X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

DLC galskab


Svar
PalleJensenPalleJensenSkrevet 09/08-09 10:39 
At DLC koster penge og at indholdet ikke er i retail udgaven af et given spil, kan ikke bringe mit vand i kog, så længe spillet ikke er forringet pga. manglende DLC.

Nu synes jeg nok at EA presser citronen med Madden NFL 10. F.eks. er dele af spillets features låst, indtil man køber denne del, hvorefter den bliver tilgængelig. Det vil sige, at dem som har købt DLC, har en fordel over dem som ikke har og så synes jeg det begynder at blive et problem!

Læs mere på link nedenfor...

Joystiq: Madden 10 DLC lets you buy injury healing, retirement prevention, Elite Status, more
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
JAAJAASkrevet 09/08-09 11:52 
Det værste er, at der åbenbart er et marked for den slags optrækkeri.
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 09/08-09 13:53 
Det er trods alt ikke første gang EA laver det nummer - hvem husker ikke Godfather. Der er vel ikke meget andet at gøre end at fordømme denne strategi, og så ellers lade være med at købe produktet. Madden har heldigvis aldrig interesseret mig en tøddel.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
PalleJensenPalleJensenSkrevet 09/08-09 15:07, rettet 09/08-09 15:07 
Jeg synes det her er noget helt andet end Godfather...
Spiller nu: L.A. Noire (360) - Child of Eden (360) - DiRT 3 (360)
NaieraNaieraSkrevet 09/08-09 15:11 
Det er jo nogle underlige ting man kan købe. Det lyder som ting der enten slet ikke burde være i spillet (injury healing, retirement protection) eller på en eller anden måde er noget man burde gøre sig fortjent til (elite status).
THERE... ARE... FOUR... LIGHTS!Spiller nu: Final Fantasy VII: Rebi...
BeanoBeanoSkrevet 09/08-09 15:13, rettet 09/08-09 15:14 
JAA>
Det værste er, at der åbenbart er et marked for den slags optrækkeri.

Ja, det er det mest tragiske :(
Det der "man kan bare lade være med at købe"-argument har vist sig ikke at holde da der er tåber nok det køber til at det kan betale sig.
HyakotakeHyakotakeSkrevet 09/08-09 15:46 
Naiera>
Det er jo nogle underlige ting man kan købe. Det lyder som ting der enten slet ikke burde være i spillet (injury healing, retirement protection) eller på en eller anden måde er noget man burde gøre sig fortjent til (elite status).

Ja, det lyder nærmest som om man bare køber gammeldaws snydekoder... noget af en klam forretningsmetode. :-(
CoreCoreSkrevet 09/08-09 23:06, rettet 09/08-09 23:06 
PalleJensen>
Jeg synes det her er noget helt andet end Godfather...

Men det er det ikke. I 2'eren var det også overpowered våben og vist også features der kunne købes og bruges i online-kampe. Disse lå også på Live, før spillet udkom.
Spiller nu: Mass Effect 3, Twisted Metal (2012), SSX (2012)
HeroldHeroldSkrevet 09/08-09 23:43 
Der er ingen tvivl om at EA klart presser grænserne for hvor langt man kan gå, men jeg tror i bund og grund de tester succesgrundlaget for den slags.

Jeg må indrømme at downloadable content, der allerede ligger på skiven ikke kan få mit pis i kog. Bare fordi de har lagt det på skiven, betyder det ikke at det burde være gratis - det kan være ekstra features, der er planlagt ved siden af. Men hvis det er noget, der reelt burde have været en del af spillet - 2player mode, mulighed for continue eller whatever - dér mener jeg klart at grænsen er overskredet.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/08-09 00:38 
Herold>
Bare fordi de har lagt det på skiven, betyder det ikke at det burde være gratis

Det synes jeg så det skal. Jeg synes ikke det gir nogen mening at skulle betale penge for at få adgang til noget man allerede ejer.
Spiller nu: Phantasy Star IV
jaesjaesSkrevet 10/08-09 01:18 
Men det gør du jo heller ikke nødvendigvis. Hvis et spil føles meget lille, og man så kan betale for ekstra content, er det naturligvis suspekt. Men føles spillet ikke specielt lille, har ekstra content jo sandsynligvis krævet ekstra udviklingstimer. Om dette indhold så ligger på skiven fra start, eller lægges til download, er reelt underordnet i denne sammenhæng.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/08-09 02:46 
Når det er færdigt fra start så synes jeg det er svinsk at tilbageholde det, uanset hvor langt spillet ellers måtte være foruden.
Spiller nu: Phantasy Star IV
HeroldHeroldSkrevet 10/08-09 02:50 
Nej, for hvis det ekstra indhold rent faktisk er udviklet FORDI det skal sælges som DLC, så er der intet galt med det. Det er indhold, der sandsynligvis aldrig ville have eksisteret uden den forretningsmodel. Det er snarere et spørgsmål om at udnytte studiets ressourcer, der ligger stille under visse dele af udviklingen.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/08-09 03:14 
Jeg kan stadig kun få add-ons til at give mening hvis de er lavet efter spillet er udkommet. At tilbageholde dele af spillet for at tjene nemme penge senere er i min bog en svinestreg.

Man kan så håbe at det kun er EA der gør i sådan noget, deres spil gider jeg ikke spille alligevel.
Spiller nu: Phantasy Star IV
DarkbeatDarkbeatSkrevet 10/08-09 03:16 
Jeg er enig med Konsolkongen.
Sådan noget som de extra kostumer i SFIV der tydeligvis lå på discen burde have været unlockables frem for noget man skulle betale 130 kr for at få.
HeroldHeroldSkrevet 10/08-09 10:52 
Konsolkongen>
Jeg kan stadig kun få add-ons til at give mening hvis de er lavet efter spillet er udkommet. At tilbageholde dele af spillet for at tjene nemme penge senere er i min bog en svinestreg.

Men det kom jo an på om det reelt er dele af spillet eller ekstra lavet netop med det formål at sælge det. Udvikleren kan jo sagtens sætte sig ned i den indledende fase (eller senere) af udviklingen og sige "Okay, vi laver 2 x DLC til spillet - med vores ressourcer kan vi reelt have begge dele færdigt samtidigt med spillet, og der er plads på skiven." - mener I så seriøst at de "bare" skal smide det ekstra indhold gratis med, selvom det kun eksisterer pga. planer om DLC?

Jeg mener det er forkert, der hvor man har lavet spillet 100% færdigt, og så kun frigiver de 95%, og så tager ekstra penge for de sidste 5. Laver man derimod 110%, så ser jeg ikke noget galt i at man sælger de sidste 10%. EA gør det første med deres koder og våben, IMO - og det er noget fis. Det samme egentlig med kostumerne, hvor det har været normalt de sidste 15 år, at den slags kunne låses gratis op.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
SumezSumezSkrevet 10/08-09 11:31 
Det er svært at se hvor grænsen går. Jeg kan godt se Herolds pointe, at man ikke giver løn til at udvikle noget man ikke kan tjene ekstra penge på. Og derfor kan jeg godt acceptere det, når det tydeligt at noget der har krævet ekstra udvikling.
Men for eksempel de ekstra kostumer i SF4 som Darkbeat nævner, tror jeg fuldt og fast på ville have eksisteret uden denne forretningsmodel, da det blot er en lille "for sjov"-tilføjelse, og ikke en "phoney add-on", som de ting Konsolkongen påpeger.
Den eneste grund til at de ikke er tilgængelige i retail-spillet, er at producenterne har ment at de kunne tjene nemme penge på noget, spillet alligevel fungerer fint uden. Ting som ellers før i tiden har været basis for unlockables osv. Lidt ærgerligt, for jeg synes det er sjovere at unlocke end ligegyldige titler til brug i onlinekampe.


Men selvom jeg, jf. det Herold lægger på bordet, godt kan forstå forretningmodellen, og ikke synes det er direkte "snyd", synes jeg stadig det er en ekstremt kedelig udvikling.
Det er et skridt videre ned af den vej, der direkte oversætter indhold i spil til business + penge, hvilket yderligere fjerner de elementer af overskud, kvalitet og kreativitet man ser hos udviklerne af de spil, der i mine øjne betragtes som de største, mest tidløse spiloplevelser nogensinde.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 10/08-09 11:59 
En anden vinkel er at DLC er sikret trods manglende succes. Gode titler, der ikke sælger meget (Okami, anyone?) ville reelt være sikret DLC, og et ekstra forsøg på succes. Trofaste fans ville kunne støtte en eventuel fortsættelse ved at købe DLC. Det er i hvert fald værd at tage med.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
King ChaosKing ChaosSkrevet 10/08-09 12:04 
Konsolkongen>

Man kan så håbe at det kun er EA der gør i sådan noget, deres spil gider jeg ikke spille alligevel.

Det er selvfølgelig ikke. Hvordan kan du i øvrigt bare afskrive en hel producents portefølge? Det vil sige at The Sims, DragonAge og Battlefield er et fedt?
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/08-09 12:51 
Kender ikke til DragonAge men The Sims og Battlefield siger mig nogenlunde minus. The Sims er i øvrigt et godt eksempel på hvor nederen EA er. Nu har de lige udgivet 3'eren og der går nok ikke længe før de samme udvidelser der kom til etteren og toeren begynder at dukke op hertil også. Nu ved jeg ikke hvad der er inkluderet i 3'eren som ikke var i de andre, men både Sims 1 og 2 havde en Nightlife-agtig udvidelse og det ville undre mig meget om de ikke kogte suppe på den endnu engang.
Jeg har som sagt ikke sat mig ind i det nye i Sims 3 men hvis der ikke er noget nightlife halløj inkluderet så kommer det stensikkert som add-on og det er da lidt vildt hvis de skal tjene penge på samme add-on 3 gange. Ligemeget hvad de gør så tjener de desværre kassen på det lort, alle pigerne æder den slags råt, ligsom at de køber de sygt overpriced item packs med ~50 nye ting i for 149,- uden at blinke.

EA er alt for selvfede til min smag hvilket også er grunden til at jeg ikke gider Burnout serien mere. Den var ellers udmærket ved nr. 2 og 3 men der er grænser for hvor mange gange jeg kan holde ud at høre ham DJ'en skrige EA og nævne ea.com. Det er for meget af det gode og mere end rigeligt til at jeg ikke gider spillene. Havde de været fantastiske så kunne man måske ha holdt det ud...

Det er vildt men jeg kan virkelig ikke komme i tanke om andre af EA spil end lige Burnout Paradise som kunne være moderat underholdende... :S

King Chaos>
Konsolkongen>

Man kan så håbe at det kun er EA der gør i sådan noget, deres spil gider jeg ikke spille alligevel.

Det er selvfølgelig ikke.

Hvilke andre firmaer har gjort den slags ellers? Jeg betvivler ikke at der er andre men EA må være langt de værste.
Spiller nu: Phantasy Star IV
HeroldHeroldSkrevet 10/08-09 12:59 
Sims-udvidelserne er ikke ens - de deler bare samme tema, fordi det er dét folk vil have. Der er typisk andet og mere avanceret indhold i fortsættelserne i forhold til forrige udvidelse.
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 10/08-09 13:10, rettet 10/08-09 13:11 
Den er jeg med på, men jeg synes stadig at det i bund og grund er det samme de sælger kunderne. Selvfølgelig er de forbedret på nogle punkter.

Jeg siger ikke at alle tidligere add-ons burde være inkluderet i Sims 3 men jeg synes at nogle af dem burde være det. F.eks. Nightlife som allerede har vist sig en success to gange før. Hvorfor ikke gøre den til en fast del af spillet?
Ellers når man aldrig rigtig videre end at Sims 3 bare er "samme spil" som de to andre men med lidt flottere grafik.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 14/08-09 09:16 
DLC galskab
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig