X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Japansk Famicom på dansk TV + AV mod


Svar
drwilydrwilySkrevet 02/09-09 21:09 
Jeg tillader mig at oprette en ny tråd. Den første tråd http://www.playright.dk/forumemne.php?id=30676 kom hurtigt til at handle om selve strømforsyningen, så for overblikkets skyld vil jeg lade denne handle om selve tv-signalet.

Jeg har nu takket være hjælp her fra boardet fået strøm til min Japanske NES (en "FamiCom"), og den virker! Jeg kan tænde den og styre spillene... MEN! Billedet er sort/hvidt og lyden er mest af alt en summen - meget "fjernt" kan man dog høre spillets lyde.

Jeg har prøvet på to fjernsyn. Begge billedrørs-fjernsyn købt i Danmark i "moderne tid". Jeg vil gætte på, at de begge er fra 2000+. Men det giver præcis det samme resultat, så enten er det en "generelt problem", eller også er der noget galt med outputtet?

Mit eget gæt er et PAL/NTSC-problem? Eller måske skal der en signalforstærker imellem? Kan det have noget at gøre med de forskellige volt henh. maskinen og tv'et kører med?

Jeg har søgt på Nettet, men de fleste har jo "amerikanske problemer"... For dem er det noget med overhovedet at finde tv-frekvensen fra maskinen. Men som sagt har jeg intet problem med at finde den rette kanal... Det er bare i sort/hvid og med meget lav lyd...

Forslag?

Jeg har også stødt på omtale og youtube-klip med såkaldte AV-mods.. Det ser spændende ud - er der nogle her på boardet der har erfaringer på det område? Er det evt. løsningen?
RJKRJKSkrevet 02/09-09 21:15 
Jeg har selv tidligere spurgt til tilsvarende omkring japansk/amerikansk RF på danske fjernsyn, og det er åbenbart ikke noget nogen ved ret meget om.

Men drop da RF. Brug composite-udgangen fra Famicom'en og et fjernsyn der kan klare NTSC og der er ingen problemer.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
drwilydrwilySkrevet 02/09-09 21:34 
Der er kun RF-udgang på maskinen. Eller dvs. man forbinder udgangen til en RF-switch.

Se dette billede: http://www.namicho.com/images/fc/unit/hvc_001_back.jpg

(Billedet er ikke mit, men det svarer til min maskine)

Min maskine med typenummeret "HVC-001" er omtalt i denne artikel http://www.famicomworld.com/Workshop/AV_Mod.htm som "the old model FamiCom". Det bl.a. derfor jeg overvejer et "AV mod" som løsning. På den anden side er det sgu næsten synd at lodde og bore i en FamiCom, som ellers er i rigtig flot stand. - Ja, næsten "mint condition" udover plastikkens almindelige ældningstegn.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 02/09-09 21:40 
Desværre er det ret indviklet at lave RGB-mod på sådan en maskine så jeg ville da prøve at lave en composhit udgang på den. Hvis du placerer phono stikkene på bagsiden af maskinen bliver det ikke så grimt.

Hvad gør CH1/CH2 og TV/GAME kontakterne?
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 02/09-09 21:45, rettet 02/09-09 21:50 
OK, der er composite ud på min Famicom, så det var dén, jeg gik ud fra.

NES'er kan generelt ikke RGB-moddes - kun hvis man bruger RGB-chippen fra et PlayChoice-arcadeboard svjh.

EDIT: Mit forslag: køb en Famicom med composite :)
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 02/09-09 22:10, rettet 02/09-09 22:14 
RJK>
NES'er kan generelt ikke RGB-moddes - kun hvis man bruger RGB-chippen fra et PlayChoice-arcadeboard svjh.

Præcis, det var hvad jeg mente da jeg skrev at det var besværligt at lave RGB-mod :)

Famicom Titler har S-Video udgang og er ekstrem nem at tappe rigtig RGB fra. Men det er vidst også undtagelsen, og maskinen er ret grim.

Link...
Spiller nu: Phantasy Star IV
drwilydrwilySkrevet 02/09-09 22:24 
Konsolkongen>
Hvad gør CH1/CH2 og TV/GAME kontakterne?

CH1/CH2 skifter bare mellem hvilke to frekvenser FamiCom-signalet skal findes på på tv'et.
TV/GAME skifter mellem, om FamiCom eller TV-antennesignalet skal igennem. Faktisk ligesom på NES'en.
drwilydrwilySkrevet 02/09-09 22:27 
Nu spørger jeg måske dumt... Men hvad er det dér RGB-mod? Jeg har læst om det flere steder. Hvorfor skulle man vælge RGB-mod fremfor en composit-udgang, f.eks?

- Og er det UMULIGT at få signalet i farver med lyd til TV'et vha. den almindelige udgang? Skal jeg virkelig til at lodde og bore i maskinen?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 02/09-09 22:33 
RGB er Composite-billedet LANGT overlegent.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KamekKamekSkrevet 03/09-09 00:13 
Du kunne også anskaffe dig en AV Famicom - den virker perfekt :-)

http://www.playright.dk/infotitel.php?id=44994
Oh hai Mark!Spiller nu: Spider-Man 2 (2023), Super Mario RPG (2023), Super Mario Bros. Wonder
drwilydrwilySkrevet 03/09-09 09:12 
Kamek>
Du kunne også anskaffe dig en AV Famicom - den virker perfekt :-)

Ja, det er jo det råd man finder på de fleste forums! (Har søgt en del på de udenlandske også). Jeg takker for tippet, men er jo mest interesseret i at få min nuværende maskine til at virke. Det er jo lidt sjovt, da det er den HELT gamle og "originale".

Jeg kan forstå at modulatorer er vanvittigt dyre og mest må betegnes som professionelle løsninger i 700 dollar-klassen. (Det er jeg IKKE interesseret i!). Andre steder lader det til, at folk er inde på at man kan lade signalet gå igennem HD-recordere eller videomaskiner - og derefter benytte composit- eller scart-udgangen.

Jeg er stadig interesseret i forslag, så keep 'em coming, hvis I har idéer, eller har haft samme problem!
SumezSumezSkrevet 03/09-09 09:42 
Drop idéen om RGB-moddet. Som Rune siger, kræver det et PlayChoice arcade board, og er et af de mere avancerede mods, på linje med et regionsmod til N64. Så er det nemmere bare at købe en famiclone med RGB-udgang. NES/Famicom er (en af?) de eneste konsolsystemer, der lovligt kan klones, da der er udviklet en chip, som efterligner maskinen uden at bruge Nintendos copyright, så vidt jeg har forstået.

Til gengæld er en Famicom så vidt jeg ved ret nem at AV-modde, så der kommer en composite udgang. Det er vist så simpelt som at tappe signalet fra et sted på boardet lige ved RF-udgangen. Min egen Famicom var allerede AV-moddet da jeg fik den.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 03/09-09 09:45 
Japansk Famicom på dansk TV + AV mod

Link...
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
drwilydrwilySkrevet 03/09-09 10:00 
Jeg er allerede bekendt med AV-moddet (linkede selv til samme famicomworld-artikel i et tidligere indlæg i denne tråd). - Men som sagt vil jeg allerhelst undgå at skulle ændre på maskinen - det er jo et lille stykke historie :)

Men det er da muligt, at det bliver nødvendigt?!

Aller først vil jeg dog gerne have opklaret, om det ligefrem er "umuligt" at ændre et NTSC-antennesignal til PAL-antennesignal uden at skulle bruge penge på det praktisk talt samme udstyr som professionelle tv-stationer ville bruge. Jeg synes det lyder lidt utroligt?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 03/09-09 11:32, rettet 03/09-09 11:33 
drwily>
Men som sagt vil jeg allerhelst undgå at skulle ændre på maskinen - det er jo et lille stykke historie :)

Men bestemt ikke sjælden eller svær at skaffe. Jeg ville ikke have noget problem med at køre en dremel igennem den :)

Aller først vil jeg dog gerne have opklaret, om det ligefrem er "umuligt" at ændre et NTSC-antennesignal til PAL-antennesignal uden at skulle bruge penge på det praktisk talt samme udstyr som professionelle tv-stationer ville bruge. Jeg synes det lyder lidt utroligt?

Uden at have tjekket det så er det sikkert umuligt at få en Famicom til at outputte PAL istedet for NTSC. Nintendo plejer at være ganske nazi med den slags og bla. derfor er der stor forskel på maskinerne i de forskellige regioner.
F.eks. kan kun JAP N64 (måske også US?) RGB-moddes, EU maskinen kan f.eks. heller ikke vise S-video.
Spiller nu: Phantasy Star IV
TheDukeTheDukeSkrevet 05/09-09 18:39 
Jeg købte en Famiklon her idag, desværre uden strømforsyning.

Så inden jeg futter den af, tænkte jeg ville låne tråden her til at spørge om hvad den originale Famicom AC adapter spytter ud.

Og også lige høre om min konklusion at de to må køre på omtrent de samme volt og ampere er helt i skoven.
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 06/09-09 00:55 
drwily>
Aller først vil jeg dog gerne have opklaret, om det ligefrem er "umuligt" at ændre et NTSC-antennesignal til PAL-antennesignal uden at skulle bruge penge på det praktisk talt samme udstyr som professionelle tv-stationer ville bruge. Jeg synes det lyder lidt utroligt?

NTSC bruger en anden billedfrekvens og en anden farvekodning end PAL, hvilket gør en konvertering besværlig, specielt billedfrekvensen.
Medmindre du har rigtig godt - og dyrt - udstyr, vil det højst sandsynligt forringe billedekvaliteten og få det til at "hakke".
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
RJKRJKSkrevet 06/09-09 00:59, rettet 06/09-09 00:59 
Nu af ren interesse: men når fjernsynet rent faktisk fint kører 60Hz og tager NTSC-farvekodning - altså fx via composite - hvorfor er det så at samme fjernsyn står af når det tilsvarende signal kommer over RF? Og jeg har også oplevet det med at lyden nærmest er væk, som der beskrives her.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
CenobiteDKCenobiteDKSkrevet 06/09-09 02:29, rettet 06/09-09 02:31 
Fordi RF modulerer signalet til nogle helt andre frekvensområder. Og netop demoduleringen kræver at tuneren kan håndtere et andet signal, en anden farvekodning og en anden lydmodulering.
De fleste videoprocessorer kan håndtere stort set alle signaler direkte (composite), da format-tilpasning med flere varianter ville gøre produktionen dyrere. Tunere derimod laves af enkelte komponenter, og jo flere komponenter der skal i, jo dyrere bliver det. Tunere tilpasses til det marked produktet skal sælges i, for at holde prisen nede.

RF modulering er en ret kompliceret affære, der kræver omhyggelig behandling af signalet. Frekvensforskellen betyder en anelse anden båndbredde, men det er ikke det store problem, det kan tuneren som regel godt klare. Farvekodningen ligger på forskellige bærebølger (PAL 4,43MHz, NTSC 3,58MHz) og er det første problem når tuneren får et signal den ikke er født til at håndtere. Ligeledes ligger lyden på forskellige bærebølger (PAL 5,5MHz, NTSC 4,5MHz) og behandles forskelligt (50kHz vs 25kHz modulering), specielt stereolyd er meget forskelligt alt efter hvilken teknik de bruger.
Spiller nu: Fez, Legend Of Zelda, The: S..., Gears Of War 3
drwilydrwilySkrevet 06/09-09 02:53 
Jeg er nu begyndt at tænke i lidt "andre baner".
Alle "moderne" fjernsyn kan jo stort set tage NTSC via composit-stikket. Derfor er jeg på jagt efter en enhed, der kan ændre RF til A/V... (Selve "ntsc"-konverteringen vil fjernsynet jo selv ordne?)
Men det findes bare ikke! Der findes et HAV af A/V->RF-dimser... Men ikke den anden vej rundt.

Og så er der jo tricket med at få fat i en "rigtig" NTSC-videomaskine, som har NTSC-tuner - og så føde dens A/V-signal ind i tv'et.

Kender I til nogle maskiner eller dimser der kan det? eller ved I evt. hvor man kan få en "rigtig" NTSC-video?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/09-09 03:29 
Hvis der findes japanske Famicom med Composhit output som Rune siger, må det være nemmere og muligvis også billigere at få fat i sådan en istedet for at købe videoer fra amerika.

Composhit er også et bedre signal end RF. Ikke at det siger så meget...
Spiller nu: Phantasy Star IV
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig