X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Tilt skærm?


Svar
KroeboCopKroeboCopSkrevet 14/09-09 17:35 
Jeg har tænkt mig at købe en skærm der kan tilte (pga shooters til 360) og ville høre om i ved et godt tilbud på sådan et, det skal være fuld HD. må godt være i de 20" og op efter.
Hoid to colony C05 where the computer is...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/09-09 17:43 
Hvis du skal bruge ophæng til tvet har jeg skrevet lidt om det http://www.playright.dk/forumemne.php?id=27544]her[/LINK]" target="">her.

Jeg ved ikke hvor glade plasma er for at blive roteret rundt men med LCD kan du vidst vælge lige den model du vil.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KroeboCopKroeboCopSkrevet 14/09-09 17:56 
Ok, er der en god pris et sted på et? Nu hvor vi er igang, kan man så få et eller andet, så man kan se TV igennem skærmen, et eller andet antennestik. Er priserne noget af det samme, fordi så burde jeg bare købe TVet, og så en fod der kan tilte. Ellers sejt det du har lavet, men kommer jeg aldrig til at lave :=P
Hoid to colony C05 where the computer is...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/09-09 18:05 
Hvis det bare er en computerskærm du vil ha så er jeg sikker på at der findes langt billigere løsninger end den jeg har lavet. Men det ved jeg ikke rigtig noget om :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KroeboCopKroeboCopSkrevet 14/09-09 18:08 
Ok :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
KroeboCopKroeboCopSkrevet 14/09-09 18:50 
Hvad nu hvis jeg nu køber et LCD TV der har RGB indgang, ser 2D spil så godt ud, samlignet med billedrørs fjernsyn? Det er nemlig mest til 2D spil jeg skal bruge det til :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
KroeboCopKroeboCopSkrevet 14/09-09 18:54 
Der er jo enlig også VGA i det LCD TV jeg har set på, så det må jo være bedre...
Hoid to colony C05 where the computer is...
JmogJmogSkrevet 14/09-09 18:54, rettet 14/09-09 18:59 
Hvis du med RGB mener scart, så vil det se... ikke specielt godt ud. Det afhænger af TV'et, men de fleste LCD fladskærme er ikke glade for non-progressive non-HD. Det vil ligne noget der ligger et sted mellem "lort" og "acceptabelt".

Det vil se en hel del bedre ud med en plasma, men de kan ikke tiltes (de kan ikke tåle det).

Hvis du derimod smider billedet igennem en god scaler, så billedet lavet om til HD via HDMI eller VGA, så kan det se rigtig godt ud. Men spørgsmålet er, om du har lyst til at øge budgettet med et par tusinde.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/09-09 19:01, rettet 14/09-09 19:05 
For omkring 2500kr kan du anskaffe en XRGB-3 der gør underværker ved billedet. Kan bla. tilføje scanlines så det ligger MEGET tæt på det billede du er vandt til på CRT.

http://i40.photobucket.com/albums/e236/Konsolkongen/22052009014.jpg?t=1252947530

Den kan bla. også korrekt håndtere "dropshadows" som alle HDTV jeg har set ellers plejer at ødelægge meget.

Ulempen er så at den kun kan købes i Japan, kun virker med 60Hz signaler og menuerne er naturligvis kun på japansk. Og 480i/480p er mildest talt noget bras igennem den.

Men savner man CRT billedkvali (minus bøjet billede og overscan) på sine retrokonsoller der kører 240p så er XRGB-3'en helt sikkert den bedste løsning.

Som nævnt mange gange tidligere kan man læse næsten alt om retrokonsoller på HDTV på denne side:
http://retrogaming.hazard-city.de/
Spiller nu: Phantasy Star IV
KroeboCopKroeboCopSkrevet 14/09-09 19:10 
Det er kun 360 der skal køre på den med 2d fightere og shmups og det har VGA indgang. Så hvis jeg kan få det billigt af en veninde, er det så ikke cool nok. Det er det her:

Link...
Hoid to colony C05 where the computer is...
HankyHankySkrevet 14/09-09 19:15 
Det skal godt nok være meget billigt, hvis det skal kunne betale sig :-)
Spiller nu: Astro Bot: Rescue Missi..., Travis Strikes Again: N..., Wonder Boy: The Dragon'...
KroeboCopKroeboCopSkrevet 14/09-09 19:18, rettet 14/09-09 19:21 
Klart, jeg har jo lige anskaffet mig to 29" billedrørs TV. Et har jeg lånt og det andet fandt jeg. Det ser bare ikke så godt ud i rummet. Det siges jo at 2d ser bedre ud på billedrør, eller er det en and?

Edit: Det er nok det Konsolkongen har linket til, læser det lige. (tak for det KK)
Hoid to colony C05 where the computer is...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/09-09 19:37 
KroeboCop>
Det siges jo at 2d ser bedre ud på billedrør, eller er det en and?

Jeg synes de fleste 2D fighters i 240p (dvs. Street Fighter II & III, King of Fighters o.lign.) ser bedst ud med scanlines. Men spil i højere opløsning og native 480p eller højere synes jeg ser klart bedre ud på HDTV, f.eks. Guilty Gear eller BlazBlue.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KroeboCopKroeboCopSkrevet 14/09-09 19:47 
Hvad mon Death Smiles og Do Don Pachi Daioujou Black Label Extra, køre i?
Hoid to colony C05 where the computer is...
KTCKTCSkrevet 14/09-09 21:17, rettet 14/09-09 21:20 
Kort sagt vil jeg sige, at billeder i almindelig SD opløsninger som udgangspunkt ser pænest ud på et billedrør, men medmindre man snakker computerskærme er de aldrig i stand til at vise højere end 480i-60Hz/576i-50Hz. På fladskærme er billedet pænest, hvis du rammer den opløsning de fysisk består af, hvilket oftest er mellem 1024*768 og 1920*1080.

Hvis du vil oversimplificere det, så regn med at RGB Scart, Composite, RF og S-Video ser pænest ud på billedrør, mens VGA, DVI, HDMI og Component bliver bedst udnyttet på fladskærme. Der vil være eksempler, hvor dette ikke holder, men som udgangspunkt er det en meget god og simpel retningslinje.


Death Smiles er jeg ret sikker på vil fremstå med flest detaljer på en fladskærm, men husk at bruge den bedste opløsning og endelig ikke composite/RGB Scart.
Do Don Pachi Daioujou Black Label Extra bliver sikkert skaleret fint, men umiddelbart burde det se lige så pænt ud på et billedrør, da det mig bekendt ikke er i nogen form for HD.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/09-09 21:18 
Death Smiles kører vidst i en form for HD. DoDonpachi Dig-og-jeg BLE ved jeg intet om, men PS2 versionen er 240p og skal IMO spilles med scanlines (billedrørs eller XRGB3) :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/09-09 21:20, rettet 14/09-09 21:22 
KTC>
Kort sagt vil jeg sige, at billeder i almindelig SD opløsninger som udgangspunkt ser pænest ud på et billedrør, men medmindre man snakker computerskærme er de aldrig i stand til at vise højere end 480i-60Hz/576i-50Hz.

De fleste computerskærme kan ikke tage interlaced signaler, så der skal en form for deinterlacer imellem. De kan ganske sikkert heller ikke tage 240p (15kHz) for den sags skyld...
Spiller nu: Phantasy Star IV
KTCKTCSkrevet 14/09-09 21:22 
Det har jeg heller ikke sagt. 480i-60Hz/576i-50Hz var jo henvendt til ikke-computerskærme, hvilket jeg synes fremgår af det citerede?
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/09-09 21:23, rettet 14/09-09 21:32 
Jeg synes det var lidt tvetydigt. Nu fik du selv sammenlignet computerskærme med SD opløsninger, så synes jeg at det var på sin plads at nævne at en computerskærm normalt ikke kan vise den slags :)

Ellers er jeg ganske enig i dine oversimplificerede retningslinier :) Selv hvis man bruger formuer på deinterlacere, linedoublers og scalere får man næppe et billede der blive helt ligsom det man er vandt til fra CRT, på godt og ondt.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KroeboCopKroeboCopSkrevet 14/09-09 21:40 
Jeg beholder bare de to billedrørs TV indtil vidre. Så når jeg har pengene køber jeg sq noget ordenligt :=)
Hoid to colony C05 where the computer is...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 14/09-09 21:53 
Det lyder som en god ide :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig