMI 1.4), DLNA, Strøm: ~77 W, Sort niveau: 0 cd/m2, Lysstyrke: 450 cd/m², Kontrastforhold: 500.000:1 (dynamisk)

Test: TBA

Jeg ville ikke selv købe nogen af disse 3DTV i dag - måske VT20 når det er faldet i pris, og der ikke er bedre 3DTV til den tid. Men Panasonic er nok samlet kvalitativt set i stand til at holde førertrøjen. De må nu godt producere andre briller, der er genopladelige og mere lukkede i siderne, så lyset holdes mere ude. Samsung lyder til at have mere styr på det med brillerne, men ifølge testen ovenfor er der for meget "crosstalk" i deres tv, som forstyrrer 3D-oplevelsen.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
JAAJAASkrevet 11/07-10 05:27, rettet 11/07-10 05:28 
Jeg kan ikke forstå, at nogen tror, at gennemsnitsfamilien i længden gider sidde med de her briller på. Men tak for den grundige gennemgang af emnet.
millenniummillenniumSkrevet 11/07-10 07:19, rettet 11/07-10 07:20 
Mon ikke man vil benytte 3D TV i begrænsede sessions, hvor seerne beslutter sig for én særlig 3D visning en gang imellem, og så ser 2D resten af tiden.

Det er bare en lidt dyr gimmick, og jeg synes også brillerne er alt andet end strømlinede.

Tror dog at der virkelige kan trække markedet frem er 3D spil. Når det bliver mainstream, så vil det (igen) åbne for muligheden for en ny spilgeneration, som gradvist opfattes som en ny standard.
The medium is the message.
NaieraNaieraSkrevet 11/07-10 13:41 
SkyblazeR>
[i more or less tilfældig rækkelfølge, dog med det pt. bedste 3DTV i DK øverst]

VT20 er i det hele taget det bedste tv på markedet, nu hvor Pioneer er en saga blot på den front. Gider man ikke 3D er V20 såvidt jeg ved det samme, blot uden denne overflødige feature.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
jaesjaesSkrevet 11/07-10 13:41, rettet 11/07-10 13:43 
Det mest irriterende ved den her tendens er, at VR-briller muligvis bliver skubbet endnu længere væk tidsmæssigt :P

Lidt ærgerligt da prisen er ved at være i orden. Dog er de billige systemer sikkert stadig ikke voldsomt gode.

3D-stereoskopi og VR er naturligvis beregnet på to ret forskellige oplevelser, så forhåbentlig kan de leve side om side, når VR på et tidspunkt slår igennem.
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 11/07-10 17:26, rettet 11/07-10 17:27 
JAA>
Jeg kan ikke forstå, at nogen tror, at gennemsnitsfamilien i længden gider sidde med de her briller på. Men tak for den grundige gennemgang af emnet.

Hvis 3D-oplevelsen er god/problemfri nok med behagelige briller, tror jeg sagtens det vil samle familier foran skærmen ligesom VHS-maskinen gjorde. Da videofilm kom frem, var der sikkert også nogen, der ikke regnede med at folk gad håndtere klodsede bånd for at se film. Der skete det stik modsatte - måske lige bortset fra med et andet segment, "højtuddannede folk", der sikkert opgav den slags underholdning, fordi det virkede for svært at sætte et VHS-bånd i (er jo fx meget svært at sætte et bånd vertikalt i :)). På samme måde er der flere briller, der kræver at man sidder oprejst, for at 3D-oplevelsen kan fungere. Det er naturligvis ikke optimalt, at man ikke kan henslænge sig i sofaen, men her har Panasonic sørget for at deres brille virker på alle ledder og kanter...
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/07-10 17:37, rettet 11/07-10 17:42 
Det er en lidt mærkelig sammenligning da det tager ganske få sekunder at smide en VHS i maskinen. Brillerne skal man alligevel sidde med i 1½+time(r) og samtidig døje med ondt i hovedet og kræft i fjæset :)

EDIT: Jeg tror heller ikke på 3D som det fungerer lige nu. Det kunne måske fungere i spil, men så skal det også være noget ala. facetracking som unægteligt fungerer langt bedre, men sikkert også kræver en del mere af maskinen.
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 11/07-10 17:46 
Hvad mener du med facetracking?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/07-10 17:49 
Som med kamera og "rigtig" dybde i billedet alt afhængig af hvor du befinder dig i rummet. Kan naturligvis aldrig fungere til film :)

http://www.youtube.com/watch?v=Jd3-eiid-Uw&feature=PlayList&p=CFBF00B0A6F46E0B&playnext_from=PL&playnext=1&index=1
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 11/07-10 17:53 
Nårh bare det fis du mener :) Rigtigt 3D må til enhver tid være bedre end den gimmick som perspektiv ændring jo er.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/07-10 17:55 
Men det du kalder "rigtig" 3D er ikke andet end en billig illusion. Hvis billedet ikke ændrer sig i forhold til dig vil det aldrig være andet end 2D.
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 11/07-10 17:59, rettet 11/07-10 18:02 
Jo, det er 3D - om det er virkelige/fysiske objekter eller en illusion er ligegyldigt - hjernen opfatter dybten. Perspektiv ændringer på et 2D plan har intet med 3D at gøre. Jeg er ret forundret over du påstår det modsatte.

EDIT: Kamera/perspektiv ændring via head/facetracking er dog stadig en mulighed med 3D. Det kommende Forza spil til Kinect og GT5 har angiveligt headtracking som bruges til kameraet. Men det tror jeg aldrig bliver til andet end en gimmick.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/07-10 18:01, rettet 11/07-10 18:06 
Jeg er lidt forundret over at du ikke kan se at facetracking åbenlyst kan det samme og langt mere når det gælder spil. At slippe for at skulle købe nye tv og sidde med briller der smadrer farverne totalt er da klart at foretrække. Og at man så rent faktisk KAN kigge om bag ved objekter vha. facetracking gør da hele forskellen.


Link...
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 11/07-10 18:17, rettet 11/07-10 18:23 
Konsolkongen>
Jeg er lidt forundret over at du ikke kan se at facetracking åbenlyst kan det samme og langt mere når det gælder spil.

Det kan IKKE det samme. Din hjerne opfatter ikke 2D perspektiv/kamera-styring som 3D. Det må du da kunne forstå. Hvis du prøver det linkede demo i virkeligheden vil din hjerne ikke opfatte det som 3D da begge øjne får det samme 2D billede men det ser spøjst ud i en 2D video hvor resten også er 2D.


Konsolkongen>
At slippe for at skulle købe nye tv og sidde med briller der smadrer farverne totalt er da klart at foretrække.

Ja og?

Jeg er heller ikke overbevist om at 3D med briller bliver mainstream. Men der er også kvalitetsforskel på 3D brille systemerne (aktive vs passive briller) og så er der jo 3DS der fungerer helt uden briller.


Konsolkongen>
Og at man så rent faktisk KAN kigge om bag ved objekter vha. facetracking gør da hele forskellen.

3D (briller eller ej) er en passiv måde at se dybte i billedet da hvert øje får forskudt billede (som i virkeligeheden) mens face/headtracking er styring af kamera via ansigtet eller hovedet. To forskellige effekter men kan godt se fordelen i at kombinere dem i spil - rigtig 3D dybte med dynamisk synspunkt/kamera.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/07-10 18:25 
Beano>
Det kan IKKE det samme. Din hjerne opfatter ikke 2D perspektiv/kamera-styring som 3D. Det må du da kunne forstå. Hvis du prøver det linkede demo i virkeligheden vil din hjerne ikke opfatte det som 3D da begge øjene får det samme 2D billede men det ser spøjst ud i en 2D video hvor resten også er 2D.

Så dem der har lavet de face/headtracking programmer har altså prøvet sig frem indtil de fandt et sweetspot der lignede at tingene poppede ud af skærmen når man filmede med et kamera? Det synes jeg ikke lyder så sansynligt...

Jeg prøvede for et stykke tid siden at få noget facetracking op og køre på Linux, men grundet mit elendige webcam (PS2 EyeToy) kom det aldrig til at virke ;)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 11/07-10 18:31, rettet 11/07-10 18:32 
Konsolkongen>
Så dem der har lavet de face/headtracking programmer har altså prøvet sig frem indtil de fandt et sweetspot der lignede at tingene poppede ud af skærmen når man filmede med et kamera? Det synes jeg ikke lyder så sansynligt...

Nej det er meget simpelt - de satte "tracking brillerne" på videokameraet for at simulere effekten som det vile have for spilleren. Dvs. når de filmede skærmen fra forskellige vinkler, skiftede grafikken og perspektivet på skærmen tilsvarende. De har ikke fusket med demoen, det er bare ikke 3D fordi at øjnenere ser det same 2D billede:)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/07-10 18:34 
Jeg er med på hvad du mener :) Jeg tvivler bare på at det fungerer så dårligt som du siger. Men når jeg selv har fået det til at virke og resultatet er dårligere end forventet skal jeg med glæde bumpe tråden her og give dig ret :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
BeanoBeanoSkrevet 11/07-10 18:40, rettet 11/07-10 18:41 
Ved ikke om det er direkte dårligt, men bare noget helt anden end det 3D som de vil have os til at investere i. Det er også kun relevant til spil alligevel :D

Jeg kan bestemt godt se gameplay mulighederne i det - specielt på håndholdte og 3DS der vil kunne begge dele. Det var jo også i det der DSi spil (har glemt navnet - varmen!) som gjorde noget lignende og brugte det som en vigtig del af gameplayet.
AzzkikrAzzkikrSkrevet 11/07-10 20:27 
Hvorfor skulle det blive en succes med spil? Der er da ingen der gider sidde med 3D briller på i længere tid af gangen.
BeanoBeanoSkrevet 11/07-10 20:38 
Azzkikr>
Hvorfor skulle det blive en succes med spil?

Har jeg heller ikke påstået.


Azzkikr>Der er da ingen der gider sidde med 3D briller på i længere tid af gangen.

Jeg vil gerne hvis 3D effekten er god, bidrager til indlevelsen og brillerne er behagelige at sidde med. Men tvivler på det bliver mainstream i denne konsolgeneration :)
RuneSPRuneSPSkrevet 11/07-10 21:22 
Hvad er forskellen på den måde den nye Nintendo DS viser 3D (som er uden briller, right?) og de nye 3DTV omtalt i denne tråd?
BeanoBeanoSkrevet 11/07-10 22:20 
Primært størrelse og opløsning. Brilleløse 3D skærme er pt. begrænset af dette samt de vinkler hvor 3D effekten virker.
GreaseballGreaseballSkrevet 11/07-10 22:24 
Fravælger bevist 3D når jeg skal i biffen for tide. Det var meget sjovt i starten men bliver hurtigt trælst at man skal havde briller på hele tiden.
At brille løse 3D TV skærme kommer... det er jeg ikke i tvivl om. Det er bare et spørgsmål om tid og udvikling.
NaieraNaieraSkrevet 11/07-10 22:40 
Man har skam udviklet brilleløse 3D-TV. Effekten virker bare kun hvis man sidder præcis midt for skærmen, ligesom med Nintendo 3DS.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
AzzkikrAzzkikrSkrevet 11/07-10 22:40 
Beano>
Har jeg heller ikke påstået.

Det har jeg ikke heller ikke påstået at du har påstået ;), det var blot en konstatering.

Jeg kan virkelig ikke se hvordan gaming med 3D briller skal kunne blive populært.
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 11/07-10 23:53, rettet 11/07-10 23:53 
Konsolkongen>
Det er en lidt mærkelig sammenligning da det tager ganske få sekunder at smide en VHS i maskinen. Brillerne skal man alligevel sidde med i 1½+time(r) og samtidig døje med ondt i hovedet og kræft i fjæset :)

Det er ikke nu specielt mærkeligt, når man først har set flere tilfælde af det - sørgeligt syn :/ Det mest udbredte eksempel blev vist i Eleva2eren i sin tid med "ham dér fysikeren" (hvis navn jeg ikke husker).

Det er ikke alle, der får "knald i låget" af 3D. Det er i høj grad et spørgsmål om tilvænning.

3D har skam fungeret i spil i et godt stykke tid til pc, hvis man har oplevet de spil, der er reelt optimeret til 3D, fx Batman Arkham Asylum og Resident Evil 5 via Nvidia 3D Vision. Folk der kalder 3D overflødigt, har ikke den mindste anelse om, hvad det vil sige at opleve 3D-optimerede medier. Det er mest stivnakket skepvis, jeg har oplevet i indlæg. Også meget herinde. Jeg tror, det handler om at lægge den her skepsis lidt på hylden og så kaste sig ud i tingene, inden man kalder 3D-oplevelserne for ligegyldige. Avatar i 3D var ikke ligegyldig. Det var nærmere Alice, fordi den film ikke var 3D-optimeret fra starten...
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 12/07-10 00:13, rettet 12/07-10 00:15 
Konsolkongen>
EDIT: Jeg tror heller ikke på 3D som det fungerer lige nu. Det kunne måske fungere i spil, men så skal det også være noget ala. facetracking som unægteligt fungerer langt bedre, men sikkert også kræver en del mere af maskinen.

Der altid noget, der fungerer bedre, jo især med viderudvikling. Og det er præcis, hvad de nuværende 3D-oplevelser handler om. Enkelt set er den gamle anaglyph-3D-teknik videreudviklet til noget, der er langt bedre, især med 3D-optimerede medier. Der er heller ingen nævneværdig tab af farver her, men lys - og det kan der kompenseres for, hvis tv'et har tilstrækkelige kalibreringsmuligheder, fx Panasonic VT20.

Den nuværende aktive 3D-teknik er helt i vinkel med Nvidia 3D Vision, men kun med de 3D-optimerede spil, hvilket der desværre er et fåtal af. Læs hvad de erfarne tv-testere på Flatpanels siger om 3D - testeren var også skeptisk, men måtte slutteligt erklære sig imponeret over 3D-dybden med VT20. Og den opleves kun optimalt med noget kalibrering. Facetracking lyder lovende, men det kan ingen rigtig bruge til noget lige nu, bortset fra som debatmateriale. For lige nu fås de bedste 3D-oplevelser gennem Z-aksedybden - ind og ud af billedet - med aktive shutter-briller...
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
GreaseballGreaseballSkrevet 12/07-10 23:36, rettet 13/07-10 16:02 
SkyblazeR>

3D har skam fungeret i spil i et godt stykke tid til pc, hvis man har oplevet de spil, der er reelt optimeret til 3D, fx Batman Arkham Asylum og Resident Evil 5 via Nvidia 3D Vision. Folk der kalder 3D overflødigt, har ikke den mindste anelse om, hvad det vil sige at opleve 3D-optimerede medier. Det er mest stivnakket skepvis, jeg har oplevet i indlæg. Også meget herinde. Jeg tror, det handler om at lægge den her skepsis lidt på hylden og så kaste sig ud i tingene, inden man kalder 3D-oplevelserne for ligegyldige. Avatar i 3D var ikke ligegyldig. Det var nærmere Alice, fordi den film ikke var 3D-optimeret fra starten...

Ved ikke om jeg vil kalde de skepsis at man ikke gide side med briller hver gang man spiller et spil. Har set Batman i 3D og flot ser det sku ud. Men syns personligt ikke at 3D er mere end en gimik lige pt.
Hvad ang. film så ja, film som er lavet til 3D som Avatar(tynd historie til tros) var sku flot at se på. Mange smider bare lidt 3D digital effekt på fordi det sælger og så taber det lidt af wow effekten.

Og ifølge en artikel på Kotaku så er der en del mennesker som ikke kan se det.


3D er åbenbart ikke for all
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 22/07-11 17:58 
Der er kommet converters der kan tilføje 3D til 2D skærme. VIP's skulle være blevet modtaget rigtig godt rundt omkring.

De er bestemt ikke billige, men billigere end et nyt TV. Jeg har hverken set rigtige 3D TV eller 2D TV med convertere så jeg skal ikke gøre mig klog på kvalitetsforskellen.

Jeg er ikke sikker på at det er noget jeg gider, men det var måske værd at overveje, hvis man tænker på at skifte til et 3D TV?


Link...
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 22/07-11 19:07 
Fudoh (den tyske Otto) siger:

I would not recommend using a 3D upgrade box with a 60Hz display. AS FAR AS I KNOW (and I haven't read much about it), the box uses a 3:2 pulldown to show 24p 3D content. So yes, you might gain the possibilty of watching 3D, but you get 24p converted to (2x)30fps with pulldown judder.

With new 3D TVs incl. 2 pairs of glasses available from 1000 EUR I doubt that it's worth upgrading with such a box. They have been invented with EXPENSIVE projectors in mind which cannot be easily replaced.

