X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

YesAsia.com - ingen toldomkostninger?


Svar
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 07/08-09 03:00, rettet 07/08-09 18:06 
Jeg gentager ofte mig selv i indlæg om den asiatiske forhandler YesAsia, så jeg copy+paster det her svar fra et andet indlæg til alles afklaring:

Bestil "roligt" fra YesAsia. :) De er blandt de sikreste/leveringsdygtigste forhandlere udenfor EU. Jeg har handlet hos dem i 10 år uden problemer og ekstraomkostninger. Min største pakke har været 5-6 asiatiske dvd'er og hovedtelefoner (kun udgivet i Japan). De sender *oftest via Tyskland* (har jeg selv oplevet) fra "forsyningsmæssige partnere" til formentlig det meste af Europa. Bestillinger over US$39 medfører gratis fragt.

Eksempel:

Køb fx spil og film (der er utilgængelige i Europa), og få fri fragt og levering uden ekstraomkostninger til told mv. Det kunne fx være det japanske eksklusive, sublime shmup http://www.playright.dk/infotitel.php?id=49912]Death Smiles[/LINK]" target="">Death Smiles.

Leveringstiden kan svinge fra 7-14 dage til mere alt efter lagerstatus. Jeg har altid oplevet, at Post Danmark har stået for leveringen.

EDIT: Redigeret ud fra feedback, da visse kunder åbenbart oplever "sjældne tilfælde" af toldomkostninger på større/tunge ting (der ikke sendes via Tyskland).

YeaAsias spilafdeling
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 07/08-09 03:04, rettet 07/08-09 03:04 
Hvordan har de det med japanske PSP og PS3-spil? Er det noget de sender hertil? PlayAsia gør ikke.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 07/08-09 03:13, rettet 07/08-09 03:17 
Jep, de gør nemlig, men generelt ikke US-spil. Det angiver de med:

"This product will not be shipped to Austria, Belgium, Bulgaria, Cyprus, Czech Republic, Denmark, Estonia, Finland, France, France Metropolitan, Germany, Greece, Hungary, Iceland, Ireland, Italy, Latvia, Liechtenstein, Lithuania, Luxembourg, Malta, Netherlands, Norway, Poland, Portugal, Romania, Slovakia (Slovak Republic), Slovenia, Spain, Sweden, Switzerland, United Kingdom."

Så altså ingen US-spil til DK fra YesAsia (dem køber jeg selv andetsteds, primært fra www.videogamesplus.ca).

Man skal dog være hurtig med at købe visse eksklusive japanske titler hos dem. Når de først er udsolgt, står de som regel "out of stock" i en evighed eller "out of print" for evig og altid. :)

De sælger i øvrigt ingen PAL-spil.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 07/08-09 03:16 
Nice, dem vil jeg huske :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
DarkbeatDarkbeatSkrevet 07/08-09 06:39 
Jeg købte Demon's Souls fra YesAsia. Der er ikke rigtig andet jeg har haft lyst til at importere derfra endnu men når jeg får hentet min Jap 360'er fra RJK kan det ske at jeg skal have Death Smiles.
Jeg spillede på arcade i Japan og det er rigtig fedt.
DaihyoumaruDaihyoumaruSkrevet 07/08-09 07:34 
Jeg har et par gange oplevet at mine pakker fra Yesasia var blevet fanget i tolden, og at man opkrævede løsepenge. Der er ekstra omkostninger hvis de bliver snuppet, og at det går via Tyskland er ikke en garanti for noget som helst.

Jo mindre pakkerne er, desto bedre, men en af mine uheldige pakker var en bog på en 3.5" harddisks størrelse. Hvis den kan blive snuppet, kan alt blive snuppet.

Nogle er heldige og oplever det aldrig, men vi andre må bide i citronen og lade tårene trille når det nu sker.
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 07/08-09 11:38 
Det ændrer ikke på, at der er tæt på ingen toldrisiko fra YesAsia til DK. Nogen er uheldige ja, andre er bare negative over en enkelt eller to toldtilfælde - men der tegner et mere end heldigt mønster, hvis man har handlet hos dem i 10 år uden at opleve told. :)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
DaihyoumaruDaihyoumaruSkrevet 07/08-09 12:32, rettet 07/08-09 12:37 
Nej, men det ændrer på din påstand om, at der ingen risiko er overhovedet(læs: ingen toldomkostninger).

At du har været heldig i åbenbart 10 år, betyder jo ikke at alle andre i Danmark også er heldige.
Nu har du handlet i 10 år hos Yesasia uden af skulle betale told og det er da bare heldigt for dig, men jeg har købt sager fra dem fra da de stadig hed Asia CD, altså over 10 år nu, og har som sagt skulle betale told nogle gange.

Det er naturligvis meget venligt at anbefale en side som man har haft gode eventyr med, men jeg mener at det er bedst at oplyse om hvordan landet egentligt ligger; nemlig at folk tager en risiko, hvis de køber fra Yesasia, uanset om den er lille eller stor.

Hvis man gerne vil undgå at skulle betale de ekstra omkostninger er det bedst at holde pakkestørrelsen så lille som mulig, idet at samtlige at mine store pakker fra Yesasia har krævet ekstra lommepenge som ikke stod på regningen da jeg bestilte.
At købe en Xbox fra Yesasia er derfor som at indbyde til et told-gilde. De banker en pølse op i din numse og begynder at grille.

Så der tegner sig et heldigt mønster hvis man kigger på dig; nemlig ingen told, men et typisk mønster hvis man kigger på mig; told af og til.
Og så er det jo op til de andre at vurdere om de gerne vil købe fra Yesasia.
Nu er det er ikke sådan, at jeg siger til alle at de skal holde sig fra Yesasia. Jeg oplyser blot, at man altså sagtens kan komme til at skulle betale told for pakken.

Med det sagt, kan man nogenlunde "roligt" købe småsager fra siden. Man skal bare holde sig fra at købe store varer, eller at bestille en masse småting samtidigt så det bliver indsendt i én stor pakke.
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 07/08-09 13:07, rettet 07/08-09 13:08 
Hvornår har du sidst oplevet toldomkostninger ved køb fra dem og hvad var størrelsen af pakken?

Det er ret sjældent, at jeg anbefaler udenlandske forhandlere. Ud fra min egen erfaring med YesAsia kan jeg stadig kun direkte anbefale dem ift. andre asiatiske, amerikanske eller "Jersey"-forhandlere til dem, der primært vil importere japanske spil/asiatiske film.

Jeg har som sagt modtaget en "større pakke" fra dem med hovedtelefoner uden toldomkostninger. Og derfor gik jeg automatisk ud fra, at det heller ikke ville blive pålagt ved køb af fx en X360.

YesAsia har desuden indført - eller muligvis hele tiden haft en service for - refundering af ekstraomkostninger (told+moms). Det gælder måske kun visse lande i EU? De har en omfattende kundeservicepolitik, så det må lige undersøges nærmere...
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
DaihyoumaruDaihyoumaruSkrevet 07/08-09 13:18, rettet 07/08-09 13:19 
Sidst var i juni 2008, og pakkens størrelse var den bog jeg omtalte lidt længere oppe. Bogen var lagt i en kuvert der nogenlunde passede til bogen og kunne smides gennem en brevsprække.

En typisk pakkestørrelse fra Yesasia der bliver fanget i tolden er 30x30x30cm, men jeg har naturligvis også oplevet at større pakker er blevet fanget. Nu ved jeg ikke hvor stor pakken med dine høretelefoner var, men en Xbox360 pakke vil med stor sandsynlighed blive fanget i tolden, hvis det er mig der handler.

Yesasia refunderer ekstraomkostninger (VAT og andet) i form af Yesasia Credits. "Penge" man skal bruge på at købe andre varer fra siden. Dette gælder dog kun for England og Tyskland. De yder ikke den service for folk i andre lande i EU.

Vælger man ikke at modtage varen pga. ekstra told, og sender den tilbage til afsender, har man IKKE ret til en refundering, ifølge handelsbetingelserne med Yesasia.
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 07/08-09 13:27, rettet 07/08-09 13:31 
Wan Dou Chou>

En typisk pakkestørrelse fra Yesasia der bliver fanget i tolden er 30x30x30cm, men jeg har naturligvis også oplevet at større pakker er blevet fanget. Nu ved jeg ikke hvor stor pakken med dine høretelefoner var, men en Xbox360 pakke vil med stor sandsynlighed blive fanget i tolden, hvis det er mig der handler.

I begge tilfælde (2 x hovedtelefoner) var pakken mindst den størrelse, uden at den blev fanget. Det må vel have noget at sige, at de sender via Tyskland? Ellers ville mine pakker sandsynligvis have være fanget af tolden. Jeg tror ikke på, jeg kun er "heldig". :)
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
DaihyoumaruDaihyoumaruSkrevet 07/08-09 13:35, rettet 07/08-09 13:37 
Vi kan vel sige, at du har været så heldig at de har sendt via Tyskland. Det er ikke altid, at de sender via Tyskland men bare direkte fra deres lokale depoter i Hong Kong og Japan.
Hvis det er en efterspurgt vare, ligger den nok klar til afsending i Tyskland, hvis ikke, får du den fra Hong Kong, eller deres lager i Japan. Jeg ved ikke hvordan det er med obskure japanske konsolspil, men japanske PC spil har jeg aldrig oplevet komme fra andet end Hong Kong og Japan.

Og det fremgår naturligvis ikke om varen er på lager i Tyskland, når man kigger på hjemmesiden. Ergo; en risiko man tager.
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 07/08-09 13:38 
Wan Dou Chou>
Vi kan vel sige, at du har været så heldig at de har sendt via Tyskland. Det er ikke altid, at de sender via Tyskland men bare direkte fra deres lokale depoter i Hong Kong og Japan.

Det må jeg have været så. Jeg har i tidens løb mest købt asiatiske film fra dem, som *altid* er sendt via Tyskland. Det blev de japanske Pioneer-hovedtelefoner også. Min seneste bestilling er et par japanske spil, så lad os se, hvad der sker...
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
DaihyoumaruDaihyoumaruSkrevet 07/08-09 13:43 
Hvis pakken er lille, er der nok ikke meget at være nervøs for. Som sagt er det altså ikke hver gang jeg har skulle betale told i de over 10 år jeg har handlet der.
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 07/08-09 18:12, rettet 07/08-09 18:13 
Første indlæg er nu "lettere redigeret" ud fra feedback pga. den (mindre) toldrisiko, der åbenbart kan være fra YesAsia, når de ikke sender via Tyskland (men det har de oftest - altid, så vidt jeg husker - gjort med mine bestillinger i ~10 år, bare lige for at understrege dette igen).
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/05-13 15:08 
Hvor lang tid plejer i andre at opleve forsendelsen at tage fra Yesasia? Jeg bestilte i sidste månede Valkyria Chronicles 3 E2 til PSP. Der gik otte dage før det blev sendt (den 8. april) og det er stadig ikke dukket frem endnu.
Er det normalt, eller skal jeg kontakte dem?
Spiller nu: Phantasy Star IV
DarkbeatDarkbeatSkrevet 17/05-13 15:40 
Jeg har været ude for vilde udsving på leveringstider også. De skriver det burde dukke op inden for en måned, så man prøv at give dem et skriv.
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 17/05-13 18:51 
Jeg gir dem lige til og med tidligt i næste uge :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig