X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

US/JP/EU strømforsyninger og PAL/NTSC


Svar
drwilydrwilySkrevet 24/08-09 14:58 
Jeg ved ikke lige om "retro" er det rette board at oprette i, da dette emne omhandler et meget generelt problem: Nemlig strømforsyninger til udenlandske spillekonsoller og andet elektronik, samt PAL- og NTSC-formaterne.

Jeg har dog valgt "retro", fordi nye maskiner meget ofte kører i både 110v og 220v, hvilket betyder, at man kun skal bruge en "omformer" - maskinerne kan nemlig både tage 110 og 220 volt. Gamle maskiner er mere følsomme.

Jeg har netop købt en amerikansk NES via Ebay og en japansk FamiCom. Jeg har ikke modtaget maskinerne endnu, men jeg er ved at gøre mig "klar".

For at benytte disse maskiner i Danmark er det ikke nok med et stik, som blot er en "adaptor", der får de udenlanske stik til at passe i vores stikkontakter. Nej; man skal bruge en stepdown converter, så vores 220 volt ændres til 110 volt. Ellers risikerer man at brænde elektronikken af!

Er der nogen der ved noget om dette emne? Kan det virkelig passe, at jeg skal købe TRE stepdown convertere til 3-500 kr stykket, hvis jeg har tre maskiner jeg vil slå til? Hvorfor kan jeg ikke finde en amerikansk/japansk stikdåse i Danmark?
Jeg mener; hvis jeg har brugt en stepdown, så burde jeg vel kunne slå en stikdåse til, og derefter bare slå alt mit udenlanske udstyr i dér?

Og så er der PAL/NTSC-problemet.
Igen er det ikke noget der er et problem på nyere elektronik. I dette tilfælde fjernsyn. De kan for det meste tage "det hele" - lidt ligesom moderne DVD-afspillere heller ikke er kræsne. Men hvis jeg nu gerne vil bruge et gammeldaws billedrørs-/CRT-tv til de gamle spillemaskiner (så f.eks. lyspistolerne virker), så har jeg hørt noget om, at man skal sørge for, at fjernsynet understøtter NTSC... Nogen der ved noget om dét?

Er der andre retrospillere her på boardet, som har købt udstyr i udlandet, og ved noget om det?

Håber at høre lidt om jeres erfaringer, ligesom jeg også vil dele mine her på boardet, når jeg får systemerne op at køre!
SumezSumezSkrevet 24/08-09 15:09, rettet 24/08-09 15:10 
drwily>
Kan det virkelig passe, at jeg skal købe TRE stepdown convertere til 3-500 kr stykket, hvis jeg har tre maskiner jeg vil slå til? Hvorfor kan jeg ikke finde en amerikansk/japansk stikdåse i Danmark?
Jeg mener; hvis jeg har brugt en stepdown, så burde jeg vel kunne slå en stikdåse til, og derefter bare slå alt mit udenlanske udstyr i dér?

Ja, det kan du sagtens. Med mindre du har tænkt dig at have tændt for mere end én maskine ad gangen, og det samlede watt-forbrud på den måde overstiger det, stepdown-converteren understøtter. :)

Den bedste løsning synes jeg dog er at finde en EU-adapter, der virker med den maskine, du ønsker at bruge. Jeg tror kun det er min PC Engine og min Famicom, jeg pt ikke har kunnet finde tilsvarende adaptere til fra danske modeller af enten MegaDrive, Master System, SNES eller lignende. Hvis bare adapterens spænding ikke er højere end det påkrævede og, i tilfælde af at en jævnstrømsadapter er påkrævet, er af den rigtige type, er der ingen fare for at futte maskinen af.


Men hvis jeg nu gerne vil bruge et gammeldaws billedrørs-/CRT-tv til de gamle spillemaskiner (så f.eks. lyspistolerne virker), så har jeg hørt noget om, at man skal sørge for, at fjernsynet understøtter NTSC... Nogen der ved noget om dét?

Så længe det ikke er et gammelt skod-tv, kan du være næsten sikker på at det understøtter NTSC, de fleste fornuftige billedrørs-tv fra sen-90'erne og op gør det.
Jeg tror dog det er svært at slå den enkelte model op, da det aldrig er noget der er blevet reklameret med.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
drwilydrwilySkrevet 24/08-09 16:27 
Du mener simpelten at ignorere de medfølgende transformatorer, og finde nogle tilsvarende bare med dansk hanstik og samme output? Hvis det kan la' sig gi' sig, så er det bestemt værd at overveje. Stepdown convertere er åbenbart meget dyre.

Ang. antal watt, så har jeg også dvælet lidt ved den problemstilling.. Men gamle 8-bit-maskiner æder vel ikke særlig meget strøm? Under min søgning faldt jeg over et HI-FI-forum, hvor der var et lignende problem. Men watt i dén forbindelse er jo et meget mere speget problem, da antal watt vel svinger MEGET op og ned alt efter hvor højt man spiller, og hvor meget udstyr der slåes til et anlæg..?

På NES og Famicom er forbruget vel mere "konstant"?

Muligvis ses det tydeligt, at jeg intet aner om emnet :D Så undskyld hvis jeg stiller dumme spørgsmål.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/08-09 16:38, rettet 24/08-09 16:50 
Det er lettere og billigere* bare at købe sådan en her:
http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=97199

Den kan med sikkerhed klare dine retrokonsoller. F.eks. bruger en JAP Saturn 12W (EU Sat bruger 20W) og en Japansk PC-Engine bruger kun 4W. NES/Famicon ligger nok et sted imellem.

Du må kunne købe en US/JAP stikdåse til ingen penge på eBay.

EDIT: Billigere er det nok ikke hvis du selv har nogle strømforsyninger der kan bruges. Men det er lettere og mere praktisk :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 24/08-09 16:50, rettet 24/08-09 16:51 
drwily>
Ang. antal watt, så har jeg også dvælet lidt ved den problemstilling.. Men gamle 8-bit-maskiner æder vel ikke særlig meget strøm? Under min søgning faldt jeg over et HI-FI-forum, hvor der var et lignende problem. Men watt i dén forbindelse er jo et meget mere speget problem, da antal watt vel svinger MEGET op og ned alt efter hvor højt man spiller, og hvor meget udstyr der slåes til et anlæg..?

Nej, du skal ikke tænke over det. På alt op til 32 bit, burde en lille 45 watt converter som den konsolkongen linker til sagtens kunne ordne det. Jeg fik dog min for kun 50kr plus forsendelse hos en elektriker et sted. :)
Prøv også at kigge i Brinck, hvis du bor i København, de plejer at have fornuftige priser.

edit: det kan jeg så se at du IKKE gør >_>
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
drwilydrwilySkrevet 30/08-09 14:32 
Tak for tippene.
Jeg har nu modtaget min FamiCom (den helt gamle japanske Nintendo 8 bit), og der var helt tilfældigt også en lille stikdåse med fra en tidligere ejer! Så jeg tror jeg kan nøjes med én stepdownconverter. :)

Følgende spørgsmål er sikkert pænt n00b, men jeg bliver nødt til at høre ad.. Converteren fra Konsolkongens link: http://elektronik-lavpris.dk/product_info.php?products_id=97199

- De to stikhuller har forskellig størrelse (hullet til højre er lidt "højere")- men stikbenene på mit udstyr er præcist lige store. Har det nogen betydning?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 30/08-09 15:46 
Alle de US/JAP stik jeg har set har begge ben været lige store. Jeg ved ikke hvorfor hullet er lidt større i den ene side men den vil helt sikkert virke alligevel.
Spiller nu: Phantasy Star IV
KroeboCopKroeboCopSkrevet 30/08-09 19:16, rettet 30/08-09 19:17 
Nu har jeg ikke lige læst det hele, men er det en stepdownconverter du skal bruge, så har jeg en. Den blev brugt til min gamle Super Famicom. Jeg gav 140kr for den i Electronik Lavpris. Du kan bare give mig 80kr. Jeg har brugt den to gang. Jeg kan sende dig billeder af den, hvis det er?
Hoid to colony C05 where the computer is...
KroeboCopKroeboCopSkrevet 31/08-09 15:55 
PM sendt.
Hoid to colony C05 where the computer is...
drwilydrwilySkrevet 02/09-09 20:28 
Til folk der evt. opdager tråden i fremtiden efter en søgning....

Jeg har i dag modtaget KroeboCop's stepdown-converter med posten, og den virker lige som den skal. Den er meget lig den converter som Konsolkongen linkede til, så hvis I i fremtiden står med et lign. problem, så er det altså en stepdown-converter I skal have fat i!

Jeg var dog så heldig, at der lå en stikdåse i FamiCom-kassen jeg købte - så en US/JP-stikdåse fandt jeg altså ikke på det danske marked.

Jeg takker for tips og råd - og for handlen med Kroebo!
OdinOdinSkrevet 13/01-10 10:16, rettet 13/01-10 23:19 
Ja, nu står jeg så med lignende overvejelser.

Jeg er imidlertid blevet træt af stepdown-convertere i mit efterhånden alt for clunky setup af strømfordelere, og går med stærke overvejelser om at købe en amerikansk NES (fortrinsvis fordi spillene bare er SÅ meget billigere at købe brugt i US i forhold til de ublu priser der bliver taget i Europa).

Så mit spørgsmål lyder nu: Er det muligt at slutte en strømforsyning fra en dansk NES direkte til den amerikanske (jeg synes dog at kunne huske noget om, at NTSC NES-maskinerne forventer lidt højere voltage og DC)?
Og hvis det ikke er muligt, er der så nogen der sidder med et bud på en strømforsyning fra en anden europæisk konsol som ville kunne benyttes? Connectoren behøver ikke nødvendigvis at passe; det kan jo klares kvikt med en klip-og-lod operation. Jeg har f.eks. masser af Mega Drive- og Master System-strømforsyninger i overskud, så det ville jo være vidunderligt hvis de kunne bruges.

Sumez - det lød som om du havde god fod på det. Hvad har du selv gjort med din NES?
SumezSumezSkrevet 13/01-10 17:41 
Den US NES jeg har, tager præcis samme strøm som min europæiske NES, så der burde ikke være nogen problemer der.

Det er dog toploader-modellen jeg har, jeg ved ikke om den oprindelige amerikanske model er anderledes (mange ældre amerikanske maskiner har en tendens til at være lidt glade for jævnstrøm, så vær lige opmærksom på at den ikke kræver en bestemt polaritet)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
AzzkikrAzzkikrSkrevet 13/01-10 18:23 
var det ikke nemmmere bare at gøre din EU NES regionsfri? Det er utroligt nemt.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 13/01-10 18:31 
Men alle spil vil blive tvunget i 50Hz.
Spiller nu: Phantasy Star IV
OdinOdinSkrevet 13/01-10 19:23, rettet 13/01-10 23:17 
Bingo. Og det er altså af forskellige årsager ikke alle spil der virker. Den ene af mine to PAL NES'er har jeg skam også klippet et ben på for bl.a. at få lov at køre PAL-A titler indkøbt i UK.

Sumez: Mange tak for info. Jeg overvejede faktisk også, om det skulle være en toploader denne gang. Nu har jeg ikke haft problemer siden jeg skiftede til et par friske connectors på mine to slotloadere, men det er bare et spørgsmål om tid før de begynder at skabe sig igen.

Men hvordan er det nu med toploaderen - den har da vist ikke composite output, vel?
SumezSumezSkrevet 13/01-10 19:33 
Nej, og RF-signalet virker ikke på danske fjernsyn, så medmindre du er superfrisk på at lave AV-mod på den, kan jeg ikke anbefale at investere i en toploader :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig