X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Hjælp til køb af projektor


Svar
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 06/09-09 22:25 
Hej!

La mig starte med at sige jeg er helt ny/grøn inde for projector!..og tror jeg har brug for ret meget hjælp.

Jeg kunne godt tænke mig og få en projektor i min stue, ikke til tv brug, kun i forbindelse med landskamp/boksning.

Ellers ville jeg bruge den hovedsagelig til XviD(fra pc) / dvd film & min PS3, hvis man ka få en Projektor i 1080P i den prisklas... Se hele indlægget
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
63 emne(r).
1 2 > »

Svar
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 06/09-09 22:25 
Hej!

La mig starte med at sige jeg er helt ny/grøn inde for projector!..og tror jeg har brug for ret meget hjælp.

Jeg kunne godt tænke mig og få en projektor i min stue, ikke til tv brug, kun i forbindelse med landskamp/boksning.

Ellers ville jeg bruge den hovedsagelig til XviD(fra pc) / dvd film & min PS3, hvis man ka få en Projektor i 1080P i den prisklasse jeg har til rådighed, ville det være FEDT!

jeg har en forholdsvis lys stue, hvide vægge(bor i etage-byggeri) men køber selvfølgelig noget mørk-lægning til vinduerne.

jeg har et 52" LCD Sharp Aquos som er 100hz og 1080P.
så ved ik om jeg sku holde mig til bluray / 1080P film/spil på den eller om det ka betale sig at gå op i 1080P projektor hvis man har 1080P LCD i 52".(hjælp!)

Projektoren skal hvertfald ku udsende surround DTS/DD(eller er det ens afspiller der afgør det?). og selvfølgelig være god til brug af dvd/xvid/divx. og hvis man ka få en god Projektor i 1080P i min prisklasse, så også godt billede i 1080P

Jeg har max 8000,- at bruge til en projektor, gerne inkl. lærred, ellers må man spare det ekstra op.
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
JmogJmogSkrevet 07/09-09 01:15 
8000 for en 1080p inklusiv lærred? Det kan du godt glemme alt om.

Hvis du ikke kan vente de 2000 ekstra du skal skrabe sammen for at få en ordentlig 1080p, så ville jeg rende ud og købe en god 720p (det kan du sagtens få for 8000) og bruge væggen til at projicere på til at starte med. Så køber du bare lærredet når du har råd. Du har jo en hvid væg, så det vil faktisk være en fin måde at starte på - det gjorde jeg selv i sin tid og købte så et ordentligt lærred, da jeg havde penge igen. Prøv eventuelt at snakke med en farvehandler om han kan levere et mørklægningsrullegardin med "projektoregnet inderside". Jeg fik et lærred på den måde som kostede 1800 kroner. I den størrelse ville et "normalt" lærred have kostet 4-5000kr.

Du vil blive langt gladere for at have købt så god en projektor som muligt fremfor en knap så god, hvor der fulgte lærred med, så vent med lærred og smid hele dit budget efter projektoren.

Og jo, det vil klart kunne betale sig at gå op i størrelse. Uanset om det bliver en 720p eller 1080p projektor, så vil dine film, spil og fodboldkampe vinde ekstremt meget ved at komme op på 100 tommer. Det her er virkelig et område hvor "size matters".

Mht. lyd, så er der højtalere i de fleste projektorer, men de outputter ikke lyd. Din afspiller slutter du til hhv anlægget og dit display (projektoren). Har du ikke noget anlæg? så er du fucked. Lyd på en projektor er en joke. Med god grund, for det er ikke det de er beregnet til.

De modeller jeg vil anbefale dig at kigge efter er disse:

720P:
Panasonic PT AX200E (7166kr på edbpriser.dk)


1080P:
Sanyo PLV Z700 (9600kr på edbpriser.dk)
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 07/09-09 01:38, rettet 07/09-09 01:41 
Den Pansonic, vil den være fin nok at bruge i forbindelse med PS3?. er der det store forskel, op til 1080P?.

vil sige den nok ska bruges mest til film-brug, dvd,xvid og et par blu ray, jeg køber af og til.

ellers må tvet bruges til 1080P.

EDIT: det er begrænset hvor meget jeg kan spare, da jeg er på SU, og har de "sidste" penge tilbage fri, som jeg gerne ville bruge på en projektor.
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 07/09-09 02:17 
min stue er i øvrigt ca fra væg-til-væg 3½ meter.. hvor stort et billede kan jeg så få frem, fra 3½ meters afstand ca...måske nærmer 3.
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 07/09-09 02:40, rettet 07/09-09 02:47 
Jeg kan se den får en del ros, når man skal spille på den. men hvis man ser film, i "mørke scener". så sku den ikke være så god?.

Det er nok mest film den vil blive brugt til. da jeg måske max spiller 8-10 timer i ugen, alt efter om jeg er igang med et spil, eller har gennemført spillet, for så står den stortset stille. hvor jeg måske ser film 20+timer i ugen.

men er det den bedste man ka få. til dette?. eller er der andre projektorer? som ku være interessante.? for ellers må man jo nøjes.

er en smule nervøs for at give de ca 8k for projektoren, og så når jeg får den sat op, at den måske skuffer en smule.

Taget fra Trusted-Reviews:
"The most immediate issue concerns that old chestnut, LCD black level response. During the opening scenes of The DaVinci Code as viewed in HD on Sky, for instance, the darkness of the Louvre's display rooms looks noticeably greyed over versus the best budget DLP models around. As usual this has the knock-on effect of hiding subtle background details and colours, making the image feel slightly flat.


I also became aware of some distracting brightness ‘stepping' as the dynamic iris went about its business of adjusting the lamp output in response to changes in the image content.

My final issues with the picture are that there seems to be a little noise in dark scenes, and that images generally don't look quite as sharp and detailed with HD as the very best budget projectors can - a result, perhaps, of the Smooth Screen technology.
That said, the Smooth Screen technology also kicks off what is a pretty respectable list of good points. For it does a terrific job of suppressing every last trace of the chicken wire effect. In fact, we've never before seen a sub-£1k LCD projector looking so smooth"
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
KTCKTCSkrevet 07/09-09 08:32, rettet 07/09-09 08:34 
Der vil altid være fordele og ulemper ved projektorer (og alt muligt andet), og jo længere ned i pris du går, jo flere ulemper vil du møde.
720p er lækkert, men du vil selvfølgelig ikke få alle detaljerne i en 1080p Blu-Ray. Dog er det er fint kompromis når økonomien er en faktor.
Der er forskel på, hvor stort et billede projektorer kan skyde over 3½ meter, men jeg vil umiddelbart gætte på et maksimum på omkring 100 tommer.

Jeg startede selv med en Panasonic 720p projektor, og den var jeg super glad for. Faktisk så meget, at jeg besluttede mig for at sælge den og købe en 1080p projektor, som kostede tre gange så meget.
Det lyder måske underligt for dig, at jeg solgte den når jeg var så glad for den, men det er netop fordi jeg kom til at sætte så meget pris på hjemmebiografen, at jeg opprioriterede den voldsomt i budgettet og købte en af de dyre. Jeg tror næppe du bliver skuffet, hvis du køber den 720p. Bare husk at du ikke få en mørkere sort end det, du kan mørklægge den hvide farve med (lærredet/væggen), selv om en høj lumens godt kan snyde øjet lidt.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 07/09-09 11:01 
Ok, jeg ved jo heller ik 100% hvor kritisk anmelderen er, men jeg regner da med at sku have den i 1 år + da jeg ik får mulighed for sådan at opgradere den, når jeg nu er på SU.

Men i mener det er "okay" nok, selvom den ikke er så god i mørke scener?.

- hvad med lærred, nogle anbefalinger på hvad størrelse jeg bør vælge?
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 07/09-09 11:32 
jeg tror nok aligevel den panasonic blir det bedste i min prisklasse.. og så må jeg håbe jeg ka leve med den i 1 år+. hvertfald.

men hvad størrelse lærred sku jeg evt. vælge, min væg er lidt under 3 meter bred.? og projektoren ska nok stå ca 3 meter væk.
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
JmogJmogSkrevet 07/09-09 13:27, rettet 07/09-09 13:39 
NuckingBigFuts>
Jeg kan se den får en del ros, når man skal spille på den. men hvis man ser film, i "mørke scener". så sku den ikke være så god?.

er en smule nervøs for at give de ca 8k for projektoren, og så når jeg får den sat op, at den måske skuffer en smule.

Bare rolig - det er ikke noget du selv vil tænke det mindste over. For enhver der ikke har haft en projektor før vil alt fra middelmådig projektor og opefter se ret fantastisk ud. Og den her er et godt stykke over middelmådig.

Man vil aldrig få samme sort-niveau som på et tv, men i et mørkt lokale vil en god projektors billede stadig se fremragende ud. Og størrelse er en KRAFTIG bonus.
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 07/09-09 13:34 
ku du evt. ha en ide til hvilket størrelse lærred jeg skal have, min væg er nok 2,8meter bred og min stues længde er lidt over 3 meter.?.
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
JmogJmogSkrevet 07/09-09 13:37, rettet 07/09-09 13:41 
NuckingBigFuts>
jeg tror nok aligevel den panasonic blir det bedste i min prisklasse.. og så må jeg håbe jeg ka leve med den i 1 år+. hvertfald.

Jeg tør godt garantere at du bestemt ikke har lyst til at skille dig af med den om et år. Og husk, når først man er begyndt på projektorer, så er det umuligt at afskaffe dem igen. Det er stort set umuligt at gå ned i størrelse :-)

men hvad størrelse lærred sku jeg evt. vælge, min væg er lidt under 3 meter bred.? og projektoren ska nok stå ca 3 meter væk.

Hmm, du skal huske på at du selv har lidt råderum for hvor stort billedet bliver selvom afstanden er konstant. Linsen kan justeres, så jeg vil skyde på at med 3-3,5 meter vil du kunne få et billede på 90" til 120". Min første projektor (en Panasonic) havde jeg 3m fra projektor til væg og den kom jeg op på 110" med. Men jeg kunne vist godt have lavet billedet lidt større, der var bare en reol i vejen ;-)

Hvis du vælger 100" (hvilket er en meget passende størrelse), så bliver billedet ca. 2,20m bredt og 1,25m højt. Men start med at projicere på væggen og se hvor stort et billede, du har plads til. Den model er lysstærk nok til at du sagtens kan gå op til 120" uden at gå på kompromis med kvaliteten. Der vil højden være 1,50m og bredden 2,67m.
SumezSumezSkrevet 07/09-09 13:42 
Meh, nu får jeg igen lyst til at investere i Panasonic's vidunder :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 07/09-09 13:45 
jeg vil godt op i de 100" - så er jeg tilfreds hvertfald.

men det var nu rart og ha lærred samtdig med sin projektor. næsten.

hva kan et lærred koste?. i 100" +
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
JmogJmogSkrevet 07/09-09 14:55, rettet 07/09-09 14:57 
NuckingBigFuts>
hva kan et lærred koste?. i 100" +

Mit var på 110" og kostede ca. 1800 kroner hos en farvehandler. Skal du have et fra en hjemmebioforretning skal du nok gange prisen med 2-3.

I dag kører jeg uden lærred og har reelt bare malet en sort ramme udenom mit billede på væggen. Det giver reelt et bedre billede end et lærred uden ramme. Dine øjne opfatter sort som mere sort, hvis der er en sort ramme udenom.

Og så kostede det mig 100 kroner ;-)

Her kan du lige se undersiden af "lærredet":
http://www.playright.dk/billeder/samlinger/jmog_10.jpg

Sådan her ser det ud i funktion. Eller rettere, det ser en del bedre ud, for dengang jeg tog billedet havde jeg kun en 480p projektor:
http://www.playright.dk/billeder/samlinger/jmog_05.jpg

Her er et eksempel på hvordan tegnefilm så ud på den gamle projektor:
http://www.playright.dk/billeder/samlinger/jmog_04.jpg


Størrelsen er ca. 120".
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 08/09-09 12:39 
jeg er blevet tilbudt en Sanyo PLV-Z700 for 8k. har max kørt 50timer. med fuld 2 års garanti fra butikken, en de havde som de sku bruge til demo model, men fik en defekt, og har så været på værksted og fejler 100% intet.

er den bedre end panasonics?

Denne her`?
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
SumezSumezSkrevet 08/09-09 12:57 
Jmog nævner den i sit indlæg længere oppe, sammen med Panasonic :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 09/09-09 02:13 
Ja, så har jeg testet den en smule, på en hvid væg, lidt PS3 spil,xvid / dvd / blu ray dog kun i 720P, da jeg ikke har et kvalitets kabel HDMI det jeg har er vidst 10 eller 15m. det kunne hvertfald ik klare 1080P, så "blinked" billedet.

Men det jeg har oplevet på den indtil nu, er kun positivt, og den er hvertfald bedre, end jeg har turde forvente!. virkelig et godt billede den giver. testet den her til aften ved 22 tiden, og har kun mine patienner for vinduerne, og ved den tid var der faktisk perfekt mørke. selv med noget lys tændt var billedet stadig ret godt.
spillede BF 1943, Super stardust HD, og så koncert film, samt Transformer / Simpson på blu ray. alt leved op til mine forventinger, og tror næsten det er slut med film på mit LCD tv, for det her er virklig WOW.

Hvertfald mange tak for hjælpen!.

- er dog stadig på jagt efter et 16:9 100"+ lærred, hvis nogle har et billigt, må de evt godt PM mig.
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
RaGeRaGeSkrevet 09/09-09 05:11, rettet 09/09-09 05:31 
Er os blevet interesseret i en projektor og pt. har jeg set mig varm på BenQ W5000. Det er en DLP projektor og synes mange taler om en regnbue effekt i selve billedet og at kun nogle mennesker kan se det. Der snakkes os om, at der skal være stor afstand fra projektoren til lærredet, og i mit værelse er der max være 3 meters afstand, så det er vel for lidt?

Jeg har jeg et budget der lyder på 12.000 kr., så måske der findes et bedre alternativ?
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 09/09-09 18:33, rettet 09/09-09 18:35 
Glæden med min Projektor har været kort!.

Jeg kom hjem efter skole idag, tænder den. ( den står på mit køkken bord, mes 2 meter omkring sig fri luft )

jeg ser 10min af Transformers på Blu Ray, og billedet på Projektoren på min væg forsvinder, jeg kigger på min projektor, og den er fuldstændig død..ingen strøm i "power on" "Stand by" eller "Warning". helt sort, intet strøm. jeg har intet andet tilsluttet i mit stik eller noget som suger strøm.

Jeg slukker den bag på ca 10 sek. og så kan jeg tænde den igen, og så snart jeg starter film / spiller på den, så går den kold igen efter kort tid.

Hvad kan dette være?!. jeg må imorgen over med projektoren, med det samme. men håber i måske ku hjælpe med hvad der kunne værer galt. det lyder ret underligt. håber jeg får den byttet til ny, eller kan låne en imens den er til rep.
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
BeanoBeanoSkrevet 09/09-09 18:40 
Kan det være et stoppet luftfilter som gør den bliver for varm?
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 09/09-09 19:07 
well. projektren er sprit ny, stortset, den har intet støv på sig?..fik den igår. den har kørt 2 timer igår, og idag, tændte jeg den i 10+ min. og så kom fejlen.

har hvertfald pakket den ned, og håber på de kan give mig en anden model, eller en jeg kan låne imens den er til rep.

men ved ik hvor meget jeg ka forlange, siden jeg fik den til 8k, normal pris 10,500,-. men håber de ka gi mig en ny model, ellers hvertfald låne mig en, til den blir lavet færdigt..ORDENTLIGT.!.. er pænt træls, glæden var sku kort

Får masser af gæster lørdag, med spisen og alt, og så sku vi se boksning..og det skal bare lykkes mig, så må
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
JmogJmogSkrevet 09/09-09 19:34 
RaGe>
mig varm på BenQ W5000. Det er en DLP projektor og synes mange taler om en regnbue effekt i selve billedet og at kun nogle mennesker kan se det.

Du er nok nødt til at se den i funktion, da det er umuligt at forudse hvor meget du vil være påvirket af det. Det er dog en model med et 5x colour wheel. Så længe man er oppe på 3x colour wheel, så er de færreste påvirket. Men uanset hvor hurtigt et colour wheel det er, så KAN man blive påvirket, så test før du køber.

Der snakkes os om, at der skal være stor afstand fra projektoren til lærredet, og i mit værelse er der max være 3 meters afstand, så det er vel for lidt?

Ja, throw range, som man kalder "størrelse man kan få på afstand x" er en del lavere end på LCD'erne desværre. Med 3 meter vil du maksimalt kunne få et billede på 91 tommer. Og hvis de 3 meter er fra væg til væg, så skal du jo også lige trække 30-40cm fra til at projektoren skal være der. Med 35cm til projektor vil det give et billede på max 80 tommer.

Men 80 tommer er jo på ingen måde "småt", så jeg synes ikke du skal lade det være en faktor. Jo, du vil få et større billede med en LCD, men hvis du er en af de heldige, der kan holde ud at se på DLP-billeder, så vil du få et billede der er langt bedre end på LCD'erne.
RaGeRaGeSkrevet 10/09-09 01:12 
Jeg tror jeg nøjes med en 720p projektor, og valget står mellem en Infocus x9 og Panasonic PT AX200E. Infocusen har jeg stortset intet negativt læst om og prisen skulle os være et stort plus. Panasonicen skulle ifølge diverse reviews ikke være så velegnet til film, men mere til gaming. Da jeg gerne vil begge dele, så hælder jeg mere til en Infocus X9, men hvad mener eksperterne herinde?
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
JmogJmogSkrevet 10/09-09 01:50 
Ikke så velegnet til film? Det kommer da meget an på, hvad man sammenligner med ;-)

Man skal passe på med anmeldelser af projektorer, da der findes nogen EKSTREMT kræsne anmeldere iblandt. Som udgangspunkt, hvis man ikke har haft projektor før, så tvivler jeg stærkt på, at man vil bemærke nogen som helst kritikpunkter man læser online om en projektor til mere end 7000 kroner.

Sammenligner jeg min egen projektor med en af de nyere årgange, så vil jeg sikkert bemærke at de har bedre sortniveau, men det betyder jo ikke at min egen dermed er dårlig. Den har et lækkert billede.

Men Infocussen er en DLP, så den vil uden tvivl have bedre sort. Så hvis du ikke påvirkes af regnbueeffekten, så bør du gå efter den.
RaGeRaGeSkrevet 11/09-09 14:25, rettet 11/09-09 15:03 
Jeg var i AV-Connections i går og spurgte efter deres Panasonic PT AX200E, men den solgte de ikke mere, da de sagde det var en gammel svend efterhånden og forældet teknik.. Så nu er jeg godt nok i tvivl, om den er værd at investere i?

Jeg er virkelig hooked på den Pana, da den bliver skamrost mange steder specielt af brugerne, dog klages der over, at billedet har det med at flimre, når pæren har været brugt de 200 til 300 timer - nogle som har oplevet dette?
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
KTCKTCSkrevet 11/09-09 14:58 
PT AX200E er ganske rigtigt hverken dette eller sidste års model, men det er kun virkelig kræsne/snobbede anmeldere og sælgere, som vil kalde den forældet.
Jeg har selv haft en AE700, som er endnu ældre, og det er bestemt ikke på grund af forældet teknologi, at den blev skiftet...

Med hensyn til flimren, så har jeg oplevet skift i lysstyrken på både min AE700 og min nuværende EMP-TW2000, som bestemt ikke kan beskyldes for at for en discount-projektor. Mine erfaringer siger mig, at dette begynder at optræde i sidste halvdel af pærens liv, og det kan ofte hjælpe at sætte pæren til High i stedet for Low i lysstyrke.
Det bør ikke afskrække dig, og erfaringsmæssigt vil jeg skyde på, at dette kan optræde på alle projektorer med denne type pære.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 12/09-09 00:25 
Jeg har nu fået mig en ny projektor, samme model og det, men sprit ny. og den er også kommet op at hænge i loftet, samt fået et 102" lærred "no-name" fra av-connection.

so far har den kørt 5 timer, og det hele virker bare! Wipeout HD på PS3 er virkelig vildt i den størrelse! og glæder mig til at prøve nogle flere spil nærmere..eks. Worms os.v.

mht mit lærred, hvordan ville i gøre det rent, eller ska man ik rengøre det?..kun tørre støvet af?
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
KTCKTCSkrevet 12/09-09 01:40, rettet 12/09-09 01:40 
Jeg spurgte firmaet, som har lavet det lærred jeg har, og de sagde vand og eventuelt almindelig sæbe (opvask eller lignende). Du skal nok ikke begynde at bruge noget med opløsningsmiddel i, ellers tror jeg det burde være fint med en blød klud.
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
RaGeRaGeSkrevet 12/09-09 07:19, rettet 12/09-09 07:20 
Jeg overvejer mere og mere at købe noget ordentligt kram fra starten af, og jeg er faldet over den her.

http://www.audiobutikken.dk/product.asp?product=1237

Er det et godt købt? Synes ikke rigtigt jeg har kunne finde nogle fulde anmeldelser af den.

Har også rettet blikket mod en Sanyo PLV Z3000 eller Panasonic PT-AE3000 eller måske den nye BenQ W6000?
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
JmogJmogSkrevet 12/09-09 08:26 
Den ser umiddelbart ud til at være et ekstremt godt køb til film. Hvis du vel at mærke kan lave perfekt mørklægning i din hjemmebio. Den er ikke særligt lysstærk, så spil er nok ikke det den er optimal til, da man her tit har lyse scener der ikke varierer.
RaGeRaGeSkrevet 12/09-09 14:49, rettet 12/09-09 14:59 
Har desværre ikke en super mørklægning i min stue, men stadigvæk ikke decideret dårlig. Projektoren skal bruges til både film og spil, så lyder den Pioneer ikke som et oplagt valg.

De andre tre jeg nævner er måske et bedre køb.. Den BenQ w6000 kan jeg muligvis få lidt rabat på, men jeg er i tvivl hvor stor en tommer jeg kan komme op i, når jeg kun har 3,5 meter fra projektor til lærred. Specielt tænker jeg på DLP, da de har brug for en stor kastelængde.
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
JmogJmogSkrevet 12/09-09 17:58 
RaGe>
De andre tre jeg nævner er måske et bedre køb.. Den BenQ w6000 kan jeg muligvis få lidt rabat på, men jeg er i tvivl hvor stor en tommer jeg kan komme op i, når jeg kun har 3,5 meter fra projektor til lærred. Specielt tænker jeg på DLP, da de har brug for en stor kastelængde.

Lige den her model har faktisk en helt unormalt god throw range. Med 3,5m fra linse til lærred kan du få et billede på 86" til 130". Det kunne vel dårligt være bedre.
KTCKTCSkrevet 13/09-09 10:17 
En anden ting, som man bør overveje, er det faktum at billedet bliver mere lysstærkt jo mindre det er, fordi projektorens pære ved et mindre billede skal sprede lyset over et mindre areal. I et lille rum kan et stort billede blive for meget for nogen, da man skal sidde og kigge rundt for at få overblikket (ligesom at sidde på forreste rækkke i biffen)
A small cog? Now that you mention it, I know a puzzle about an object that almost fits that description.
JmogJmogSkrevet 13/09-09 11:45 
Det har du helt klart ret i. En passende størrelse for de fleste på 3-4m er 100" til 120".
NuckingBigFutsNuckingBigFutsSkrevet 13/09-09 14:40 
Jeg har 102" på de 3-3,5 m afstand. og det er perfekt vil jeg mene. lige nok til hvad øjnene kan fange. hvertfald for mit vedkommende.

er der egentlig nogle steder hvor man ka læse lidt om hvad indstillinger min model ska stå på?. tænkte på brightness,contrast, os.v.?. for det har jeg slet ikke pillet ved endnu.
Du skal ikke sparke til dækkene, de lavet af det pureste marmor
JmogJmogSkrevet 14/09-09 07:24, rettet 14/09-09 07:24 
Hmm, du kan kigge på av-forums.com, men du skal nok ikke regne med at finde nogen perfekt rettesnor. De "rigtige" indstillinger afhænger af lysforholdene hos dig, den kilde du sender til den, hvilket lærred du bruger osv - så ingen vil reelt kunne fortælle dig præcis hvordan det bør være.

Det nærmeste du kommer en korrekt kalibrering vil være at bruge en testdisc eller eventuelt THX-kalibreringstoolet. Sidstnævnte ligger i setup menuen på næsten alle discs, som er THX-certificerede. Hvis du har nogen af Star Wars eller Indiane Jones filmene, så kan du bruge dem.
WehnerWehnerSkrevet 18/09-09 14:34 
Lampen i vores projector på arbejdet er lige røget, og den koster en hel del. Da projectoren kun kan vise 1024x768, og jeg manuelt skal indstille alle vores forelæseres skriveborde til den opløsning for at få hul igennem, har jeg overvejet, om det ikke var på tide med en upgrade.

Hvor billigt kan man få en projector med lidt højere opløsning i dag? Den er bare til powerpoints i et kursuslokale, så det skal ikke være noget 1080p hjemmebio vidunder - den skal bare fungere.

Links modtages med kyshånd.
>>Here's some boots and a sandwich<<Spiller nu: Assassin's Creed: Revel..., Elder Scrolls V, The: S...
RaGeRaGeSkrevet 21/09-09 12:43, rettet 21/09-09 12:45 
Har nu besluttet mig for en Sanyo PLV Z-3000, da BenQ w6000 får mange tæsk for billedet uden kalibrering.

Jeg overvejer om jeg skal købe den på nettet eller afhente den i en fysisk butik (av-connection.dk) i nærheden, men der koster den dog 1500 kr. mere. De siger dog at man får 3 års fuld garanti hos dem, men er det ikke en fast politik Sanyo kører med, at man får samme garantiordning selvom man bestiller den via nettet? Er dog i tvivl om de sælger parallelimport uden at oplyse det og man derved er dårligere stillet mht garantien.

Er der nogle der har erfaringer med dustin.dk? Der findes os en der hedder Dustin home, men der er projektoren 300 kr. dyrere.
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
NaieraNaieraSkrevet 21/09-09 19:16 
RaGe>
Har nu besluttet mig for en Sanyo PLV Z-3000, da BenQ w6000 får mange tæsk for billedet uden kalibrering.

Ja, hvis du ikke gider få den kalibreret, så er det jo klart at W6000'eren ikke er for dig. Men skal du have en Z3000 til at yde sit bedste, så skal den jo også kalibreres, og så er du jo ligevidt...
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 21/09-09 20:17, rettet 21/09-09 21:14 
Da ikke nødvendigvis. To projektorer kan jo sagtens have standardindstillinger som er milevidt fra hianden.

Et godt eksempel er Panasonic. Adskillige projektorer som reelt er bedre vil på standardindstilling se væsentligt dårligere ud, fordi Panasonic har så gode standardindstillinger.

Så hvis man ikke gider at gå helt amok i kalibrering, så giver det mening at gå efter en der måske ikke er den 100% bedste, men har ry for at kræve minimal kalibrering for at se godt ud.
RaGeRaGeSkrevet 21/09-09 20:54, rettet 21/09-09 21:19 
Naiera>
RaGe>
Har nu besluttet mig for en Sanyo PLV Z-3000, da BenQ w6000 får mange tæsk for billedet uden kalibrering.

Ja, hvis du ikke gider få den kalibreret, så er det jo klart at W6000'eren ikke er for dig. Men skal du have en Z3000 til at yde sit bedste, så skal den jo også kalibreres, og så er du jo ligevidt...


Billedet skulle jo være en del bedre uden kalibrering på den Sanyo, og jeg synes personligt 3000 kr. for en professionel kalibrering er mange penge. Går projektoren fx. i stykker efter få måneder og man får produktet byttet, så er pengene spildt i sidste ende.

Havde egentligt os kigget på en Optoma HD82, men den ligger i en pebret prisklasse - så står den på vand og brød de næste par måneder.
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
NaieraNaieraSkrevet 21/09-09 21:19 
RaGe>
Går projektoren fx. i stykker efter få måneder og man får produktet byttet, så er pengene spildt i sidste ende.

Med den indstilling til tingene får man jo aldrig mere end middelmådig billedkvalitet.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RaGeRaGeSkrevet 21/09-09 21:23 
Jeg har så desværre et budget jeg skal holde mig efter, så det er mange penge i mine øjne. Der er vel kæmpe forskel mellem kalibreringsværktøjer man kan købe og så en professionel kalibrering?
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
NaieraNaieraSkrevet 21/09-09 21:32 
Værktøjerne er det mindste problem; det kræver hundredevis af timers øvelse før man når bare tæt på hvad en professionel kan.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
JmogJmogSkrevet 21/09-09 23:39 
Hvilket jo bestemt ikke skal tolkes som at man kun kan få hvad man selv vil opfatte som et fantastisk billede, hvis man betaler en kalibratør.
RaGeRaGeSkrevet 22/09-09 17:37, rettet 22/09-09 17:38 
Så har jeg været ude og fyre krudtet af, og det blev en BenQ w6000 :) Efter at have set en demonstration af den, var jeg imponeret. Jeg lagde ikke mærke til regnbue effekten overhovedet og billedet var farverigt og skarp. Jeg tør slet ikke forestille mig, hvordan det ville se ud med en professionel kalibrering.
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
NaieraNaieraSkrevet 22/09-09 18:00 
Du kan jo altid tilføje et ordentligt lærred og en professionel kalibrering på et senere tidspunkt.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RaGeRaGeSkrevet 22/09-09 18:22, rettet 22/09-09 18:25 
Har købt et 92" Lissau AV Proscreen 16:9 i mat-hvid, det er vel udmærket?

Angående kalibrering. Skal den ikke have kørt et vis antal timer inden man kalibrerer den?
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
NaieraNaieraSkrevet 22/09-09 18:35 
Jo, det lærred lyder rigtig fint, især hvis det passer til omgivelserne. Jeg havde fået det indtryk at du havde købt en dug i Ikea, men det kan være jeg forveksler med en anden tråd ;)

Projektoren skal vel køres til i en 100 timer, men jeg er ikke sikker på at det er ligeså vigtigt som med f.eks. et plasma-tv.

Hvad kostede sådan en W6000'er i øvrigt? W5000'eren var helt unik idet den kunne fås til langt under 10k, og gav perfekt farvegengivelse (med seneste firmware og kalibrering, selvfølgelig). Bedre og dyrere projektorer har bedre kontrast, skarphed, mere lys osv., men den ydelse W5000'eren giver er noget for sig selv i prisklassen. W6000'eren skulle så være mere af det samme.
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
RaGeRaGeSkrevet 22/09-09 18:40 
17.000 kr. gav jeg for selve projektoren, men fik så en hulens masse rabat på andre ting jeg købte ved siden af :)

Det Lissau gav jeg 6 tusind for, og det er et motorlærred, så det synes jeg er pænt billigt :)
"Better to reign in Hell than serve in Heaven."
63 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig