X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Dansk spilhistorie på KB


Svar
RJKRJKSkrevet 14/09-09 02:35, rettet 14/09-09 02:38 
Spilmuseet står for en udstilling om dansk spilhistorie på Den Sorte Diamant i København søndag den 20. september. Udstillingen er en del af fejringen af Diamantens 10 års jubilæum, hvoraf der på dagen er åbent hus og Det Kongelige Bibliotek fremviser dele af den danske kulturarv, som der skal sættes fokus på bevaringen af.

Danmark begyndte at producere spil i begyndelsen af 80'erne, og siden da har der været danske bagmænd eller danske fingeraftryk på en lang række væsentlige spiltitler. Fra de tidlige 90'ere kendes især Skærmtrolden Hugo, der i årevis var fast fredagsunderholdning i fjernsynet både i Danmark og adskillige andre lande. I dag eksisterer der en stor dansk spilindustri, hvor især Hitman-spillene markerer sig internationalt og sælges i millioner af eksemplarer.

Spilmuseet arbejder på at registrere, finde og udstille alle danske computerspil, konsolspil og arcadespil, for at bevare og tilgængeliggøre denne del af dansk kulturhistorie i orginale, spilbare versioner for eftertiden. En del af dette arbejde kan ses i udstillingen på Den Sorte Diamant, hvor Spilmuseet i samarbejde med Det Kongelige Bibliotek stiller op med spilbare udgaver af klassiske danske spil som The Vikings, Tiger Mission, Sword Of Sodan, Battle Squadron og Hugo.

Se mere om dansk spilhistorie...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KillerBean2KillerBean2Skrevet 14/09-09 06:52 
Så giver det pludselig mere mening med alle de mystiske PC-titler, du har tilføjet samlingen på det seneste :)
AV Intelligent Terminal
SumezSumezSkrevet 14/09-09 10:18 
Jeg kommer helt sikkert ind forbi, andet kan man ikke være bekendt.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
King ChaosKing ChaosSkrevet 14/09-09 12:02 
Er det kun elektroniske spil eller skal vi til at finde de gamle rollespil og brætspil frem? :D
SumezSumezSkrevet 14/09-09 12:07 
Elektroniske. Der er også PØLSEBOD PÅ KAJEN!

Mere info her:
http://www.kb.dk/da/dia/kalender/090920_10aar.html

Håber på at se en masse fra P:R derinde. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
DarkbeatDarkbeatSkrevet 14/09-09 12:29 
Det lyder spændende! Vi ses derude :)
JuggernautJuggernautSkrevet 14/09-09 12:39 
Jeg er også klar.
Fynboer og heste kan ikke spille Turf Masters.Spiller nu: Daisenryaku VII: Modern..., Pinball Arcade, The
KamekKamekSkrevet 14/09-09 18:18 
Det ville jeg virkelig gerne - bare trælst at man bor oppe i det høje nord :-(
Oh hai Mark!Spiller nu: Spider-Man 2 (2023), Super Mario RPG (2023), Super Mario Bros. Wonder
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 14/09-09 20:34, rettet 14/09-09 20:36 
Det gør alle vikinger, vel? ;)

EDIT: Eller vent, vi er jo også nogle vikinger, der holder til i det mest sydlige, man kan komme indenfor DK's grænser. :)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
RJKRJKSkrevet 19/09-09 11:51 
Så ruller tingene mod København. Jeg håber at se en række af jer derinde.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
dRxLdRxLSkrevet 19/09-09 13:12 
Godt med en påmindelse. Jeg Er der kort fra klokken 11 og smutter så hurtigt igen. Om ikke andet får jeg hilst på Rune =)
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
Per SPer SSkrevet 19/09-09 16:34 
Du har noget til mig som du kan tage med..
Spiller nu: -, Prince Of Persia: The F..., GoldenEye 007: Reloaded
DarkbeatDarkbeatSkrevet 19/09-09 17:02 
Orv... Shit.. ja! Jeg har da forresten også en Jap 360'er i pant hos dig Rune. Nu ved jeg ikke om du er kørt eller hvad?
JAAJAASkrevet 19/09-09 17:19 
Arrh, det ville jeg godt nok gerne have dukket op til, og så falder det lige sammen med en weekendvagt.
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 19/09-09 22:07, rettet 19/09-09 22:07 
Står i tilsvarende situation - der skal åbenbart være visse ansvar, man bliver mindet om, at man ikke bare lige kan løbe fra, selv på en søndag - og nej, det har intet med vasketøj at gøre... :/
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
dRxLdRxLSkrevet 20/09-09 21:37, rettet 21/09-09 00:28 
Jeg var der desværre kun i starten og slutningen af åbningstiden, som var de perioder hvor der var absolut færrest mennesker, så følgende billeder er ikke indikative for fremmødet.

ca. kl. 13
Dansk spilhistorie på KB

Dansk spilhistorie på KB

Dansk spilhistorie på KB
Chrono!

ca. kl. 17
Dansk spilhistorie på KB
Sumez!
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
DarkbeatDarkbeatSkrevet 21/09-09 07:39 
Fine billeder!
Ærgeligt at der ikke var så mange.
Jeg nåede ikke selv at kigge forbi.
dRxLdRxLSkrevet 21/09-09 09:16 
Jeg tror der var mange mennesker, det sagde Rune til mig at der havde været, og bibliotekarerne virkede også overvældede. De var der bare ikke på de tidspunkter hvor jeg var der.
SIMDSpiller nu: Pokémon Ultra Moon, Pokémon Omega Ruby, Pokémon HeartGold
RJKRJKSkrevet 06/10-09 09:06 
Så er der lidt mere officielle billeder fra arrangementet, som også giver noget bedre indtryk af, hvor mange der var :)

Se billederne...
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
PalleJensenPalleJensenSkrevet 06/10-09 09:32 
Officielle billeder simpelthen... :D
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
DarkbeatDarkbeatSkrevet 06/10-09 11:27 
Orv jeg vidste ikke at der havde været Danskere på Persian Gulf Inferno
silverstarsilverstarSkrevet 06/10-09 13:25 
Super nice billeder. Hvem leverede det flotte eksemplar af Sword of Sodan til Amiga, var det RJK/Runes, eller var det måske et, som Søren Grønbech havde gemt fra dengang det blev udgivet?
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
RJKRJKSkrevet 06/10-09 13:47 
Det er vores (fundet af Per) - Grønbech kommenterede i øvrigt, at det var væsentligt pænere end hans eget ;)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig