X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Fanoversættelser


Svar
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/08-09 13:40 
En tråd dedikeret til nye og gamle fan-oversættelser af spil som ellers aldrig har kunne spilles på engelsk.

For få dage siden udkom den første engelske patch til Hideo Kojimas Policenauts (PSX), der så vidt jeg har forstået minder om spillet Snat... Se hele indlægget


Link...
Spiller nu: Phantasy Star IV
59 emne(r).
1 2 > »

Svar
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/08-09 13:40 
En tråd dedikeret til nye og gamle fan-oversættelser af spil som ellers aldrig har kunne spilles på engelsk.

For få dage siden udkom den første engelske patch til Hideo Kojimas Policenauts (PSX), der så vidt jeg har forstået minder om spillet Snatcher der kun udkom på engelsk til Mega CD.

Jeg har ikke spillet nogen af dem men Hideo Kojima plejer at være en god ting. Han plejer at kunne strikke gode universer og historier sammen, hvilket må være noget af det vigtigste inden for point-n-click/adventure genren.

Jeg har i en tidligere forbindelse snakket med en af dem bag oversættelsen og spurgte ham hvordan det så ud med en evt. patch til Saturn versionen.
Jeg forstod på ham at det var hans plan at gå i gang med den bagefter PSX patchen var færdig, men at det ikke var sikkert at den nogensinde blev færdig da ikke ret mange kan spille backups på deres Saturns.

Jeg håber lidt på at der kommer en Saturn-patch da jeg meget hellere vil spille spillet på sådan en, men går det helt galt må jeg ty til PSX versionen istedet :)

Det burde ikke være nødvendigt at skrive, men har man tænkt sig at benytte patchen så har man også spillet originalt i JAP.

Jeg har ikke selv afprøvet da jeg ikke har spillet, jeg bringer bare nyheden :)

Tidligere snak om fan-oversættelser kan læses her: http://www.playright.dk/forumemne.php?id=29044#400306

Link...
Spiller nu: Phantasy Star IV
jaesjaesSkrevet 24/08-09 15:24, rettet 24/08-09 15:25 
Jeg lånte for nylig Snatcher og en Sega CD af en bekendt, og må sige, at det ikke er så godt som forventet. Jeg mangler dog lige lidt, så skal have lånt sættet igen. Uden at have spillet en Visual Novel, så virker Snatcher umiddelbart tættere på dén genre end et alm. adventurespil. Der er i hvert fald lange perioder uden interessant gameplay.

Historien er cheesy og et spøjst sammenkog af Blade Runner og Terminator... Men den fungerer da ganske udmærket.

Det er mit indtryk, at Policenauts nok er lidt bedre, men kan ikke helt huske detaljerne om dette spil.
SumezSumezSkrevet 24/08-09 15:36 
Det er vist også misvisende at definere Snatcher direkte som adventurespil, og interaktiv roman er bestemt nok mere korrekt. Det er også grunden til at det aldrig har fået nogen mainstream-anerkendelse. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/08-09 15:49 
Jeg har som sagt aldrig spillet dem.
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 24/08-09 15:58 
Konsolkongen>

Jeg håber lidt på at der kommer en Saturn-patch da jeg meget hellere vil spille spillet på sådan en, men går det helt galt må jeg ty til PSX versionen istedet :)

Også mig :-) Jeg har haft det i kikkerten for noget tid siden synes det lyder som et fedt spil.....men uden patch går det nok ikke!
Bashful Neophyte
jaesjaesSkrevet 24/08-09 16:11 
Konsolkongen>
Jeg har som sagt aldrig spillet dem.

Nu ved jeg ikke, hvilke(t) indlæg du refererer til, men mit indlæg skulle gerne ses som en spilvurdering/købshjælp og ikke kritik af din genredefinition :)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 24/08-09 16:25, rettet 24/08-09 16:30 
Det var egentlig begge to. Syntes jeg hellere måtte få det slået fast at jeg ikke havde spillet dem før flere begyndte at køre på mig :D

Jeg synes bare ud fra screens at de ligner noget adventure/point-n-click halløj. Kein problem :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 25/08-09 16:49 
Det må være aktuelt at nævne fan-oversættelsen af Mother 3 til GBA, som er virkelig gennemført og velproduceret. Spillet er desuden super godt, og ret specielt i forhold til meget andet.

Mother 3 Fan translation
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/08-09 17:02, rettet 25/08-09 17:03 
Her er info om Shining Force III oversættelserne:
http://forums.shiningforcecentral.com/index.php?showforum=34

Der er ikke desværre ikke nogen ordentlig side tilknyttet, men projektet lever i bedste velgående og der arbejdes pt på at oversætte Scenario 3 som jeg glæder mig meget til at spille.

Jeg har allerede brugt en del timer på deres oversættelse af Scenario 2 og den er simpelthen fantastisk, omend den er noget buggy. Brændte den ud sidste år så det kunne godt være jeg skulle forsøge igen da der nok er sket mange ting siden :)

For at kunne spille på en Saturn skal man enten gøre brug af "swap-tricket" der i værste fald ender med at ødelægge maskinen. Eller købe en modchip der koster ingen penge og der skal kun loddes een ledning. Desværre gør modchippen ikke maskinen regionsfri så den kan kun anbefales til dette formål og ikke det andet fis den ellers kan...

FTP server hvor patchen kan hentes fra
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 25/08-09 17:14 
Og Naiera informerede mig lige om en patch til Persona 2 Innocent Sin (PSX) så må hellere smide linket til siden her også.

Link...
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 26/08-09 09:38 
Konsolkongen>
Der er ikke desværre ikke nogen ordentlig side tilknyttet, men projektet lever i bedste velgående og der arbejdes pt på at oversætte Scenario 3 som jeg glæder mig meget til at spille.

Var Scenario 3 ikke den der kom på engelsk?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
la0sla0sSkrevet 26/08-09 11:26, rettet 26/08-09 11:29 
Apropos Saturn oversættelser, så var der engang på nettet en Langrisser 3 fan translation ude. Nu kan jeg ikke finde den, men mener jeg har patchen til at ligge der hjemme på en ekstern disk.

Fik dog aldrig prøvet det.

edit: Jeg så virkelig gerne at Wachenröder oversættelsen på Gamefaqs blev smidt i en patch så man kunne spille det uden at skulle skæve til en skærm
Hvad sker der?
SumezSumezSkrevet 26/08-09 11:43 
PSX-udgaven af Tales of Phantasia er også endelig blevet oversat. :)

http://www.tales-cless.org/?page=tales
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/08-09 15:49, rettet 26/08-09 15:52 
Sumez>
Var Scenario 3 ikke den der kom på engelsk?

Nej, kun Scenario 1 udkom i Europa og USA og slutningen er ændret så det føles mere afsluttet da det aldrig var planen at udgive de to andre kapitler. Scenario 1 findes også i en fan-oversat udgave for den rigtige slutning.
Man spiller som "The Republic" i Scenario 1 og i toeren på den anden side som "The Empire" og de foregår nogenlunde side om side hvilket fungerer helt vildt godt. I 3'eren spiller man som Julian med et mix af characters man har mødt før og nye, det foregår efter de to andre.

Meget af det der gøres i Scenario 1 har indflydelse på S2. F.eks. er der items der er nødvendige at få fat i tidligt i S1 for at man kan få enkelte characters i S2. Kister man har åbnet i S1 er også tomme i S2 osv. Det er virkelig genialt, og man kan godt bruge en save fra et EU/US Scenario 1 når man går i gang med S2 :)

la0s>
Apropos Saturn oversættelser, så var der engang på nettet en Langrisser 3 fan translation ude. Nu kan jeg ikke finde den, men mener jeg har patchen til at ligge der hjemme på en ekstern disk.

Jeg mener at patch programmet til SFIII programmet også kan oversætte menuerne i Langrisser 3 så de er på engelsk. Men desværre er der vidst ingen komplet patch af det endnu :S

edit: Jeg så virkelig gerne at Wachenröder oversættelsen på Gamefaqs blev smidt i en patch så man kunne spille det uden at skulle skæve til en skærm

Enig. Jeg havde Wachenröder på for en måneds tid siden og spillede det i nogle timer med oversættelsen ved siden af. Det virker ret spændende, både historie og gameplay. Desværre er det spil virkelig grimt pga. sindsygt dårlige skaleringer. Det er dog ganske imponerende når den går i fuld 3D for special attacks.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 26/08-09 16:40 
Dvs. man bruger sine saves fra de første to spil, i de efterfølgende?

Jeg bliver virkelig nødt til at have de spil, har haft lyst til at spille dem siden Hauke briefede mig om dem til et konsoltræf en gang for mange år siden (før P:R tror jeg) :P
Er alle tre oversættelser færdige?
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/08-09 16:58, rettet 26/08-09 17:02 
Sumez>
Dvs. man bruger sine saves fra de første to spil, i de efterfølgende?

Jep. Man kan også lade være, men så gør man bare det hele en del mere besværligt for sig selv :)

Jeg bliver virkelig nødt til at have de spil, har haft lyst til at spille dem siden Hauke briefede mig om dem til et konsoltræf en gang for mange år siden (før P:R tror jeg) :P
Er alle tre oversættelser færdige?

Som sagt er der bugs i den patchede version jeg har af S2 men den er brændt engang sidste år. Jeg gætter på at den er ret tæt på at være 100% nu, skal bare lige ha' fat i en skive så jeg kan brænde en ny ud. S3 gætter jeg på mangler en del endnu, jeg vil tro at alt historie, menuer osv. er oversat men at langt de fleste NPC's ikke kan sige noget endnu.

Der arbejdes stadig på det og det tar da nok dig mindst 60 timer at gå igennem de første to kapitler, så når du har anskaffet dig dem og spillet dem så er de nok nået pænt langt med S3. Men det er bare et gæt :)

Hvilken model Saturn har du? Der er svjh. noget bøvl med at få chippet en med ovale knapper. Du kan købe en chip herfra:
http://www.consolegoods.co.uk/

Den koster 13£, er MEGET nem at installere og virker helt perfekt.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 26/08-09 17:53, rettet 26/08-09 17:53 
Jeg har ovale knapper, men spiller Jap via en action replay, der også fungerer som memory backup

edit: doh, glemte lige at man er nødt til at kunne spille brændte skiver også
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/08-09 18:11 
Sumez>
Jeg har ovale knapper, men spiller Jap via en action replay, der også fungerer som memory backup

Vil det sige at du bruger en EU konsol? Iså fald burde du som minimum få den 60Hz moddet ellers spiller du alle importspil 17% for langsomt.

Prøv at skrive til ham der har siden om den chip passer i en maskine med ovale knapper.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 27/08-09 09:40 
Jeg kan godt lige overkomme at spille Shining Force 17% "for langsomt"
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 27/08-09 16:33 
For mig gælder det om at spille forkert eller rigtigt. Jeg vurderer det ikke ud fra tempoet i de forskellige spil.

Men smag og behag. Jeg nævnte det kun da det kunne være at du ikke var klar over at der var den forskel i 50 og 60hz :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 19/09-09 15:21 
Patch under udvikling til http://www.playright.dk/infotitel.php?id=29233]Soul Hackers[/LINK]" target="">Soul Hackers. Desværre ser det ikke ud til at komme til Saturn udgaven :S

Link...
Spiller nu: Phantasy Star IV
RJKRJKSkrevet 03/07-10 14:10 
Jvf. regelsættet om piratkopiering og emulering, så forventes det at denne tråd holdes til at tale om ældre spil, der med al sansynlighed aldrig oversættes til engelsk. Det tages selvfølgelig for givet, at man køber og ejer den originale japanske udgave, før man spiller en patchet oversættelse.
»This Is Beginning Of A Fantastic Story«Spiller nu: Fire Emblem: Three Hous..., Hellblade: Senua's Sacr..., Fire Emblem Fates
DarkbeatDarkbeatSkrevet 03/07-10 15:02 
Det er hermed noteret :)
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 02/09-10 17:56 
En ret uoverskuelig liste af rigtig mange fanoversættelser kan findes på siden her:
http://dorando.emuverse.com/html/translations.html?noscript=true

Jeg skal selv ha fat i en moddet PS2 igen snart og Namco X Capcom da det skulle være 100% oversat til engelsk :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 01/11-10 13:24 
Dragon Force II har været under kniven i et stykke tid og der arbejdes heldigvis stadig på det. Det bliver næsten ligeså stort som oversættelsen af Shining Force III :D

http://www.youtube.com/watch?v=q9tVNqBnKY4

Mere info:
http://www.verve-fanworks.com/SMF/

Spillet på P:R:
http://www.playright.dk/infotitel.php?id=39935
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/02-11 16:39 
Mere fra Dragon Force II:

http://www.youtube.com/watch?v=ReWhOmuTr-0

Ser MEGET lovende ud :D
Spiller nu: Phantasy Star IV
Alf81Alf81Skrevet 06/02-11 16:50 
Fandme god stil det der.

Hvor er der godtnok mange Saturn titler man kunne tænke sig en oversættelse af.
Ting om dét og pis.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/02-11 17:15, rettet 06/02-11 17:35 
Helt sikkert! Jeg så meget gerne en patch til http://www.playright.dk/infotitel.php?id=30050]Wachenröder[/LINK]" target="">Wachenröder også. Det er allerede oversat så det skal bare kodes :)

Jeg går også med håb om at andre er blevet ligeså glade for http://www.playright.dk/serie.php?id=254]Sakura Wars[/LINK]" target="">Sakura Wars som jeg er, at 1-4 vil få en oversættelse på Dreamcast. 5'eren udkom sidste år på engelsk, mere end fem år efter det oprindelig udkom i Japan.
1 & 2 findes på både Saturn og Dreamcast, men en Dreamcast patch er nok mere realistisk.

Og det kan godt være det kun er os to i hele verden der kan forstå det. Men Grandia til Saturn ville jeg satme gerne spille på engelsk :)

EDIT:

Jeg troede egentlig at translation projektet af http://www.playright.dk/infotitel.php?id=33152]Segagaga[/LINK]" target="">Segagaga var gået død. Men på Racketboy er de kommet i kontakt med manden bag og han siger der stadig arbejdes på det :)

Super fedt spil, jeg gennemførte det for et par år siden uden at fatte hvad det gik ud på :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
KillerBean2KillerBean2Skrevet 06/02-11 18:46 
Konsolkongen>
Og det kan godt være det kun er os to i hele verden der kan forstå det. Men Grandia til Saturn ville jeg satme gerne spille på engelsk :)

Det kan jeg også sagtens forstå :)
AV Intelligent Terminal
AzzkikrAzzkikrSkrevet 06/02-11 19:38 
Hvorfor?

Den pinagtige voiceacting i psx versionen holder da 200% :P
Alf81Alf81Skrevet 06/02-11 19:42 
Selv med den engelske voiceacting, er det stadig nok det bedste RPG jeg har spillet.
Ting om dét og pis.
KillerBean2KillerBean2Skrevet 06/02-11 19:47 
Azzkikr>
Hvorfor?

Fordi det er den udgave jeg har og gerne vil spille :)
AV Intelligent Terminal
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/02-11 20:56 
Det var egentlig ikke pga. voiceactingen, men mere muligheden for at spille det på en SEGA konsol. Like God intended :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
ChronoSousaChronoSousaSkrevet 06/02-11 21:04 
Jeg har købt sweet home oversæt til engelsk.

Sweet home er capcom første forsøg på et resident evil spil.
Man kan tydeligt se at dem som har arbejdet på resident evil 1
også har lavet sweet home til NES. :)

super glad for det!
Spiller nu: Plumbers Don't Wear Ties
3of193of19Skrevet 06/02-11 21:44 
Så er den endelig færdig:
Shining Force 3 Scenario 3 er nu komplet oversat såvidt jeg kan forstå på denne opdatering.
Shining Force Central's hjemmeside har alt hvad man har brug for, pænt i en pakke til at ekstrahere en iso fra original diskene fra scenario 1 (US/EU), samt 2 og 3 og patche dem til brug med emulator (links på siden) eller mod-chippet Saturn.
Skal i hvert fald kigge på det her snart, glæder mig til endelig, efter 13 år at spille scn 2 og tre på engelsk. Der er endda en patch til scenario 1, så navne ikke er ændret tilfældigt, samt den tilpassede slutning (da Sega ikke havde planer at udgive scn 2 og 3 udenfor Japan) er restoreret til den oprindelige.

Link...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 07/02-11 09:38 
I følge hjemmesiden er den stadig ret buggy og har stadig crash ved slutningen af kapitel 1. Alt skulle være på engelsk nu, men ligsom med Sc 2 er der sikkert mange fejl. Jeg venter nok til næste update med at spille Sc 3 :)

Link...
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 21/03-11 17:05 
Er det noget med at der findes en engelsk patch til spillet Snatcher til Saturn?
Bashful Neophyte
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/03-11 17:14 
Nej kun PS1 versionen desværre :(
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 21/03-11 17:17 
Jeg ville gerne have en til PC Engine-versionen. :) Fatter slet ikke jeg overhovedet har købt det hehe.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
jaesjaesSkrevet 21/03-11 17:19 
Konsolkongen>
Nej kun PS1 versionen desværre :(

Du mener vel Policenauts?

Jeg mener ikke, der findes en fan-oversættelse til Snatcher, men der skulle være en på vej. Dog ikke sikkert, den kommer til at virke på alle platforme.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 21/03-11 17:25 
Ja selvfølgelig :D Der er ingen fanoversættelse til Snatcher så vidt jeg ved.
Spiller nu: Phantasy Star IV
nerosnerosSkrevet 21/03-11 18:10 
ØV! :-(
Bashful Neophyte
SumezSumezSkrevet 21/03-11 18:22 
Du er sikkert klar over det, men Snatcher findes på engelsk på MegaCD.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/07-11 00:05 
Første test af Dragon Force II oversættelsen på rigtig hardware af yours truly:
http://www.youtube.com/watch?v=cadMyaLyN8M

Ingen oversættelse af historien endnu, kun menu'er og enkelte sætninger er oversat for at se om patchen kører på en original Saturn. Virker meget lovende, men spillet fryser når man forsøger at sende tropper afsted :(
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/07-11 21:21 
Nu er buggen rettet og man kan flytte rundt på sine tropper :)

Her er en stak screendumps jeg har taget i dag mens jeg spillede:
http://s40.photobucket.com/albums/e236/Konsolkongen/Dragon%20Force%20II%20translation/
Spiller nu: Phantasy Star IV
DarkbeatDarkbeatSkrevet 05/07-11 21:32 
Det ser absolut spilbart ud. Jeg må se at få mig sådan en Saturn!
jaesjaesSkrevet 05/11-11 15:52 
Godt nyt om Love-de-Lics formentlig forholdsvist oversete adventure-RPG til PS1, Moon: Remix R.P.G. Adventure. Nogle fans var i gang med at oversætte spillet, men projektet stoppede i 2008. Men nu bakser en ny gruppe med en oversættelse, og er 75% færdige.

Det unikke og interessante ved spillet skulle være, den måde det formår at være et parodisk anti-RPG med undertoner af kunstspil (der er fx ingen kamp i spillet).

Generelt virker Love-de-Lic som en spændende udvikler med mange skæve titler, og det er interessant som flere af designerne har hevet traditionen over i de firmaer, de siden har startet. Der er fx en del åndelige efterfølgere til Moon, eller bare spil der følger lidt i fodsporene. Udover Moon har Love-de-Lic udviklet spil som UFO: A Day in the Life og L.O.L.: Lack of Love. Kenichi Nishi, designeren af Moon har siden designet fx Chibi-Robo, Giftpia, og Captain★Rainbow. Andre Love-de-Lic-designere har siden lavet fx Little King's Story og Rule of Rose.

Man kan følge oversættelsen her:
http://www.romhacking.net/forum/index.php/topic,13260.0.html

Mere om Moon:
http://www.mobygames.com/game/moon-remix-rpg-adventure

Lidt gameplay i dårlig kvalitet (for så hemmeligt er spillet, cirka):
http://www.youtube.com/watch?v=CsxepP3L7pM&feature=related

Ved ikke hvad spillet normalt koster, men der er et par stykker på Ebay nu til $115 (samme forhandler).
Bede-xBede-xSkrevet 28/11-13 19:45 
Super Famicom versionen af Ys V er blevet oversat:

http://www.neogaf.com/forum/showthread.php?t=724510
Spiller nu: Halo: The Master Chief ..., Dying Light, Earth Defense Force 2025
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 13/12-13 19:31 
Mulig Valkyria Chronicles 3 translation om to uger :D
http://vc3translationproject.wordpress.com/
Spiller nu: Phantasy Star IV
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 26/12-13 11:45 
Så er der patch til Valkyria Chronicles 3 der med stor sikkerhed ender med at blive årets spil for mig ;)

Jeg kan desværre ikke selv få den afprøvet før jeg er hjemme igen :/

http://vc3translationproject.wordpress.com/2013/12/25/patch-download-and-instructions/
Spiller nu: Phantasy Star IV
59 emne(r).
1 2 > »

Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig