X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hack n' Slash spil


Svar
nerosnerosSkrevet 13/09-09 01:24, rettet 13/09-09 01:26 
Jeg er blevet ret glad for hack n' slash genren efterhånden, men det har jeg nu egentlig nok altid været, så jeg tænkte at jeg lige så godt kunne oprette en tråd om det ;D

Jeg har siddet her til aften og kikket på et par spil i genren. Først tænkte jeg der var det der Nanobreaker til PS2, men efter at have læst et par reviews fandt jeg hurtigt ud af, at man nok skulle holde nallerne ... Se hele indlægget


Blood Will Tell Trailer
Bashful Neophyte
72 emne(r).
1 2 > »

Svar
nerosnerosSkrevet 13/09-09 01:24, rettet 13/09-09 01:26 
Jeg er blevet ret glad for hack n' slash genren efterhånden, men det har jeg nu egentlig nok altid været, så jeg tænkte at jeg lige så godt kunne oprette en tråd om det ;D

Jeg har siddet her til aften og kikket på et par spil i genren. Først tænkte jeg der var det der Nanobreaker til PS2, men efter at have læst et par reviews fandt jeg hurtigt ud af, at man nok skulle holde nallerne væk fra det ;-) Efter dette bekendtskab fik jeg set lidt på Blood Will Tell og Bujingai The Forsaken City til PS2. Jeg synes de ser ret gode ud.

Hvis folk herinde selv er glad for hack n' slash må i meget gerne komme med jeres bud til hvad i synes er gode spil. Alle platforme er velkommen.

Foresten så glæder jeg mig til Ninja Gaiden Sigma 2 :-)

Blood Will Tell Trailer
Bashful Neophyte
jaesjaesSkrevet 13/09-09 02:33 
To af mine favoritter:

Maximo Vs. Army Of Zin (PS2):
http://playright.dk/infotitel.php?id=16088
- Typisk Capcom med et solidt kampsystem, veldesignede bosser og relativ høj sværhedsgrad (men ikke for høj). Samtidig en fin humoristisk og uhøjtidelig stil.

Onimusha: Dawn Of Dreams (PS2):
http://playright.dk/infotitel.php?id=30684
- Spilfiguren drejer for langsomt, men alt andet er stort set i top. Tilmed er spillet ret omfattende fra ganske gode letvægter-puzzles til RPG-elementer. Og det er fedt, at man indimellem leder et team. Fx kan man give de andre figurer ordrer eller skifte sin figur ud. Eksempelvis til en girlie som har speciale i skydevåben. Så det er et spil, der giver en meget varieret oplevelse.

Devil May Cry (PS2) er også fantastisk på flere måder, men kameraet driller for ofte til min smag - spilfiguren står jævnligt lige foran kameraet og kigger ind i det, så man hacker eller skyder i blinde.

De to Otogi-spil til Xbox samt Genji: Dawn of the Samurai til PS2 er formentlig også værd at kigge på. Dem har jeg dog ikke selv spillet.
SeventhSunSeventhSunSkrevet 13/09-09 14:14 
Det kan være svært at definere spilgenrer, men IMO er de nævnte titler (som jeg kender) ikke hack'n'slash.

Oprindeligt er det jo et nedsættende udtryk om RPG'er uden meget andet indhold end kamp.
Men f.eks Diablo har vist at man kan lave et fremragende spil, selvom det ikke er "fuld" RPG.

Grunden til at jeg synes man bør skelne, er at i spil som Onimusha og Otogi (som jeg har prøvet), er spillets væsentligste fokus at man skal tæve sig vej igennem fjenderne. Uanset om man bruger et sværd eller ej.
Typisk er der også et avanceret combo system til angreb.

I Diablo og lignende spil er der også et element af strategi
i form af våbenvalg og opgradering.
Måske har man ligefrem mulighed for at spille forskellige figurer/klasser.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
nerosnerosSkrevet 13/09-09 17:57, rettet 13/09-09 18:10 
SeventhSun>
Grunden til at jeg synes man bør skelne, er at i spil som Onimusha og Otogi (som jeg har prøvet), er spillets væsentligste fokus at man skal tæve sig vej igennem fjenderne. Uanset om man bruger et sværd eller ej.
Typisk er der også et avanceret combo system til angreb.

Jeg er ikke helt sikker, men du mener altså at Onimusha serien ikke er et hack n' slash ikke? Til det er jeg lidt enig, og ja det kan være svært at definere denne genre. Jeg vil dog mene at Ninja Gaiden til X360 og PS3 er et klart eksempel på hack n' slash da der ikke er nogen former for RPG elementer. God of War I-II vil jeg også mene er et godt eksempel.

Men hvorfor hack n' slash skulle være et nedsættende ord om RPG'er kan jeg ikke lige se?
Bashful Neophyte
KTCKTCSkrevet 13/09-09 18:21, rettet 13/09-09 18:22 
Ninja Gaiden - Hack N' Slash? Nej, nu må vi snart få stoppet for galskaben (jeg orker dog ikke at argumentere mere sagligt lige nu, så andre er velkomne, men få nu lige lukket den der).
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
jaesjaesSkrevet 13/09-09 18:25 
Jeg kan ikke se, hvorfor de nævnte spil ikke skulle være hack and slash, da genren efterhånden dækker over de fleste actionspil med fokus på nærkampe med sværd og lignende våben.
nerosnerosSkrevet 13/09-09 18:32, rettet 13/09-09 19:55 
KTC>
Ninja Gaiden - Hack N' Slash? Nej, nu må vi snart få stoppet for galskaben (jeg orker dog ikke at argumentere mere sagligt lige nu, så andre er velkomne, men få nu lige lukket den der).

Den bliver ikke lukket jo mindre du vil argumentere ;-) Hvis jeg skal være lidt fræk så tror jeg bare folk er lidt fine på den.....Der er sikkert folk som mener hack n' slash slet ikke er en genre men et element i et spils gameplay, men sådan som jeg ser det, er det en genre for sig selv.

..og for at hælde mere benzin på bålet :D
Bashful Neophyte
SeventhSunSeventhSunSkrevet 13/09-09 21:57 
Det jeg mener er at hack'n'slash SKAL have RPG elementer, fordi det grundlæggende er et RPG, bare en simpel type. Man kunne også kalde dem dungeon crawlers.

De nævnte spil derimod er "kun" beat'em ups / sword'em ups eller hvad man nu skal kalde dem.
Hvis der er nogen form for karakteropbygning og levelproces, er den oftest så godt som lineær.
forude venter en teknisk og videnskabelig triumfSpiller nu: Horizon: Zero Dawn, Legend Of Zelda, The: B..., Plants Vs. Zombies: Gar...
TheDukeTheDukeSkrevet 13/09-09 22:10 
"This form of gameplay also extended beyond role-playing games, to beat 'em up action games such as Golden Axe."

Det er nok min primære definition på Hack 'n Slash;
Golden Axe, Knights of the Round, D&D: Tower of Doom, Shadow over Mystara, etc.

Altså våben-baserede Beat 'em Ups, men jeg anerkender at det også kan bruges om combat-baserede RPG'er uden fokus på plot, dialog etc., selvom termen "JRPG" nok burde være rigeligt til at dække den genre ind ;)

Jeg stiller mig dog uforstående over for at Ultima serien er havnet på den liste.
KTCKTCSkrevet 13/09-09 22:25 
Genredefinitioner er desværre mere fucked up end nogensinde. Jeg har set dine links, og det ser ud til at blandt andet Gamespot pludseligt begynder at kalde Third Person Action spil for Hack N' Slash.
Whatever, jeg tager bare rollen som den gamle sure mand, der også synes at ord som "køknet", "majonæse", "bræt" og "rostbøf" er helt ude i skoven...
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
WehnerWehnerSkrevet 13/09-09 22:27 
Bræt?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
KTCKTCSkrevet 13/09-09 22:39 
I (åbenbart) gamle dage hed det "brædt"
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
AzzkikrAzzkikrSkrevet 13/09-09 22:48, rettet 13/09-09 22:48 
Nu har Hack n' Slash jo aldrig været en rigtig 'genre'. Det startede som et aspekt af RPG's som fx Diablo og begrebet er derefter blevet videreudviklet.
WehnerWehnerSkrevet 13/09-09 22:51 
Da min morfar døde arvede jeg bl.a. hans Gyldendals røde Engelsk-Dansk Ordbog fra 1929, hvori 'board' oversættes 'bræt'. Men de andre eksempler er ganske horrible.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
WehnerWehnerSkrevet 13/09-09 22:53 
Azzkikr>
Nu har Hack n' Slash jo aldrig været en rigtig 'genre'. Det startede som et aspekt af RPG's som fx Diablo og begrebet er derefter blevet videreudviklet.

Gauntlet fra 1985 er et hack'n'slash, og jeg er umiddelbart i tvivl om, hvilket rollespil (udover pen & paper D&D), det skulle være udsprunget af?
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
silverstarsilverstarSkrevet 13/09-09 23:15, rettet 13/09-09 23:17 
Wehner>
Bræt?

Den studsede jeg også lidt over :D

Interessant, vi har fået afdækket at definitionen af hack 'n' slash hos folk er vidt forskellige.
Personligt har jeg altid tænkt på spil som netop Golden Axe og Knights of the Round når jeg tænker hack 'n' slash. Lidt forsimplet dækker min definition nogenlunde over 2D-sidescrollende beat 'em ups med våben, med forbehold for undtagelser.
Jeg kan dog ikke få mig til at kalde nyere 3D-baserede spil som f.eks. God of War og Heavenly Sword for hack 'n' slash, så min egen definition er rimelig smal og sikkert flawed ;)
"Listen to them. Children of the night. What music they make."
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 13/09-09 23:28, rettet 13/09-09 23:29 
Jeg har det lige omvendt. Jeg ser netop 3D actionspil med nærkamp som God Of War, Ninja Gaiden osv. som hack n' slash. Golden Axe osv. har jeg altid tænkt på som beat 'em ups :)

Jeg havde ingen anelse om hvor udtrykket stammede fra.
Spiller nu: Phantasy Star IV
AzzkikrAzzkikrSkrevet 13/09-09 23:36 
Vi kan vel konkluderer at det er et rimelig løst begreb der næppe kan betegnes som en Genre. Jeg kan dog ikke se hvordan Beat 'em up's er hack and slash, Beat 'em up's er vel Beat 'em up's. Omvendt er jeg også enig i at 3rd person 3D action adventures på ingen måde bør betegnes

Hvor mange har overhovedet hørt begrebet brugt før Diablo? Det blev vel reelt set 'opfundet' for at betegne RPG spil med stærkt begrænsede RPG's elementer og som består mest af mouse/button mashing.
HeroldHeroldSkrevet 13/09-09 23:40 
'Hack n' slash' er pre-computer-RPG, og har rødder som nedsættende betegnelse for rollespilskampagner, der ikke har meget andet indhold end kamp.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
KTCKTCSkrevet 13/09-09 23:44 
Lad os erstatte "bræt" med "resurse" så. Jeg skriver stadig "ressource", i hvert fald :). Med hensyn til "brædt", så kan jeg ikke finde noget på det, så jeg vælger at betragte det som en fejl, som er nedarvet fra min dansklærer i folkeskolen ;)

On-topic: Hack 'n' Slash har for mig altid refereret til Diablo og andre spil af samme type. Golden Axe og så videre tilhører for mig Beat 'em Up og God of War og lignende er Third Person Action.
Jeg siger ikke at dette er de officielle betegnelser (findes der overhovedet det?), men Hack 'n' Slash har for mig altid været tilknyttet spil med fokus på rollespilselementer.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
nerosnerosSkrevet 13/09-09 23:52, rettet 14/09-09 09:24 
Stort set enig med kongen her.

Genren hack n' slash er godt nok en mudret omgang. Jeg var lige pludeslig kommet i tvivl om man kunne kalde Ninja Gaiden for hack n' slash, men jeg har overbevist mig selv om at det kan man.

Fordi:
1. Spillet er action lige ud af landevejen og ikke turbaseret.
2. Man kæmper med håndvåben a la sværd og økser, ikke skyde våben. (som er et af spillets største faktorer)
3. Der er karakteropbygning og en vis form for levelproces.
4. Man skal løse forskellige "lette" puzzles for at komme videre i spillet. (Ser man oftes i 3d titler)

Det skal dog lige siges at jeg mest ser hack n' slash som Third Person Action spil.

Sådan tænker jeg lidt omkring hack n' slash genren, men jeg er godt klar over at det er lidt svært at definere, og at der er mange synspunkter på det. Dog mener jeg bestemt ikke, at man kan kalde alle Beat-em-ups for hack n' slash. Final fight er f.eks ikke, men Dungeons & Dragons Collection er et vaske ægte hack n' slash bare i 2D vel at mærke.

Noget andet er, at jeg slet ikke kan forstå Action/Adventure genren? Hvad er det egentligt. I mit hoved kan det næsten afdække alle spil...? Men det tager vi måske i en anden tråd ;-)
Bashful Neophyte
jaesjaesSkrevet 14/09-09 00:27 
Ja, ny tråd, tak ;)

Men kan være du kan nøjes med dette:
http://en.wikipedia.org/wiki/Action-adventure_game
nerosnerosSkrevet 14/09-09 09:12 
Det går an :-)
Bashful Neophyte
HeroldHeroldSkrevet 14/09-09 09:28 
KTC>
Lad os erstatte "bræt" med "resurse" så. Jeg skriver stadig "ressource", i hvert fald :). Med hensyn til "brædt", så kan jeg ikke finde noget på det, så jeg vælger at betragte det som en fejl, som er nedarvet fra min dansklærer i folkeskolen ;)

On-topic: Hack 'n' Slash har for mig altid refereret til Diablo og andre spil af samme type. Golden Axe og så videre tilhører for mig Beat 'em Up og God of War og lignende er Third Person Action.
Jeg siger ikke at dette er de officielle betegnelser (findes der overhovedet det?), men Hack 'n' Slash har for mig altid været tilknyttet spil med fokus på rollespilselementer.

Det passer meget godt med den terminologi jeg har haft kendskab til de sidste mange år.

Hack n' slash er typisk blevet brugt til rollespil, der har mere fokus på slåskamp end det egentlig rollespil. Derfor mener jeg at hack n' slash-begrebet oprindeligt var kædet udelukkende til rollespil. Folks misbrug af begrebet kan dog sagtens have rykket den definition. :(
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
dpldplSkrevet 14/09-09 10:37 
For mig har diablo, titanquest og ligne spil været såkaldte Hack n' slash. Men personlig er jeg bare gået over til kalde disse spil for diablo kloner eller lootwhoring game(De 2 passer bedre for mig, især da jeg kan putte borderlands ind under dem også!).

Hvorimod de spil du nævner er action/beat em up for mig (selvom tvivler på mange vil kalde dem beat em up). Men slår simpelthen ikke nok ting ihjel og action fokuser mere på små grupper med masser af forskelligt action man kan gøre. Hvorimod Hack n' slash for mig af stor grupper der bliver taget ud en del simplere (diablo 2 var det enlig begrænset hvor mange spells man brugte)

Nå tilbage til topicet. Personlig kan jeg godt lide den type spil også, ikke fordi jeg er super til dem. Nu du nævner ninja gaiden, så ser du vel frem til bayonetta starten af næste år?
Tro aldrig jeg set så meget frem til et action spil.

Men for være sikker, det er spil ligne ninja gaiden, devil may cry, bayonetta også videre du snakker om?
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
nerosnerosSkrevet 14/09-09 10:52, rettet 14/09-09 10:53 
Mig? Ja det var egentlig det jeg søgte, men synes det er ok med en lille debat om hvad hack n' slash egentlig er for en størrelse...Vi kan også bare vælge at kalde dem for Third Person Action games med sværd. Så kan alle være med ;-)

Bayonetta har jeg godt set før, men synes godt nok det har været længe under kniven? Altså spillestilen er lige det jeg søger men ved ikke helt med den der hovedperson. Hun er lidt for goth til mig ;-)

Det ser godt nok crazy vildt ud!
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 14/09-09 10:53 
Som alle siger er hack'n'slash et rollespiludtryk - selvom det er lidt misvisende, har Herold ret i at det blev brugt om papirsrollespil, før det blev brugt om computerspil

Når det bliver brugt om sværbaserede beat'em ups, skyldes det primært en misforståelse, men idéen i genrer er jo ikke længere and at andre folk blot skal forstå hvilken type spil, man beskriver, derfor kan det aldrig være et helt ukorrekt begreb, så længe modtageren forstår hvad der menes.
Jeg vil dog også foretrække at man holder sig til at bruge det om grinding-baserede "rollespil" (hvis Diablo da kan kaldes for et rollespil :P), så man undgår misforståelser og diskussioner som denne. :)

Tror ikke der er så meget mere at sige i den sag.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 14/09-09 10:53 
Hold dig iøvrigt fra Bujingai, det spil er virkelig elendigt. Så tror jeg selv Nanobreaker er bedre.

Jeg er faktisk selv ret begejstret for det seneste Devil May Cry-spil.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
dpldplSkrevet 14/09-09 11:24 
Ved ikke, synes nu ikke bayonetta har været så længe undervejs og det udkommer i japan til december(vis ikke før?). Og så er spillet jo fra Hideki Kamiya, som også har lavet Devil may cry og viewtiful joe, hvilket jo allerede taler meget godt for spillet.

Men enlig ikke spillet så mange action, denne generation udover Devil may cry og ninja gaiden 2 (fik aldrig købt ninja blade og et par flere).
Ikke sikker om viking passer helt ind under de har, men stadig et overset spil som har smule action i sig.
ALDRIG og jeg mener ALDRIG, skriv mit navn med store bogstaver :@Spiller nu: Dragon Age: Origins, Forza Motorsport 3 [Lim..., Borderlands
la0sla0sSkrevet 14/09-09 13:45 
Dynasty Warriors må vel om noget være hack'n'slash?
Hvad sker der?
SumezSumezSkrevet 14/09-09 14:03, rettet 14/09-09 14:03 
Har Dynasty Warriors ikke en vis grad a strategi også? Eller tænker jeg bare på Kingdom Under Fire.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
XiwanaXiwanaSkrevet 14/09-09 15:40 
Mit forsøg på en definition:

I min bog er et hack'n-slash-spil et 3.persons-action-spil, hvor man som spiller benytter sig af af en form for slagvåben i forsøget på at bekæmpe en myriade af fjender. Spillet skal også indeholde en vis form for rollespilselement/karakterudviklingselement.

Spil, der falder inden for denne kategori, er (dem, jeg på stående fod kan komme i tanke om):
-Diablo
-Titan Quest
-Too Human
-Baldur's Gate: Dark Alliance-spillene
-Champions of Norrath-spillene
-Forgotten Realms: Demon Stone

For mig at se findes der flere subgenrer:
-"Finesse"-hack'n-slash (Onimushaserien, Devil May Cry, Conan, Bayonnetta, Dynasty Warriors etc.)
-Zombie-hack'n-slash/"shoot'n-hit" (Dead Rising)
[inspirational quote here]
AzzkikrAzzkikrSkrevet 14/09-09 15:45 
Sumez>
grinding-baserede "rollespil"

Helt sikker den bedste (og i mine øjne eneste rigtige) definition.
jaesjaesSkrevet 14/09-09 17:50, rettet 14/09-09 19:25 
Genrebegreber har det jo med at flytte sig eller udvide sig. Genren hack and slash er naturligvis oprindelig hæftet til rollespil, hvor udtrykket i dag både betegner den oprindelige genre og spil, der fokuserer på 'sværdkamp'. Om det er 2D, 3D, med direkte eller indirekte våbenkontrol har altid været underordnet.

Hvis man kigger i engelske og amerikanske anmeldelser fra de sidste 5-10 år, er det således mere reglen end undtagelsen, at spil med fokus på sværdkampe kaldes hack and slash.

Så den eneste forskel i dag er altså en udvidelse af genren til at indbefatte spil uden RPG-elementer. Ellers er alt som ved den oprindelige definition fra computer-RPG'ernes fødsel.

Faktisk blev Diablo mere omtalt som et action-RPG end et hack and slash, da det udkom (med forbehold for at denne term kan have været mest udbredt i Danmark).

EDIT: Fik skrevet noget vrøvl i første sætning.
EDIT 2: Er lidt træt i dag, det med turbaseret er slettet :)
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 14/09-09 22:20 
Hack'n'slash-begrebet stammer naturligvis fra Golden Axe. For nogle af os. Nuff said? ;P
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 14/09-09 22:24, rettet 14/09-09 22:25 
Lidt flere titler nedenfor...

Tilsvarende emne på P:R
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
DarkenDarkenSkrevet 15/09-09 10:17 
Golden Axe var da et sidescroller Beat'em Up og ikke Hack 'n Slash som jeg husker det. :P
"Watch your back, conserve ammo, and never cut a deal with a Dragon"
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 15/09-09 13:19, rettet 15/09-09 13:20 
Vel primært beat'em-up, men da ikke helt uden hack'n'slash-elementer. Ikke ifølge min egen opfattelse af våbenbaserede scrollende kampspil. Det virker logisk for mig at kaste Golden Axe i hack'n'slash-kategorien i forhold til de mere pure beat'em-ups som Final Fight.

Men hack'n'slash-spil er i dag for mig mest spil som Berserk og Devil May Cry. I lettere grad God of War og Rygar.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SumezSumezSkrevet 15/09-09 13:23, rettet 15/09-09 13:25 
Jeg kan slet ikke se hvad forskellen er på de fem spil du nævner? (udover forskellig teknologi 2D/3D)
Grundlæggende går de ud på det samme - kæmp dig fremad i lineære baner, mens du slår på alt hvad der kommer i din vej. Rent beat'em up.
Man kan sige at beat'em up er computer/arcadespillenes svar på papirrollespillenes "hack'n'slash", men der er ikke nogen grund til at hack'n'slash bruges til at beskrive dette også, når det virker fint om computer-"rollespil".
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 15/09-09 13:25 
Denne tråd får mine øjne til at bløde D:
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 15/09-09 16:41 
Devil May Cry og Rygar er da ikke deciderede "lineære" (God of War - hvoraf jeg kun har spillet det første - har vel mere lineære baner end førnævnte). Jeg mener heller ikke de er pure beat'em-ups. Det er en unødig "forenkling" af spil med adskillige muligheder for at variere angreb. Devil May Cry er jo også en slags shoot'n'jump-platformer ;P
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
jaesjaesSkrevet 15/09-09 16:47 
Hvad findes der egentlig af spil i stil med Onimusha og Ninja Gaiden men med et mere vestligt tema? Jeg trænger nemlig til lidt variation fra de japanske spil :)

Kravene er et godt kampsystem, der ikke er for simpelt. Samt at det har alm. 3. persons-kamera, ikke zoomet ud som i fx Baldur's Gate: Dark Alliance.

Jeg har vist kun spillet Fable-spillene, som kan siges at være lidt i den kategori.
SumezSumezSkrevet 15/09-09 16:50, rettet 15/09-09 16:51 
Sandt, Devil May Cry, i hvert fald 1'eren, havde en lidt mere nonlineær tilgangsvinkel, men synes nu stadig primært omdrejningspunktet var at kæmpe sig nogenlunde lige frem og tæske en masse på vejen.
Faktisk ser jeg DMC som spillet, der formåede at genoplive beat'em up genren med moderne teknologi, en genre der ellers var formodet død og begravet. Titler som God of War og Ninja Gaiden kommer jo alle i kølvandet på DMC. Er det kun mig der ser sådan på det?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 15/09-09 17:54, rettet 15/09-09 18:09 
Jeg gider sjældent debattere genrer, fordi der er så delte meninger. Jeg fortryder også lidt have kaldt DMC for mest hack'n'slash, for det er slet ikke sådan jeg opfatter det generelt. Basalt har jeg altid opfattet spil med vægt på sværdangreb som hack'n'slash. Jeg sidestiller altid beat'em'up med Final Fight. Men det var også det første spil i den genre, som jeg virkelig gennemspillede "med en proper næve" (og opsamling af våben i ny og næ).

Men jeg tør/vil ikke "sort på hvidt" kalde Berserk, DMC og Rygar for beat'em-up. Så vil jeg hellere kalde God of War for beat'em-up.

DMC kan godt nok spilles som beat'em-up, men det kan jo også spilles som æstetisk run'n'jump'n'slash'n'shoot'em-m*thaf*ckers-up :) Derudover har det en del backtracking, som i selv sætter en stopper for min opfattelse af, hvad et beat'em-up er. Mit udgangspunkt for den genre er Final Fight, som sagt. Kald det lidt indsnævret, men så kan jeg selv klart adskille den slags spil fra andre. For Final Fight er vel indiskustabelt et beat'em-up.

Jeg er ellers enig i, at DMC virkede som en slags genoplivning af "genren". Men jeg ser det bare - eller har spillet det - som mere hack'n'slash end beat'em-up. Det genre-skråsikre rollespilsfolk kan så kalde dét at misbruge hack'n'slash-begrebet lige så meget de ynder. Det flytter ikke en pind ved min egen basale opfattelse af den slags spil.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
nerosnerosSkrevet 15/09-09 20:41 
Enig :-)
Bashful Neophyte
TheDukeTheDukeSkrevet 15/09-09 22:14, rettet 15/09-09 22:17 
jaes>
Hvad findes der egentlig af spil i stil med Onimusha og Ninja Gaiden men med et mere vestligt tema? Jeg trænger nemlig til lidt variation fra de japanske spil :)

Kravene er et godt kampsystem, der ikke er for simpelt. Samt at det har alm. 3. persons-kamera, ikke zoomet ud som i fx Baldur's Gate: Dark Alliance.

Eternal Darkness måske. Kampsystemet er ikke vanvittigt dybt, men det virker udemærket. Stemningen ligger tæt op af det første Onimusha, men der er ikke helt det samme fokus på combat.
nerosnerosSkrevet 15/09-09 22:52, rettet 15/09-09 23:14 
Eternal Darkness er da ikke nærheden af Onimusha og Ninja Gaiden IMO. Det er jo nærmere et Adventure spil!

Hvad med Shinobi og efterfølgeren Nightshade
til ps2 er de noget ved?

Nightshade
Bashful Neophyte
TheDukeTheDukeSkrevet 15/09-09 23:20, rettet 15/09-09 23:21 
Jeg vil nok betegne det som Survival-Horror, hvilket det første Onimusha vel egentlig også er (dog med meget større fokus på combat-delen end genrens skole-eksempler som Resi & Silent Hill).

Der er rigtigt mange puzzles, indrømmet, men der er faktisk også en del i Onimusha.

Det er under alle omstændigheder et godt spil, med en fed atmosfære.
nerosnerosSkrevet 15/09-09 23:37 
Aha ok jeg har faktisk kun spillet det første Onimusha meget lidt, men gennemført 3'eren og er stadig igang med Onimusha: Dawn Of Dreams ;-)
Bashful Neophyte
jaesjaesSkrevet 16/09-09 02:01, rettet 16/09-09 14:59 
TheDuke>
Eternal Darkness måske. Kampsystemet er ikke vanvittigt dybt, men det virker udemærket. Stemningen ligger tæt op af det første Onimusha, men der er ikke helt det samme fokus på combat.

Kan godt være jeg skal kigge lidt på ED på et tidspunkt, tak. Dog er jeg ikke så meget til Survival Horror.

Tænker nok mere at noget i stil med at Conan, Sacred 2, Enclave og Viking: Battle For Asgard vil være hen af det rigtige.
72 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig