X FOR HAN ARK VUR
» SAM INFO AKT BSK

Parodius-serien ... det helt gakgak! ^^


Svar
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 05/08-09 22:21, rettet 05/08-09 22:24 
Parodius-serien ... det helt gakgak! ^^
Parodius-serien ... det helt gakgak! ^^Parodius-serien ... det helt gakgak! ^^
Parodius-serien ... det helt gakgak! ^^Parodius-serien ... det helt gakgak! ^^

Der manglede en gakket tråd til Parodius-spillene, og så kan jeg lige uforstyrret af andres indlæg indlede med et svar til en post fra http://www.playright.dk/forumemne.php?id=3256#413202]Multiplatform > Aktuelle spilbud[/LINK]" target="">Multiplatform > Aktuelle spilbud. :)

Sumez>
Rigtig fede spil! Men er "Parodius Da!" ikke det samme som Parodius?

Jeg kender mest Parodius Da! (aka Parodius Non-Sense Fantasy) som "Super Parodius" til SNES uden den her nonsens-undertitel. :) Jeg har derfor selv ofte forvekslet det spil med det originale Parodius. Parodius Da! må kunne opfattes som "Parodius 2" eller en slags "Parodius Speciel"? Det er i hvert fald det kommercielt mest udbredte spil fra serien i Vesten.

Parodius Da! til SNES var jo min egen indgang til spilserien, og det pt. eneste Parodius-spil, jeg har gennemspillet, til jeg så flyvende pingviner m.m. allevegne. Her næsten 20 år senere popper der stadig mærkelige ting op i mine tanker fra spillet. Der er fx ingen andre spil, hvor det er muligt at både more og undre sig over at skyde på en pindsvinefisk, så den puster sig op og fylder hele skærmen, indtil den springer i luften. :D

Parodius-serien ... det helt gakgak! ^^

Der var også noget pirreligt over Parodius Da!, der fik mig til at spille det i en nærmest irritabel tilstand, men jeg havde alligevel svært ved at lægge det fra mig.

Jeg glæder mig lidt til at sætte pingvinlufferne i PSP-opsamlingen og Otomedius G, da jeg endnu ikke har spillet andre Parodius-spil. :)

Parodius-serien ... det helt gakgak! ^^Parodius-serien ... det helt gakgak! ^^
Parodius-serien ... det helt gakgak! ^^Parodius-serien ... det helt gakgak! ^^

Parodius-serien ... det helt gakgak! ^^

Parodius-serien
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
JAAJAASkrevet 05/08-09 23:14, rettet 05/08-09 23:15 
Ja, det er sgu en pusseløjerlig affære, men jeg er også selv forfalden til serien. Jeg har godt nok spillet Twinbee mere, men det er samme charme, jeg finder i Parodius. Og så er gameplayet i begge serier jo "tight".
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 05/08-09 23:58, rettet 05/08-09 23:59 
Twin Bee er også udmærkede spil, men det er mest pga. stilen og humoren (Yahoo) der dog aldig blive ligeså f..... som i Parodius :)
Bomberne der skal kastes på fjenderne på land, og klokkesystemet synes jeg er en irriterende gimmick. Klokkerne især er tit skyld i at man mister liv fordi man gik efter en powerup frem for point.

Humoren og musikken er det der styrer Parodius for mig, og heri fungerer klokkerne faktisk ret godt. Måske fordi der ikke er samme fokus på dem.
Fejlen ved Parodius spillene er at man starter et stykke tilbage når man dør, hvilket selvfølgelig er lavet så man kan samle nye powerups f.eks. inden en boss. Men er man død ved en boss er man virkelig dårligt stillet da man aldrig når at samle powerups nok til at få noget lignende det man havde da man døde.
Det er nok et spørgsmål om smag, men jeg vil meget hellere have at man respawner instant og man får lov at kæmpe videre mod bossen men uden powerups.

Nå men det blev alligevel til et halv-negativ indlæg som faktisk slet ikke var meningen. Jeg synes at begge serier er skide hyggelige at spille, men for mig har de bare nogle ting hver som gør at jeg aldrig kommer til at dyrke dem som jeg kan med andre shooters. Det er småting, og jeg kan forestille mig at begge serier er perfekte for dem som gerne vil have en lidt anderledes indgangsvinkel til genren :)
Spiller nu: Phantasy Star IV
SumezSumezSkrevet 06/08-09 09:26, rettet 06/08-09 09:26 
Jeg skal lige have fundet ud af det med "Parodius" og "Parodius Da!", for det er i hvert fald kun det ene af dem der findes til arcade. :)

Om ikke andet synes jeg først det var med Gokujou Parodius (aka Ultimate Parodius), spillene blev virkelig sjove og unikke, og med Sexy Parodius gik det helt amok. Her udvidede de også med at parodere andre Konami-spil som f.eks. Tokimeki Memorial og Castlevania, bosserne er gigantiske, musikken festlig, og der er flere veje gennem spillet afhængigt af hvordan man klarer forskellige mål undervejs.

Parodius-serien ... det helt gakgak! ^^

Parodius-serien ... det helt gakgak! ^^
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
HeroldHeroldSkrevet 06/08-09 09:29 
Ah, den stor-testiklede vaskebjørn - topmålet af japansk mytologi!
This isn't life in the fast lane. This is life in oncoming traffic.Spiller nu: Left 4 Dead 2
Nuclear DetergentNuclear Deter...Skrevet 06/08-09 10:03, rettet 06/08-09 10:03 
Nu blev jeg pludseligt interesseret, fordi det ser så vanvittigt ud. Jeg fandt spillet på Playasia, men faldt over en kommentar under produktet, der fik mig til at tvivle på at det er den billige udgave jeg skal have:

Playasia kommentator>
This game has some new tracks that replace the music that was once found in all other versions of these games. Level one of Gokujō Parodius! has been changed as well as level one of Jikkyō Oshaberi Parodius. "That's the Way (I Like It)" has been shamefully replaced by Replaced by "Brilliant2U" from Dance Dance Revolution. "Mambo No. 5" the theme of the giant lips has been taken out and replaced by music that is annoying and very forgettable.

As well, the revival system it seems is only accessible in many titles if you choose the auto option at the start of your game. I'm not sure if only the BEST collection has this problem. Many reviews state the Asia and original Japanese version include all the original tracks.

Er der nogen der kan be- eller afkræfte denne påstand? Jeg har aldrig spillet Parodius, men er selvfølgelig interesseret i at få den ægte og uforflaskede version af spillene.
You mechs may have copper wiring to reroute your fear of pain, but I've got nerves of steelSpiller nu: Killer 7
SumezSumezSkrevet 06/08-09 10:38, rettet 06/08-09 10:43 
Herold>
Ah, den stor-testiklede vaskebjørn - topmålet af japansk mytologi!

Man besejrer den ved at skyde den i pungen, naturligvis.

Echelon VI>
As well, the revival system it seems is only accessible in many titles if you choose the auto option at the start of your game. I'm not sure if only the BEST collection has this problem. Many reviews state the Asia and original Japanese version include all the original tracks.

Helt generelt synes jeg det er kætteri at spille med auto eller revival i et Gradius/Parodius-spil.
Revival er kun hvis man har tænkt sig at nyde spillets oplevelse, uden udfordringen fra selve gameplayet. Jeg mener ikke nogen af de "rigtige" Gradius-spil har revival.
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 06/08-09 14:52, rettet 06/08-09 14:52 
Sumez>
Jeg skal lige have fundet ud af det med "Parodius" og "Parodius Da!", for det er i hvert fald kun det ene af dem der findes til arcade. :)

Det, jeg er 100 på, er at DA! er "Super Parodius" til SNES. Egentlig synes jeg det kniber lidt med at have nok fritid til at få styr på de andre titler i den serie. ;)

Jeg stoler ikke på wikier, men hurtigt overblik:
http://en.wikipedia.org/wiki/Parodius_Da!_%EF%BC%8DShinwa_kara_Owarai_e%EF%BC%8D
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SumezSumezSkrevet 06/08-09 14:57, rettet 06/08-09 15:00 
Ok, den titel jeg aldrig har hørt om er denne:
http://en.wikipedia.org/wiki/Parodius

Eller rettere, jeg har nok hørt om den, men formodet at det var Parodius Da!, da "Da!" var det "første" i serien til både Arcade, SNES og NES. Har aldrig hørt det omtalt som "Super Parodius" før :)

Uden at vide noget som helst, vil jeg også næsten gætte på at "Parodius Da!" er en slags remake af konceptet fra MSX-spillet, lavet til arcade(+ports), på samme måde som det første Castlevania til NES er en genfortælling af MSX-spillet Haunted Castle :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SumezSumezSkrevet 06/08-09 15:01, rettet 06/08-09 15:04 
Konsolkongen>
Twin Bee er også udmærkede spil, men det er mest pga. stilen og humoren (Yahoo) der dog aldig blive ligeså f..... som i Parodius :)
Bomberne der skal kastes på fjenderne på land, og klokkesystemet synes jeg er en irriterende gimmick. Klokkerne især er tit skyld i at man mister liv fordi man gik efter en powerup frem for point.

Jeg mener iøvrigt at det er Oshaberi Parodius, hvor man kan spille som Twinbee og Winbee. :) Og vistnok også det, der har en hel bane baseret på Twinbee?
Parodius-serien ... det helt gakgak! ^^
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
KonsolkongenKonsolkongenSkrevet 06/08-09 15:21, rettet 06/08-09 15:23 
Jeg har kun spillet det og så Parodius Deluxe Pack til Saturn. Jeg mener man kan være TwinBee i dem begge.

Jeg er endnu ikke kommet til TwinBee banen i Oshaberi da spillet er ret svært. Jeg mister også hurtigt lysten til at prøve igen da man når at optjene en hulens masse liv inden man dør første gang. Bliver man så ved at dø ved en boss så er man som tidligere nævnt dårligere stillet, og man bliver så hængende det samme sted i alt for lang tid, ofte uden at kunne klare bossen. Jeg føler lidt at jeg ligeså godt kunne starte forfra istedet.
Spiller nu: Phantasy Star IV
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 06/08-09 15:43, rettet 06/08-09 15:46 
Sumez>
Ok, den titel jeg aldrig har hørt om er denne:
http://en.wikipedia.org/wiki/Parodius

Eller rettere, jeg har nok hørt om den, men formodet at det var Parodius Da!, da "Da!" var det "første" i serien til både Arcade, SNES og NES. Har aldrig hørt det omtalt som "Super Parodius" før :)

Nu havde jeg jo kun en SNES i sin tid, så jeg omtalte generelt alle SNES-spil som "Super", selvom det ikke fremgik af titlen > (Super) Killer Instinct :) Min SNES-version af Parodius i PAL hed bare:

Parodius

[cover i "fantastisk" kvalitet]

Parodius-serien ... det helt gakgak! ^^

Problemet er, at jeg ikke kan huske undertitlen Non-Sense Fantasy, som det oplyses rundt omkring, at spillet udkom med i EU:

Parodius-serien ... det helt gakgak! ^^

Det er muligt, jeg havde en PAL-udgave uden denne undertitel (ellers er min hukommelse påvirket af alderdom). Jeg husker dog tydeligt "Lollypop"-mode, der er "Omake!" i den japanske udgave (Parodius Da!) til SNES og "Special" til PC Engine/Turbografx 16:

Parodius-serien ... det helt gakgak! ^^

Parodius Da!

Parodius-serien ... det helt gakgak! ^^

Parodius-serien ... det helt gakgak! ^^

Det første Parodius ser bl.a. ud til at have andre bosser, efter hvad jeg kan se i det her videoklip (har ikke lige set det helt igennem): http://www.youtube.com/watch?v=8Tq7QngiiLI
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
SumezSumezSkrevet 06/08-09 15:48 
Jeg er næsten sikker på at det er "non sense fantasy", du har til SNES. :)
Spis sundt og tro på dig selvSpiller nu: Gravity Circuit, Bonze Adventure
SkyblazeRSkyblazeRSkrevet 06/08-09 15:52 
Også her, men husker bare ikke den undertitel. Men ud fra screens fra spillet er der ingen tvivl om, at Parodius Da! er (Super) Parodius: "Nonsens" til SNES.
»In my restless dreams, I see that town... Silent Hill«Spiller nu: Berserk And The Band Of..., Atomic Heart, Bramble: The Mountain K...
Login for at besvare
Profilnavn
Kodeord
Husk mig