Så det er måske ikke så godt til kun 60Hz displays. Det er i hvert fald noget man bør læse op på hvis man overvejer et køb.
Spiller nu: Phantasy Star IV
jaesjaesSkrevet 31/08-11 19:54 
Zæ fiutiør iz hir!

Eller næsten. Sony har annonceret et 3D-head-set med surround sound og HD, som ifølge en hands-on jeg fandt virker rigtig godt:

"Not only did this sell me on the concept of wearable TV, it was one of my better experiences with 3DTV which I've likewise been skeptical of. There was a simple reason for both of these things: This was one of the more immersive entertainment experiences I've yet had. When I tried playing Gran Turismo, I found myself pivoting my head to look left and right although that has no effect on the display (of course). It was just a natural reaction. I felt like I was in the driver's seat of a car, and was scanning the road as I normally would. When we popped in a 3D movie, I actually ducked a bit as a shark swam overhead."

Prisen er dog lidt ond, ca. $800.

http://gizmodo.com/5835977/sonys-hmz+t1-is-an-awesome-oled-3dtv-that-you-wear-on-your-head
dRxLdRxLSkrevet 31/08-11 21:45 
Fuck hvor fedt. Skal jeg helt sikkert have. Men venter lige til prisen kommer lidt ned og teknologien er helt moden.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
XsaneXsaneSkrevet 24/02-12 19:43 
Samsung 23 LED 23SA700 til 1800kr i computercity på søndag, er det et godt køb?


Samsung 23 LED 23SA700
RitesRitesSkrevet 27/02-12 09:13 
Jeg har lige købt den i fredags - dog med pixelfejl, så den skal byttes.

Ellers en udemærket skærm. Samme panel som på D750 og D950, så check evt. anmeldelser af dem.
» a winner is you «
millenniummillenniumSkrevet 11/07-14 21:50, rettet 11/07-14 21:55 
Jeg har ikke villet røre 3D TV med en ildtang pga de aktive 3D briller til 800,- stykket, men i dag prøvede jeg LG OLED cinema 3D skærme (krumme) der krævede alm passive briller, som dem i biografen. Og det funger upåklageligt.

Ud med den gamle lorte-standard og ind med den nye. Så er jeg måske mere motiveret (men nok primært for gaming. Og Gravity).
The medium is the message.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 11/07-14 22:03 
Der er fordele og ulemper ved passiv og aktiv 3D.

Aktiv ændrer farverne og gør billedet mørkere. Kan naturligvis justeres til en hvis grad.
Aktiv forbedrer motionresolution betydeligt på LCD, da brillerne flimrer.
Aktiv kan vise hele opløsningen, hvor den bliver halveret vertikalt (mener jeg) ved passiv.
Passiv har ofte helt forfærdelig crosstalk hvis man ikke sidder præcist i midten.

Så det er sådan lidt pest eller kolera.

3D er ikke noget jeg giver ret meget for. Har 4 par 3D-briller til mit, hvoraf to par er brugt maks fem timer og de sidste to er helt ubrugte. Men jeg skal ikke gøre mig til smagsdommer for om du vil få mere brug for det :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
millenniummillenniumSkrevet 12/07-14 08:10 
Der kan være en masse tech specs og kvaliteter til forskel, men IMO er den afgørende faktor fleksibilitet. De dyre, aktive briller gør simpelthen 3D TV for socialt restriktivt. Når hele familien ikke kan være med til den samme visning pga manglende briller, når man ikke kan have en ven med til filmoplevelsen, eller når aktive briller ikke kan købes i børnestørrelser, så kan teknologien ikke anvendes ordentligt i sociale rammer. Og så afvises den.

Med samme 3D biograf teknologi opstår ny potentiale for hjemmebiografen. Men hvis det bliver en succes, bliver biografejerne nok sure over at kunderne endelig har et motiv for at tage brillerne med hjem. (Og så hæver de prisen :-P )
The medium is the message.
vyssenvyssenSkrevet 12/07-14 08:52 
Har lg 47" med passiv 3d. Jeg er kæmpe fan. Det er de fleste som har kigget med på det i øvrigt også.
72 topic(s).
1 2 > »

Login for at besvare
Username
Password
Remember me